• شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۸۵ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8508-15067
  • خبرنگار : 71188

/اميد به اجراي پروژه‌هاي خط لوله صلح و فروش ال.ان.جي/ كاهش 8درصدي قيمت پيشنهادي ايران ابراز اطمينان به اجرايي شدن پروژه‌ها تا پايان سال

درحالي كه به‌نظر مي‌رسيد مذاكرات ايران و هند در خصوص دو پروژه مهم خط لوله صلح و تامين سالانه پنج ميليون تن ال.ان.جي به‌هند با بن‌بست مواجه شده باشد، با سفر وزير امورخارجه ايران به هند و مذاكرات دو طرف در بالاترين سطوح، به نظر مي‌رسد كه طرح اجراي هرچه سريع‌تر اين دوپروژه دوباره به جريان افتاده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بر اساس گزارش‌هاي موجود، هند موافقت خود را با بازنگري در قيمت پيشنهادي ايران براي فروش ال.ان.جي اعلام كرده است و دوطرف تاكيد كرده‌اند كه اميدوارند پروژه خط لوله صلح تا پايان امسال به نتيجه برسد.

منوچهر متكي ـ وزير امور خارجه ايران ـ پس از ديدار با وزير نفت هند ، در اين خصوص گفت: اراده و عزم جدي و همچنين انعطاف لازم در ميان مقامات مرتبط با اين پروژه‌ها وجود دارد.

وي پس از ديدار با وزير نفت هند، تاكيد كرد: اميدوار و تا حدودي مطمئن هستيم كه پيش از پايان سال جاري قادر خواهيم بود كه اين دو مساله را به مراحل نهايي برسانيم و پروژه‌ها با نهايي شدن به حالت اجرا درآيند.

مورلي دئورا ـ وزير نفت هند ـ نيز پس از اين ديدار اعلام كرده است كه دهلي نو قيمت جديد پيشنهادي ايران براي عرضه سالانه پنج ميليون تن ال.ان.جي را بررسي خواهد كرد.

وي با بيان اين كه آن‌ها پيشنهاد جديدي به ما ارائه كرده‌اند و اكنون ما كار بر روي اين پيشنهاد را آغاز مي‌كنيم، تاكيد كرد: افزايش اندك قيمت مورد قبول است، ولي بهاي گاز نبايد خيلي بالاتر از قيمت پيشنهادي ما باشد.

وي تصريح كرد: با فرمول جديد بسيار اميدوارم كه اين قرارداد به حالت اجرايي در بيايد.

گمانه‌زني‌ها درخصوص قيمت پيشنهادي ايران

اين در حالي‌است كه رسانه‌هاي هندي اعلام كرده‌اند كه با توجه به كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني، ايران پيشنهاد جديد خود را براي فروش ال.ان.جي با كاهش 8 درصدي براساس قيمت نفت 56 دلاري مطرح كرده‌است.

پيش‌تر و با توجه به پيچيده‌تر شدن شرايط بازارهاي جهاني نفت، ايران پيشنهاد خود را از قيمت بر مبناي نفت 31 دلاري مورد توافق در سال 2005 را به نفت 65 دلاري افزايش داده‌ بود.

بر اين اساس، ايران پيشنهاد خود از 5.2 دلار براي هر ميليون بي.تي.يو كه بر اساس نفت 65 دلاري بنا شده‌ بود را به 4.8 دلار كاهش داده‌ و اين درحالي‌است كه نرخ مورد توافق در سال گذشته معادل 3.2 دلار بوده است.

از سوي ديگر، به نظر مي‌رسد كه موانع پروژه هفت ميليارد دلاري خط لوله صلح در حال از ميان برداشته شدن است.

متكي در اين خصوص گفته است: ما در انتظار گزارش نهايي مشاور هستيم و مذاكرات را به صورت دو جانبه و سه جانبه براي رسيدن به هماهنگي و اجراي اين پروژه ادامه مي‌دهيم.

وزير نفت هند همچنين تصريح كرده است كه مقامات نفتي ارشد سه كشور ظرف يك ماه آينده براي بررسي مجدد قيمت‌ها در تهران گرد هم مي‌آيند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha