• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۸۵ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8506-07491

عضو فرهنگستان علوم جهان سوم: مسئولان سازمان مديريت بايد به ضرورت تخصيص بودجه كافي به بخش پژوهش مجاب شوند امكانات جذب نخبگان در محيط‌هاي علمي كشور فراهم شود

عضو فرهنگستان علوم جهان سوم:
مسئولان سازمان مديريت بايد به ضرورت تخصيص بودجه كافي به بخش پژوهش مجاب شوند
امكانات جذب نخبگان در محيط‌هاي علمي كشور فراهم شود
به عقيده يك عضو فرهنگستان علوم جهان سوم، مسوولان وزارت دارايي و سازمان مديريت بايد مجاب شوند كه تحقيقات و پژوهش در كشور نيازمند تخصيص اعتبارات مناسب است. دكتر يوسف ثبوتي، رييس مركز تحصيلات تكميلي در علوم پايه زنجان و عضو فرهنگستان علوم جهان سوم در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: طبق فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص تشويق و حمايت از نخبگان بايد تلاش جدي به منظور حمايت از محيط‌هاي آموزش و پژوهش براي گذار از حد بحراني و شناسايي نخبگان علمي، محققان و پژوهشگران به عمل آورد. وي در ادامه گفت: در كنار تشويق استادان و دانشجويان نخبه به صورت انفرادي توسط سياستگذاران آموزش عالي، بايد شرايط مناسبي براي محيط‌هاي آموزشي و پژوهشي فراهم شود تا فرصت لازم براي جذب نخبگان در آنها ايجاد شود. دكتر ثبوتي كاربردي كردن علوم و پاسخ دهي به نيازهاي جامعه را در گرو معرفي معضلات جامعه به دانشگاه دانست و گفت: البته انتظار پاسخ دهي آموزش عالي به عنوان قوي‌ترين مرجع آموزش به تمامي مشكلات جامعه، نابجاست زيرا دانشگاه نيز نهادي از ساير نهادهاي جامعه است. عضو فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت تحقق سهم پژوهش از توليد سرانه ناخالص ملي گفت: مسوولان وزارت دارايي و سازمان مديريت بايد مجاب شوند كه تحقيقات و پژوهش در كشور نيازمند تخصيص اعتبارات مناسب است و بايد به لزوم اختصاص سه درصد GDP به بخش پژوهش نيز در اين ميان توجه شود. وي در عين حال افزود: دانشگاه‌هاي كشور دانشجويان را به گونه‌اي كاملا مناسب تربيت مي‌كنند و اين باعث شده كه دانشجويان كشورمان، بهترين مشتري را در بازارهاي بين‌المللي داشته باشند كه جلوگيري از خروج نخبگان نيازمند فراهم آوردن محيط پژوهشي مناسب و در اختيار گذاشتن تجهيزات آزمايشگاهي مورد نياز براي دانشجويان جوياي علم است. پروفسور ثبوتي در پايان ضمن تاكيد بر ضرورت توجه بيش از پيش به توسعه كمي مراكز علمي - تحقيقاتي در كنار رشد كيفي آنها به ايسنا گفت: كميت و كيفيت دو الگوي ناگستني از يكديگر هستند كه نمونه بارز آن پيدايش پژوهش در آموزش عالي كشور پس از افزايش تعداد دانشجويان در سال‌هاي گذشته است، لذا افزايش كارايي و خروجي مراكز علمي نيز علاوه بر توسعه كيفي نيازمند رشد كمي امكانات و دانشجويان و استادان فعال در آن‌هاست. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha