• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۸۵ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8507-09452
  • خبرنگار : 71188

مديرعامل متن: ژاپن مي‌تواند سهم خود در آزادگان را دوباره به دست آورد مشكل اينپكس، مالي است و به مين‌روبي منطقه ربطي ندارد

مديرعامل متن:
ژاپن مي‌تواند سهم خود در آزادگان را دوباره به دست آورد
مشكل اينپكس، مالي است و به مين‌روبي منطقه ربطي ندارد

شركت ژاپني اينپكس مي‌تواند سهم ازدست‌رفته خود در پروژه ميدان نفتي آزادگان را در آينده به دست آورد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مهدي بازارگان ـ مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت ايران (متن) ـ به خبرگزاري کيودو گفته است که ژاپن مي تواند سهام از دست رفته خود در پروژه ميدان نفتي آزادگان را در آينده به دست آورد.

وي تاكيد كرد كه ايران درخواست‌هاي اينپكس از جمله مين‌روبي منطقه را به انجام رسانده، ولي ژاپن نتوانست مشكلاتش را با موسسات مالي و اعتباري برطرف كند.

بازارگان افزوده است که اگر شرکت اينپکس در آينده مشکلات داخلي خود را حل کند، مي تواند به وضعيت قبلي بازگردد.

کونيهيکو ماتسو - مدير عامل شرکت اينپکس - نيز پس از بازگشت از تهران به خبرنگاران گفته است که ادامه پروژه نه تنها براي ايراني‌ها بلکه براي طرف ژاپني نيز داراي اهميت است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، برخي تحليلگران بر اين باورند که ژاپن منتظر تعيين سرنوشت تحريم‌هاي احتمالي عليه ايران است و به صورت عمدي از تعيين سرنوشت اين قرارداد طفره مي‌رود.

گروهي از صاحب نظران اقتصادي - سياسي نيز مي گويند که علت اظهارات متناقض به دليل آن است که خروج از توافق‌هاي اوليه مي‌تواند به ضرر هر دو طرف بوده و مشکلاتي را براي آنها به بار آورد.

ژاپن که مدت‌ها تحت فشار آمريکا براي لغو اين قرارداد بوده، براي تامين نفت خود، کاملا به نفت خاورميانه وابسته است و بيش از 14 درصد نفت خود را از ايران تامين مي‌کند.

اين در حالي است که مشارکت اينپكس در سرمايه گذاري 2ميليارد دلاري در ميدان نفتي آزادگان ايران از 75 درصد به 10 درصد کاهش يافته است.

اين گزارش مي‌افزايد: اينپکس در فوريه 2004 پس از مذاکراتي که به دليل مخالفت آمريکا دو سال به طول انجاميد، سرانجام قرارداد سرمايه گذاري در ميدان نفتي آزادگان را امضا کرد؛ اما تاکنون از آغاز عمليات اجرايي در اين ميدان نفتي خودداري کرده است.

حجم ذخيره نفتي ميدان آزادگان که در استان خوزستان در جنوب غرب ايران قرار دارد تا 26 ميليارد بشکه برآورد شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha