• دوشنبه / ۹ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8505-05596
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*آخرين تحولات هسته‌يي - ديدگاه نمايندگان* تــعــلــيــق مــحــال اســت گفت‌وگوهاي ايسنا باعباسپور، تمدن،جعفرزاده، كوهكن، حاجي‌بابايي، اسماعيلي و جهانگيرزاده

*آخرين تحولات هسته‌يي - ديدگاه نمايندگان*
تــعــلــيــق مــحــال اســت
گفت‌وگوهاي ايسنا باعباسپور، تمدن،جعفرزاده، كوهكن،
حاجي‌بابايي، اسماعيلي و جهانگيرزاده

علي عباسپور تهراني‌فرد با اشاره به تعيين مهلت براي ايران جهت تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي در پيش‌نويس قطعنامه گروه 1+5، گفت: اين كار جنبه‌ي سياسي داشته و فشار سياسي محسوب مي‌شود و يك بحث تكنيكي نيست.

نماينده‌ي مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، با اشاره به همكاري‌هاي گسترده ايران با بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، تأكيد كرد: ما بارها اعلام كرده‌ايم كه تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي و مهلت تعيين كردن براي ما قابل قبول نيست و طرف‌هاي مقابل بايد با ايران به طور منطقي وارد مذاكره شده و در چارچوب حق و اختياراتي كه آژانس به ايران داده با ما مذاكره كنند.

به گفته‌ي رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، اگر قرار باشد با كشوري مثل ايران كه هرگونه همكاري با آژانس را انجام داده همچون كشوري برخورد شود كه خارج از چارچوب منشور سازمان بين‌المللي انرژي اتمي عمل كرده است، طبيعي است كه ايران در سياست‌هاي خود با مجامع بين‌المللي تجديدنظر خواهد كرد.

هم‌چنين نماينده شهركرد معتقد است: اگر در بحث انرژي هسته‌اي، اعتقاد به حق و حقوق خود داريم بايد هم چنان پايبند به اين مسائل باشيم و پيش‌بيني‌هاي لازم را براي هر نوع شرايطي داشته باشيم.

مرتضي تمدن در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران، در خصوص عجله كشور‌هاي اروپايي براي پاسخ ايران به بسته1+5، گفت: به موازات تشديد مسائل لبنان احتمال مي‌رفت فشار‌هاي اروپا و آمريكا بر پرونده هسته‌اي ما شدت بگيرد.

وي تصريح كرد: دليل اين كار اين است كه آن‌ها ممكن است بخواهند بخشي از فشار ‌ناشي از ناكامي‌هاي خود در لبنان را با فشار بر ما جبران كنند و از طرف ديگر اين فشار باعث شود كه بخواهند كه ما در قبال بعضي تخفيف‌هايي كه آن‌ها در امر انرژي هسته‌اي خواهند داشت، مثلا لبنان را آرام كنيم و اين‌ها همه به هم پيوستگي دارد.

نماينده شهركرد با بيان اين‌ كه اين مسائل بي تاثير در هم نيست، گفت: هر اندازه آن‌ها ناكامي‌هايشان در لبنان بيشتر شود به طور طبيعي فشار خود را در بحث پرونده هسته‌اي بر ما زيادتر خواهند كرد. بالاخره اگر پرونده هسته‌اي ما به همين شكل موضع قاطعانه‌اي كه داريم، جلو برود يعني ما هيچ تخفيفي در سياست‌هاي خود ندهيم، موفق خواهيم شد و هم چنين از آن طرف به علت فشار فزاينده افكار عمومي جهان به واسطه عملكرد بد آمريكا و اروپايي‌ها در عراق، افغانستان، خاورميانه و لبنان و از آن طرف هم شكست‌هاي اسرائيلي‌ها در جبهه‌هاي نبرد و فضاحتي كه در افكار عمومي برايشان ايجاد شده، طبعا آن‌ها دنبال اين هستند كه اين فشار‌ها را در جايي تخليه كنند.

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس خاطرنشان كرد: در واقع آن‌ها مي‌خواهند از هر طريقي اين فشار‌ها را كاهش دهند و يكي از آن راه‌ها اين است كه پرونده هسته‌اي ايران را به جريان بيندازند و روي آن جوسازي و شانتاژ كنند.

به اعتقاد وي، اين مسائل همه با هم در ارتباط است ولي بايد هم‌چنان بر روي همان مواضع محكم خود بايستيم و باج ندهيم، و براي اروپايي‌ها و آمريكا فضاي باز ايجاد نكنيم، اما آن منطقي را هم كه همواره بر آن تاكيد داشته‌ايم ادامه دهيم، چرا كه معتقديم با مذاكره و گفت‌وگو مشكل پرونده ايران قابل حل است و بايد اين مذاكرات در يك فضاي منطقي و به دور از ارعاب تهديد و پيش شرط گذاشتن، ادامه دهيم. شرايط هم نشان مي‌دهند كه آن‌ها نمي‌توانند بر مواضع خود بايستند و اصرار و پافشاري كنند.

به نظر وي، اولا به نظر مي‌رسد در مورد مجازات‌هايي كه آن‌ها براي ايران پيشنهاد داده‌اند، بين آن‌ها اتفاق و اتحاد نظر وجود ندارد و جامعه بين‌المللي هم در شرايطي نيست كه امروز بخواهد با تحريم، منافع خود را تامين كند. جامعه بين‌المللي نيازمند گفت‌وگو و تعامل است و تسليم ارعاب‌ها و تهديد‌ها نمي‌شود.

تمدن خاطرنشان كرد: آمريكا امروز ديگر نمي‌تواند براي دنيا تعيين تكليف كند. آن آقايي و رفتار عامرانه، ارباب منشانه و متكبرانه‌اي كه آمريكا تاكنون داشته است به نظر مي رسد ديگر در چارچوب روابط بين‌المللي جواب نخواهد داد.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: تا اين لحظه سياست مديران ما در امر انرژي هسته‌اي منطقي بوده و بعد از اين هم نگران هيچ خطر و تهديدي علي‌رغم خط و نشان‌هايي كه آن‌ها مي‌كشند و شوراي امنيت را دوباره وسط آورده‌اند، نيستيم و اگر به همين شكل و به صورت منطقي و از طريق گفت‌وگو جلو برويم هيچ خطر جدي ما را در امر پرونده هسته‌اي تهديد نمي‌كند.

نماينده شهركرد خاطرنشان كرد: ما در بحث پاسخ دادن به بسته 1+5 بايد پرونده را به سمتي ببريم كه در عين حال كه از حقوق‌مان كوتاه نمي‌آييم و نسبت به آن پايبنديم اگر چنانچه احساس كنيم برخي تهديد‌ها و مسائل ممكن است باعث ايجاد يك وقفه‌اي در فعاليت‌هاي ما شود بايد پيش‌بيني لازم را براي آن‌ها بكنيم، يعني ما براي بدترين حالت بايد پيش‌بيني‌هاي لازم را بكنيم.

به گفته وي، ما بايد براي هر مرحله از شرايطي كه براي پرونده پيش خواهد آمد، برنامه داشته باشيم. فرض كنيم كشورهاي طرف ايران بدترين شكل را در رفتار با ما پيش مي‌گيرند، ولي ما بايد از قبل پيش‌بيني‌هاي لازم را داشته باشيم. اگر قائل به حق و حقوق هستيم و معتقديم منافع‌مان ايجاب مي كند روي حق خود بايستيم بايد طبعا پاي تبعات آن هم بايستيم. البته پيش‌بيني مي‌شود اين مساله تبعات خاصي براي ما نداشته باشد ولي باز هم براي هر نوع شرايطي بايد برنامه مجزا و مسوولانه‌تر داشته باشيم. ضمن اين‌كه از شكافي كه در جامعه بين‌المللي و در برخورد با پرونده ما بين اعضاي شوراي امنيت و جامعه جهاني وجود دارد بايد استفاده بهينه كنيم.

كوچك‌زاده عضو كميسيون اصل نود درباره‌ي پيش‌نويس قطع‌نامه‌ي كشورهاي 1+5 و تعيين مهلت براي ايران گفت: كشورهاي اروپايي به دليل عدم دستيابي ايران به فناوري هسته‌اي و براي حفظ حيات استكباري و سلطه جويانه‌ي خود بر موضع‌شان تأكيد مي‌كنند.

مهدي كوچك‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: چون كشورهاي اروپايي از قدرت و تأثيرگذاري جمهوري اسلامي در منطقه و سطح جهان آگاه هستند، ايران را از رسيدن به نقطه‌ نهايي دور مي‌كنند و اين مي‌تواند يكي از دلايل تعيين مهلت غربي‌ها باشد.

وي درباره‌ي پافشاري كشورهاي غرب بر موضع قبلي خودشان مبني بر تعليق غني‌سازي اظهار كرد: آنها هم مي‌خواهند باعث محروم شدن ملت ما از تكنولوژي شوند كه تأثير قابل توجهي در پيشرفت و توسعه‌ي آينده ملت دارد؛ هم اين‌كه مي‌دانند اگر ما يك قدرت هسته‌اي داشته باشيم، بسياري از كشورهاي غيرهسته‌اي كه داراي اين فناوري نيستند مي‌توانند از طريق ما در اين زمينه تأمين شوند.

نماينده تهران با بيان اين‌كه دستيابي ايران به فناوري هسته‌اي موجب مرگ نظام سلطه خواهد بود، اگر كشورهايي مثل ايران به طور كامل به اين تكنولوژي و تكنولوژي‌هاي ديگر دست‌ يابند، در حقيقت ابزارهاي سلطه‌ي آنها از بين مي‌رود، به همين خاطر نيز دائم به دنبال جلوگيري از رسيدن به اين فناوري هستند.

وي با اشاره به اين‌كه قريب به يكسال است كه ظاهرا مذاكرات به بن‌بست رسيده، اما به دو دليل هنوز از مذاكرات صحبت مي‌شود، بيان داشت: يكي به اين دليل كه طرف ايراني به هيچ وجه خواستار ايجاد تنش و ورود به روند مذاكرات از راه‌هاي غيرمسالمت‌آميز نبوده و هم اين‌كه طرف اروپايي از برخورد با جمهوري اسلامي واهمه داشته، و تاثيرگذاري قدرت جمهوري اسلامي را در منطقه و جهان مي‌دانند.

هم‌چنين يك نماينده مجلس معتقد است: با توجه به عهدشكني غربي‌ها در روند مذاكرات هسته‌اي، هر گونه عدول و عقب‌نشيني جمهوري اسلامي از مواضع، خود به ضرر كشور تمام مي‌شود.

سليمان جعفرزاده عضو هيات رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با بيان اين‌كه در روند مذاكرات، عدم پايبندي اروپائيان به تعهدات خود ثابت شده است، افزود: بدون جمهوري اسلامي برقراري امنيت در منطقه ميسر نيست، لذا جمهوري اسلامي بايد از اين مزيت استفاده و بر روي مواضع خود پافشاري كند.

وي ادامه داد: هيچ تضميني وجود ندارد كه در صورت عقب‌نشيني جمهوري اسلامي از مواضع خود بتوان امتيازي گرفت و لذا هرگونه عقب‌نشيني برابر است با شكست تيم مذاكرات.

جعفرزاده در ادامه تاكيد كرد:‌ هر گونه برخورد قهر‌آميز با پرونده هسته‌اي ايران به ضرر اروپا و غرب تمام مي‌شود.

نماينده‌ي آمل نيز درباره مواضع هسته‌اي ايران گفت: اقدامات اروپا و غرب براي تغيير تصميم ايران مبني بر دستيابي به فناوري صلح‌آميز هسته‌يي هيچ تاثيري ندارد.

عزت‌الله يوسفيان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران، اظهار داشت: كشورهاي غربي و آمريكا در هر شرايطي مي‌خواستند مسائل جمهوري اسلامي ايران در شوراي امنيت مطرح شود و بنابراين روند برخورد و اقدام آنها پيش‌بيني شده است.

وي با بيان اين‌كه در هر شرايطي كه ايران قرار مي‌گرفت، اين اقدامات اروپا و آمريكا انجام مي‌شد، اظهار كرد: در حال حاضر نيز آمريكا مسير پرونده‌ي ايران را به شوراي امنيت تغيير داد و در بيانيه‌اي كه بين كشورهاي عضو شوراي امنيت توزيع شد از ايران خواستند كه غني‌سازي را متوقف كرده و بسته‌ي پيشنهادي اروپا را اعتبار داده و قبول كند.

نايب رييس كميسيون حقوقي و قضايي، ادامه داد: بنابراين اقداماتي كه در دنيا انجام مي‌شود هيچ تاثيري بر آن مسير از پيش تعيين شده ندارد و آنها هدف نهايي خود را كه عبارت از بردن مسائل ايران به شوراي امنيت است را تعيين كرده‌اند ولي در مسير اين هدف جلساتي را نيز برگزار مي‌كنند.

وي افزود: مانند مسائلي كه در منطقه‌ي خاورميانه از جمله حمله به افغانستان، عراق و حزب‌الله لبنان اتفاق افتاد و اين كشورها مسير تعيين شده‌اي را براي خود ترسيم كردند و هيچ چيز هم الان براي آنها مطرح نيست و كشورهايي گروه 1+5 نيز نمي‌توانند اين مسير را تغيير دهند.

نماينده‌ي آمل با بيان اين‌كه ايران از اول مذاكره را بهترين راه‌حل دانست، اظهار كرد: اين طرف‌هاي مقابل ايران هستند كه پاي‌بند به مذاكره نمي‌باشند و همان‌طور كه در دولت قبل ديديم وزراي امور خارجه‌ي سه كشور آلمان، انگليس و فرانسه با رييس جمهور وقت صحبت‌هايي كردند ولي درست مدتي بعد به عكس آن عمل كردند و ايران هم ناگريز شد كه غني سازي را متوقف كند.

وي در ادامه گفت: بنابراين ديديم كه دائما كشورها غربي در مذاكرات تغيير مسير و تاكتيك دادند ولي بايد گفت كه بهترين مكان براي مذاكره و بحث و گفت‌وگو آژانس است زيرا در شوراي امنيت راي‌گيري و صدور قطعنامه مطرح است و جنبه‌ي امري و نهي دارد.

وي در پايان بيان داشت: ما بايد منتظر بمانيم و اين برمي‌گردد به ميزان استقلال راي و معامله نكردن پشت پرده‌ي قدرت‌هاي بزرگي مثل روسيه به عنوان طرف تجاري ما در انرژي هسته‌يي و چين.

هم چنين نماينده‌ي لنجان گفت: برگزاري نشست‌هاي مختلف كشورهاي گروه 1+5 و نرسيدن به يك اجماع و نقطه‌نظر واحد نشان مي‌دهد كه مسوولين كشورهاي اروپايي، ضرورتي براي همراهي با مسوولين آمريكايي نمي‌بينند.

محسن كوهكن در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، اظهار داشت: اگر نيم نگاهي به يك سال گذشته و به طرف مقابل ايران داشته باشيم مي‌بينيم كه خط‌ و نشان‌هايي كشيده و سقف زماني گذاشته و بعد هم وقتي كه ثابت قدمي و ايستادگي ايران را شاهد بوده از مواضع خود كوتاه آمده است و اميدواريم اين عقب‌نشيني‌ها تا حدي پيش برود كه موضوع به آژانس برگردد و به بحث‌هاي حاشيه‌اي و دخالت‌هاي بي‌جا و بي‌مورد كشورهاي اروپايي پايان داده شود.

عضو هيات رييسه‌ي مجلس با بيان اين‌كه در اكثر موارد طرف‌هاي مذاكره ما پيشنهادهاي راديكالي داشتند، اظهار كرد: ايران به عنوان كشوري كه حرف روشن دارد طبيعي است كه از نظر مذاكره، گفت‌وگو و بحث درباره‌ي انرژي هسته‌اي به عنوان يكي از برگ‌هاي برنده‌اي كه تقريبا هم بعضي از تحليل‌گران منصف دنيا بر آن تاكيد دارند، كوتاه نمي‌آيد.

نماينده‌ي لنجان ادامه داد: اروپا هم در مقابل چاره‌اي ندارد، غير از اين‌كه به شرايط متعادل‌تري برگردد و كمتر از خط‌مشي راديكال آمريكا تبعيت كند و به مواضع اصولي‌تر و منطقي‌تري نزديك شود.

يك عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، نيز تعيين زمان نهايي براي پاسخ به بسته‌ي پيشنهادي 1 + 5 و فشارهاي اروپا و آمريكا را عملي غيرمنطقي و موثر در افكار عمومي دنيا و كشورهاي 1 + 5 دانست و گفت: با اين وجود، مستندات قانوني در دست آنها وجود ندارد كه بخواهند پرونده‌ي هسته‌يي ايران را به شوراي امنيت بكشانند.

حميدرضا حاجي‌بابايي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، در خصوص روند بررسي پرونده‌ي هسته‌يي ايران به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: حفظ منافع ملي مهم‌ترين اولويت نظام جمهوري اسلامي ايران است.

وي با توجه به تجديدنظر احتمالي ايران در قبال عملكرد كشورهاي 1 + 5، گفت: موضع‌گيري ايران با توجه به موضع‌گيري كشورهاي ديگر تنظيم مي‌شود، چرا كه حضورمان در NPT به فناوري هسته‌يي، غني‌سازي اورانيوم و منافع ملي كشور كمك مي‌كند. لذا اگر NPT وسيله‌اي براي ضايع كردن حقوق ما در دست ديگران باشد،‌ از حضورمان در NPT و حتي رفتار با برخي كشورهاي اروپايي تجديدنظر خواهيم كرد.

نماينده‌ي مردم همدان افزود: البته طبق مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي، تعليق فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي نمي‌تواند وجود داشته باشد و غيرقانوني است. لذا دولت نمي‌تواند بدون اجازه‌ي مجلس تعليق را داشته باشد.

غفار اسماعيلي، نيز با بي‌ارتباط نداشتن حملات اسراييل به لبنان و حمايت‌هاي آمريكا از صهيونيست، براي فشار وارد كردن به ايران در بحث انرژي هسته‌اي گفت: ايران در بحث انرژي هسته‌اي خود را موظف به فرمانبرداري از آمريكا و اروپا نمي‌داند.

نماينده هشترود در خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با محكوم كردن اقدامات در حال انجام در لبنان گفت: مافياي حامي آمريكا با فشار اين كشور حملات به لبنان را يك جنگ شيعي تلقي كرده‌ و اعلام مي‌كنند اين جنگ اسلام و صهيونيست نيست، بلكه يك جنگ شيعي است، اما واقعيت اين است كه اگر حزب‌الله دوام بياورد، اين كار پيروزي اسلام را نشان خواهد داد نه پيروزي يك گروه خاص يا يك كشور را.

وي، شكست اسرائيل را نيز يك مجموعه و انديشه زورمدار دانست و گفت: اين كه برخي عنوان مي‌كنند كه استكبار و صهيونيست اين اقدامات را براي فشار بر ايران در بحث پرونده هسته‌اي انجام مي‌دهند، اين هم يكي از تحليل‌هاي درست است، چرا كه اگر آن‌ها بتوانند لبنان و سوريه را به نحوي با مشكل مواجه كنند، براي ايران نيز مشكلاتي ايجاد خواهند كرد.

به نظر اين نماينده مجلس، اما چيزي كه وجود دارد اين است كه وقتي مسوولان انرژي هسته‌يي ايران عنوان مي‌كنند؛ تعليق را نمي‌پذيرد، به نظر ما اين حرف بر اساس ضوابط مقررات NPT است و ايران نيز عضو آن است و نيز يك سري شرايط و ضوابطي را براي خود قائل است و عنوان مي‌كند كه چون هدف ما توليد انرژي صلح‌آميز است، لذا تسليم حرف‌هاي بي‌اساس آن‌ها نمي‌شود و ملت و دولت ايران نيز همين را مي‌خواهند.

وي ادامه داد: نگراني دولت‌هاي ‌غربي به دليل است كه چون مي‌دانند ما ضربتي كار مي‌كنيم و اگر زمان بگذرد به بخشي از نيازهاي خود دست پيدا مي‌كنيم، آن‌ها بعد از آن نخواهند توانست جلو ما را بگيرند. در صورتي كه ما به آنها براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي اطمينان داده‌ايم.

وي با بيان اين كه آينده علم نيز مي‌گويد كه بيشتر انرژي‌هاي دنيا بعد از مدتي از طريق انرژي فسيلي به اتمام مي‌رسد، گفت: لذا ايران نيز دنبال اين است كه انرژي هسته‌اي خود را پيش ببرد و به دانش‌هاي روز مسلط شود و بر اين اساس انرژي‌هاي آينده كشور را جبران كند.

اسماعيلي بيان كرد: به اين وسيله مي‌خواهيم فاصله خود با علم و تكنولوژي هسته‌اي دنيا را كم كنيم.

نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه، در مورد تمديد وقت براي پاسخ دادن به بسته 1+5، گفت: ما نگفتيم كه به بسته پيشنهادي اروپا پاسخ نمي‌دهيم، بلكه مي‌خواهيم با كارشناسي دقيق، فرصتي داشته باشيم كه براي يك امر حياتي امروز و نسل‌هاي آينده خود تصميم بگيريم، چرا كه انرژي هسته‌اي چيزي نيست كه لازمه امروز باشد. بايد صاحبنظران و تصميم‌گيران ما نيز اين فرصت را داشته باشند تا با مطالعه و كار كارشناسي به بسته پاسخ دهند و بگويند با چه بخشي از پيشنهادات موافق يا مخالفند و اگر موافق يا مخالفيم به چه علت است؟

وي با منطقي دانستن استدلال ايران گفت: تا پاسخ دادن به بسته 1+5 زمان كمي مانده است و ايران جواب خود را خواهد داد.

نماينده هشترود معتقد است: در مجموع براي پاسخ دادن به اين بسته پيشنهادي موظفيم تا مصالح عمومي جامعه امروز و آينده را در نظر بگيريم، اگرچه خوشايند اروپا و آمريكا نباشد. چرا كه ما موظفيم مصالح نسل‌هاي آينده خود را مدنظر قرار دهيم.

اسماعيلي در پايان گفت: ايران به دنبال انرژي صلح‌آميز است و حق مسلم ماست كه از اين دانش فني برخوردار باشيم. در نتيجه سياست مسوولان ايران تا امروز در اين خصوص منطقي بوده است.

به گفته‌ي يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، اصرار بر تعليق منطقي نبوده و يك روز تعليق در پروژه‌ي غني‌سازي خسارات زيادي را در روند مذاكرات به دنبال خواهد داشت، زيرا تعليق داوطلبانه گذشته نيز به نتيجه‌اي نرسيده است.

جواد جهانگيرزاده نماينده‌ي مردم اروميه در خانه‌ي ملت فرستادن پيش‌نويس قطعنامه 1+5 به شوراي امنيت را نوعي بازي با زمان دانست و به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: از آنجا كه بيت‌الغزل برخي كشورهاي غربي و به خصوص آمريكايي‌ها، بحث تعليق غني‌سازي ايران بدون عمل به تعهدات خود است، لذا اعتمادسازي و ايجاد شرايط مناسب براي تداوم مذاكرات منتفي خواهد بود.

وي بيان پيش‌شرط تعليق با توجه به عدم قبول هرگونه پيش‌شرط از طرف ايران در مذاكرات را غيرطبيعي دانست و گفت: زماني كه بر اعلام پاسخ قطعي و رسمي ايران به پيشنهاد كشورهاي 1+5 تأكيد شده است برگزاري جلسات اضطراري كشورهاي 1+5 بدون در نظر گرفتن پاسخ ايران، انحراف افكار عمومي دنيا از موضوع لبنان خواهد بود.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با تأكيد بر اين‌كه آمريكا در موضوع لبنان درگير و مورد سوال است، اظهار داشت: آمريكا علاقمند است پرونده لبنان را به انحراف بكشاند لذا دم دستي‌ترين پرونده را پرونده هسته‌اي ايران قرار داده است.

به اعتقاد وي، با صدور دستورالعمل‌ها و حكم‌ها، پرونده‌ي هسته‌اي ايران پيشرفت قابل توجهي نخواهد داشت، چراكه ايران هرگونه همكاري را انجام مي‌دهد اما نيت‌هاي پشت پرده‌اي وجود دارد كه علاقمند به تداوم روند مذكرات نيست و مي‌خواهد مذاكراتي كه شروع نشده با شكست مواجه شود.

جهانگيرزاده با اشاره به اصول طرف‌هاي مذاكره‌كننده و عدم عدول هر يك از مبناهاي خود خاطرنشان كرد: هيچ‌كدام از طرفين حاضر به پست رفت از مواضع‌شان نيستند. اما اگر قرار باشد كه در بنيادها و مباني اختلاف‌نظر اساسي داشته باشند لذا با دادن امتياز به يكديگر نتيجه را به نفع طرفين خاتمه خواهند داد.

به گفته‌ي اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس، اگر غرب پشنهاداتي سازنده و مؤثر ارائه كند و نگراني‌هاي ايران را نيز در خصوص حقوق حقه هسته‌اي رفع كند، جمهوري اسلامي ايران قطعا با دست پر به مجموعه مذاكرات خواهد رفت.

وي افزود: اما اصرار بر تعليق نه مورد پسند افكار عمومي داخلي و نه بر اساس منطق خواهد بود.

نماينده‌ي مردم اروميه در خانه‌ي ملت معتقد است كه غرب علاوه بر گذاشتن سنگ تعليق بر روي زمين، بايد منتظر پاسخ ايران به بسته پيشنهادي 1+5 و اعلام تصميم براي ادامه مذاكرات باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha