• دوشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۸۴ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8409-11737

با تقدير از برترين‌هاي علمي بسيج چهارمين جشنواره ممتازين، نوآوران و مبتكران دانشجوي بسيجي، شاهد و ايثارگر كشور برگزار شد

با تقدير از برترين‌هاي علمي بسيج
چهارمين جشنواره ممتازين، نوآوران و مبتكران دانشجوي بسيجي، شاهد و ايثارگر كشور برگزار شد

چهارمين جشنواره ممتازين، نوآوران و مبتكران دانشجوي بسيجي، شاهد و ايثارگر سراسر كشور با تقدير از ارائه‌دهندگان آثار برتر روز دوشنبه در دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، چهارمين جشنواره ممتازين، مخترعان و مبتكران دانشجوي بسيجي، شاهد و ايثارگر با حضور دكتر زاهدي - وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري - دكتر داوودي - معاون اول رييس جمهور-، سردار حجازي - فرمانده نيروي مقاومت بسيج -، سردار تولايي - معاون تحقيقات و فن‌آوري بسيج - و حجت‌الاسلام والمسلمين عميد زنجاني- رييس دانشگاه تهران - برگزار شد.

آسمند، دبير چهارمين جشنواره ممتازين نوآوران و مبتكرين بسيجي طي سخناني در اين مراسم اظهار كرد: اين جشنواره با شعار جنبش نرم‌افزاري، فرهنگ و تفكر بسيجي شكل گرفته و اگر جنبش را تلاش همگاني دستگاه علم و دانش در تمامي عرصه‌هاي مورد نياز جامعه با استفاده از پتانسيل‌هاي موجود بدانيم، اين نهضت عظيم الزاماتي را مي‌طلبد.

وي در بيان الزامات پيش روي جنش نرم‌افزاري گفت: اولين الزام در جهت تحقق جنبش نرم‌افزاري، آزاد انديشي و تقابل با تحجر است و بايد به نظريه پردازي در فضاي آكادميك و نهضت‌هاي جديد تخصصي توليد علم براي نمود يافتن ميدان دهيم و اساسي‌ترين مانع در اين راه تحجر و جمود فكري و سطحي نگري است.

وي افزود: الزام دوم زنده شدن روح نوآوري و دوري از خودباختگي است. در حال حاضر در كشور هر چه داراي مارك و نشان خارجي باشد، كالاي با كيفيت و استاندار تلقي مي‌شود اما اين فرهنگ بايد تغيير يابد و آنچه داريم به بهترين شكل ممكن عرضه كنيم.

وي ، الزام ديگر پيش‌روي جنبش نرم افزاري را جرات علمي و شجاعت در نظريه پردازي عنوان كرد و گفت: طبق گفته مقام معظم رهبري كه براي تحول علمي، قدرت و جرات علمي لازم است، در عرصه علم، مجاهدت و از خود گذشتگي نياز است. اما متاسفانه طبق تحقيقي كه به تازگي انجام شده بيش از 58 درصد از اساتيد دانشگاه ناتوان از انجام تحقيق بوده و بيش از 85 درصد تحقيق را به صرفه نمي‌دانند.

وي افزود: خودباوري و يقين به اين كه «ما مي‌توانيم» به عنوان الزام ديگر در راه محقق جنبش نرم افزاري مطرح است و به طور يقين امنيت پايدار و استقلال ملي ما در گرو خودباوري بوده و سنگ‌اندازي‌هاي جهان غرب و آمريكا در مساله هسته‌يي به دليل پيشرفت‌هاي علمي كشور است.

آسمند افزود: الزام پنجم، توليد علم در چارچوب اسلام است به گونه‌اي كه بايد نرم افزار در كنار سخت افزار انقلاب فراهم شود؛ همچنين تكريم نظريه پردازان و رفتار شايسته با آنها كه براي تهيه كابينه 20 ميليوني، جلوگيري از خروج مغزها و بسياري مسايل ديگر بايد از نخبگان استفاده شود.

وي خاطر نشان كرد: ايجاد فضاي خلاقيت در عرصه علم و دانش و اهميت به تفكرهاي واگرا كه به توليد علم منجر مي‌شود، در مقابل تفكرات همگرا آخرين الزام تحقق جنبش نرم افزاري است.

وي در بيان آفت‌هايي كه در كنار اين الزامات پيش روي كشور وجود دارد به مواردي چون بروز ياس و نااميدي قشر جوان، دخالت سياست در عرصه فرهنگي، مسووليت‌ گريزي، پيروي از پديده ترجمه‌گرايي، مدرك گرايي، ضعف در ساختار نظام آموزشي، عدم از حمايت از پژوهشگران، عدم هزينه كردن در امر تحقيق و بروز سطحي نگري در مراكز علمي اشاره كرد.

وي افزود: بسيج در دو عرصه هسته‌هاي علمي و ايجاد مراكز تحقيقاتي با 25 هزار نفر دانشجوي ممتاز و سازماندهي آنها در 1629 هسته علمي جهت پاسخگويي به نياز جامعه و پيام مقام معظم رهبري گام برداشته كه قادر هستيم تا سال آينده بيش از دو هزار و 500 هسته علمي را در دانشگاه‌ها تشكيل دهيم .

آسمند در ادامه اظهار كرد: در سال‌هاي اخير 30 مركز تحقيقاتي ايجاد كرده‌ايم كه با استقبال نخبگان 800 پروژه را در دست بررسي داريم كه با اتمام 480پروژه نيازهاي صنعت را تامين كرده و آمادگي ارائه فعاليت‌هاي هماهنگ در پارك هاي تحقيقاتي را داريم.

آسمند افزود: همچنين با برگزاري 10 دوره موفق مجامع ممتازين از سال 80 جشنواره ممتازين را با هدف حمايت از طرح‌هاي تحقيقاتي دانشجويان، توسعه طرح‌هاي پژوهشي و اختراع و ابتكار، ارتقاي بنيه علمي دانشجويان، كمك در گسترش پژوهش، كمك به تربيت مديران و كارشناسان مورد نياز كشور و رفع نيازهاي كشور آغاز كرده‌ايم.

وي اظهار داشت: ثبت نام جشنواره چهارم كه از اواخر بهمن سال گذشته آغاز شد كه در خرداد ماه 84، 5 هزار و 431 نفر كه با 11 هزار اثر در شش گروه در چهار مقطع تحصيلي شركت كردند كه پس از بررسي داوران، آثار برجسته در 29 استان در شهريور ماه جاري در مسابقات استاني حضور يافته و در مهر ماه نيز از 4 هزار و 11 نفر ، 100 نفر برگزيده فردي و از يكهزار و 122 هسته، 15 هسته علمي و از 289 گروه علمي، 6 گروه و از 30 برگزيده مركز تحقيقاتي بسيج دانشجويي كشور، 5 مركز به مرحله نهايي راه يافتند.

وي در پايان خاطر نشان كرد: با 65 درصد رشد كمي كه در جشنواره داشتيم، بسياري از برگزيدگان جشنواره خوارزمي به دليل شدت رقابت در اين جشنواره، حذف شدند.

گفتني است اسامي برخي از برگزيدگان چهارمين جشنواره ممتازين نوآوران و مبتكرين دانشجوي بسيجي، شاهد ايثارگر سراسر كشور در بخش مقالات، اختراعات و تاليفات به شرح ذيل است:

رمضان جهانيان، سجاد سياح، غلامرضا طوسيان شانديز، بهرام كرمي اندادي، محمدجواد بهزاد نيا، زينب داوودي، حبيب ضيغمي قره تپه ، سميرا يادگاري، عليرضا مير احمدي زاده،‌اسماعيل ابراهيم، محمدي شريفي نيا، محسن وفامهر، مرتضي سرگلزايي جوان، داوود بهشتي زاده، تقي اسعدي، آقامعلي تاري نژاد، محسن طبسي، حميد رضا احمدي آشتياني، فريبا اميني.

همچنين در بخش برگزيدگان هسته‌هاي علمي، هسته علمي مكانيك دانشگاه آزاد قزوين، هسته علمي عمران دانشگاه آزاد زنجان، هسته علمي حسابداري دانشگاه آزاد ياسوج و هسته علمي مهندسي شيمي و صنايع گاز دانشگاه آزاد قوچان معرفي شدند.

در بخش مراكز علمي برجسته نيز مركز علمي شريف رتبه اول و مركز علمي مازندران رتبه دوم را كسب كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha