• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۸۵ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8509-13384

مديرعامل شركت ملي نفت: جاده‌سازي و مين‌روبي ميدان يادآوران را آغاز كرده‌ايم تجربه تلخ آزادگان براي هيچ ميدان ديگري نبايد تكرار شود

مديرعامل شركت ملي نفت:
جاده‌سازي و مين‌روبي ميدان يادآوران را آغاز كرده‌ايم
تجربه تلخ آزادگان براي هيچ ميدان ديگري نبايد تكرار شود

شركت ملي نفت كار جاده‌سازي و مين‌روبي محل چاه‌هاي يادآوران را آغاز كرده و با ساينوپك چين نيز در حال مذاكره است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين نوذري - مدير عامل شركت ملي نفت - ضمن بيان مطلب فوق افزود: به دليل زمان‌بري كار جاده‌سازي و مين روبي، در هيات مديره مصوب شد كه 920 ميليارد ريال براي اين كار اختصاص يابد و به شركت مهندسي توسعه نفت (متن) اعلام شد كه كار را انجام دهد.

وي خاطرنشان كرد: در رابطه با آزادگان شمالي نيز همين شيوه را دنبال مي‌كنيم تا ديگر تجربه تلخ آزادگان براي هيچ ميداني تكرار نشود.

نوذري در خصوص توافقات بر روي ميدان يادآوران اظهار كرد: در مورد يادآوران، بخش عمده‌اي از توافقات با ساينوپك انجام شده؛ ولي به لحاظ تسريع بيشتر در كار هيات مديره تصويب كرد كه كارهاي ثبت‌الارضي مثل جاده‌سازي و مين روبي را شركت متن دنبال كند؛ زيرا ممكن است اين عمليات تا دو سال به طول انجامد.

وي تصريح كرد: قانون اساسي قراردادهاي مشاركت در توليد ميدان (PS) را منع كرده، اما براي اين‌كه سرمايه‌گذاران خارجي را به سرمايه‌گذاري ترغيب كنيم، در اصلاح قراردادهاي بيع متقابل به تفصيل شرح اقدامات صورت گرفته را ذكر كرده‌ايم تا انگيزه بيشتري در آنها براي سرمايه‌گذاري ايجاد شود و تسريع در قرارداد يادآوران نيز يكي از آن اقدامات است.

به گزارش ايسنا، ميدان يادآوران در جنوب ايران قرار دارد و حجم ذخاير تثبيت‌شده شده آن 30 ميليارد بشكه برآورد مي‌شود. اين ميدان با بيش از 17 ميليارد بشکه نفت خام درجا و بيش از 3 ميليارد بشکه نفت خام قابل برداشت، از بزرگ ترين ميدان هاي توسعه نيافته دنيا به شمار مي رود که براي توليد روزانه 300 هزار بشکه نفت خام در دو فاز توليدي از اين ميدان برنامه‌ريزي شده است.

شركت ساينوپك چين در توافقي كه در اكتبر 2004 با ايران به امضا رساند، مسووليت توسعه ميدان نفتي يادآوران را بر عهده گرفت.

بر اساس تفاهم نامه اوليه‌اي كه به امضاي ساينوپك چين رسيده است، چين مبلغي حدود 100 ميليارد دلار را در يك محدوده 25 ساله براي خريد گاز و نفت از ايران و سهم 51 درصدي در ميدان يادآوران خواهد پرداخت.

اين قرارداد به چين اجازه مي‌دهد كه به مدت 25 سال روزانه 150 هزار بشكه نفت ايران را با نرخ روز بازار در اختيار بگيرد و 250 ميليون تن ال.ان.جي نيز از ايران دريافت كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha