• جمعه / ۱۷ آذر ۱۳۸۵ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8509-10031
  • خبرنگار : 71188

يك روزنامه هندي: توافق ايران و چين براي صادرات گاز، هند را در موضع ضعيفي قرار داد هند خواستار كسب شرايط دلخواه در خريد گاز از ايران بوده است

يك روزنامه هندي در گزارشي با اشاره به موافقت هند با افزايش 50 درصدي قيمت صادرات ال.ان.جي ايران تاكيد كرد كه قرارداد موفق ايران و چين در صادرات ال.ان.جي، هند را در ميز مذاكره در موضع ضعيفي قرار داده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه تلگراف چاپ هند در گزاشي كه امروز منتشر كرده است، با بيان مطلب فوق تاكيد كرد: پس از امضاي قرارداد ايران و چين براي صادرات ال.ان.جي كه براساس گزارش‌هاي موجود با قيمتي بالاتر از پيشنهاد هند براي خريد گاز از ايران امضا شده است، دولت هند ناچار به پذيرفتن موضع آرام‌تري در قبال قيمت گاز ايران شده است.

به گفته منابع مطلع، چين موافقت خود را با خريد سالانه سه ميليون تن ال.ان.جي از ايران به مدت 25 سال و با قيمتي حدود پنج دلار در هر ميليون بي.تي.يو اعلام كرده است كه به ميزان قابل توجهي بالاتر از پيشنهاد اوليه هند براي خريد گاز به قيمت 2.9 دلار است.

گفتني است، با افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني، ايران خواستار افزايش قيمت پايه نفت خام برنت در تفاهم‌نامه از 31 دلار به 65 دلار شده بود كه اين موضوع با مخالفت جدي هند روبه‌رو شد.

اين روزنامه هندي مي‌افزايد: هند انتظار داشت كه قرارداد بهتري بدست بياورد و با تفكر اين كه بايكوت‌كردن گاز ايران از سوي غرب، قدرت چانه‌زني ايران براي فروش منابع انرژي راه كاهش داده است، خواستار كسب شرايط دلخواه در خريد گاز بوده است.

به نوشته اين روزنامه، شرايط مورد نظر هند با پيدايش چين به عنوان خريدار گاز تغيير كرد و منابع هندي معتقدند كه با شرايط جديد خريد گاز به قيمتي ارزان تر از صادرات گاز به چين ميسر نخواهد بود، چرا كه در حالي كه هند راي منفي خود را عليه برنامه هسته‌اي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرده، چين به حمايت از ايران پرداخته است.

اين مساله، هند را بر آن داشته است كه با قيمت بيشتر از چهار دلاري گاز صادراتي ايران و تعيين آن براساس نفت خام برنت 55 دلاري موافقت كند.

به گزارش ايسنا، اين گزارش درحالي منتشر شده‌است كه هند با افزايش 50 درصدي قيمت پيشنهادي براي خريد گازمايع طبيعي (ال.ان.جي) از ايران موافقت كرده است.

هند پيشنهاد خود براي خريد سالانه 5 ميليون تن ال.ان.جي از ايران به مدت 25 سال را معادل 50 درصد افزايش داده‌است كه با اين افزايش، قيمت گاز صادراتي از 3.215 دلار در هر ميليون واحد گرمايي (BTU) به 4.775 دلار افزايش خواهد يافت.

يكي از مقام‌هاي ارشد نفتي هند با بيان مطلب فوق اعلام كرد: بر اساس توافقات صورت گرفته درسال‌گذشته ، ايران اعلام كرده ‌بود كه گاز را به هزينه 6.5 درصد از قيمت نفت‌خام برنت در زمان فروش به‌علاوه يك هزينه ثابت 1.2 دلاري در هر ميليون بي.تي.يو به هند خواهد فروخت كه بر اساس اين توافق بهاي ال.ان.جي صادراتي با توجه به قيمت 31 دلاري هر بشكه نفت‌خام برنت معادل 3.215 دلار در هر ميليون بي.تي.يو ارزيابي مي‌شد.

اين مقام ارشد نفتي ادامه داد : درحال حاضر هند موافق است كه قيمت پايه نفت‌خام برنت را از 31 دلار به 55 دلار افزايش دهد، ولي تهران تمايل دارد كه اين سقف را معادل 65 دلار در هر بشكه تعيين كند.

به گفته‌وي، بر اساس پيشنهاد ايران براي تعيين قيمت 65 دلاري براي هربشكه نفت‌ برنت، قيمت فوب گاز صادراتي به 5.425 دلار در هر ميليون بي.تي.يو مي‌رسد كه علاوه‌بر آن معادل 30 سنت نيز براي انتقال گاز به صورت مايع در تانكرهاي ويژه حمل ال.ان.جي از فاز 12 پارس جنوبي به هند اضافه خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha