• چهارشنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8505-02270.42984

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس: الحاق ايران به پروژه «سزامي» به طور جدي در دولت مطرح شود دولت براي رفع معضل كمبود بودجه تحقيقات سال جاري چاره‌اي بينديشد

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس:
الحاق ايران به پروژه «سزامي» به طور جدي در دولت مطرح شود
دولت براي رفع معضل كمبود بودجه تحقيقات سال جاري چاره‌اي بينديشد

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اهميت مشاركت پژوهشگران ايراني در طرح‌هاي علمي بين‌المللي بر ضرورت طرح جدي الحاق ايران به پروژه «سزامي» در دولت تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ‌طرح SESAME ( استفاده از تابش سينكروترون براي علوم و كاربردهاي تجربي در خاورميانه) كه از چند سال پيش با نظارت «يونسكو» به تاسيس يك مركز بين المللي تابش «سينكروترون» در خاورميانه مربوط مي‌شود كه از چند سال قبل با نظارت سازمان يونسكو آغاز شده است.

در اين طرح كه با مشاركت 11 كشور منطقه اجرا مي‌شود، قرار است يك دستگاه سينكروترون (شتاب دهنده الكترون) مستعمل بهينه‌سازي شده و براساس آن نخستين شتابدهنده خاورميانه در نزديكي شهر امان - پايتخت اردن - طي چند سال آينده به بهره‌برداري برسد.

ايران از جمله كشورهايي است كه علاوه بر نقش عمده‌اي كه در شكل‌گيري «سزامي» داشته و تاكنون مشاركت فعالي در بخش‌هاي مختلف علمي، فني و آموزشي اين پروژه داشته است، با اين حال عدم عضويت رسمي جمهوري اسلامي ايران در اين طرح كه مستلزم تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي است، تخصيص اعتبارات لازم براي پرداخت بدهي‌هاي معوقه ايران در اين طرح و فعاليت‌هاي اجرايي در اين راستا را با مشكلات و موانعي مواجه كرده است.

دكتر علي عباسپور تهراني فرد در گفت‌وگو با خبرنگار «پارلماني» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به پي‌گيري‌هاي مختصر صورت گرفته درباره الحاق ايران به اين پروژه و پرداخت حق عضويت از سوي ايران به اين پروژه گفت: آنچه مسلم است اينكه دولت قاعدتا بايد اين كار را انجام دهد و مي‌تواند اين حق عضويت را از اعتبارات خود پرداخت كند، اين در حاليست كه مجلس شوراي اسلامي همكاري ايران در پروژه‌هاي بين‌المللي را كاري بسيار ارزنده مي‌داند.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در ادامه اظهار كرد: در پروژه هاي علمي بزرگي كه نيازمند توان مالي و علمي زيادي است علي الاصول طبق استانداردهاي موجود كشورها مي‌توانند توان علمي و مالي خود را روي هم گذاشته تا آن را به اجرا برسانند، لذا چنين حركتها و همكاري بر اجراي چنين پروژه‌هايي در سطح آسيا و بين‌المللي براي كشور بسيار ارزشمند خواهد بود.

نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: تا جايي كه اطلاع داريم، پروژه‌هاي مطرح شده، به گونه‌اي نيستند كه از توان وزارت علوم و دولت خارج باشد، چرا كه بسيار محدودند و به نظر مي‌رسد كه اگر شرايط فراهم باشد مي‌توانيم فراتر از آن نيز عمل كنيم، از اين رو به نظر نمي‌رسد كه مسائل و مشكلات بودجه‌يي مانع از اين همكاري‌ها شود.

عباسپور در ادامه بيان كرد: در حال حاضر پروژه‌هايي همچون پروژه «راكتور فيوژن» در سطح دنيا مطرح است كه با اعتبار بالاي ده ميليارد دلار در دست اجراست و اگر توان اقتصادي ما اجازه مي داد در چنين پروژه‌هايي همكاري داشته باشيم بسيار ارزشمند ‌بود؛ در حاليكه پروژه‌هاي ما در مقياس‌هاي بسيار كوچتر و يا در حد شركت در مجامع و قراردادهاي همكاري است از اين رو بعيد به نظر مي‌رسد كه مشكل، بحث اعتبارات باشد.

عباسپور علت عدم الحاق ايران به پروژه سزامي را بحثي فراتر از كمبود اعتبارات دانست و به ايسنا گفت: به نظر نمي‌رسد كه چيزي به تأخير افتاده باشد و شايد تغيير دولت عامل مهمتري براي اين عدم الحاق باشد، اما هنوز بحث جدي درباره عدم ادامه همكاري با اين پروژه و يا الحاق به آن صورت نگرفته، لذا بايد بدانيم اگر تأخيري هم صورت گرفته به چه علت بوده است.

وي در ادامه به ايسنا گفت: شرايط در حال پيش رفتن به سمت جلوست و دولت و وزارت علوم خود در مجامع بين‌المللي حاضر مي‌شوند مگر اينكه مورد خاصي مطرح شود يا در آينده شكل بگيرد كه بايد به موقع با آن برخورد شود.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه امسال در كل كشور بودجه تحقيقاتي خوبي نداريم و از برنامه چهارم توسعه عقب هستيم به ايسنا گفت: در سال 85 تنها 45 صدم درصد توليد ناخالص ملي به تحقيقات اختصاص داده شده و ميزان اعتبارات اين بخش از هزار ميليارد تومان در سال 84 به 900 ميليارد تومان در سال جاري كاهش يافته كه اين كاهش طبيعتا برنامه‌ريزي‌ها و پروژه هاي تحقيقاتي ما را با معضل مواجه خواهد كرد؛ به گونه‌اي كه ما در سال دوم برنامه چهارم توسعه نسبت به سال اول دورتر شده ايم.

نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ما هشدار داده‌ايم كه اگر قرار باشد نسبت به مسائل تحقيقاتي كم توجهي شود در رسيدن به اهداف برنامه چشم انداز 20 ساله توسعه كشور دچار مشكل خواهيم شد، به همين دليل از دولت خواستيم كه در سال 85 براي حل مساله تحقيقات تدابيري اتخاذ كند.

وي با بيان اينكه مكررا اعلام كرديم كه در سال 85 در بخش تحقيقات با مشكل مواجه خواهيم بود، تصريح كرد: طبيعتا دولت بايد براي اين معضل چاره‌اي بينديشد اين در حالي است كه دانشگاه‌ها و آموزش عالي امسال بدون كسري بودجه برنامه‌هاي خود را به پيش خواهند برد اما بودجه تحقيقات در سطح كلان دچار مشكل است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha