• شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۸۵ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8508-14044

/نخستين كارخانه توليد چادرمشكي درآستانه تعطيلي/ دبيرانجمن نساجي: يك متر ازتوليد داخل هم فروش نرفته‌است يك توليدكننده:هرمتر پارچه وارداتي هزارتومان ارزان شد

/نخستين كارخانه توليد چادرمشكي درآستانه تعطيلي/
دبيرانجمن نساجي: يك متر ازتوليد داخل هم فروش نرفته‌است

يك توليدكننده:هرمتر پارچه وارداتي هزارتومان ارزان شد

كاهش تعرفه واردات پارچه چادر مشكي و رونق واردات، كارخانه‌هاي داخلي توليدكننده اين محصول را در آستانه توقف توليد قرار داده است.

به گزارش خبرنگار صنعت ايسنا، همزمان با رونق گرفتن بحث توليد پارچه چادر مشكي در كشور، شاهد كاهش تعرفه واردات اين محصول از 70 به 16 درصد بوديم كه بنابر گفته مسوولان وزارتخانه‌هاي صنايع و بازرگاني، اين كار به منظور حمايت از توليدات داخلي انجام شد.

اما جمشيد بصيري ـ دبير انجمن صنايع نساجي ايران ـ در اين خصوص گفت: مافياي واردات پارچه چادر مشكي به كشور مانع از فروش توليدات داخلي شده و در حال مقابله با توليدات داخلي هستند و به همين دليل هم اكنون هيچ خريداري براي اين توليدات وجود ندارد.

وي، با اشاره به تصميم‌ جديد مبني بر پرداخت مابه التفاوت قيمت پارچه چادر مشكي توليد داخل و محصول موجود در بازار به توليدكنندگان داخلي تصريح كرد: اين كار تاثير مثبتي بر توليد داخل نخواهد داشت و اگر دولت قصد حمايت از صنعتگران داخلي را دارد، با پرداخت اين مبلغ به كارخانه‌هاي نساجي، مانع از تعطيل شدن آن‌ها شود.

او با بيان اين كه موانع قانوني موجود در كشور باعث افزايش 30 تا 35 درصدي قيمت تمام شده توليدات صنعت نساجي ايران در مقايسه با كشور‌هاي ديگر شده است، به ايسنا گفت: دليل موفقيت كالا‌هاي چيني و تركيه‌يي در بازار‌هاي جهاني، پايين بودن قيمت تمام شده آنها در مقايسه با توليدات ايراني است؛ در حالي كه از نظر كيفيت با توليدات ما برابري مي‌كنند.

به گفته بصيري، قيمت هر متر پارچه چادر مشكي وارداتي حدود 80 سنت است كه در گذشته با اعمال تعرفه 70 درصدي با قيمت هزار تا 1200 تومان وارد كشور مي‌شد كه با توجه به شرايط موجود، قيمت تمام شده هر متر پارچه چادر مشكي در داخل حدود 1800 تومان و اين در حالي است كه كاهش تعرفه واردات، باعث پايين آمدن قيمت پارچه وارداتي نيز شده است.

از سويي محمد علي شفيعي ـ مديرعامل شركت ناي زرين (نخستين كارخانه توليدكننده پارچه چادر مشكي در كشور) - در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: قيمت تمام شده هر متر پارچه چادر مشكي براي ما 1800 تومان بوده و البته ما محصول‌مان را قيمت‌گذاري نكرده‌ايم و قط با هدف عرضه آن به بازار اقدام به فروش كرديم كه متاسفانه از مرداد ماه تاكنون حتي يك متر از توليداتمان نيز فروش نرفته است.

وي ادامه داد: توليد پارچه چادر مشكي در كشور از مرداد سال جاري آغاز شد كه تاكنون حدود 410 هزار متر توليد شده است.

او با بيان اين كه كيفيت پارچه چادر مشكي توليد شده در كشور در حد قابل قبول و هم سطح با توليدات كره‌يي است، گفت: دليل اصلي فروش نرفتن توليدات داخلي، وجود برخي واردكنندگان است و علاوه بر اين، كاهش تعرفه واردات وضعيت فروش توليدات داخلي را با مشكل مواجه كرده است؛ به طوري كه اندك بازاريابي كه در داخل صورت گرفته بود را نيز از بين برد.

شفيعي سرمايه‌گذاري انجام شده براي توليد پارچه چادر مشكي در كارخانه خوانسار را حدود هفت ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: هم اكنون قيمت هر متر پارچه چادر مشكي وارداتي در بازار ايران بين 800 تا 2500 تومان است و قيمت پارچه كره‌يي هم‌رديف با توليدات ايراني حدود 1300 تومان است كه البته اين رقم تا پيش از كاهش تعرفه واردات حدود 2400 تومان بود و در آن زمان رقابت صنعتگران ايراني با توليدكنندگان كره‌يي امكان‌پذير بود.

وي ظرفيت فعال توليد پارچه چادر مشكي در كشور را 1.5 ميليون متر ذكر كرد و افزود: در صورتي كه بازار مناسبي براي اين توليدات وجود داشته و تعرفه‌ها در حد مطلوبي باشد، اين رقم در طول يك سال قابل افزايش به شش ميليون متر نيز خواهد بود.

اين درحالي است كه عليرضا طهماسبي - وزير صنايع ومعادن - درخصوص اثر‌گذاري كاهش تعرفه واردات بر توليد پارچه چادر مشكي در كشور معتقد است كه تنها يك ماه از صدور اين مصوبه مي‌گذرد و پنج تا شش ماه زمان براي ابلاغ آن به گمرك و اجرايي شدنش زمان لازم است.

گفتني است، قرار بود با حمايت از توليدكنندگان داخلي، امكان تامين اين نياز از طريق توليدات داخلي فراهم شود؛ در حالي كه با توجه به اقدامات صورت گرفته مبني بر كاهش تعرفه واردات، رونق توليدات داخل و فعال شدن كارخانه‌هاي ديگر توليدكننده پارچه چادر مشكي مانند ايران مرينوس، كرپ ناز و حجاب در‌هاله‌اي از ابهام قرار گرفت.

به گفته كارشناسان، هم اكنون با كاهش تعرفه واردات پارچه چادر مشكي به كشور، راه واردات اين محصول بيش از پيش باز شده و حمايتي از توليد داخل به چشم نمي‌خورد؛ هرچند كه حمايت از توليدات داخل صرفا از طريق افزايش تعرفه واردات ممكن است به تنبل شدن صنايع بيانجامد و راه چندان مناسبي هم نباشد؛ ولي در سال‌هاي اوليه شروع توليد يك محصول روش مطلوبي به حساب مي‌آيد.

ازسويي در 10 سال گذشته بيش از 300 ميليون دلار صرف واردات پارچه چادر مشكي شده است، در حالي كه با همين پول مي‌توانستيم حداقل 10 كارخانه توليد پارچه چادر مشكي باكيفيت را راه‌اندازي كنيم. البته ناگفته نماند كه سود حاصل از واردات اين نوع پارچه به قدري بالاست كه سالانه بيش از 200 مورد اقدام براي واردات اين كالا در كمرگات ايران به ثبت مي‌رسد و جالب اين كه عمده اين واردات از طريق دبي و ديگر شيخ‌نشينان خليج فارس انجام مي‌شود.

گزارش از: خبرنگار ايسنا، نرگس نيك ضمير

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

با سلام خدمت مدیریت شرکت چادرزرین میخواست بدونم من چادر فروشی دارم قیمت هرمتر یا هر قواره پارچه چادری برای ما چند است ومیتوانیم بیاییم خرید کنیم ادرستون