• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۸۵ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8506-15584
  • خبرنگار : 71036

مظفر درگفت‌وگوباايسنا: پژوهش‌هاي تكراري و ناكارآمد از آفات پژوهش است اگر در متمم بودجه به بخش تحقيقات سهمي بدهند، از ضررها جلوگيري مي‌شود

مظفر درگفت‌وگوباايسنا:
پژوهش‌هاي تكراري و ناكارآمد از آفات پژوهش است
اگر در متمم بودجه به بخش تحقيقات سهمي بدهند، از ضررها جلوگيري مي‌شود

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به بودجه تحقيقات كشور، گفت: متأسفانه آنچه در عمل اتفاق افتاده،‌ خلاف چشم‌انداز بيست ساله و برنامه پنج‌ساله است.

حسين مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: در برنامه چهارم پيش‌بيني شده كه بودجه تحقيقات افزايش يابد اما متأسفانه آنچه در عمل اتفاق افتاد كاهش ميزان اين بودجه بود.

به گفته‌ي وي، اين كاهش باعث مي‌شود كه چرخه‌ي آموزش، فناوري،‌ تحقيق و پژوهش و توليد كشور دچار خدشه شود.

نماينده‌ي مردم تهران تصريح كرد: نگاه مسوولان بايد در جهت توجه بيشتر به بخش پژوهش باشد و تلاش شود كه سهم پژوهش در توليد ناخالص ملي افزايش يابد.

وي با بيان اين‌كه نقايص و آفاتي در كار پژوهشي وجود دارد، بر لزوم رفع اين نواقص تأكيد و خاطرنشان كرد: متأسفانه پژوهش‌هاي تكراري و ناكارآمد و پژوهش‌هايي كه فقط در سطح مسائل تئوري و نظري مطرح شده و هرگز تبديل به عمل و توليد نمي‌شود و نيز پژوهش‌هايي كه بر اساس نيازهاي ضروري كشور طراحي نشده و يا بودجه‌هاي پژوهشي كه صرف امور جاري برخي از دستگاه‌ها مي‌شود از آفاتي است كه در امر پژوهش وجود دارد.

به اعتقاد وي اين آفات باعث شده كه نگاه و حمايت جدي به اين بخش سست شود.

مظفر، توجه به پژوهش را مستلزم دو نگاه يكي نگاه مسوولان به ارتقاي سطح پژوهش و بودجه آن، و نگاه برنامه‌ريزان براي درست خرج كردن بودجه‌هاي پژوهشي و هدايت اين بودجه‌ها به مسائل مهم و مورد نياز دانست و تأكيد كرد: جلوگيري از كارهاي تكراري و پژوهش‌هاي ناكارآمد و مشخص كردن سهم پژوهش‌هاي بنيادين از سهم پژوهش‌هاي كاربردي‌اي كه بايد تحقق يابد و رابطه‌ي پژوهش و صنعت و توليد از مسائلي است كه بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد تا بتواند چرخه‌ي علم و فناوري كشور را به حركت درآورد و نهضت توليد علم را سامان بيشتري بخشد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا بايد به اين بودجه در متمم بودجه توجه شود يا خير، گفت: متأسفانه در متمم بودجه، اين امور كمتر مورد توجه قرار گرفته و آنچه اكنون مورد تأكيد دولت در متمم بودجه است بودجه‌هاي عمراني است، اما اگر بتواند در زمينه‌ي تحقيقات نيز سهمي را اختصاص دهند، موجب جلوگيري از بسياري نواقص و ضررها خواهند شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha