• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۸۵ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8507-09450
  • خبرنگار : 71188

وزيري هامانه: مذاكرات با اينپكس براي آزادگان ادامه دارد هنوز احتمال مشارکت 75 درصدي ژاپن وجود دارد

وزيري هامانه: 
مذاكرات با اينپكس براي آزادگان ادامه دارد
هنوز احتمال مشارکت 75 درصدي ژاپن وجود دارد

وزير نفت ايران اخبار موجود در خصوص كاهش سهم شركت نفتي اينپكس در ميدان آزادگان را رد كرد و از احتمال حصول توافق با اين شركت و حفظ سهم 75 درصدي ژاپن در اين پروژه خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سيد کاظم وزيري هامانه ـ وزير نفت ايران ـ با بيان اين‌كه جزئيات مشارکت شرکت ژاپني اينپکس در ميدان نفتي آزادگان هنوز مشخص نيست، تاكيد كرد كه مذاکرات بر سر اين مساله کماکان ادامه دارد.

وزيري هامانه در واکنش به اخبار منتشر شده مبني بر کاهش مشارکت شرکت ژاپني اينپکس در سرمايه‌گذاري ميدان نفتي آزادگان گفته است که ايران احتمالا در مذاکرات با نمايندگان اينپکس به يک توافق دست پيدا خواهد کرد.

وزير نفت همچنين گزارش‌هاي منتشر شده در خصوص کاهش مشارکت اين شرکت ژاپني به 10 درصد را نادرست خوانده و گفته که مذاکرات ميان طرفين هنور به پايان نرسيده است و کماکان احتمال مشارکت طرف ژاپني تا ميزان 75 درصد وجود دارد.

اين در حالي است كه پيش از اين، مديرعامل شركت ملي نفت از كاهش سهام اينپكس در توسعه ميدان آزاد گان خبر داده بود.

غلامحسين نوذري با بيان اين كه بر اساس توافق هاي اوليه حاصل مذاكرات با نمايندگان شركت اينپكس ژاپن، سهم اين شركت در توسعه ميدان نفتي آزادگان از75 درصد قبلي به 10 درصد كاهش يافته است، افزوده بود: هدف از تخصيص سهم 10 درصدي به اين شركت در توسعه ميدان نفتي آزادگان تداوم آينده كاري ،ادامه روابط تجاري و بين‌المللي دو كشور و حفظ قرارداد في مابين بوده است.

او حتي تاكيد كرده بود كه با كاهش سهم‌ اينپكس در توسعه ميدان آزادگان، اين شركت به ‌طور كلي از عمليات اجراي توسعه ميدان كنار خواهد رفت.

از سوي ديگر، مهدي بازرگان ـ مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت ايران (متن) ـ نيز به خبرگزاري کيودو گفته است که ژاپن مي‌تواند سهام از دست رفته خود در پروژه ميدان نفتي آزادگان را در آينده به دست آورد.

همچنين کونيهيکو ماتسو - مدير عامل شرکت اينپکس - پس از بازگشت از تهران به خبرنگاران گفته است که ادامه پروژه نه تنها براي ايراني ها بلکه براي طرف ژاپني نيز معنادار است.

گفتني است، وزيري هامانه امروز در نشست با خبرنگاران به شبهات به‌وجود آمده درخصوص اخبار ميدان آزادگان پاسخ خواهد گفت.

به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، برخي تحليلگران بر اين باورند که ژاپن منتظر تعيين سرنوشت تحريم هاي احتمالي عليه ايران است و به صورت عمدي از تعيين سرنوشت اين قرارداد طفره مي رود.

گروهي از صاحب نظران اقتصادي - سياسي نيز مي گويند که علت اظهارات متناقض به آن دليل است که خروج از توافق هاي اوليه مي تواند به ضرر هر دو طرف بوده و مشکلاتي را براي آنها به بار آورد.

ژاپن که مدت‌ها تحت فشار آمريکا براي لغو اين قرارداد بوده، براي تامين نفت خود، کاملا به نفت خاورميانه وابسته است و بيش از 14 درصد نفت خود را از ايران تامين مي کند.

حجم ذخاير نفتي ميدان آزادگان که در استان خوزستان در جنوب غرب ايران قرار دارد تا 26 ميليارد بشکه برآورد شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha