• یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8502-20878

/كنفرانس ملي نفت، گاز و انرژي در افق 1404/ مديرعامل شركت توسعه آب و نيروي ايران: سالانه 10هزار ميليارد تومان در طرح‌هاي برق‌آبي كشور سرمايه‌گذاري مي‌شود

/كنفرانس ملي نفت، گاز و انرژي در افق 1404/
مديرعامل شركت توسعه آب و نيروي ايران:
سالانه 10هزار ميليارد تومان در طرح‌هاي برق‌آبي كشور سرمايه‌گذاري مي‌شود

نيروگاههاي فسيلي در كشور به ازاي هر متر مكعب گاز حدود 3.5 كيلووات و به ازاي هر متر مكعب نفت گاز 3.9 كيلووات انرژي الكتريكي توليد مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار انرژي ايسنا، دكتر عباس علي‌آبادي - مديرعامل شركت توسعه آب و نيروي ايران - افزود: اگر قيمت نفت گاز وارداتي را 60 سنت در نظر بگيريم، به ازاي هر كيلووات برق حدود 200 تومان هزينه مي‌شود و اين در حالي است كه برق توليد شده به طور متوسط 15 تومان به مردم فروخته مي‌شود. بنابراين با توجه به فروش تقريبي گاز به ازاي هر متر كعب 64 سنت، به صرفه است كه ظرفيت‌هاي توزيع برق را در نيروگاههاي برق آبي متمركز كنيم.

علي‌آبادي با بيان اين كه ظرفيت‌هاي بالقوه برق آبي كشور 50 ميليارد كيلووات ساعت است، گفت: از اين ميزان حدود 30 ميليارد در كارون، 9 ميليارد در دز و 6 ميليارد كيلو وات ساعت در كرخه پتانسيل برق آبي وجود دارد و بقيه ظرفيت‌ها مربوط به حوزه‌هاي ديگر است.

مشاور وزير نيرو، قدرت نصب شده نيروگاهي كشور را 5012 مگاوات دانست و تاكيد كرد: با بهره‌برداري از دو واحد كارون3 اين ظرفيت به 6037 رسيده است؛ با اين وجود تنها 5.7 درصد اين ميزان توسط انرژي برق آبي تامين مي‌شود.

مديرعامل شركت توسعه منابع برق آبي ايران خاطرنشان كرد: سالانه 10 هزار ميليارد تومان در طرح‌هاي برق آبي كشور سرمايه گذاري مي‌شود و پيش بيني شده اين ظرفيت تا پايان برنامه چهارم به 11 هزار مگاوات و تا سال 1400به 21 هزار و 400 مگاوات برسد.

به گفته‌ او سدهاي برق آبي علاوه بر توليد انرژي پاك، تامين آب شرب، صنعت و كشاورزي، عدم نياز به سوخت و انرژي اوليه براي توليد برق و كنترل سيلاب‌ها به دليل نقش مهمي كه در كنترل فركانس و پايداري شبكه دارند، از اهميت ويژه‌اي برخوردارند، تا جايي كه يكي از مشكلات اتصال ما به شبكه روسيه به دليل عدم پايداري در شبكه بود.

علي آبادي همچنين در خصوص تايين منابع مالي برنامه‌هاي برق آبي يادآور شد: منابع اين طرح‌ها از طريق منابع عمومي، اوراق مشاركت، منابع داخلي و با بهره‌گيري در از روش‌هاي BOO و BOT تامين مي‌شود.

وي تاكيد كرد: در حال حاضر توليد سالانه برق در دنيا به طور متوسط 18 درصد مربوط به انرژي برق آبي، 65 درصد نيروگاههاي حرارتي و 17 درصد نيروگاه‌هاي هسته‌اي و ساير منابع است، ولي با اين وجود پيش‌بيني مي‌شود كه طي 30 سال آينده تقاضاي انرژي 67 درصد رشد كند.

علي‌آبادي خاطرنشان كرد: كشور ما به همان اندازه كه به انرژي الكتريكي نياز دارد، به دليل قرار گرفتن در منطقه نيمه خشك به منابع آبي مناسب محتاج است و به همين دليل توجه به ظرفيت‌هاي سدهاي بزرگ در امر استحصال منابع آبي و كنترل سيلاب‌ها جهت تامين مصارف گوناگون نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار‌ند.

به گفته او با به‌كارگيري حداقل پتانسيل سدهاي بزرگ برق آبي بر رودخانه كارون 6 ميليارد متر مكعب، در رودخانه دز 5 ميليون مترمكعب و در رودخانه كرخه 3 ميليون متر مكعب به ظرفيت‌هاي آبي كشور افزوده مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha