• چهارشنبه / ۳ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۷:۵۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8412-02274
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/تسليت و محكوميت فاجعه‌ي سامرا/ 14 نماينده مجلس در گفت‌وگوباايسنا: جهان اسلام متحد شود هدف‌ دشمنان ايجاد تفرقه بين شيعه و سني است

/تسليت و محكوميت فاجعه‌ي سامرا/
14 نماينده مجلس در گفت‌وگوباايسنا:
جهان اسلام متحد شود
هدف‌ دشمنان ايجاد تفرقه بين شيعه و سني است

آمريكا و انگليس براي جبران خسارت‌هاي خود در كشور عراق و هم‌چنين غارت سرمايه‌ي نفتي اين كشور، با بمب‌گذاري‌ها و اهانت به مقدسات مي‌خواهند بين شيعه و سني تفرقه ايجاد كنند.

حسن سيدآبادي رييس كميته‌ي سياسي فراكسيون اصولگرايان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان مطلب بالا، اظهار داشت: با پيروزي ائتلاف يكپارچه‌ي عراق و هم‌چنين وحدتي كه بين ملت عراق وجود دارد آمريكا و انگليس سعي مي‌كند تا خسارت‌هايي كه چه از لحاظ نيروي نظامي و چه از لحاظ مالي داشته‌اند را با بمب‌گذاري جبران كنند.

وي با بيان اين‌كه آمريكا و انگليس مي‌خواهند بين شيعه و سني تفرقه ايجاد كرده تا سياست‌هاي سيطره‌طلبانه‌ي خود را پيش ببرند، گفت: اين بمب‌گذاري، اهانت به مقدسات يك مكتب است كه ملت عراق بايد با هوشياري آن را نشأت‌گرفته از دسيسه‌هاي انگليس و آمريكا بداند و با وحدت و يكپارچگي در مقابل اشغالگران ايستادگي كرده تا پيروز شود.

نماينده‌ي مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي ابراز عقيده كرد كه مسلمانان جهان نيز بايد محكوميت خود را نسبت به اين اهانت نشان دهند؛ زيرا كشوري كه تحت سيطره‌ي نظامي اشغالگراني چون آمريكا و انگليس است مورد هجمه‌ي فراوان قرار مي‌گيرد و تاكنون نيز با اتفاقاتي كه در اين كشور افتاده ماهيت ضدبشري آمريكا و انگليس براي تمام جهان آشكار شده است.

عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي، ضمن تسليت به عموم شيعيان جهان و ملت‌هاي مسلمان، حادثه‌ي بمب‌گذاري در حرم مطهر امام هادي (ع) را محكوم كرد.

اسماعيل گرامي‌مقدم، عضو شوراي مركزي فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: با توجه به اينكه در روزهاي اخير شاهد توهين به ساحت مقدس رسول اكرم (ص) بوديم كه يك توطئه‌ي جهاني از سوي غرب بود، عوامل بمب‌گذاري حرم مطهر امام هادي (ع) نيز در همين راستا عمل كرده‌اند.

وي با بيان اينكه دشمن قصد توهين به مقدسات مسلمانان را دارند، افزود: اين بار آنها اين توهين را در خانه‌ي مسلمانان انجام دادند.

گرامي‌مقدم علت هجمه‌هايي كه در روزهاي اخير نسبت به مسلمانان صورت گرفته را ريشه در عدم موفقيت وابستگان به استكبار و خود استكبار جهاني عنوان كرد و افزود: پيروزي حماس در يك انتخابات دموكرات و هم‌چنين پيروزي ائتلاف يكپارچه در عراق به شدت هزينه‌ي اشغال آن را افزايش داده است و به همين دليل چاره‌اي جز هتك حرمت و خون‌ريزي و برانگيختن احساسات مسلمانان ندارند و در واقع اين كار يك نوع انتقام‌گيري از مسلمانان است.

عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: لذا اين فراكسيون ضمن عرض تسليت مجدد به مسلمانان، آرزوي توفيق همه‌ي ملل اسلامي و پايداري و مقاومت را در برابر تفكرات ضد بشري دشمنان در كشانيدن تمدن‌ها به رويارويي دارد.

به گفته‌ي عضو هيات رييسه‌ي فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس شوراي اسلامي، كارشناسان و تحليل‌گران مستقل و بي‌طرف انفجارها و بمب‌گذاري‌ها در اماكن مقدس عراق را نشانگر ناموفق بودن آمريكا در برقراري امنيت و بهانه‌جويي‌هاي اخير جهت استمرار دخالت حضور نظاميان اين كشور مي‌دانند.

رضا طلايي‌نيك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، بمب‌گذاري در عراق و اماكن مقدسه‌ي ائمه‌ي اطهار را با تحولات عراق و نيز بهره‌برداري‌هاي سياسي در آمريكا و خاورميانه مرتبط دانست و به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: تداوم بمب‌گذاري‌ها در عراق و ادامه‌ي تلفات گسترده‌ي انساني در ناامني‌ها، نشان‌دهنده‌ي شكست آمريكا در برقراري امنيت است. اما آمريكا با استفاده از شبكه‌هاي هدايت شده‌ي رسانه‌اي به دنبال بهره‌برداري از بمب‌گذاري عراق در افكار عمومي آمريكا و اروپا با هدف القاء ضرورت دخالت‌هاي نظامي غرب در منطقه است.

وي افزود: آمريكا براي توجيه افكار عمومي غرب نسبت به ضرورت دخالت‌هاي نظامي در منطقه از انفجارات و بمب‌گذاري‌ها، بهره‌برداري‌هاي سوء و فرصت‌طلبانه مي‌كند.

هم‌چنين به اعتقاد نماينده‌ي مردم بهار و كبودرآهنگ در خانه‌ي ملت، اين‌گونه بمب‌گذاري‌ها با توجه به آغاز دوره‌ي جديد حكومت مردمي و ديني در عراق براي اختلال و تاثيرگذاري در انسجام حكومتي هدف‌گذاري شده است. زيرا گروه‌هاي مرتبط با القاعده و افراطيون شكست خورده در انتخابات عراق به دنبال ايجاد اختلال در سازمان‌دهي نظام حكومتي نوين و مردمي عراق هستند.

طلايي‌نيك با تاكيد بر اين‌كه صهيونيست‌ها نيز براي ايجاد انحراف در افكار عمومي جهان اسلام و كاهش حساسيت‌ها نسبت به صهيونيست‌ها از اين‌گونه حوادث فاجعه‌آميز بهره‌برداري مي‌كنند، افزود: آنها در نظر دارند تا با كاهش حساسيت جهان اسلام نسبت به صهيونيست‌ها، افكار عمومي مسلمانان را به ساير مسائل منحرف كنند.

عضو هيات رييسه‌ي فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس با بيان اين‌كه انفجار در اماكن مقدس عراق نوعي پروژه‌ي مشترك با لايه‌هاي آشكار و پنهان بين آمريكا، صهيونيست‌ها و افراطيون فرقه‌گرا در اين كشور سازماندهي مي‌شود، خاطرنشان كرد: متاسفانه آمريكا و صهيونيست‌ها به طور غيرمستقيم از انفجارات اماكن مقدس براي مقاصد سياسي و توجيه دخالت‌هاي نظامي خود در منطقه به بهانه‌ي مبارزه با تروريسم سوء استفاده مي‌كنند.

وي افزود: هم‌چنين براي كاستن موقعيت شيعيان عراق در تحولات سياسي و اجتماعي، اين انفجارات توسط گروه‌هاي افراطي غيرمردمي هدايت مي‌شوند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس، با تاكيد بر اين‌كه اشغال عراق توسط نظاميان از سوي مردم عراق و افكار عمومي آمريكا و غرب به شدت زير سوال رفته است، اظهار داشت: با وجود چنين شرايطي است كه نوعي بهانه‌جويي و توجيه انحرافي براي استمرار اشغال عراق توسط نظاميان آمريكا در پس پرده‌ي بمب‌گذاري‌ها طراحي شده است.

طلايي‌نيك با بيان اين‌كه جهان اسلام و ملت‌هاي جهان هر نوع اقدام تروريستي مانند انفجارات در اماكن مقدس عراق را به شدت محكوم مي‌كنند، افزود: علي‌رغم اهداف پليد و پنهاني آمريكا و صهيونيست‌ها در هدايت گروه‌هاي تروريستي براي بمب‌گذاري در امكان مقدس شيعيان، انگيزه‌هاي ديني براي واكنش و مقابله با اين توطئه‌ها افزايش خواهد يافت.

وي خاطرنشان كرد: مثلثي از اهداف خاص در بمب‌گذاري‌هاي عراق بين سه ضلع آمريكا، صهيونيست‌ها و افراطيون ناراضي و فرقه‌گرا در عراق هدايت انفجارها را برعهده دارند كه هر يك از اضلاع اين مثلث هدايت، طراحي و اجراي بمب‌گذاري‌ها در اماكن مقدس عراق را به دنبال اهداف خاص و مكمل يكديگر به نتيجه مي‌رسانند.

به اعتقاد يك عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، حوادثي هم‌چون بمب‌گذاري در سامرا و تخريب بخشي از حرم مطهر امام هادي (ع) از طرف اشغالگران حاضر در اين كشور و براي توجيه حضورشان و اثبات ادعاي ناامن بودن عراق است.

حجت‌الاسلام حسين سبحاني‌نيا، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، حادثه‌ي امروز سامرا را مايه‌ي تاسف عالم اسلام دانست و به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: بمب‌گذاري در حرم مطهر امام هادي (ع) يكي از بزرگ‌ترين جنايت‌ها در حوادث تاريخي گذشته است.

به گفته‌ي وي چنين حوادثي يكي از جنايت‌هاي بزرگ عوامل استكبار در منطقه و آنهايي است كه نمي‌خواهند آرامش، صلح و صفا و حكومتي مردمي را در عراق ببينند.

نماينده‌ي مردم نيشابور در خانه‌ي ملت، اينگونه رخدادها را در راستاي ايجاد تفرقه بين شيعه و سني دانست و افزود: اين گونه اعمال از طرف دنياي اسلام و به ويژه ايران محكوم خواهد بود و لذا براي تحقق نيافتن اهداف دشمنان در راستاي ايجاد تفرقه بين شيعه و سني تمامي مراجع عظام و مسلمانان بايد عكس‌العمل جدي از خود نشان دهند.

سبحاني‌نيا با تاكيد بر اين مطلب كه آنهايي كه از اين برنامه‌ها سود مي‌برند از وجود صلح و صفا در كشور عراق دل‌خوش نيستند، يادآور شد: آنها قصد دارند تا تفرقه بين مذاهب فرقه‌اي و گروهي را تشديد كنند، در صورتي كه حضور بيگانگان هم‌چون آمريكا و انگليس از نظر تمامي مردم و افكار عمومي جهان زير سوال است، زيرا با بودن دولتي مردم در كشور عراق توجيهي براي حضور اين كشورها وجود ندارد.

علي عباسپور تهراني‌فرد با اشاره به حادثه‌ي حمله به حرم مطهر امام هادي (ع) گفت: اشغالگران عراق مي‌خواهند اين كشور را ناامن جلوه دهند تا حضورشان را در آن توجيه كنند.

نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: به نظر مي‌رسد عواملي كه در پي تفرقه‌ي ملت عراق هستند و حركت‌هاي مردم اين كشور و اتحاد آنها به مذاق‌شان خوشايند نيست تلاش مي‌كنند كه در وحدت مردم اختلاف ايجاد كنند و در اين راستا به هر كار ناجوانمردانه‌اي دست مي‌زنند.

به گفته‌ي وي، دولت عراق بايد سعي كند امنيت مردم را قطع نظر از مذاهب و قوميت‌شان حفظ كرده و اجازه‌ي چنين توطئه‌هايي را ندهد.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تأكيد كرد: مردم عراق بايد هرچه سريع‌تر از اشغالگران خواهان ترك كشورشان شوند. چراكه اين اشغالگران مي‌خواهند عراق را ناامن جلوه دهند تا حضورشان در اين كشور توجيه شود.

وي با تأكيد بر لزوم اتحاد مردم عراق، اين حادثه را در راستاي توهين به ساحت مقدس پيامبر(ص) ندانست و گفت: در حادثه‌ي حمله به حرم مطهر امام هادي (ع) هدف خدشه‌دار كردن احساسات شيعيان و توهين به اين احساسات است، اما نبايد اجازه داد كه از حساسيت شيعه عليه اتحاد مردم استفاده شود.

نماينده‌ي جيرفت و عنبرآباد در واكنش به خبر انفجار در حرم مطهر امام هادي(ع) با قرائت آيه شريفه «انا لله و انا اليه راجعون»، ضمن محكوم كردن اين حمله تروريستي تصريح كرد: آماده‌ايم از عتبات عاليات و حرم كبريايي ائمه هدي و اوصياي الهي از جان و دل دفاع كنيم.

حجت‌الاسلام علي زادسر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: هيچ شك و شبهه‌اي وجود ندارد كه اين كار با چند واسطه به انگليس و آمريكا برمي‌گردد.

وي افزود: به دليل حاكم بودن ديدگاه‌هاي يزيدي حاكم بر جهان سلطه امروز، اين بمب‌گذاري در تاريخ شيعه و اسلام نيز از قبل سابق داشته است تا جايي كه بارها حرم مطهر امام حسين(ع) را تخريب و حتي قتلگاه شهداي كربلا را شخم زده‌اند.

اين نماينده‌ي مجلس ادامه داد: متاسفانه مسلمانان جهان اين گونه جنايات تازگي ندارد و اين از غربت و مظلوميت ائمه ما در طول تاريخ حكايت مي‌كند؛ ما ضمن محكوم كردن اين فاجعه بزرگ تاريخ كه توسط جنايتكاران شقي انجام شده از ملت بزرگ عراق مي‌خواهيم حواس خود را جمع كنند؛ چون آنها قصد دارند از وحدت ميان شيعه و سني كه در حال حاضر در عراق به وجود آمده و يك آرمان مقدس براي مقابله با دشمن شكل گرفته، استفاده كنند. چون دشمنان از اين نزديكي احساس خطر كرده‌اند و لذا توسط عوامل اجيرشده و آموزش‌ديده خود تحت لواهاي مختلف دست به اين اقدامات زده‌اند.

زادسر تاكيد كرد: اين جنايت هولناك به طور مشترك زير سر انگليس و آمريكا است. لذا از ساحت مقدس امام هادي (ع) و امام جواد (ع) و . . . پوزش مي‌طلبيم.

وي تصريح كرد: در اين زمينه براي محكوم كردن اين حادثه بايد ببينيم نظر مراجع عظام به ويژه مقام معظم رهبري چيست؟ در محكوميت اين فاجعه بزرگ و دفاع از مظلوميت ائمه بايد هر كاري مي‌توانيم انجام دهيم.

وي به مسلمانان جهان توصيه كرد: بايد اين آمادگي را در خود داشته باشيم تا از سرزمين‌هاي مقدس و حرم مطهر اهل بيت پيامبر(ص) دفاع كنيم.

حجت‌الاسلام محمدرضا ميرتاج‌الديني با اشاره به حمله به حرم مطهر امام هادي(ع) در سامرا با بيان اين‌كه اين توطئه از سوي دشمنان اسلام تنظيم شده، گفت: اگر نگاهي عميق داشته باشيم اين حادثه در ادامه‌ي همان حركتي است كه در مطبوعات دانمارك نسبت به مقدسات اسلامي انجام شد.

نماينده‌ي مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار داشت: حمله به مقدسات و مراكز مذهبي و زيارتگاه‌هاي مسلمانان، عمق كينه و عداوت آنها را به مسلمانان نشان مي‌دهد.

به گفته‌ي وي، پشت سر هر گروهي كه اين كار را مرتكب شده باشد استكبار جهاني، صهيونيست‌ها و آمريكايي‌ها قرار دارند.

وي تصريح كرد: آمريكا مسئول همه‌ي اين جنايات است، چون با حضور اشغالگران آمريكا در عراق است كه چنين حوادثي در اين كشور رخ مي‌دهد.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: مسلمانان و علماي اسلام در سراسر دنيا در مذاهب مختلف اسلامي بايد اين فاجعه را محكوم كنند و دولت عراق نيز بايد در كشف و خنثي كردن چنين جناياتي تلاش كنند.

حجت‌الاسلام‌ هاشم حجازي‌فر نماينده‌ي مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ضمن بيان مطلب بالا اظهار داشت: آمريكا و انگليس در قضيه‌ي توهين به رسول اكرم(ص) شاهد وحدت تمام مسلمان بودند و با اين كار مي‌خواهند بين برادران شيعه و اهل سنت تفرقه بياندازند.

وي ضمن محكوم كردن حمله به حرم مطهر امام هادي(ع) ابراز عقيده كرد: وظيفه همه مسلمانان جهان است كه اين حركت را محكوم كنند، چون اين حرم مورد احترام مسلمانان جهان است.

وي با اشاره به گلوله بستن حرم امام حسين(ع) توسط فرانسوي‌ها گفت: هم‌چنين قبلا شاهد بمب‌گذاري در حرم حضرت علي (ع) نيز بوديد؛ آنها تمام اين هتك حرمت‌ها را براي دستيابي به سياست‌هاي شيطاني خود انجام مي‌دهند تا ميان وحدت مردم عراق و هم‌چنين مسلمانان تفرقه بيندازند.

وي در پايان تأكيد كرد: مسلمانان جهان اعم از شيعه و اهل سنت فريب اين دشمنان را نخورند و هم‌چنان وحدت خود را محكم‌تر از قبل حفظ كنند.

نماينده‌ي تهران تصريح كرد: شيعه و سني بايد نشان دهد كه از اقدامات دشمنان براي ايجاد تفرقه فريب نمي‌خورند و بايد عملا اتحاد، هوشياري و وحدت خود را در برابر دشمنان نشان دهند.

حجت‌الاسلام عباسعلي اختري در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با قرائت آيه‌ي شريفه «انا لله و انا اليه راجعون» ضمن محكوم كردن بمب‌گذاري حرم مطهر امام هادي(ع) گفت: اين حركت در راستاي ساير حركت‌هايي بوده كه استكبار جهاني انجام داده است و از اين جمله مي‌توان به بمب‌گذاري‌ها و كشتارهاي مختلف در عراق اشاره كرد.

عضو فراكسيون اصولگرايان افزود: مساله‌ي توهين به پيامبر گرامي اسلام نيز در همين چارچوب و راستا انجام شد.

به گفته‌ي نماينده‌ي تهران، در منطقه‌ي سامرا برادران اهل سنت بيشتر از شيعه هستند و چون دشمنان تا به حال علي‌رغم همه‌ي تلاش‌هاي خود نتوانستند بين شيعه و سني دعوا ايجاد كنند، لذا دست به اين اقدامات مي‌زنند. كشتار شيعيان در كربلا، نجف و بصره و در كل در سراسر دنيا نيز در راستاي ايجاد اختلافات داخلي بين اين دو فرقه‌ي اسلامي است.

به گفته‌ي وي، يكي از سياستمداران آمريكايي چندي پيش اعلام كرد كه بايد از درون كشورهايي كه مي‌خواهيم بر آنها سلطه داشته باشيم وارد شد و چون آنها مي‌دانند شيعيان به بقعه‌هاي مطهر ائمه(ع) از جمله بقعه‌ي مطهر امام هادي(ع) و امام حسن عسگري (ع) بسيار اهميت مي‌دهند و براي اين حرم‌ها ارزش قائلند، دست به اين اقدام جنايتكارانه زدند تا شيعيان تصور كنند اين حركت از طرف برادران اهل سنت صورت گرفته و در اين زمينه درگيري ايجاد كنند و به مقاصد خود برسند.

اين نماينده‌ي مجلس، ويران كردن و تخريب حرم ائمه(ع) را در راستاي راه انداختن جنگ داخلي و فرقه‌اي در عراق و به وجود آوردن اختلاف بين شيعه و سني دانست و ادامه داد: اگر انسان به هدف دشمن توجه كند خود مي‌تواند راهكار برخورد با اين اقدامات را پيدا كند.

اختري تصريح كرد: برادران شيعه و اهل سنت با موضع‌گيري در برابر اين اقدام و با در كنار يكديگر قرار گرفتن بايد چنين حركت‌هايي را محكوم كنند و با هم متحد شوند.

عضو هيات رييسه مجلس تصريح كرد: اقدام عملي كه مي‌توان براي محكوم كردن فاجعه حرم مطهر امام هادي (ع) انجام داد اين است كه مسلمانان شيعه و سني درك كنند كه اين مسايل به ضرر آنهاست و همه دست به دست هم دهند تا ريشه تروريست را براندازند.

موسي قرباني در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با محكوم كردن بمب‌گذاري حرم مطهر امام هادي(ع) اين اقدام را در راستاي درگير كردن مسلمانان عراق با يكديگر دانست.

وي گفت: عاملان اين جنايت هولناك كساني هستند كه شيعه و سني را قبول ندارند و با اين كارها اهداف سياسي ديگري را تعقيب مي‌كنند.

وي افزود: در واقع دشمنان و عاملان اين جنايات و فجايع از كنار هم قرار گرفتن شيعه و سني به عنوان دو فرقه مهم اسلامي احساس خطر مي‌كنند، لذا سعي مي‌كنند با اين كارها‏‏ بين آنها دعوا و اختلاف ايجاد نمايند.

عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس معتقد است: بايد حتما از ناحيه عموم شيعيان اين اقدام محكوم شود؛ حوزه‌هاي علميه و مردم مسلمانان همه بايد عكس‌العمل نشان دهند.

نماينده‌ي آبادان درباره‌ي هتك حرمت به حرم مطهر امام هادي (ع) گفت: وهابيت و القاعده در فاجعه‌ي سامرا نقش دارند.

عبدالله كعبي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: آمريكا و انگليس از اين جريان‌ها دور نيستند و در حال يكدست شدن عليه انسجام شيعه و سني در عراق مي‌باشند.

عضو كميسيون كشاورزي مجلس اظهار داشت: ملت مسلمان عراق بايد آگاه و بيدار بوده و خود را براي رويارويي با اين فتنه آماده كنند.

عضو فراكسيون اقليت مجلس درباره‌ي اقداماتي كه بايد نسبت به حتاكي به مسلمانان صورت گيرد، بيان داشت: راهپيمايي در ايران و عراق به عنوان ايجاد وحدت بين شيعه و سني بايد برگزار شود و سازمان تبليغات اسلامي، نهادهاي انقلابي و همه‌ي مجموعه‌هاي فرهنگي در ايجاد اين ائئلاف و وحدت اقدام كرده و از تفرقه‌اي كه آمريكا و انگليس مي‌خواهند به ‌وجود آورند جلوگيري كنند، زيرا اين دو كشور همان سيستم تفرقه بيندازد و حكومت كن را دنبال مي‌كنند.

سعيد ابوطالب معتقد است كه ريشه‌ي گروه‌هاي حمله‌كننده به حرم مطهر امام هادي(ع) را بايد در جريان ليبرال اسلامي تندرو كه از طريق آمريكا حمايت مالي و اطلاعاتي مي‌شوند جستجو كرد و افزود: ريشه‌ي اين گروه‌ها را بايد در جنگ افغانستان و شوروي جستجو كرد كه آمريكا يكسري گروه‌هاي جنگجو را تربيت كرد كه تحت لواي شعار اسلامي با شوروي بجنگند و حوزه‌ي نفوذ شوروي را كم كنند.

نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان اين‌كه اين جريان ريشه‌هاي وهابي‌گري دارد و آمريكا آن را به آسياي ميانه هدايت كرده است، گفت: آنها سعي مي‌كنند مبارزه‌ي مردم عراق را از حالت مبارزه‌ي فراگير ملي با آمريكا، به جنگ داخلي در عراق تبديل كنند.

وي بر اين اساس با بيان اين‌كه جريان الزرقاوي شاخه‌ي عراقي القاعده دشمن اصلي خود را تشيع مي‌داند و نه آمريكا، تصريح كرد: در عين‌حال اين حمله نشان‌دهنده‌ي جنگ داخلي بين شيعيان و سني‌ها نيست.

وي افزود: ريشه‌ي جريان‌هايي مثل الزرقاوي و گروه‌هاي اسلامي كه خود را منتسب به اسلام مي‌خوانند اما هيچ نسبتي با آن ندارند را بايد در سرويس‌هاي امنيتي آمريكا جستجو كرد.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي معتقد است كه اين گروه‌ها مايل نيستند كه در عراق، امنيت و آرامش برقرار شود چراكه به محض برقرار شدن آرامش و ثبات، يك حكومت مقتدر مردمي اولين خواسته‌ي مردم و ترك خاك عراق توسط اشغالگران خواسته ديگر آنها خواهد بود و اين به ضرر آمريكا و انگليس است.

ابوطالب با طرح اين پرسش كه چه كسي از ناامني داخلي عراق سود مي‌برد، پاسخ داد: نيروهايي مثل آمريكا و انگليس كه به طور غيرمستقيم موضوع را دنبال كرده و به ناامني داخلي عراق دامن مي‌زنند از اين ناامني سود مي‌برند.

وي افزود: آن‌كه در اين حوادث نقش‌آفريني مي‌كند و نمي‌خواهد مسلمانان اقتدار يابند نظام سلطه است.

ابوطالب موضوعاتي همچون توهين روزنامه‌هاي اروپايي به ساحت مقدس پيامبر اسلام(ص)، موضع‌گيري در مقابل حماس و حمله به حرم مطهر امام هادي(ع) در سامرا را موجب اتحاد و بيداري مسلمانان، قطع نظر از مذاهب مختلف آنان دانست و گفت: معتقدم يك رنسانس فرهنگي در حال شكل‌گيري است، چراكه مسلمانان قطع نظر از نوع مذهب و حكومت‌شان از آسياي جنوب شرقي تا مغرب عربي و حتي داخل آمريكا و اروپا براي دفاع از آرمان‌ها و اعتقادات‌شان به نوعي به اتحاد دست يافته‌اند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس با تأكيد بر اين‌كه اهانت به مقبره‌ي ائمه شيعيان در عراق و ساحت مقدس پيامبر اسلام (ص) را بايد از يك جنس بدانيم بر لزوم وحدت جهان اسلام و كشورهاي اسلامي كه مي‌تواند حول سازمان كنفرانس اسلامي شكل گيرد تأكيد و خاطرنشان كرد: اگر جهان اسلام، كشورهاي اسلامي و سازمان كنفرانس اسلامي مي‌خواهند مسير پيروزي مسلمانان در جهان را تقويت كنند بايد اختلافات را كنار بگذارند.

به اعتقاد يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، اقدام بمب‌گذاري در سامراء براي كم رنگ كردن مخالفت با اقدامات موهن روزنامه‌هاي دانماركي و كشورهاي اروپايي در بعد جهاني، تشديد اختلافات در جهان اسلام و بهره‌برداري از همين اختلافات با توجه به حضور رايس در كشورهاي عربي در بعد منطقه‌اي و به دليل مسائل داخلي عراق و شكل‌گيري دولت جديد در اين كشور بوده است.

دكتر علي احمدي، نماينده‌ي مردم ممسني در خانه‌ي ملت، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تاكيد بر اين‌كه بمب‌گذاري امروز در حرم مطهر امام هادي(ع) با گسترش موج اعتراضات مردمي و مسلمانان مواجه خواهد شد، افزود: اين‌گونه اقدامات از يك طرف انسجام و وحدت را در ميان مسلمانان ايجاد مي‌كند و از طرف ديگر مخالفت جهاني را عليه توهين كنندگان به پيامبر(ص) و ائمه‌ي اطهار(ع) برخواهد انگيخت.

به اعتقاد وي، اين اقدام طراحي و حساب شده براي كمرنگ كردن مخالفت‌هاي جهاني عليه توهين به پيامبر گرامي اسلام است؛ در عين اين‌كه اين اقدام با سفر رايس به كشورهاي منطقه و عربي نيز همراه شده است.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس، معتقد است كه اين‌گونه اقدامات به مسائل داخلي عراق نيز بازمي‌گردد؛ چرا كه مي‌تواند فشارهايي را به دولت جديد عراق وارد كرده و نگذارد كه با آسودگي خاطر اين دولت شكل و استقلال يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha