براساس زمان تعيين شده در قرارداد، سكوي البرز در صورت عملي شدن به موقع 42 مورد تغييرات، تيرماه امسال به بهرهبرداري خواهد رسيد.
سيدمهدي حسيني ـ عضو هيات مديره صدرا ـ در گفتوگو با خبرنگار صنعت ايسنا، افزود: همزمان با اجراي سكوي البرز، ساخت دو فروند كشتي نيز در دست اجراست كه البته ساخته شدن اين كشتيها لازمه عملياتي شدن دكل سكوي البرز است.
وي، افزود: در حال حاضر اجراي پروژه داراي روند مطلوبي است و اميدواريم در صورتي كه مشكل خاصي ايجاد نشود، پروژه در زمان تعيين شده به كارفرما تحويل داده شود.
وي در خصوص اعمال 42 مورد تغييرات در سكوي البرز گفت: اگر تغييرات به راحتي انجام شدني باشد و نيازي به انجام كار زياد و صرف زمان بسيار نداشته باشد، پروژه در زمان مشخص تحويل داده خواهد شد. البته تعداد زيادي از تغييرات نيز نيازمند ايجاد تغيير در برخي سيستمهاي داخلي است كه اين مساله مقداري زمانبر است و بر روي زمان كار ما تاثيرگذار خواهد بود كه البته ما در تلاش براي كاهش زمان لازم هستيم و سعي داريم با صرف زمان و نيروي كار بيشتر مانع ايجاد تاخير در تحويل پروژه شويم.
حسيني در ادامه در خصوص اجراي طرح NGL خارك و بحثهاي مطرح شده در خصوص عدم موفقيت صدرا در جذب شريك خارجي اظهار كرد: هدايت اين طرح برعهده صدرا نبوده كه بخواهد اقدام به جذب شريك خارجي كند، بلكه شركت ژاپني JGC نقش رهبري كنسرسيوم را بر عهده داشت كه آن شركت نيز اعلام كرد كه رقم قرارداد كم است و اين رقم بايد حدود 200 تا 300 ميليون دلار افزايش يابد كه اين مساله با شرايط مناقصه مغايرت داشت. شركت ملي نفت ايران نيز به عنوان كارفرماي طرح پس از انجام مذاكرات بسيار با شركت ژاپني موفق به بازگرداندن آن براي اجراي طرح نشد.
وي ادامه داد: البته از سوي شركت ملي نفت با حدود 70 ميليون دلار از درخواست شركت ژاپني موافقت شد، ولي شركت ژاپني با اين رقم موافق نبود و در نهايت JGC از اجراي طرح كنارهگيري كرد و شركت تكنيپ فرانسه جايگزين آن شد كه اين شركت نيز نتوانست با شركاي ايراني خود به توافق برسد و همچنين به دليل پر بودن ظرفيت انجام كارش، از طرح كناره گيري كرد.
وي ادامه داد: يكي از شروط مناقصه طرح NGL خارك اين بود كه تمام شركا بايد به صورت تضامني مسووليت كل طرح را بر عهده داشته باشند و با توجه به اين كه شريك انگليسي - كه جايگزين شركت تكنيپ شده بود - حاضر نبود سهام زيادي را در اين مشاركت داشته باشد و خواستار مشاركت 10 درصدي در طرح بود، لذا پذيرش بحث تضامني براي آنها قابل قبول نبود و اين شركت نيز از حضور در طرح خودداري كرد.
وي ادامه داد: به اين ترتيب شركت ملي نفت تصميم به برگزاري مجدد مناقصه گرفت و شركت صدرا نيز به دنبال شركت مجدد در مناقصه است، ولي بهتر اين بود كه كار توسط شركاي ايراني شروع ميشد و به اين ترتيب با صرفهجويي در زمان به مذاكره با شركاي خارجي نيز اقدام ميكردند.
به گزارش ايسنا، براساس برنامههاي قبلي قرار بود سكوي نيمه شناور البرز، بهمن ماه 84 به شركت حفاري شمال براي حفاري آزمايشي تحويل داده شود تا در ارديبهشت ماه 85 اين سكو حفاري آزمايشي در مناطق عميق درياي خزر را آغاز كند و در نهايت در يكي از ماههاي تابستان 85 اولين حفاري سرنوشتساز ايران در خزر آغاز شود، اما تغييرات مدنظر پيمانكار (صدرا) و تاخيرات زياد اين پروژه كه اميد است با موفقيت خود سرنوشت حفاري در خزر و مشكل رژيم حقوقي را حل كند باز هم به تاخير افتاد و طبق برنامه اعلام شده از سوي شركت صدرا قرار است تابستان 85 سكوي ايران البرز تحويل داده شود.
از سوي ديگر مدير بازاريابي و قراردادهاي شركت صدرا نيز چندي پيش در خصوص مناقصه جديد NGL خارك و حضور صدرا در آن به ايسنا گفته بود: اگر كارفرما قصد لحاظ كردن همان شرايط مناقصه قبلي را در مناقصه جديد داشته باشد، با توجه به عدم تمايل شركتهاي خارجي به حضور در طرحها به صورت مشاركت تضامني، مناقصه جديد باز هم به نتيجه نخواهد رسيد.
سلگي افزوده بود: با كنارهگيري شركت JGC ژاپن از طرح NGL خارك، كارفرماي طرح از ما خواست تا يك شريك خارجي را جايگزين آن كنيم و با توجه به اين كه شركتهاي خارجي بحث مشاركت تضامني را نميپذيرند، در نهايت اين امر محقق نشد. براي اجراي اين طرح در سالهاي 81 و 82 دو كنسرسيوم شامل شركتهاي JGC، صدرا، سازه و دوو و همچنين شركتهاي پترومك، جهان پارس، كيسون و كاوازاكي تشكيل شده بود كه در نهايت به نتيجه نرسيد.
انتهاي پيام
نظرات