• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۸۵ / ۱۸:۳۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8508-16988

كاظم‌پور اردبيلي: تعهدات اوپك مانعي براي افزايش ظرفيت توليد نفت در كشور‌هاي عضو تلقي نمي‌شود اوپك سالانه 3درصد رشد ظرفيت‌سازي دارد

كاظم‌پور اردبيلي:
تعهدات اوپك مانعي براي افزايش ظرفيت توليد نفت در كشور‌هاي عضو تلقي نمي‌شود
اوپك سالانه 3درصد رشد ظرفيت‌سازي دارد

توليد نفت اوپك در 10 سال اخير بيش از شش ميليون بشكه افزايش يافته است؛ ولي توليد نفت غير اوپك تنها افزايشي معادل 4.2 ميليون بشكه داشته است؛ بنابراين تعهدات اوپك مانعي بر سر راه افزايش ظرفيت‌هاي توليد نفت در كشور‌هاي عضو تلقي نمي‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين كاظم‌پور اردبيلي ـ مشاور ارشد وزير نفت ايران ـ در يازدهمين همايش بين‌المللي نفت و گاز موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي با بيان اين مطلب افزود: در افق بلندمدت نيز پيش‌بيني‌ها حاكي از توسعه ظرفيت توليد اوپك همراه با NGL به ميزان 21.2 ميليون بشكه در روز تا سال 2025 است.

عضو هيات عامل اوپك گفت: اوپك تنها از طريق اعمال مديريت توليد تلاش كرد با ايجاد سقف مناسب توليد از نوسانات قيمت نفت جلوگيري كند و حداقل درآمد را براي اعضاي خود تضمين كند؛ در عين حال اوپك هميشه با ايجاد مازاد ظرفيت توليد در جهت تامين امنيت عرضه نفت فعاليت كرده است و در مواقع بحراني توانسته با بكارگيري اين ابزار در كمترين زمان ممكن كمبود بازار را جبران كند.

او اظهار كرد: نظام توليد اوپك شرايط امني را هم در بازار حتي براي توليدكنندگان غير اوپك فراهم كرده است تا آنها با اطمينان از ثبات قيمت‌ها، به توسعه ظرفيت‌ها و سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي نفتي خود با بازگشت سرمايه مطلوب ادامه دهند.

مشاور ارشد وزير نفت با اشاره به رابطه متقابل بين امنيت جهاني و امنيت انرژي افزود: برخي از سياست‌هاي انرژي به منظور تامين انرژي رعايت ملاحظات زيست محيطي، افزايش بهره‌وري و يا جايگزيني حامل‌هاي انرژي در جهت كاهش وابستگي به منابع تجديدناپذير اعمال مي‌شود و البته منحصر به كشور‌هاي صنعتي نيست.

وي كه در سال 2007 ميلادي رياست هيات عامل اوپك را عهده‌دار خواهد بود، خاطرنشان كرد: درگيري‌هاي سياسي و نظامي‌ و مشكلات امنيتي به ويژه در منطقه خاورميانه كه اكنون مانع اصلي تامين‌كننده نيازهاي نفت اكثر كشور‌هاي مصرف‌كننده است و حضور مسلحانه آمريكا در منطقه و تسلط اين كشور بر قسمت مهمي‌ از خطوط حمل و نقل دريايي نفت، مشكلات اروپا و ژاپن و همچنين چين و هند را در زمينه انرژي پيچيده‌تر و نگراني آنها را در زمينه وابستگي دوگانه به انرژي و امنيت خاورميانه را تشديد كرده است و موجب شده كه منابع مالي جهان به سمت ذخاير محدود و هزينه‌هاي توليد بالا سوق يابد.

به گفته وي، افزايش قيمت‌هاي نفت طي چند سال گذشته ممكن است اين نگراني را ايجاد كند كه ذخاير نفت جهان رو به اتمام است؛ اما توليد نفت جهان از دهه 1970 يعني آخرين باري كه گمان مي‌رفت نفت جهان در حال تمام شدن است در واقع نزديك به 60 درصد افزايش يافته و حتي كاهش توليد نفت غير اوپك تا سال 2012 هم آغاز مي‌شود.

كاظم‌پور اردبيلي با اشاره به اين كه آمار و اطلاعات دبيرخانه اوپك در مورد طرح‌ها و پروژه‌هاي ظرفيت‌سازي در بخش بالادستي نفت اعضاي اوپك، ظرفيت توليد نفت خام اوپك از 32.4 ميليون بشكه در روز در سال 2005 به 37.5 ميليون بشكه در روز در سال 2010 خواهد رسيد، گفت: اين رقم نشان دهنده رشد متوسط سه درصد در سال ظرفيت‌سازي كشور‌هاي عضو اوپك است.

به گفته وي، ايجاد ظرفيت توليد نفت اوپك در پنج سال آينده حدود سه برابر پنج سال گذشته خواهد بود و اين افزايش ظرفيت در شرايطي صورت مي‌گيرد كه طبق برآورد‌هاي موجود تقاضا براي نفت خام اوپك كه در سال 2005 حدود 29 ميليون بشكه در روز بود تا سال 2010 بين 28.1 تا 29.2 ميليون بشكه در روز در نوسان خواهد بود. مازاد ظرفيت توليد اوپك نيز در صورت به بهره‌برداري رسيدن تمام طرح‌ها توسعه ظرفيت توليد كشور‌هاي عضو اوپك در سال 2010 بيش از هشت ميليون بشكه در روز برآورد مي‌شود.

وي همچنين تصريح كرد: در بخش پايين دستي كشور‌هاي عضو اوپك با حدود 9 ميليون بشكه در روز ظرفيت پالايشي حدود 10 درصد ظرفيت پالايشي جهان را در اختيار دارند و بخشي از اين توليد بالادستي به ديگر كشور‌ها صادر مي‌شود كه با بهره‌برداري طرح‌هاي جديد به طور متوسط سالانه 1.4 ميليون بشكه در روز به ظرفيت پالايشي اوپك اضافه مي‌شود و اين ظرفيت در سال 2011 به 17.7 ميليون بشكه در روز بالغ مي‌شود.

وي در پايان اضافه كرد: عدم اطمينان در برآورد‌هاي بلندمدت تقاضاي نفت خطر اتلاف سرمايه‌گذاري‌هاي كشور‌هاي عضو اوپك در ايجاد ظرفيت‌هاي توليد تشديد شده و به تهديدي جدي عليه منافع توليدكنندگان بدل شده كه بايد با گفت‌وگو و همكاري توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان رفع شود و ما در اوپك همواره آماده گفت‌وگو و همكاري خواهيم بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha