• شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۸۵ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8509-05971

معاون اول رييس‌جمهور: هزينه اشتغال‌زايي با گسترش صنايع حاصل از توليدات پتروشيمي 10برابر كاهش مي‌يابد درسال آينده 8واحد پتروشيمي به بهره‌برداري مي‌رسد

اگرچه ايجاد هر شغل در صنعت پتروشيمي‌ به حدود يك ميليون دلار هزينه نياز دارد؛ ولي با گسترش صنايع حاصل از توليدات صنعت پتروشيمي‌، اين هزينه كمتر شده و به حدود 100 هزار دلار براي هر شغل كاهش مي‌يابد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اعزامي به ماهشهر، پرويز داوودي ـ معاون اول رييس جمهور ـ در مراسم افتتاح نخستين واحد پتروشيمي خصوصي (پتروشيمي‌ رجال) در منطقه ويژه اقتصادي ماهشهر با بيان اين كه رشد توليد و ايجاد ارزش افزوده بالا از اهداف دولت نهم است، اظهار كرد: در اين چارچوب صنعت پتروشيمي‌ به خوبي عمل كرده و با توجه به اهميت اين صنعت در اقتصاد تك محصولي ما به نظر مي‌رسد بايد بيش از اين مورد توجه قرار گيرد؛ زيرا گسترش صنايع پتروشيمي‌ سهم بالايي در توليد ارزش افزوده و ناخالص ملي دارد.

وي افزود: گسترش صنايع پتروشيمي‌ از برنامه دوم در دولت‌هاي قبل ديده شده و از آن زمان سرمايه‌گذاري مناسبي نيز در نظر گرفته شده است. در اين راستا حركت به سمت حلقه‌هاي پايين‌تر زنجيره محصولات پتروشيمي‌ موضوع مهمي‌ است كه بايد مورد توجه قرار گيرد؛ زيرا پس از اين كه حلقه‌هاي زنجيره اين صنعت در بالادستي توسعه مي‌يابد، با پراكندگي گسترده‌اي در صنايع روبه‌رو مي‌شويم؛ به گونه‌اي كه اين محصولات در صنايع مختلف نساجي، دارويي، ادوات پلاستيكي، كود و سم و صنايع رنگ‌سازي به كار مي‌رود.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اهميت اين صنعت در ايجاد اشتغال يادآور شد: هر يك از شغل‌هايي كه در صنعت پتروشيمي‌ ايجاد مي‌شود، به دنبال خود حدود 10 تا 15 شغل در ساير صنايع ايجاد مي‌كند.

وي در ادامه تصريح كرد: توليدات صنايع پتروشيمي‌ در سال 75 حدود 10 ميليون تن بوده و اين در حالي است كه امسال به 15 ميليون تن خواهد رسيد و پيش‌بيني مي‌شود ميزان توليدات در سال 86 به 22 ميليون تن برسد؛ اين در حالي است كه قرار است در يك سال آينده حدود هشت واحد هر دو ماه يك بار به مرحله توليد برسد. همچنين در بحث اشتغال در برنامه‌هاي چهارم و پنجم توسعه در صنايع پايين دستي حدود 80 تا 120 هزار شغل ايجاد خواهد شد كه هشت هزار شغل آن مربوط به صنعت پتروشيمي‌ است.

داوودي با اشاره به افتتاح بزرگترين پتروشيمي‌ بخش خصوصي در راستاي اولويت‌هاي نظام و براساس اصل 44 قانون اساسي خاطرنشان كرد: پتروشيمي‌ مصداق خوبي براي اجراي اصل 44 و در اين خصوص لازم است بخش خصوصي در هر دو بخش بالا و پايين دستي فعاليت كند؛ بنابراين بايد در بخش پايين دستي صنعت پتروشيمي‌ نيز تلاش‌هايي شود؛ زيرا تاكنون بيشترين تلاش در صنايع بالادستي انجام شده و در اين بخش تا حدي به مرحله اشباع رسيده‌ايم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha