• چهارشنبه / ۳ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۸:۵۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8412-02317
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/موج اعلام انزجار و محكوميت عليه اقدام هتاكان حرمت حرم مقدس امام هادي(ع)/ گفت‌وگوهاي ايسنا با جمعي از فعالان سياسي و دانشجويي

/موج اعلام انزجار و محكوميت عليه اقدام هتاكان حرمت حرم مقدس امام هادي(ع)/
گفت‌وگوهاي ايسنا با جمعي از فعالان سياسي و دانشجويي

در پي بمب‌گذاري و هتك حرمت حرم مقدس حضرت امام هادي (ع) فرزند پيامبر (ص) و امام دهم شيعيان در سامرا، كه موجي از انزجار و

محكوميت را در جهان اسلام عليه هتاكاني كه براي رسيدن به اهداف پليد خود از هيچ عمل شنيعي فروگذار نمي‌كنند، در پي داشت، خبرگزاري دانشجويان ايران با جمعي از فعالان سياسي و دانشجويي گفت‌وگوهايي انجام داده است كه مجموع آنها پس از ارسال جداگانه، به صورت يكجا در پي مي‌آيد:

**عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با محكوم كردن بمب‌گذاري‌هاي حرم امام هادي(ع)گفت: با توجه به حضور اسرائيلي‌ها و صهيونيست‌ها در عراق كه از ديرباز نسبت به آن اطلاعاتي داريم، همچنين با توجه به اين‌كه اسرائيل نيروهاي جاسوسي و امنيتي خود را در شكل‌هاي متفاوت و طرق مختلف وارد عراق كرده است، شكي نيست كه پشت اين قضيه يك حركت استكباري و صهيونيستي براي ايجاد تفرقه بين شيعه و سني وجود دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين علي‌اكبر محتشمي‌پور در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به جابه‌جايي نيروهاي اسرائيلي توسط هواپيماهاي آمريكايي و رفت و آمدهاي نيروهاي انگليسي و همچنين سفر اخير نخست‌وزير انگليس به عراق، افزود: اين جنايت در پوشش امنيتي آمريكا صورت گرفته است. به اعتقاد بنده يا آمريكا مستقيما اين جنايت را مرتكب شده تا از اين طريق احساسات مذهبي را شعله‌ور كند و مردم عراق را به جان هم بيندازد و يا غيرمستقيم عناصر و مزدوران خود را در اين جنايت دخيل كرده است.

وي افزود: مسووليت اين قضيه به عهده‌ي آمريكاست و بايد مجازات شود.

محتشمي‌پور با اعتقاد به اينكه اين جنايت يك اتفاق كه در ظرف يك يا دو ساعت رخ داده باشد، نيست افزود: آن‌ها اينگونه تبليغ مي‌كنند كه مثلا در صبح امروز يك مجموعه نيروهاي مسلح به يكي از پايگاه‌هاي پليس عراق حمله كردند و پس از آن وارد حرم مطهر شده و مواد منفجره را كار گذاشتند در حالي‌كه حجم تخريب به گونه‌اي است كه به نظر مي‌رسد از مدت‌هاي مديد مواد منفجره‌ي بسيار زيادي در حرم و ضريح مطهر جاسازي شده بود.

وي با تاكيد بر اينكه جهان اسلام اعم از شيعه و سني بايد در يك اقدام قاطع اين جنايت را محكوم كنند در پايان گفت‌وگوي خود با خبرنگار ايسنا افزود: طبيعتا آمريكا بايد پاسخگوي اين قضيه باشد و طبيعتا ما هم بايد شأن اصلي خود را بشناسيم و اجازه ندهيم گره‌هاي انحرافي باعث شود كه فتنه‌هايي در جهان اسلام بوجود آيد.

**يك عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز گفت: باورم اين است كه حوادث جنايت‌بار سامرا توسط فرزندان جنگ‌هاي صليبي گذشته شكل گرفته است.

سيدعبدالواحد موسوي‌لاري در گفت‌وگو با ايسنا افزود: ما نبايد به واسطه‌ي اين‌گونه حوادث، وحدت و انسجام شيعه و سني را ناديده بگيريم.

وي ادامه داد: كساني كه اين‌گونه حوادث را در سامرا طراحي مي‌كنند، قطعا خارجي‌ها و غربياني بودند كه كاريكاتورهاي اهانت‌آميز عليه رسول اكرم(ص) منتشر كردند. معتقدم هر دو اين‌ها از يك جا نشات مي‌گيرد.

وي تاكيد كرد: به نظر من در اين برهه شيعيان بايد از خود خويشتن‌داري نشان دهند و هم‌چنين شخصيت‌ها و علماي اهل تسنن بايد در اين قضيه همراه با علماي شيعه در مقابل دشمنان جهان اسلام بايستند.

موسوي لاري با اشاره به توطئه‌هاي بيگانگان در انجام چنين حوادثي گفت: طبيعي است طراحي اين حادثه يك مقوله است و اجراي آن بحثي ديگر. ترديدي ندارم كه طراحي آن از خارج از مرزهاي عراق صورت گرفته و ممكن است در اجراي آن از عناصر داخلي عراق و گروه‌هاي تندروي آن مثل القاعده استفاده شده باشد اما طرح اصلي آن برمي‌گردد به كساني كه اعتقاد دارند اختلاف بينداز و حكومت كن و اين موضوع هوشياري مي‌طلبد تا وارد اين جريان‌هاي اختلاف‌برانگيز نشويم.

**امام جمعه موقت تهران مردم ايران را تا زمان اعلام رهنمودهاي مقام معظم رهبري درخصوص فاجعه‌ي صبح روز چهارشنبه در سامرا به خويشتن‌داري و پرهيز از حركت‌هاي تفرقه‌آميز دعوت كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيداحمد خاتمي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: مصيبت، مصيبت بزرگي است. پيش از هر چيز اين مصيبت را به محضر بقيه‌الله الاعظم و دلدادگان اهل بيت در سراسر جهان تسليت مي‌گويم. اما مسلم است مسوول مستقيم تمامي اين حوادث اشغالگران هستند و آن‌ها بايد پاسخگو باشند كه چگونه است كشوري را اشغال كرده‌اند و هر روز مصيبتي ديني و انساني در عراق شكل مي‌گيرد. آن‌ها وعده‌ي دموكراسي و امنيت به مردم داده بودند.

وي با بيان اين‌كه عراق در آستانه‌ي شكل‌گيري دولتي باثبات قرار دارد، افزود: عراق خواهان تشكيل دولتي است كه مردم بر سرنوشت خود مسلط باشند و در سايه‌ي اسلام زندگي كنند و اين امر مطلوب اشغالگران نيست.

امام جمعه‌ي موقت تهران با بيان اين‌كه در اين حالت ايجاد جنگي مذهبي در عراق شيرين‌ترين طعمه براي اشغالگران است، خطاب به جهان اهل سنت گفت: بر جهان اهل سنت واجب است كه تا دير نشده به سرعت جنايتكاران وهابي متعصب تندرو را محكوم كند.

وي ادامه داد: براي ناكام گذاشتن توطئه‌هاي آمريكا مبني بر ايجاد اختلاف بين شيعه و سني و به راه انداختن جنگ مذهبي، اولين گام اين است كه اين تندروهاي متعصب خشك سر از جهان اسلام طرد شوند.

وي هم‌چنين خطاب به مردم ايران اظهار داشت: مردم عزيزمان را دعوت مي‌كنم در اين عرصه منتظر رهنمودهاي مقام معظم رهبري و اطاعت از ايشان باشند و به شدت از حركت‌هاي تفرقه‌آميز پرهيز كنند و ضمن آن‌كه با تمام وجود به مراسم عزاداري اين مصيبت سنگين كه براي ما مصيبتي در حد عاشوراست مي‌پردازند، مراقب توطئه‌ها نيز باشند.

خاتمي در پايان يادآور شد: اميدوارم مردم عراق نيز با تبعيت از مرجعيت هوشيار شيعه در عراق به‌ويژه آيت‌الله سيستاني هم به وظيفه‌ي ديني خود عمل كنند و هم جلوي توطئه‌ها را بگيرند.

**نماينده‌ي اهل تسنن در مجلس خبرگان رهبري خواستار اشد مجازات عاملان انفجار بارگاه امام هادي(ع) در سامرا شد.

ماموستا شيخ‌الاسلام نماينده‌ي اهل تسنن كردستان در مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: اهانت به مرقد مطهر امام هادي(ع) نور ديدگان حضرت زهرا (ع) را شديدا تقبيح مي‌كنيم و از همه حاكمان اسلامي و معتقدان به رسالت حضرت رسول اعظم عاجزانه تقاضا مي‌كنم در اين مورد شديدا و سريعا اقدام كرده و عاملان اين حادثه را به اشد مجازات برسانند تا بار ديگر چنين حادثه‌ي دلخراش و تاسف‌باري براي جامعه‌ي اسلامي پيش نيايد.

وي افزود: خداوند نفرين كند كساني را كه به رسول بزرگوار اسلام و اهل بيت آن حضرت اهانت مي‌كنند.

او تاكيد كرد: هدف اين شياطين جز ايجاد تفرقه بين اديان چيز ديگري نيست.

**دبير كل مجمع تقريب مذاهب اسلامي گفت: هوشياري، اتحاد و همبستگي مسلمانان و اراده‌ي استوار آنان براي دفاع از حكومت ديني، ارزش‌هاي اسلامي و هويت يكپارچه‌ي امت اسلامي، چاره‌ساز بحران ايجاد شده است.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله تسخيري در گفت‌وگو با شبكه خبر ضمن محكوم‌كردن حمله به حرم مقدس امام هادي (ع)، اظهار داشت: نيروهاي اشغالگر با هتك حريم مقدس بارگاه ملكوتي امام هادي (ع) از چهره از كريه و ننگين خود پرده برداشتند.

وي افزود: امروز نيروهاي اشغالگر و مزدوران آنان در ادامه‌ي تلاش‌هاي استكباري‌شان در اهانت به ساحت مقدس پيامبر اكرم (ص) با اهانت به ذريه‌ي گرانقدر آن حضرت در سامرا، امت اسلامي را به مبارزه مي‌طلبند و تنها هوشياري، اتحاد و همبستگي مسلمانان و اراده‌ي استوار آنان براي دفاع از حكومت ديني، ارزش‌هاي اسلامي و هويت يكپارچه‌ي امت اسلامي چاره‌ساز بحران ايجاد شده است.

دبير كل مجمع تقريب مذاهب اسلامي، گفت: اين جنايت براي ايجاد تفرقه و شكستن وحدتي است كه در برابر اهانت به مقدسات اسلامي و ساحت مقدس رسول اكرم متجلي شد. بهترين پاسخ به اين اهانت‌ها وحدت امت و استراتژي واحد افراد امت اسلامي در برابر پروژه‌هاي استكبار جهاني خواهد بود.

آيت‌الله تسخيري، اظهار اميدواري كرد كه امت اسلامي با هوشياري و آگاهي بتواند در مقابل اين توطئه‌ي جهاني ايستادگي كند.

وي با اشاره به توطئه‌هاي آمريكا و انگليس و دخالت در امور عراق در قبال تشكيل حكومت منتخب ملت عراق، هشدار داد: استكبار جهاني نمي‌خواهد ملت عراق نتايج خوب انتخابات را ببيند و اين حركت نيز در راستاي همين دخالت‌هاست و اميدواريم ملت عراق با هوشياري و دقت و حركت مرجعيت آگاه اين توطئه را خنثي و به سوي اتحاد حركت كند.

**نماينده‌ي ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انفجار بمب روز چهارشنبه در حرم مطهر امام هادي(ع) را در راستاي ايجاد اختلاف بين جهان اسلام و مسيحيت از يك سو و اختلاف ايجاد كردن بين شيعه و سني و مقابله با آرامش ايجاد شده بعد از دولت يكپارچه در عراق دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمين علي سعيدي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه قطعا در اين شرايط جهان اسلام با چالش‌هاي جدي روبه‌روست، سرنخ اصلي توطئه‌هايي كه اين روزها عليه جهان اسلام شكل مي‌گيرد را در دست صهيونيست‌ها دانست و گفت: البته در اين اتفاقات برخي از جريان‌هاي افراطي طعمه واقع شدند كه بايد در عين عكس‌العمل جهان اسلام در مقابل اين حركت‌ها هوشياري و هوشمندي نيز از جانب رهبران ديني جهان اسلام رعايت شود.

وي با محكوم كردن اين فاجعه و تسليت آن به پيشگاه امام عصر(عج) و مسلمين جهان، نسبت به روشن شدن هرچه سريع‌تر دست توطئه‌گران اظهار اميدواري و مسلمانان را به آگاهي از توطئه‌هاي پنهان و آشكار دشمنانشان دعوت كرد.

وي در عين‌حال يادآور شد: جاي سوال دارد آمريكايي‌ها كه در مقابل كوچكترين اتفاق واكنش نشان مي‌دهند اين طور نسبت به ايجاد امنيت در عراق بي‌تفاوتند و واكنشي نشان نمي‌دهند.

**استاد تاريخ دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به فاجعه‌ي بمب‌گذاري در حرم امام هادي(ع) تاكيد كرد كه مقدسات هر ملتي را عزيز و حمله‌ي به آن و تخريب آن مردود است، زيرا مقدسات هر مذهبي فارغ از حق و باطل بودن آن حرمت دارد و حريم آن را نيز نبايد ناديده گرفت.

دكتر صادق آيينه‌وند در گفت‌وگو با ايسنا افزود: سابقه‌ي هتك و توهين به قبور ائمه‌هدي تقريبا سابقه‌ي طولاني دارد چه در زمان متوكل و چه در دوران معاصر جالب است حتي در بعضي از كتب تاريخي آمده است پيكر مطهر امام علي(ع) را پنهاني دفن كردند كه مبادا خوارج آن را نبش كنند.

وي با اشاره روي كار آمدن يك دولت مذهبي در عراق اظهار داشت: دولت‌هاي غربي و آمريكا سعي دارند حالا كه در عراق دولتي مذهبي و اسلامي روي كار آمده است آن را به هر شكل ممكن ضعيف و ناكارآمد جلوه دهند زيرا آنان مي گويند مذهبي‌ها طايفه‌اي عمل مي‌كنند و حكومت ديني طايفه‌اي نمي‌تواند امنيت و آرامش برقرار كند. اين را بهانه‌اي مي‌كنند، براي آن‌كه از لاييك‌ها حمايت شود.

آيينه‌وند تاكيد كرد: در چنين جرياناتي مسلمانان بايد زيرك باشند و وحدت خود را حفظ كنند.

وي با اشاره به توصيه‌هاي پيامبر و اصول ايشان در جنگ‌ها گفت: ايشان همواره به ياران خويش تاكيد مي‌كردند كه در جنگ‌ها، درخت‌ها را از بين نبرند، آب‌ها را آلوده نسازند، پيران و زنان را نكشند و نكته‌ي قابل توجه آنكه معابد هر قوم را از بين نبرند. لذا ما كه از امت رسول اكرم(ص) هستيم، جدا اين‌گونه حركات زشت و فجيع را محكوم مي‌كنيم و اعلام مي‌داريم كه اين گونه جريانات به هيچ عنوان ريشه‌ي ديني نداشته و ندارد.

اين استاد دانشگاه درباره اهداف عاملان چنين حوادثي گفت: حكومت ديني را در زمينه ايجاد آرامش زير سوال مي‌برند. جنگ بين مذاهب را ايجاد مي‌كنند؛ نمونه‌ي آن را در عصر آل بويه ديد‌يم و فجايع و تبعات تاسف‌برانگيز آن را نيز شاهد بوده‌ايم.

وي در پايان تصريح كرد: رسانه‌ها نيز در اين زمينه نقش ويژه‌اي دارند و نبايد با حساسيتي كه ايجاد مي‌كنند مردم را با فضايي احساسي روبرو سازند. همانطور كه امام علي(ع) بعد از ضربت خوردن خود فرمودند مبادا به جهت كشته شدن من خون يكديگر را بريزيد و به كشتار يكديگر بپردازيد، لذا ما بايد با پند گرفتن از توصيه‌ي حضرت علي(ع) در اين گونه مواقع كاملا منطقي و حساب شده برخورد كنيم.

**مدير مسوول روزنامه‌ي اعتماد ملي ضمن اعلام انزجار نسبت به هتك حرمت حرم مطهر امام هادي(ع) گفت: پديده‌هايي كه اخيرا ترويج شده است را بايد در يك حوزه ديد و با هم تحليل كرد.

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با ايسنا در اين‌باره به چاپ كاريكاتور اهانت به ساحت مقدس پيامبر اكرم(ص) اشاره كرد و در عين حال بازتاب‌هاي وسيع اين قضيه و انفجارهاي بزرگ در مراسم عزاداري شيعيان در سال قبل در كربلا را مورد اشاره قرار داد و افزود: تهاجم به حرم امام هادي(ع) و انفجارهايي كه بعضا در مساجد مربوط به شيعه و برادران اهل سنت در عراق شاهديم و البته فاجعه‌اي كه اخيرا در پاكستان رخ داد رفتارهاي غير متعارفي است كه به هيچ وجه با نگاه حاكم بر سبقه‌ي جعفري و مذهب شيعه سنخيتي ندارد.

اين روزنامه‌نگار با بيان اينكه اين نوع رفتارها به هيچ نوع پسنديده و مبتني بر تعاليم اسلام و اصول اخلاقي حاكم بر تعاليم انبياء - كه مبشر رحمت و مهرورزي بين انسان‌ها هستند - نيست، ادامه داد: متاسفانه خشونت‌گرايي در حال ترويج است كه بعضا دانسته و يا ندانسته توسط عده‌اي در پي شعله‌ور كردن آتش اختلافات ميان مسلماناني - كه مشتركات زيادي دارند - رخ مي‌دهد.

**« حادثه‌ي بمب‌گذاري در حرم مطهر حضرت امام هادي (ع) نمي‌تواند كار سلفي‌ها و افراطيون وهابي باشد.»

حجت‌الاسلام رسول جعفريان مورخ و پژوهشگر تاريخ اسلام در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار داشت: خيلي بعيد است كه حادثه‌ي اخير اقداماتي از سوي وهابيون و افراطيون باشد. جنس اين نوع بمب‌گذاري متفاوت از كار‌هاي معمول آنان است.

وي ادامه داد: اگر كار آنان بود در سال هاي پيش مي‌توانستند اين اقدام را نيز انجام دهند و براي آنان اين كار شدني بود. اما اعراب اهل شهر سامرا همواره براي قبور عسكريين احترام قائل بودند و به خاطر نمي‌آورم چنين بي‌حرمتي را هيچ‌گاه در طول تاريخ داشته باشند.

رسول جعفريان در ارتباط اين بمب‌گذاري‌ها و تحولات اخير در منطقه گفت: من شك ندارم كه اين جريان از سوي غربيان هدايت مي‌شود، با توجه به اينكه رايس قرار است سفري به منطقه داشته باشد، خيلي از سوالات و ابهامات را مي‌توان برطرف كرد. آنان قصد دارند با اين كار اختلافي بين شيعه و سني و عرب و عجم به وجود آورند و شايد بهترين راه‌حلي كه پيدا كرده‌اند همين بوده است؛ با توجه به اين‌كه گنبد و بارگاه احترام ويژه‌اي براي ما شيعيان دارد.

اين محقق و پژوهشگر خاطر نشان كرد: ما نبايد اختلافات بين شيعه و سني را به واسطه‌ي اين اتفاقات دامن زنيم.

وي هم‌چنين در مورد اتحاد كشور‌هاي اسلامي در برابر چنين حوادثي گفت: فرصت را بسيار مناسب مي‌دانم براي اينكه ايران تشكيل جلسه سازمان كنفرانس اسلامي را تقاضا كند، چرا كه به نظر من اين حادثه طراحي شده بود تا ماجراي توهين به پيامبر در رسانه‌هاي غربي فراموش شود. زيرا جهان اسلام در برابر اروپا و غرب بدين واسطه متحد شده بود.

**عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت ايران اسلامي با محكوم كردن حمله به حرم مقدس امام هادي(ع) هشدار داد: بوي يك توطئه‌ي عظيم براي ايجاد جنگ داخلي در عراق به مشام مي‌رسد و شايد هم بي‌ارتباط با مسايلي كه در اروپا در هتك حرمت به ساحت مقدس پيامبر(ص) صورت گرفت، نباشد.

حجت‌الاسلام مصطفي درايتي در گفت‌وگو با ايسنا هوشياري كامل مسلمانان را در اين مقطع ضروري دانست و گفت: آن‌ها مي‌خواهند با جريحه‌دار كردن ارزش‌هاي ديني و احساسات مسلمانان، جامعه‌ي اسلامي را به سمت اختلافات عميق سوق دهند.

وي مردم عراق را به هوشياري و واكنش مناسب دعوت كرد و گفت: دولت عراق بايد سعي كند به گونه‌اي به مسايل مسلط شود كه ضايعات جديدي به وجود نيايد؛ زيرا اين حوادث نشان از توطئه‌ي عميق براي ايجاد اختلاف بين تشيع و تسنن دارد.

اين عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت اظهار اميدواري كرد كه با درايت و مديريت منطقي و معقول آيت‌الله سيستاني، اين‌گونه مسايل به درستي پاسخ داده شود و از خطرات متعاقب آن جلوگيري شود.

**دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه‌ي علميه‌ي قم با محكوم كردن فاجعه‌ي سامرا و حمله به حرم مقدس امام هادي(ع) تعرض به حريم ائمه را تعرض به شخصيت همه‌ي مسلمانان و با هدف ايجاد بدبيني و كينه بين گروه‌هاي اسلامي برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسين موسوي تبريزي در گفت‌وگو ايسنا افزود: هم‌چنين با توجه به اين‌كه انتخابات دموكراتيك عراق برگزار شده و عراق دوره‌ي سازندگي خود را آغاز مي‌كند، دست‌هايي در پشت پرده است كه به نظر من به صهيونيست‌ها و يا عوامل آن‌ها مي‌رسد و مي‌خواهند در كشور عراق آشوب ايجاد و حكومت شيعه با ائتلاف اهل تسنن و دموكراسي برخاسته از آراي مردم را خدشه‌دار كنند.

موسوي تبريزي با تاكيد بر ضرورت برخورد منطقي مسلمانان نسبت به تعرض و هتك حرمت به مقدسات آن‌ها اظهار داشت: اين‌گونه اقدامات دامي است تا مسلمانان را دچار تفرقه كنند و يا به افراط بكشانند.

**يك عضو مجلس خبرگان رهبري عامل انفجار صبح روز چهارشنبه در سامرا را دست‌ساخته‌ي وهابيت تندرويي دانست كه حدود 70 سال قبل ائمه بقيع را مورد هتك حرمت قرار داده بودند.

حجت‌الاسلام و المسلمين رحيم محمدي ايلامي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: حركات اين وهابيون خطري براي اسلام و كل مسلمين است؛ زيرا آن‌ها مي‌خواهند از اين طريق بين شيعه و سني اختلاف ايجاد كنند. لذا بهترين تدبير در اين زمينه دعوت مسلمين به وحدت و آگاه كردن آن‌ها از ماهيت اين تفكر است؛ زيرا وهابيت تفكري دست‌ساخته‌ي انگليسي‌هاست.

وي با دعوت مسلمانان به تدبيري مناسب در مقابل اين نوع حركت‌هاي تفرقه‌افكنانه درباره‌ي واكنش مسلمانان ايران نسبت به اين حادثه گفت: يقينا مقام معظم رهبري در اين زمينه بايد تدبير كنند. ما اين حادثه را محكوم مي‌كنيم؛ زيرا اين توهين، عزايي بزرگ براي همه‌ي مسلمانان است.

وي با يادآوري اين‌كه بسياري از ائمه و بزرگان شيعه از جانب بزرگان اهل سنت مورد قبول و داراي احترام ويژه هستند، گفت: از اين رو آن‌چه امروز در سامرا اتفاق افتاد تنها براي شيعيان عزا محسوب نمي‌شود بلكه عزاي همه‌ي مسلمين است.

** يك عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با محكوم كردن فاجعه‌ي حمله به حرم مقدس امام هادي(ع) ريشه‌ي اين‌گونه عوامل را افراطي‌گري در همه‌ي حوزه‌ها دانست.

هادي قابل در گفت‌وگو با ايسنا گفت:‌ اين افراطي‌گري از سوي هر كس؛ مسيحيان، يهوديان و يا اهل سنت و شيعه صورت گيرد، ريشه‌ي آن بر اساس انديشه‌هاي افراطي است.

وي حركت‌هاي گروه‌هاي افراطي مانند القاعده و طالبان را در ادامه‌ي همان حركت‌هاي وهابيون دانست و اظهار داشت: آن‌ها چون شيعه را قبول ندارند و آن را انحرافي مي‌دانند، به اماكن مقدسه تعرض مي‌كنند و اين‌گونه حركات در قبال تمام اديان ناپسند است و نمي‌توان صرفا تعرض به اماكن مقدسه شيعه را محكوم كرد بلكه موارد مشابه نيز قابل تاييد نيست و محكوم است.

قابل با استناد به آيه‌ي قرآني مبني بر اين‌كه به مقدسات اديان توهين نشود، تصريح كرد: اين موضوع در اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر نيز آمده است و از نظر ديني و قانوني و عرف بين‌الملل محكوم است.

اين عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي تاكيد كرد: تعرض به مقدسات در عراق به دليل اين‌كه شيعيان بعد از انتخابات قدرت را به دست گرفته‌اند از سوي طرفداران سلفي‌گري و وهابيون صورت مي‌گيرد. آن‌ها مي‌خواهند شيعيان را به حركت‌هاي افراطي عليه اهل سنت وادار كنند.

وي چنين اقداماتي را در راستاي تفرقه‌افكني بين شيعه و سني و هم‌چنين در سطحي ديگر با اهانت به مقدسات مسلمانان بين اديان مختلف به‌خصوص اسلام و مسيحيت برشمرد و افزود: خوشبختانه در عراق مرجعيت شيعه بيدار است و نمي‌گذارد كه شيعيان به حركات راديكال و افراطي كشيده شوند.

قابل گفت‌وگوي ميان اديان را راهكار مناسبي براي پاسخگويي به اين‌گونه تعارضات برشمرد.

**دبيركل مجمع نيروهاي خط امام(ره) در واكنش به حمله به حرم امام هادي (ع) اظهار داشت: مطمئنا اين حوادث به دست ايادي آمريكا و انگليس ودر جهت ناامن كردن كشور عراق، تفرقه‌ افكني بين مسلمانان و دور كردن اذهان از جسارتي است كه مطبوعات غربي نسبت به پيامبر اسلام(ص) كرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمين سيد هادي خامنه‌اي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت‌: مطمئنيم كه ريشه‌ي اين حوادث به آمريكا و انگليس بر مي‌گردد و اما به ظاهر به دست افراطيون مخالف حكومت عراق صورت گرفته است.

وي افزود: اين حركات در جهت ناامن كردن جامعه‌ي عراق و تضعيف حكومت اين كشور - كه از سوي مردم انتخاب شده - است.

سيدهادي خامنه‌اي با اعلام انزجار شديد و محكوميت اين حادثه، همچنين اين‌گونه حركات را با هدف تفرقه‌افكني بين مسلمانان و در جهت ايجاد ناامني در عراق عنوان كرد.

وي به رهبران و مسوولان عالي‌رتبه عراق توصيه كرد كه مردم را از عكس‌العمل‌هاي خودسرانه باز داشته و آن‌ها را به عمل به توصيه‌هاي مرجعيت شيعه راهنمايي كنند.

**دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، تعرض به آستان مقدس امام هادي (ع) و امام حسن عسگري (ع) را محكوم كرد و آن را يك حركت پليد دانست كه از طرف قدرت‌هايي هدايت مي‌شود.

محمد سلامتي در گفت‌وگو با ايسنا گفت:‌ اين يك حركت ضد انساني است كه توسط گروه‌هاي تروريستي انجام شده و هدف آن ناامني و ايجاد اختلاف بين شيعه و سني در عراق است.

وي گفت: به نظر من اين حركت‌ها از طرف قدرت‌هايي هدايت و حمايت مي‌شود؛ همان قدرت‌هايي كه نمي‌خواهند در منطقه ثبات و امنيت و بين مسلمانان وحدت ايجاد شود. به هر حال اين يك كار بسيار پليد است كه ما آن را محكوم مي‌كنيم و اميدواريم دولت عراق با پي‌گيري قاطع خود عوامل را دستگير و مجازات كند.

وي درباره‌ي نحوه‌ي مواجهه با اين جنايت نيز تصريح كرد: اين جنايت احساسات مردم عراق و ايران و همه‌ي شيعيان و ساير مسلمانان را جريحه‌دار كرده است. من مطمئنم اهل تسنن هم آن را محكوم مي‌كنند. اين جا شيعيان و ساير مسلمانان بايد هوشياري خود را نشان دهند و احساسات به حقي كه در آنها به وجود آمده، موجب نشود اهداف تروريست‌ها يعني تشديد اختلافات تحقق يابد.

هم‌چنين پي بروز فاجعه‌ي سامرا، دانشگاهيان ايران نيز همراه با ديگر اقشار آن را محكوم كردند. جمعي از دانشجويان نيز امروز در اعتراض به نيروهاي ايتاليايي محافظت‌كننده از سامرا در مقابل سفارت ايتاليا در تهران تجمع و عده‌اي ديگر نيز در گفت‌وگوهاي خود اين اقدام را محكوم كردند.

** دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي ضمن محكوميت بمب‌گذاري در حرم امام هادي(ع) گفت: اين مصيبت را به ساحت آقا امام زمان(عج) تسليت عرض مي‌كنيم و به خانواده‌ي شهداي اين حادثه‌ي تروريستي تسليت مي‌گوييم و اهانت به مقدسات ميليون‌ها شيعه را در سراسر جهان محكوم مي‌كنيم.

«حسام الدين علامه» در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار داشت: اين اقدام جز با هدف افزايش اختلافات قومي و مذهبي و عدم شكل‌گيري دولت و وحدت ملي شيعيان عراق به رهبري آقاي جعفري چيز ديگري نمي‌تواند باشد. مطمئنا دست‌هايي كه به دنبال عدم خروج اشغالگران از عراق از يك طرف و از سوي ديگر مخالف با تقسيم قدرت در عراق بر اساس دموكراسي و آراي حاصل از انتخابات هستند مي‌خواهند از اين طرق تعداد كرسي‌هاي خود در هيات دولت را افزايش دهند.

وي خاطر نشان كرد: دامن زدن به اختلافات مذهبي خواست همه‌ي گروه‌هاي تندرو و راديكال و افراطي است، هرگونه حركت راديكال جز بدتر شدن اوضاع فايده‌ي ديگري ندارد. بهترين راه براي مقابله با اين حوادث خروج نيروهاي اشغالگر از عراق و وحدت گروه‌هاي شيعه و سني و كرد در عراق و ايجاد يك نيروي پليس و امنيتي قوي توسط دولت عراق و در دست گرفتن حفظ امنيت به طور كامل توسط دولت آقاي جعفري است، اين راه بهترين راه مقابله‌ي اساسي و ريشه‌يي با اين‌گونه حركات تروريستي است.

**سخنگوي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) ضمن محكوميت بمب‌گذاري در حرم امام هادي(ع)، اظهار داشت: ترور و خشونت به هر شكل، عقيده و با هر لباسي در دنياي كنوني كه عقلانيت بر آن حكم فرماست امري مذموم و محكوم است.

«صابر شيخ‌لو» در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار داشت: به ويژه اينكه اين انفجار و ترورها در اماكن مقدس و متبركه‌ كه مورد احترام عده‌اي خاص(شيعيان جهان) است انجام شده و به نوعي بازي با احساسات و اعتقادات آنان است.

عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) افزود:‌ به نظر مي‌رسد جرياني در خاورميانه شكل گرفته كه مي‌خواهد روند گسترش و بسط دموكراسي را با مانع روبرو كند. اين اتفاق از آن جهت كه در كشور عراق اتفاق افتاده و مردم آن در اين برهه‌ي زماني مي‌خواهند به تازگي طعم شيرين دمكراسي را بچشند حائز اهميت است و نشان مي‌دهد عاملان آن كساني هستند كه مخالف راي خواست مردم هستند و با صلح و ثبات به هر شكلي مخالف هستند.

اين فعال دانشجويي همچنين گفت: عده‌اي خاص با نظير چنين اعمالي سعي دارند خاورميانه و مردم آن را در جهان خشن جلوه دهند و از احساسات آنها سوء استفاده كنند تا هر كاري را براي خود مشروع كنند.

شيخ‌لو همچنين اظهار داشت: از دولت و نيرو‌هاي امنيتي عراق مي‌خواهيم تا حافظ جان و امنيت مردم عراق و شهروندان آن باشند. همچنين كساني كه دست به چنين اقداماتي زده‌اند كساني هستند كه مخالف اتحاد و وحدت ملي در عراق هستند و سعي دارند با اين اقدامات باب گفتگو را ببندند.

عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) در ادامه گفت: مسلمانان نسبت به اين حادثه كه با مقدسات آنان گره خورده است بايد اعلام اعتراض كنند و البته اعتراضات خود را با روش‌هاي مسالمت آميز به پيش ببرند، هر چند كه اين اتفاق كمي نيست و بازي با احساسات و اعتقادات مسلمانان است؛ اما قطعا مسلمانان خويشتنداري را رعايت مي‌كنند.

صابر شيخ‌لو در پايان ضمن تسليت به بازماندگان اين حادثه ابراز اميدواري كرد كه ديگر شاهد چنين حوادثي نباشيم.

**يك عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران درباره‌ي حادثه‌ي اخير در حرم امام هادي(ع) گفت: نحوه‌ي بمب‌گذاري، مكان و زمان آن جاي تأمل دارد. اين‌كه شهر سامرا، شهر سني‌نشين مقر اعتقادي شيعيان را بمب‌گذاري مي‌كنند، اولين گماني كه ايجاد مي‌كند اين است كه دشمنان مي‌خواهند به جنگ‌هاي قوميتي دامن بزنند.

«محمد رستمي‌فر» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا، افزود: شهر سامرا به اين دليل كه سكنه‌ي سني‌نشين دارد مي‌تواند عامل محركي براي واكنش شيعيان باشد و اين‌كه دشمنان بخواهند تفرقه‌آفريني كنند. اين‌كه حرم مطهر امام هادي(ع) را بمب‌گذاري كردند مي‌تواند حامل اين پيام باشد كه با توجه به احترام خاصي كه شيعيان براي ائمه قائل هستند و اين مي‌تواند محرك احساسي براي شيعيان باشد، دشمنان چنين اقدامات نسنجيده‌اي را براي شعله‌ور كردن جنگ‌هاي داخلي در عراق انجام دهند.

وي افزود: در عراق تمام نيروها در اين زمينه كه آمريكا بايد عراق را ترك كند متفق‌القول هستند؛ چه شيعيان، چه سني‌ها و چه كردها. لذا با تمام گمانه‌زني‌ها باز هم مي‌توان دست آمريكا را در اين قضيه مشاهده كرد و با توجه به اين‌كه سودبرنده‌ي اصلي نزاع شيعيان و سني‌ها، جز اشغالگران نيستند، يكي از عواملي كه مي‌تواند ضربه‌زننده باشد اين‌كه شيعيان و سني‌ها وحدت را فراموش كنند. علماي شيعه و سني نيز بسيار بر اين وحدت تاكيد كرده و مي‌كنند.

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه خواجه‌نصير با بيان اين‌كه «تنها كاري كه مي‌توان انجام داد صبر است»، ادامه داد: ملت عراق در گوشه‌اي از جهان تشيع و جهان اسلام در گوشه‌اي ديگر، بايد براي آزادي و استقلال و جهان اسلام صبر كنند و اين بهايي است كه بايد بپردازيم، صبر بزرگ‌ترين عامل كمك‌كننده است.

رستمي‌فر هم‌چنين خاطرنشان كرد: با توجه به اين‌كه شخص خاصي مسووليت اين قضيه را به عهده نگرفته و با توجه به گمانه‌زني‌هايي كه وجود دارد و چندان قابل اعتماد نيست، بهتر است مثلا آيت‌الله سيستاني تجمعي و يا راهپيمايي آرامي را پيشنهاد دهد و بر آرام بودن آن تكيه كند. اين مي‌تواند نوعي ابراز انزجار باشد و اين‌كه در طولاني مدت اتحاد بين مردم عراق شكل گرفته و اشغالگران را بيرون كنند و برگزاري چنين راهپيمايي آرامي نيز در كوتاه مدت بار منطقي بيشتري داشته و بهترين كار است.

** مسوول واحد تهران جامعه‌ي اسلامي دانشجويان ضمن محكوميت بمب‌گذاري در حرم امام هادي(ع) گفت: تمام شيعيان از اين مساله ناراحت و غمگين هستند و شايد چنين كارهايي به منظور آغاز درگيري‌هاي گسترده‌اي بين شيعيان و برادران اهل تسنن باشد.

«سيدعلي سيادتي» در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود: چنين جنايت‌هايي در مكان‌هايي كه ميان تمامي اديان و مذاهب مكا‌ن‌هاي امني براي عبادت محسوب مي‌شود نشان مي‌دهد كه دشمنان قصدشان بر هم زدن اتحادي است كه حضرت امام(ره) و جمهوري اسلامي سال‌هاست منادي آن هستند و با اين فعاليت‌ها مي‌خواهند بين شيعيان و اهل تسنن تفرقه بيافكنند.

وي ادامه داد: ‌دشمنان و نيرو‌هاي تجاوزگر آمريكايي با چنين حركاتي مي‌خواهند تنش‌هايي را ايجاد كنند تا همچنان دليل حجتي براي حضور خود در سرزمين مقدس عراق و عتبات عاليات داشته باشند و بتوانند از منابع و ثروت‌هاي ملي كشور به سود قدرت‌هاي استعماري غرب استفاده كنند و آنچه مسلم است اينكه قدرت‌هايي كه با شعار آزادي، آرامش و دمكراسي به كشور ديگر حمله مي‌كنند اكنون به برهه‌اي رسيده‌اند كه براي استمرار حضور خود دست به چنين كار‌هايي مي‌زنند و بر هيچ كس پوشيده نيست كه گروه‌هاي مانند القاعده از سياست‌هاي آمريكايي منشاء مي‌گيرند. لذا هوشياري اهل تسنن و شيعيان در اين موارد كمك مي‌كند كه توطئه‌هاي استكبار جهاني خنثي شود.

سيادتي افزود: تمام شيعيان و اهل تسنن كه به ائمه‌اي كه ما اعتقاد داريم به عنوان بزرگان دين احترام مي‌گذارند مسلما از اين موضوع ناراحت هستند لذا اعتراض‌ها نبايد به صورت دعوايي بين اهل تسنن و تشيع باشد بلكه بايد دست پنهاني كه پشت اين موضوع وجود دارد را مورد توجه قرار داد.

اين عضو شوراي مركزي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان با بيان اينكه «چنين اتفاقاتي مي‌تواند در ارتباط با يك حركت جهاني همچون پيروزي حماس در فلسطين باشد»، ادامه داد: با پيروزي حماس در فلسطين و رسوا شدن حقيقت غربي‌ها كه شعار آزادي در انتخابات را سر مي‌دادند و بيان موضوعي مانند هولوكاست از سوي رييس جمهور محترممان و همچنين اعتراض مسلمانان به توطئه‌اي كه در رابطه با توهين به پيامبر اكرم(ص) صورت گرفت نشان مي‌دهد كه بايد توطئه‌ها را هوشيارانه خنثي كرد. اينها سازماند‌هي‌هاي زيركانه‌اي است كه دشمنان مي‌خواهند بين جهان اسلام و نيرو‌هاي مسلمان تفرقه بيافكنند و لذا بحث اعتراض نبايد به تشنج و درگيري بيانجامد، با توجه به هوشمندي علماي اهل تسنن آنها بايد اين واقعه را محكوم كنند تا به تلطيف و همبستگي بين مسلمانان كمك كنند. شيعيان نيز با نگاهي كه دارند و با استفاده از آموزه‌هاي حضرت امام خميني(ره) به غايت كلي خود نگاه كنند و هدف اصلي را مورد اعتراض خود قرار دهند، با تجمع، راهپيمايي و بيانيه مي‌توانند انزجار خود را اعلام كنند، مسلما اهل تسنن نيز اين قضيه را محكوم خواهند كرد و اجازه نخواهند داد كه اين كار به نام آنها تمام شود.

مسوول واحد تهران جامعه‌ي اسلامي دانشجويان تاكيد كرد: ما انزجار خود را اعلام كرده و اين جنايت را محكوم مي‌كنيم.

** همچنين دانشگاه تهران با صدور اطلاعيه‌اي فاجعه‌ي سامرا را محكوم كرد.

به گزارش ايسنا، در اطلاعيه‌ي اين دانشگاه آمده است: در پي تخريب گنبد حرم امام هادي(ع) و هتك حرمت اين مكان مقدس، دانشگاه تهران اين عمل اهانت‌آميز به ساحت امام دهم شيعيان را به شدت محكوم كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha