• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8505-16903
  • خبرنگار : 90049

/آخرين گزارش از كنفرانس وحدت اسلامي/ هاشمي‌رفسنجاني: *خيزش امت اسلامي محسوس است *بايد براي حقوق اقليت‌هاي مسلمان در كشورهاي ديگر فكري انديشيد

/آخرين گزارش از كنفرانس وحدت اسلامي/
هاشمي‌رفسنجاني:
*خيزش امت اسلامي محسوس است
*بايد براي حقوق اقليت‌هاي مسلمان در كشورهاي ديگر فكري انديشيد

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: هميشه كشورهاي استعمارگر به كشورهاي مظلوم زور مي‌گفتند، اما امروز ورق برگشته است و مسلمانان با امكانات و راهكارهاي خود آشنا شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در نوزدهمين كنفرانس وحدت اسلامي پيشنهاد داد كه براي زندگي مسالمت‌آميز اقوام و مذاهب مختلف با هم، كميته‌اي از جهان اسلام تشكيل شود و با روساي ساير مذاهب گفت‌وگو كند.

وي از جانب جمهوري اسلامي ايران اعلام آمادگي كرد كه امكانات و اسباب اين كار فراهم شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين هاشمي رفسنجاني به همزماني نسبي اين كنفرانس با حوادث لبنان اشاره كرد و گفت: اين تناسب از دو جهت مهم است. اول اين كه حوادث لبنان يك درس به امت اسلامي داد و آن اين كه راهكارهايي براي احقاق حقوق مسلمين و دفاع از اسلام حتي در صورتي كه دشمن مقتدر باشد، وجود دارد و درس دوم ديگر نيز به كشورهاي استكباري بود و آنهايي كه خواب سلطه بر جهان اسلام را مي‌ديدند، متوجه شدند كه اين كار به اين سادگي‌ها هم نيست. ملت‌هاي اسلامي از اين به بعد كمتر زير بار سلطه و زورگويي آنها خواهند رفت. حوادث لبنان اين هشدار و ويژگي را به اين دو بخش از مردم جهان داد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در بخش ديگري از سخنانش گفت: قرن‌هاست كه مردم جهان سوم و به خصوص مسلمانان به كشورهاي ديگر و غربي و به خصوص غرب مهاجرت كرده‌اند و در آنجا گرفتاري‌هاي جدي دارند. حتما بايد يكي از وظايف مجمع جهاني تقريب رسيدگي كردن به وضعيت اين مسلمانان باشد.

وي گفت: من مي‌خواهم براي اين مشكل يك راهكار ارايه دهم و تا آنجايي كه ديدم در مقالات ارايه شده در كنفرانس چنين چيزي وجود نداشت.

هاشمي رفسنجاني هم‌چنين در ادامه باز هم به حوادث لبنان اشاره كرد و گفت: مقاومت حزب‌الله در لبنان شوك بسيار نيرومندي به محافل غرب و هم‌چنين كشورهاي اسلامي وارد كرد و آنها هم‌چنان در حال بحث و گفت‌وگو درباره‌ي اين اتفاق هستند و اين شرايط نشان مي‌دهد كه ما بايد بيشتر به مسايل و مشكلات جهان اسلام توجه كنيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ادامه دوباره به بحث زندگي مسلمانان در كشورهاي غربي اشاره كرد و گفت: شرايط امروز جهان ايجاب مي‌كند كه براي وضع موجود مسلمانان در اين كشورها يك راهكاري بينديشيم. يكي از نيازهاي واقعي امروز در جهان اسلام ضرورت زندگي مسالمت‌آميز مسلمانان با ساير مذاهب در كشورهاي اسلامي و هم‌چنين در ساير كشورهاست. بايد راهي پيدا شود كه مهاجرين از هر مذهب و قومي بتوانند به صورت مسالمت‌آميز به زندگي خود ادامه دهند و اين بدون تعامل ميسر نمي‌شود. اگر در گذشته برخي كشورها اين قدرت را داشتند كه بتوانند از مهاجرين خود حمايت كنند، امروز مشخص شده است كه اين امر بدون ايجاد تعامل امكان‌پذير نيست.

وي به بحث تعامل در مكتب اسلام اشاره كرد و گفت: اسلام خوشبختانه زمينه‌ي تعامل را در خود دارد و ما مشكلي نداريم اگر بخواهيم با اصول اسلامي زندگي كنيم و اهل تعامل هم باشيم. اسلام يك دين جهاني است و طراحي‌اش براي همه‌ي بشريت است و پيامبر اكرم هم در هسته‌ي اوليه‌ي مسلمانان به حضور نژادهاي مختلف توجه داشتند. در قرن آزادي "لا اكراه في دين" مترقي‌ترين اصل بشريت است، چرا كه به مردم اجازه مي‌دهد كه عقيده‌ي خود را داشته باشند و بتوانند بر اساس آن زندگي كنند.

هاشمي رفسنجاني افزود: امروز مي‌خواهيم از حقوق امت اسلامي در همه جاي دنيا دفاع كنيم و اين يك راهكار مطلوب و قابل پذيرش براي ساير مذاهب مي‌طلبد. در يك سو كشورهاي استعمارگر و در يك سو كشورهاي مظلوم و مسلمان قرار دارند. هميشه كشورهاي استعمارگر به كشورهاي مظلوم زور مي‌گفتند، اما امروز ورق برگشته است و مسلمانان با امكانات و راهكارهاي خود آشنا شده‌اند و نيز متوجه شده‌اند كه مي‌توانند در برخي جهات دست بالا را بگيرند. مسلمانان يك چهارم جمعيت دنيا را تشكيل مي‌دهند و بهترين منابع طبيعي و بهترين مسيرها را در اختيار دارند و بازارشان از اين به بعد رو به توسعه است و هر روز معادله‌ها را به نفع خود عوض مي‌كنند و اين در سايه‌ي اعتقادشان به خداوند است. ما اين را پيشتر در تئوري مي‌دانستيم، اما امروز در عمل خود را نشان مي‌دهد و درس‌هايي به مستكبران مي‌دهد كه فراموش‌كردني نيست.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به خبري از سوي رسانه‌هاي غربي در مورد بوش، گفت: بوش در يكي از جلسات در حضور متخصصين در حالي كه افسردگي داشته است از اينكه در عراق هزينه‌هاي بسياري كرده است، اما مردم عراق از حزب‌الله لبنان دفاع كرده‌اند و به ضرر آمريكا شعار داده‌اند، ابراز نارضايتي كرده است.

هاشمي رفسنجاني در ادامه گفت: بسياري از عقلاي غرب به دولتمردان‌شان پيشنهاد داده‌اند كه به دنبال برخورد با جهان اسلام نباشند، ولي اينكه قدرت و دولتمردان اين سخنان را گوش كنند يا نه معلوم نيست. گاهي به جاي اين كه نرمش نشان دهند برخوردهاي خشن‌تري از خود بروز داده‌اند.

وي گفت: موج عظيمي امروز در دنياي بشر به وجود آمده است و خيزش امت اسلامي محسوس است و اين را استكبار جهاني فهميده است، اما هيچ مركزيتي براي آن نمي‌يابد كه به آن حمله كند. نيرويي كاملا جديد است كه هر روز بيشتر و بهتر خود را سازماندهي مي‌كند. نيروهاي اين جريان عمدتا از افراد تحصيل‌كرده هستند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: برخي فكر مي‌كنند كه هم‌چنان كه برخي از كشورهاي غربي به دنبال راهكار مسالمت‌آميز نيستند، ما هم به دنبال راهكار مسالمت‌آميز نباشيم. اما در اين كنگره بايد به دنبال حل مشكلات صدها ميليون مهاجري باشيم كه در كشورهاي غربي زندگي مي‌كنند و وارد اين بحث شويم. من پيشنهاد مي‌كنم كميته‌اي از همين كنگره تشكيل شود و با علماي مسيحي و يهودي و هندو و سيك و بودايي وارد بحث شود و با هدف تعامل و نه چالش با هم مذاكره كنند. امروز حقوق اقليت‌هاي مسلمان در كشورهاي ديگر خيلي تضعيف مي‌شود و در همه‌ي زمينه‌ها مشكل دارند. حتي شايد بتوان گفت كه با شكنجه زندگي مي‌كنند. بايد براي اينها فكري انديشيد. ايران به عنوان يك كشور اسلامي كه مي‌خواهد بر اساس اسلام حكومت كند، حاضر است باني اين كار شود و اسباب و امكانات اين كار را برعهده بگيرد.

آيت الله تسخيري گفت: پيروزي عظيم مردم مسلمان لبنان و حزب‌الله سرافراز بر دشمن صهيونيستي كه نماد پيروزي حق بر باطل، خون بر شمشير و ايمان و عقيده بر ماشين جنگي فوق مدرن در عصر كنوني است.

به گزارش ايسنا، آيت الله تسخيري، دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در افتتاحيه‌ي نوزدهمين كنفرانس وحدت اسلامي ضمن تبريك فرا رسيدن بيست و هفتم ماه رجب گفت كه مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي از آغاز بنيان‌گذاري آن به دستور رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به طور كلي دو خط مشي اساسي را پيش روي خود داشته است؛ اول: جست و جوي عناصر مشترك فكري و فرهنگي بين مذاهب مختلف اسلامي، در زمينه‌هاي كتاب، سنت، فقه، اصول، كلام و ساير عرصه‌هاي مختلف انديشه اسلامي جهت حركت علمي به سمت و سوي همگرايي و حفظ ميراث‌هاي مشترك كه لازمه‌ي وحدت و همبستگي و پاسداري از هويت مشترك اسلامي است.

وي افزود: ديگر اين كه طرح مشكلات و چالش‌هاي روياروي امت به منظور جلب توجه متفكران و تلاش جمعي در راه رويارويي و مقابله با آن و دستيابي به راه حل‌هاي موثر براي حل اين مشكلات است. در اين راه از ابزارهاي مختلف نظير برگزاري همايش‌هاي داخلي و خارجي، انتشار كتب و مجلات، انجام كارهاي پژوهشي و فعاليت در سطح رسانه‌هاي جمعي بهره گرفته‌ايم و كنفرانس سالانه و بين‌المللي وحدت اسلامي كه امروز نوزدهمين دوره آن برگزار مي‌شود يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي ما است.

آيت الله تسخيري ادامه داد: تا به حال در اين همايش عظيم بيش از هزار تن از شخصيت‌هاي اسلامي از خارج از كشور و ده‌ها هزار تن از برادران و خواهران مسلمان از مذاهب مختلف از داخل كشور حضور يافته‌اند. انتشار ده‌ها مجلد كتاب از مجموعه بحث‌هاي عرضه شده در كنفرانس، صدها مقاله، مصاحبه و پژوهش‌هاي علمي و ارزنده ميراث گرانبهايي است كه به زبان‌هاي فارسي، عربي و انگليسي تقديم عالم اسلامي شده است.

وي در ادامه گفت: البته نوزدهمين كنفرانس وحدت اسلامي، به خاطر همزماني با برگزاري كنفرانس عظيم فلسطين در ايام اعياد الربيع ولايت به سعادت پيامبر اكرم، با چند ماه تاخير در اين ايام خجسته برگزار مي‌شود كه همزمان است با جشن‌هاي پيروزي امت اسلام به مناسبت پيروزي عظيم مردم مسلمان لبنان و حزب‌الله سرافراز بر دشمن صهيونيستي كه نماد پيروزي حق بر باطل، خون بر شمشير و ايمان و عقيده بر ماشين جنگي فوق مدرن در عصر كنوني است.

دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي افزود: هفته‌ي جهاني مسجد نيز مناسبت ديگر اين روزها است كه موجب همكاري مجمع با مركز رسيدگي به امور مساجد و شركت گسترده‌ي ائمه محترم جماعات تهران در اين همايش شده است.

يك متفكر و انديشمند اسلامي از كشور ساحل عاج گفت:‌ بحث دفاع از اقليت‌ها در كشورهاي غير اسلامي دروغين و توهم است.

به گزارش ايسنا، شيخ‌ قدوس، انديشمند و متفكر اسلامي در ساحل عاج در نوزدهمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي با موضوع "مسلمانان در كشورهاي غير اسلامي" گفت:‌ اقليت‌ها در جهان اسلام تروريسم ناميده مي‌شوند، در حالي كه غير مسلمانان در كشورهاي اسلامي تحت حمايت‌ مسلمانان به راحتي زندگي مي‌كنند.

وي ادامه داد: اسلام ديني است كه از طريق وحي به پيامبر اسلام وارد شده است و كتاب آسماني قرآن قانون اساسي و منبع تشريح اسلام براي زندگي مردم و تعيين كننده‌ي برنامه و روش زندگي آنان گرديد.

شيخ قدوس ادامه داد: اين پيام پيامبر اكرم انقلابي بود كه دستورات آن مناسب فطرت انسان‌ها و تاكيد بر مذاكره و گفت و گوي آزاد ميان تمام ملت‌ها و اقوام از هر نژاد و مذهبي كرده است و اختلافات رنگي، قومي و نژادي برطرف شده و رابطه‌يي دور از تعصب ميان آنان برقرار كرده است.

اين انديشمند و متفكر ساحل عاج در خصوص نظر اسلام درباره حقوق اقليت‌ها در كشورهاي غيراسلامي اظهار داشت: كشورهاي غيراسلامي به جداسازي مسلمانان اكتفا نكرده‌اند بلكه آنان را به درگيري با مسيحياني كه در كشورهاي اسلامي زندگي مي‌كنند سوق داده‌اند. چنانچه در سال 1978 در اجلاس برلين در برنامه‌ي حساب شده تصميم گرفته شد ميان مسلمانان تفرقه ايجاد كرده و وحدت آنان را خدشه دار كنند.

وي با بيان اين كه در كشور ساحل عاج با وجود اين كه مسلمانان بيش از 58 درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند و هميشه حاكم آن مسيحي بوده است، گفت‌:‌ اقليت‌ها در جهان اسلام تروريسم ناميده مي‌شوند و كساني كه مي‌خواهند با مسلمانان بجنگند حق دارند؛ ولي مسلمانان حق دفاع از خود و حمايت و پشتيباني را ندارند.

شيخ قدوس ادامه داد: مسلمانان متهم مي‌شوند به متاثر شدن از فرهنگ غربي تا خود را هم وطن و برابر با اهل آن كشور معرفي كنند و بعد از آن مي‌توانند با عقايد و افكار خود زندگي كنند .

وي تاكيد كرد: بحث دفاع از اقليت‌ها در كشورهاي غير اسلامي دروغين و توهم است.

عضو شوراي عالي مجمع تقريب مذاهب اسلامي در آمريكا گفت: مسلمانان در كشورهاي غيراسلامي بايد از سطحي‌نگري دوري كرده و ميان دوست و دشمن خود تمايز قايل شوند.

به گزارش ايسنا، محمد العاصي، از كشور آمريكا در نوزدهين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي با موضوع مسلمان‌ها در كشورهاي غير اسلامي در خصوص همزيستي مسلمانان با ديگر اقليت‌ها در كشور آمريكا به ايراد سخن پرداخت.

وي همچنين گفت كه 9 ميليون نفر از 300 ميليون نفر جمعيت آمريكا را مسلمانان تشكيل مي‌دهند كه تعدادي از آنان بومي هستند و در همين كشور به دنيا آمده‌اند و تعدادي ديگر مهاجراني هستند كه از كشورهاي ديگر به آمريكا سفر كرده‌اند.

محمد العاصي ادامه داد: مسلمانان از نظر فرهنگي و همچنين سياسي در كشور ‌آمريكا فعال هستند و مراكز و مساجد اسلامي فراواني در اين كشور براي مسلمانان وجود دارد.

وي گفت: مسلمانان در آمريكا در نظر اجتماعي بعد از حادثه 11 سپتامبر رنج مي‌برند و دولت به مسلمانان فشار وارد مي‌آورد.

عضو شوراي عالي مجمع تقريب مذاهب اسلامي در آمريكا با بيان اين كه توجه منفي زيادي به مسلمانان مي‌شود در آمريكا مي‌شود، اظهار داشت: در بنادر، موسسات و راه‌هاي ورودي و خروجي به آمريكا مسلمانان زير ذره‌بين هستند و در زمينه‌هاي اجتماعي نيز به گونه‌اي با آنان رفتار مي‌شود كه گويي تافته‌ي جدا بافته هستند.

محمد العاصي ادامه داد: بسياري از مسلمانان در آمريكا با اين مشكل مواجه‌اند كه نمي‌دانند چگونه بايد با جامعه‌ي آمريكا، نژاد ها واقليت‌هاي مختلفي كه در آن زندگي مي‌كنند، ارتباط برقرار كنند، آيا كاملا از جامعه جدا شوند يا اين كه در آن هضم شوند.

وي با بيان اين كه در آمريكا اقليت‌هاي مذهبي و نژادي گوناگوني وجود دارد، تاكيد كرد: مسلمانان كه در اقليت هستند بايد اين موضوع را درك كنند كه همه با آن‌ها دشمن نيستند و بايد بتوانند در كنار آن‌ها زندگي كنند و تنها برخي از نهادهاي دولتي كه آشكارا دشمني خود را ابراز كرده‌اند، مي‌توانند براي آن‌ها مشكل ساز باشند.

وي همچنين گفت: برخي مسلمانان بايد از سطحي‌نگري دوري كنند به ويژه در خصوص مسايل سياسي جلوگيري كرده و ميان دوست و دشمن خود تمايز قايل شوند و حساب برخي اقليت‌هاي قومي و نژادي را از موسسات دولتي جدا كنند.

يك متفكر و انديشمند يمني گفت كه وحدت بزرگترين مسئله جهان اسلام است و بايد فرهنگ وحدت ميان مسلمانان منتشر شود.

به گزارش ايسنا، ابراهيم الوزير، متفكر و انديشمند اسلامي از كشور يمن در اولين روز از نوزدهمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي با موضوع "مسلمانان در كشورهاي غير اسلامي" گفت: از مهمترين مسايل مسلمانان مسئله‌ي وحدت و همزيستي است و اين موضوعي است كه بايد بيش از هر چيز مورد توجه انديشمندان، متفكران و كساني كه دغدغه‌ي اسلام را د ارند قرار گيرد.

وي با اشاره به پيروزي حزب‌الله لبنان گفت: پيروزي حزب‌الله به رهبري سيد حسن نصرالله توفيق بزرگ خداوند به همه‌ي مسلمانان است و اين پيروزي تنها متعلق به حزب‌الله نيست؛ بلكه همه مسلمانان جهان در آن سهيم هستند.

ابراهيم الوزير با بيان اين كه همه گروه‌ها و فرقه‌ها بايد در كنار يكديگر همزيستي داشته باشند؛ چرا كه خداوند فرموده امت شما امت واحد است، از علما و انديشمندان درخواست كرد هر كس در كشور خود مسلمانان را به وحدت دعوت كرده و از تفرقه‌گرايي انذار دهد.

اين متفكر و انديشمند يمني تاكيد كرد: بايد فرهنگ وحدت ميان مسلمانان منتشر شود؛ چرا كه همان طور كه نماز و روزه واجب است وحدت نيز بر همه واجب است.

وي ادامه داد: ما مسلمانان بايد با برقراري كنفرانس‌ها و همايش‌هاي خرد و كلان به اين منظور وحدت و انسجام خود را به غير مسلمانان نشان دهيم .

الوزير با بيان اين كه هر كسي كه مسئله‌ي شيعه و سني را به كار مي‌برد در واقع در دام پرده‌هاي آمريكا افتاده است اظهار داشت: ما بايد جلوي هر عاملي كه مانع وحدت مسلمانان مي‌شود و ميان آنان تفرقه مي‌اندازد بايستيم.

دبيركل سازمان اسلامي آموزش و فرهنگ (آيسيسكو) در پيامي به نوزدهمين كنفرانس جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت:‌ سازمان آيسيسكو براي بيان حقايق دنياي اسلام و ارايه‌ي آن به افكار عمومي جهان نيازمند همه گونه حمايت از سوي كشورهاي اسلامي است.

به گزارش ايسنا، دكتر علي، معاون سازمان آيسيسكو پيام عبدالعزيز عثمان تويجري، دبيركل سازمان اسلامي آموزش فرهنگ (آيسيسكو) را در نوزدهمين كنفرانس جهاني تقريب مذاهب اسلامي قرائت كرد.

وي اظهار داشت: اقليت‌ها ‌1/3 جهان اسلام را تشكيل مي‌دهند؛ اين در حالي است كه غربي‌ها اسلام را به تروريسم نسبت مي‌دهند؛ در حالي كه اقدامات تروريستي به دست خود آن‌ها انجام مي‌شود.

وي گفت: ما بايد حقايق را كشف كنيم و به افكار عمومي جهان منتقل سازيم؛ عقايدي كه نشان مي‌دهد دين اسلام تروريسم و تروريسم پرور نيست.

وي با بيان اين كه تلاش‌هاي سازمان آيسيسكو در اين رابطه نيازمند همه گونه حمايت از سوي كشورهاي اسلامي و عربي است اظهار داشت: اين كنفرانس تحت شرايط خاص منطقه‌يي برگزار مي‌شود كه مي‌توان از اين شرايط براي كشف حقايق دنياي اسلام استفاده كرد.

يك استاد دانشگاه گفت: منع زنان مسلمان از محجبه بودن در كشورهاي غير اسلامي شرايطي را به وجود مي‌آورد كه منجر به از هم پاشيدن بنيان خانواده‌ي مسلمان مي‌شود.

به گزارش ايسنا طوبي كرماني، استاد دانشگاه تهران در سخناني در نوزدهمين كنفرانس جهاني تقريب مذاهب اسلامي با عنوان "مسلمانان در كشورهاي غير اسلامي" گفت: ما مسلمان‌ها در برهه‌ي حساسي قرار داريم. در تمام دنيا به خصوص كشورهاي به ظاهر پيشرفته كوچكترين تعرض نسبت به افراد ضعيف و ديگران تحت تعقيب قانوني قرار مي‌گيرد، اما وقتي يك زن مسلمان به دليل پوشش مورد تعرض قرار مي‌گيرد و مانع ورودش به مدرسه و يا محل كار مي‌شوند و با ناسزا گفتن به پيامبر او قلبش را جريحه‌دار مي‌كنند معلوم نيست كه چرا اين رفتار تحت پيگرد قانوني قرار نمي‌گيرد.

وي تصريح كرد: اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر به 300 زبان دنيا ترجمه شده است، اما حاميان حقوق بشر در رفتارشان تناقضاتي دارند كه هم با اصول قانون اساسي‌شان و هم اعلاميه‌ي حقوق بشر متضاد است.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اين كه پوشش حجاب براي زن مسلمان يك سمبل همانند صليب عيسي مسيح و يا كلاه يهوديان نيست گفت: حجاب يك تكليف و ضرورت است.

كرماني ادامه داد: طبيعي است در كشورهاي غير اسلامي زنان را از محجبه بودن منع كنند، اما اين مسئله شرايطي را براي يك زن مسلمان به وجود مي‌آورد كه موجب بر هم خوردن تمام مسايل زندگي‌اش مي‌شود.

وقتي يك دختر اصرار به حفظ حجابش دارد از طرف پدر و يا همسرش مورد مواخذه قرار مي‌گيرد تا با پذيرفتن شرايط آن كشور به زندگي‌اش ادامه دهد و يا برعكس اگر دختر بخواهد از حجابش دست بكشد ممكن است پدر و يا همسرش اين اجازه را ندهند و به اين ترتيب اولين اختلاف در خانواده به وجود مي‌آيد. در اين صورت يا بايد آن شهر اروپايي را ترك كند كه استكبار به هدفش مي‌رسد و يا آن كه بدون ادامه‌ي تحصيلات و حضور در اجتماع در خانه باقي بماند. اين شرايط نمي‌تواند به طور كلي براي زنان مسلمان در كشورهاي غير اسلامي ادامه يابد.

اين استاد دانشگاه گفت: بايد قواعد و مقرراتي در اين زمينه از سوي كشورهاي اسلامي وضع شود و به كشورهاي غير اسلامي ارايه شود.

يك پژوهشگر مصري اظهار داشت: برخي به نام دين سعي دارند ميان دنياي اسلام تفرقه ايجاد كنند.

به گزارش ايسنا، احمد رافل نفيس، پژوهشگر و انديشمند اسلامي مصري در سخناني در نوزدهمين كنفرانس جهاني تقريب مذاهب اظهار داشت:‌ شاهد بوديم كه در گذشته برخي قصد داشتند از پشت به حزب‌الله خنجر بزنند و از اين شرايط به يك جنگ طايفه‌يي برسند.

وي با بيان اين كه اين عده بدون توجه به اين كه امروز جهان اسلام نياز به وحدت دارد، گفت:‌ ما معتقديم بسياري از ميراث فرهنگي ما همچنان نغمه‌ي جنگ و اختلاف طايفه‌يي را مي‌نوازند .

وي با بيان اين كه برخي كه به نام دين سخنراني مي‌كنند سعي دارند تفرقه ايجاد كنند، گفت:‌ با گشايش باب عاطفي و عقلانيت مي‌توان گفت كه امروز بايد كاري كنيم آن مصالحه بزرگ ميان اقوام اسلامي برقرار شود .

وي تصريح كرد : مسئله‌ي طايفه‌گري مشكل اساسي اسلام و جهان اسلام را حل نمي‌كند.

مفتي اعظم بوسني و هرزگوين اظهار داشت: كساني كه از اسلام نگرانند معتقدند بايد به جنگ اسلام بروند و آن را به چالش بكشند؛ در حالي كه اسلام ديني مملو از ايمان و دوستي‌هاست.

به گزارش ايسنا، مصطفي ابراهيم تثيركش، مفتي اعظم بوسني و هرزگويين در سخناني از طرف به نام خود و مسلمانان بوسني و هرزگوين از جمهوري اسلامي ايران به خاطر مواضعش در برابر تهاجمات رژيم صهيونيستي تشكر كرد.

وي ادامه داد: امروز دين تبيين دين از اسلام پديده‌ي جديدي است كه در اروپا و غرب ظاهر شده است و در حال گسترش در عرصه‌ي كشورهاي غربي است.

وي گفت: ‌ما مي‌توانيم از اسلام حمايت كنيم، بايد كساني كه اسلام را دوست دارند از كساني كه از آن كراهت دارند را جدا كرد.

مفتي اعظم بوسني و هرزگوين اسلام را ديني مملو از ايمان دانست و گفت: پيروان اين دين مختلف هستند كساني كه معتقدند بايد به جنگ اسلام بروند، آن را به چالش مي‌كشند.

وي ادامه داد: مسلمان‌ها بايد آزادي سياسي داشته باشند و شرايط نابهنجار مسلمانان در كشورهاي مختلف را اصلاح كنند و براي مشخص كردن اصول ديني مسلمانان تاثير مستقيمي در كشورهاي غيراسلامي بگذارند.

مفتي اعظم استراليا در نوزدهمين كنفرانس جهاني تقريب مذاهب پيشنهاد كرد، فقهي به نام فقه مقاومت براي مقابله‌ي با تجاوزات اسراييل و آن‌هايي كه مي‌خواهند با اسراييل سازش كنند ايجاد شود.

به گزارش ايسنا، شيخ تاج‌الدين الهلالي، مفتي اعظم استراليا در سخناني در نوزدهمين كنفرانس تقريب مذاهب اسلامي گفت: ما بايد در انديشه‌هايمان و رويكردهاي سياسي، فكري، علمي و انقلابيمان بازنگري كنيم.

وي گفت: بايد مردم مسلمان را به قيام و آگاهي دعوت كنيم؛ به خصوص پس از تحولات اخير كه حزب‌الله توانست بسياري از مسايل پنهان را آشكار سازد.

مفتي اعظم استراليا ادامه داد: آن‌هايي كه مي‌خواهند با اسراييل سازش كنند در اشتباهند.

وي ادامه داد: پيشنهاد مي‌كنم فقهي به نام فقه مقاومت را تاسيس كنيم زيرا كه براساس ساختارهاي فكري خاص سعي دارند مردم دنيا را نسبت به مقاومت اسلامي گمراه كنند و در قاره‌هاي دور و نزديك عليه بشريت به كار گيرند.

رييس مركز تحقيقات مجمع تقريب قم گفت: علما بايد اجتهادات فكري‌شان را با توجه به جهان امروز دنبال كنند.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي، رييس مركز تحقيقات مجمع تقريب در قم در سخناني اظهار داشت كه استفاده از مباني فقه عنصري اساسي در احكام اقليت‌ها به حساب مي‌آيد و به اين دليل است كه قابليت‌هاي فقه افزايش يافته است.

وي گفت: چه بسا اقليت‌ها بيشتر با مسايل جديد و روزمره درگير هستند؛ بنابراين معتقدم علما بايد اجتهادات فكري را در باب جهان امروز بررسي كنند.

وي با اشاره به اصل هجرت در دين اسلام گفت‌: بايد بدانيم كه مقصد در هر هجرت فقط كشورهاي اسلامي نيست در زمينه‌هاي ديگر نيز مي‌تواند چنين باشد، همانند مهاجرت پيامبر (ص) به يثرب؛

بنابراين بايد نسبت به مسئله هجرت با ديدي گسترده نگاه كنيم .

يك استاد دانشگاه الازهر گفت: شريعت اسلامي منحصر به جوامع اسلامي نيست؛ امت اسلامي امروز در ارتباط با روابط خود با ديگران درگير است.

به گزارش ايسنا، احمد عبدالرحيم الثايح، استاد دانشگاه الازهر طي سخناني در نوزدهمين كنفرانس جهاني تقريب مذاهب گفت: اساس و مبنا براي حقوق مسلمانان كه در جوامع غير اسلامي زندگي مي‌كنند ساخته و پرداخته‌ي يك معني خاص است.

وي گفت: شريعت اسلامي منحصرا به جوامع اسلامي نپرداخته است؛ خداوند در قرآن كريم فراتر از اين مباحث قدم گذاشته و كساني را كه با دين مخالفت مي‌كنند نيز مورد خطاب قرار داده است.

وي ادامه داد: ما معتقديم عصر كنوني روزگار داد و ستد است، امت اسلامي امروزه در ارتباط با روابط خود با ديگران به لحاظ فكري و عملي درگير است.

استاد دانشگاه الازهر اظهار داشت: اسلام آن گونه كه ما مي‌بينيم بسته و يك بعدي نيست؛ بلكه ابعاد بسياري دارد كه هنوز براي ما شناخته شده نيست، اسلام ديني جهاني است؛ مسلمانان هستند كه بايد اصول اسلامي را به مردم جهان اعلام كنند و يك راه اين مسئله زندگي با ديگر مردمان جهان است.

رهبر شيعيان سنگال گفت: سازمان‌هاي اسلامي متشكل از افرادي منطقي و دلسوز مي‌تواند حقوق اقليت‌هاي مسلمان در كشورهاي اسلامي را احياء كند.

به گزارش ايسنا در ادامه‌ي نوزدهمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي با موضوع مسلمانان در كشورهاي غير اسلامي صبح امروز شيخ عبدالمنعم الآذين، رهبر شيعيان سنگال با بيان اين كه حقوق مسلمانان به طور كلي در كشورهاي غير اسلامي محترم شمرده نمي‌شود تصريح كرد‌: حتي زمامداران عربي هم حقوق مسلمانان را به خوبي رعايت نمي‌كنند؛ چه رسد به زمامداران غربي.

وي علت اين مسئله را دشمني رو به توسعه‌ي غرب عليه اسلام دانست و افزود: يكي ديگر از اين عوامل اين است كه بسياري از كشورهاي اسلامي در روابط سياسي خود به سوي جهان غرب متمايل شدند و در برابر قلع و غمع اقليت‌هاي مسلمان در كشورهاي غير اسلامي سكوت مي‌كنند تا مانعي براي ايجاد رابطه با آن كشور غير اسلامي به وجود نيايد.

عبدالمنعم الآذين تصريح كرد: سازمان‌هاي فعالي كه از سوي كشورهاي اسلامي هم پشتيباني شوند مي‌توانند از اقليت‌هاي مسلمان در غرب حمايت كند.

وي با اشاره به عملكرد مثبت چنين سازمان‌هايي در احياي حقوق اقليت‌هاي مسلمان گفت: در مورد حقوق حجاب در ايتاليا به دولتمردان اين كشور تذكر داديم با زنان مسلمان در ايتاليا همان طور كه با راهبه‌هاي مسيحي رفتار مي‌كنيد، رفتار كنيد؛ دولت نيز از وزارت كشور خواست تا اين مسئله را بررسي نمايد كه سرانجام نيز به نتيجه رسيدند.

رهبر شيعيان سنگال تاكيد كرد: اگر سازمان‌هايي وجود داشته باشد كه متشكل از افراد منطقي و دلسوز باشند مي‌توان با اين سازمان‌ها حقوق اقليت‌هاي مسلمان را احياء نمود.

وي ادامه داد: دولت سنگال دو ماه قبل دستوري را براي صدور كارت هاي هويت جديد صادر كرد و گفت در اين كارت‌هاي جديد زن‌ها بدون حجاب باشند؛ اما طي صحبت‌هايي كه با سران دولت‌ها كرديم مشكل به راحتي و تنها با صحبت حل و فصل گرديد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha