• یکشنبه / ۲ مهر ۱۳۸۵ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8507-00939
  • خبرنگار : 71188

/آخرين‌تحولات خط لوله‌صلح/ اعتراض هند به مشاركت نداشتن در مطالعات مشاور پروژه احتمال تعويق مذاكرات تا زمان پاسخگويي ايران به هند

/آخرين‌تحولات خط لوله‌صلح/
اعتراض هند به مشاركت نداشتن در مطالعات مشاور پروژه
احتمال تعويق مذاكرات تا زمان پاسخگويي ايران به هند

هند نسبت به مشاركت نداشتن در محاسبه نهايي فرمول قيمت گاز خطوط صلح از سوي ايران ابراز نارضايتي كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مقامات نفتي هند معتقدند كه شركت نيافتن هند و پاكستان در هماهنگي و نهايي‌سازي مطالعات صورت گرفته توسط مشاور پروژه كه نقطه آغاز مذاكرات آينده در زمينه قيمت گاز به شمار مي‌رود، بر خلاف توافقات پيشين است.

ام.اس.سريني واسان ـ معاون وزير نفت هند ـ در نامه‌اي به محمدهادي نژادحسينيان ـ معاون وزارت نفت ايران در امور بين‌الملل ـ با اعتراض به روند فعلي محاسبه قيمت، نوشته است: قابل توجه است كه مشاركت نيافتن شركت گاز "گيل" هند و شركت پاكستاني در اين مطالعات بر خلاف توافقات صورت گرفته در سومين نشست سه جانبه است.

در حالي كه ايران از هند براي نشست سه‌جانبه بعدي دعوت كرده است، معاون وزير نفت هند با اجتناب از بيان تاريخ دقيقي براي نشست سه‌جانبه در سطح معاونين وزير، در نامه خود تاكيد كرده است: پيش از تعيين تاريخي براي نشست سه جانبه بعدي در انتظار پاسخ ايران خواهيم بود.

منابع هندي اعلام كرده‌اند كه ايران تاكنون به اين نامه كه در تاريخ 8 سپتامبر (17 شهريور) نوشته شده و نسخه‌اي از آن نيز در اختيار وزارت نفت پاكستان قرار گرفته است، پاسخي نداده است.

اين گزارش اعلام كرده است كه نژادحسينيان در اوايل ماه سپتامبر، هند را براي چهارمين نشست سه جانبه با توجه به نزديك شدن به زمان تكميل گزارش مشاور دعوت كرده بود.

اين در حالي است كه در آخرين نشست سه جانبه مقام‌هاي نفتي، تصميم گرفته شد كه يك گروه فني از اعضاي سه كشور در همكاري با يك مشاور بي طرف مطالعاتي را براي رسيدن به درك منطقي از قيمت گاز برسند.

هندي‌ها مي‌گويند كه براين اساس، توافق شده بود كه شركت ملي صادرات گاز ايران قراردادي را با مشاور پروژه منعقد كند؛ ولي شركت‌هاي گاز هند و پاكستان نيز براي هماهنگي و نهايي‌سازي مطالعات نمايندگان را داشته باشند كه اين اتفاق نيفتاده است.

درپي حل نشدن اختلافات ايران ، پاكستان و هند در خصوص قيمت گاز مورد انتقال از پروه خط لوله صلح ، سه كشور در پايان مذاكرات سه‌جانبه خود درخصوص تعيين يك مشاور براي حل مساله قيمت گاز به توافق رسيدند.

تهران در جريان مذاكرات بر فرمول پيشنهادي مرتبط با قيمت نفت خود پافشاري كرد كه بر اساس اين فرمول و با ميانگين بهاي 60 دلار در هر شبكه نفت‌خام برنت، قيمت هر ميليون بي.تي.يو گاز را معادل 7.2 دلار تعيين مي‌كند و اين ميزان از اختلاف 60 درصدي با پيشنهاد قيمت هند و پاكستان برخوردار است.

از سوي ديگر، دهلي نو اعلام كرده است كه قصدي براي پرداخت رقمي بالاتر از 4.25 دلار براي تحويل گاز دريافتي در مرز خود ندارد.

فرمول پيشنهادي ايران همچنين از افزايش3 درصدي قيمت ثابت گاز در هر سال برخوردار است. تهران با بيان اين كه در صورت مايع سازي گاز خود و فروش آن به سايركشورها از جمله اروپا به صورت ال‌.ان.جي، توان فروش آن به قيمت 7.8 دلار را نيز خواهد داشت، افزوده است كه قيمت ال. ان . جي تا سال 2010 كه قرار بر اجرايي شدن پروژه‌ي خط لوله صلح است، به 8 تا 9 دلار در هر ميليون بي.تي.يو مي‌رسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha