• چهارشنبه / ۳ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8412-02036

/تسليت و محكوميت فاجعه سامرا/ رسول جعفريان: ايران تقاضاي تشكيل كنفرانس اسلامي را بدهد حادثه طراحي شد تا ماجراي توهين به پيامبر فراموش شود

/تسليت و محكوميت فاجعه سامرا/
رسول جعفريان:
ايران تقاضاي تشكيل كنفرانس اسلامي را بدهد
حادثه طراحي شد تا ماجراي توهين به پيامبر فراموش شود

« حادثه‌ي بمب‌گذاري در حرم مطهر حضرت امام هادي (ع) نمي‌تواند كار سلفي‌ها و افراطيون وهابي باشد.»

حجت‌الاسلام رسول جعفريان مورخ و پژوهشگر تاريخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار داشت: خيلي بعيد است كه حادثه‌ي اخير اقداماتي از سوي وهابيون و افراطيون باشد. جنس اين نوع بمب‌گذاري متفاوت از كار‌هاي معمول آنان است.

وي ادامه داد: اگر كار آنان بود در سال هاي پيش مي‌توانستند اين اقدام را نيز انجام دهند و براي آنان اين كار شدني بود. اما اعراب اهل شهر سامرا همواره براي قبور عسكريين احترام قائل بودند و به خاطر نمي‌آورم چنين بي‌حرمتي را هيچ‌گاه در طول تاريخ داشته باشند.

رسول جعفريان در ارتباط اين بمب‌گذاري‌ها و تحولات اخير در منطقه گفت: من شك ندارم كه اين جريان از سوي غربيان هدايت مي‌شود، با توجه به اينكه رايس قرار است سفري به منطقه داشته باشد، خيلي از سوالات و ابهامات را مي‌توان برطرف كرد. آنان قصد دارند با اين كار اختلافي بين شيعه و سني و عرب و عجم به وجود آورند و شايد بهترين راه‌حلي كه پيدا كرده‌اند همين بوده است؛ با توجه به اين‌كه گنبد و بارگاه احترام ويژه‌اي براي ما شيعيان دارد.

اين محقق و پژوهشگر خاطر نشان كرد: ما نبايد اختلافات بين شيعه و سني را به واسطه‌ي اين اتفاقات دامن زنيم، جالب آنكه آيت الله سيستاني هم دستور راهپيمايي دادند. ايشان نيز تاكيد كردند بسيار آرام برگزار شود كه بهانه به دست دشمنان نيفتد تا شعله‌ي اختلافات مشتعل نشود.

وي هم‌چنين در مورد اتحاد كشور‌هاي اسلامي در برابر چنين حوادثي گفت: فرصت را بسيار مناسب مي‌دانم براي اينكه ايران تشكيل جلسه سازمان كنفرانس اسلامي را تقاضا كند، چرا كه به نظر من اين حادثه طراحي شده بود تا ماجراي توهين به پيامبر در رسانه‌هاي غربي فراموش شود. زيرا جهان اسلام در برابر اروپا و غرب بدين واسطه متحد شده بود و همان‌طور كه گفتم آنان نيز سعي دارند با ايجاد درگيري‌هاي داخلي توجهات دنياي اسلام را به مسائل اين چنيني منحرف سازند.

جعفريان در ارتباط با سابقه‌ي تاريخي تخريب و اهانت به قبور ائمه‌ي اطهار اظهار داشت: تخريب قبور ائمه (س) سابقه‌اي تقريبا طولاني دارد و براي اولين بار متوكل عباسي در اواسط قرن سوم مرقد امام حسين(ع) را تخريب كرد، زيرا متوكل تحت تاثير حنبلي‌هاي افراطي بود كه اين گروه حتي علي (ع) را به عنوان خليفه هم قبول ندارند و با شيعه دشمني سرسختي دارند.

وي ادامه داد: اين دسته به واسطه‌ي نفوذي كه در دربار متوكل داشتند باعث شدند مرقد امام حسين (ع) به آب بسته شود و مشكلات ديگري كه بعضا در نجف يا كاظمين به وجود مي‌آمد، اما هيچ‌گاه تا اين حد كه شاهد فاجعه در سامرا هستيم، نبوده است؛ چنان‌كه در جريان درگيري‌هاي ديگري بوده است كه قبور ائمه مورد حمله قرار مي گرفتند.

اين استاد دانشگاه هم‌چنين اضافه كرد: اگر چه ممكن است چند سلفي‌ نادان و احمق در اين جريان دخيل بوده باشند، اما شواهد و قراين حاكي از امر ديگري است و ردپاي بيگانه و دشمنان جهان اسلام اعم از غرب و اروپا را مي‌توان در اين حادثه‌ي اسف‌ناك و غم‌انگيز مشاهده كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha