گزارش ميزگرد «نقد گذشته و رويكرد آيندهي جنبش دانشجويي» در اهواز
ميزگرد دانشجويي با عنوان «نقد گذشته و رويكرد آيندهي جنبش دانشجويي» ديروز توسط بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد چمران اهواز در تالار شهيدآويني دانشكدهي مهندسي اين دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، مهدي واحدي، مسؤول بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي، در اين ميزگرد گفت: جايگاه جنبش دانشجويي در تحولات اجتماعي جوامع سنتي رو به توسعه جايگاهي اساسي و بازويي تئوريك ميباشد كه اگر اين جايگاه حفظ شود چيزي به نام جنبش دانشجويي معنا ميدهد. علت اثرگذاري اين جنبش چند نكته است كه از آن جمله ميتوان به آرمانخواهي دانشجو، عدم تعلق به وابستگيها، پرهيز از مصلحتطلبي، راضي نشدن به وضع موجود، درخواست براي رسيدن به وضع بهتر، شور و نشاط جواني و فراغت بال در عرضه اجتماعي و اقتصادي اشاره كرد.
واحدي جنبش دانشجويي ايران را در شش مقطع مورد ارزيابي قرار داد كه اولين بخش آن را دوران رضاشاه دانست و درباره اين دوران توضيح داد: در اين دوره به دليل اينكه اغلب دانشجويان از طبقه مرفه و اشراف وابسته به حكومت بودند انگيزهاي براي نقد دولت و ايجاد جنبش دانشجويي وجود نداشت. ضمن اينكه استبداد رضاخان و سركوب حركتهاي اجتماعي نيز اجازه فعاليت را از برخي افراد محدود صلب ميكرد.
وي ادامه داد: در دوران دوم نيز با روي كارآمدن محمدرضا شاه پهلوي بستر مناسبي براي شروع حركتهاي دانشجويي فراهم شد. در اين دوران حضور طبقهي متوسط و پايين در بين دانشجويان، آگاهي آنها از فقر، فساد و تبعيض پنجرهاي را براي اعتراض آنها باز كرد.
واحدي تصريح كرد: ديگر ويژگي اين دوران وجود ايدئولوژي چپگرايانه با رويكردي كمونيستي براي اعتراض به وضع موجود بود.
وي دورهي سوم را دوران ابتداي انقلاب برشمرد و يادآور شد: در اين دوره جنبشها رنگ و بوي ديني به خود گرفتند كه نقطه عطف آن قيام پانزده خرداد در جهت پيشبرد اهداف ديني بود.
واحدي مقطع چهارم تقسيمبندي خود را به دوران سازندگي، اختصاص داد و گفت: اين عرصه، عرصه مطالبه بود و دانشگاه از اين مطالبه به كنار نبود. فضاي دوران سازندگي باعث شد تفكر تكنوكرات در بين دانشجويان ظهور كند كه دليل اين مساله ناهماهنگي نظام آموزش عالي با فرهنگ ديني و اسلامي بود. اين نظام باعث توليد انسانهاي متديني ميشود كه با علم ديني تعزيه نشدهاند.
مسؤول بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي ديگر دليل به وجود آمدن جريان فكري تكنوكرات را آشنا نبودن دانشجويان با تفكرات ديني دانست و خاطرنشان كرد: اين مساله نيز ناشي از نبود تجربه حكومت اسلامي در تاريخ ايران است و اين جريان تكنوكرات باعث روي آوردن دانشجويان به ليبرال دمكراسي غربي شد؛ زيرا اين نوع نگرش با روح نظام آموزشي ما سازگارتر بود.
واحدي سپس به بررسي جريان دوم خرداد پرداخت و با بيان اين كه اين واقعه نقطه عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي است عنوان كرد: در اين دوران تفكري ايجاد شد كه ميتوان با تكيه بر فرهنگ خودي راهكارهايي براي حل مشكلات فرهنگي جامعه انديشيد. ولي جريان حاكم دستاوردهاي دوم خرداد را در انحصار خود در آوردند و از تجربيات و امكانات ديگران استفاده نكردند. اين امر و سوء تدبير موجود باعث به نتيجه نرسيدن اين ايده شد.
او سالهاي 76 تا 79 را اوج حركتهاي پرشور دانشجويي دانست و اضافه كرد: عدهاي از درون دو برنامه را براي اين جريان در نظر داشتند كه شامل پياده نظامسازي دانشجويان براي پيشبرد منافع حزبي و جناحي و ديگر به تشنج كشيدن جو دانشگاه براي اعتراض به هر مساله فرهنگي و سياسي است.
به گزارش خبرنگار ايسنا - منطقه خوزستان - واحدي تصريح كرد: عدالت محوري شعار اساسي جنبش دانشجويي از دوران اول انقلاب بود و اين از افتخارات ماست كه اكنون بعد از سالها دولتي با اين شعار روي كارآمده است.
واحدي درباره موضعگيريهاي بسيج در دوران انتخابات توضيح داد: هر نهادي براي حمايت معيارهايي دارند كه با اعلام اين معيار مردم خود، فرد مورد نظر آن جريان را ميشناسند و ما فقط معيارهاي خود را در اين انتخابات اعلام كرديم.
وي با انتقاد از آنچه فعاليتها و سياستهاي نامشخص طيف علامهي دفتر تحكيم وحدت خواند، مدعي شد: در اساسنامهي اين تشكل از مواردي نام برده شده در صورتي كه فعالان اين تشكل كوچكترين پايبندي به آنها ندارد.
واحدي از مسؤولان دفتر تحكيم خواست تا مواضع خود را مشخص كنند و تاكيد كرد: يكي ديگر از انتقادات وارد بر اين تشكل بيتفاوتي كامل ايشان به مسائل كلان ملي از جمله مسالهي هستهيي است.
به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، در اين مراسم سيدمحمد بياتيان، عضوطيف شيراز دفتر تحكيم وحدت نيز، با بيان اينكه دولت جديد تاكنون نظر مساعدي نسبت به دانشگاه و دانشجويان نداشته است، اظهار داشت: در انتخاب وزير علوم با همه مشورت شد ولي هيچ نظرسنجي از دانشجويان و اساتيد دانشگاه صورت نگرفت.
وي تصريح كرد: دفتر تحكيم وحدت در سال 76 به عنوان نخستين گروه از خاتمي درخواست كرديم كه به عنوان كانديدا وارد عرصه شود كه ابتدا خاتمي نپذيرفت ولي پس از رايزنيهاي ساير گروهها و احزاب وارد صحنه شد.
بياتيان توضيح داد: در اين دوره فعاليت دانشگاه باعث شد كه حماسهي دوم خرداد با حضور مردم به وقوع بپيوند و در اين دوران نيز دفتر تحكيم وحدت عملا به كارتن خواب سياسي تبديل شد و به نوعي از جريان تصميمگيري و تصميمسازي كنار گذاشته شد و تنها از اين دفتر استفاده ابزاري براي رسيدن به قدرت صورت گرفت.
وي افزود: در انتخابات 27 خرداد و سوم تير دانشگاه منفعل شد و دانشجويان در عرصه حضور نداشتند كه اگر دانشگاه مانند دوم خرداد حضور داشت راي 30 ميليوني به 40 ميليون ميرسيد. در انتخاب رواساي دانشگاهها هم انگار با هيچ كدام از گروههاي در دانشگاه مشورتي صورت نگرفته است كه همين امر باعث اعتراضاتي شد.
عضو دفتر تحكيم وحدت طيف شيراز با تاكيد بر اينكه دولت بايد نوع تعامل خود را با دانشگاه تغيير دهد، متذكر شد: اگر دولت احمدينژاد بخواهد اينگونه با دانشگاه و دانشجو برخورد كند با چالش عميقي پيشرو خواهد بود و در تقابل با دانشگاه قرار خواهد گرفت.
وي افزود: قرار بود 16 آذرماه به مناسبت روز دانشجو احمدينژاد در دانشگاه اميركبير سخنراني داشته باشد كه اين جلسه هم لغو شد و به نظر من اين مساله بيمهري نسبت به دانشگاه و دانشجو است.
بياتيان نقطهي عطف جنبش دانشجويي را حادثهي 16 آذر سال 1332 دانست و يادآور شد: قبل از اين مساله جرقههايي در ذهن دانشجويان خارج كشور زده شده خيلي عميق نبود؛ اما در بيداري سياسي دانشجويان آن دوره بسيار موثر بود و نهايت هم جريان 16 آذر و شهادت سه تن از دانشجويان كه به تعبير دكتر شريعتي سه قطره خون به وقوع پيوست.
وي حادثه 13 آبادان و تسخير لانه جاسوسي توسط دانشجويان خط امام و رهبري را نخستين نقطه عطفي پس از شكلگيري انقلاب در جنبش دانشجويي خواند و تصريح كرد: در آن برهه زماني دسيسههاي زياد ضد انقلاب در حال شكلگيري بود كه دانشجويان توانستند با درايت و رهبري روحانيت اين دسيسهها را خنثي كنند.
بياتيان نقطه عطف ديگر را حضور دانشجويان به عنوان تئوريستينهاي مطرح جنگ برشمرد و تاكيد كرد: دولت سازندگي سعي داشت از فعاليتها و جنبشهاي دانشجويي جلوگيري كند و اين مساله به دليل اين بود كه انجمن اسلامي دولت را نقد كرد. وزارت علوم و بدنهي دولت نتوانست نقد دانشگاه و دانشجو را بپذيرد.
عضو طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت از نقد دانشجو را بدون غرض عنوان كرد و گفت: دانشجو بايد بدون خصومت و و غرضورزي حاكميت را نقد كند و اجازه ندهد حاكميت و قدرت از خطي كه انقلاب به نفع مردم ترسيم كرده است خارج شود.
بياتيان رويكرد آينده دانشجويان را ادامه نقد و انتقاد بدون غرض برشمرد و تصريح كرد: دانشجويان نبايد تحت هيچ شرايطي رويه انتقاد و نقد خود را كنار بگذارند. جنبش دانشجويي جدا از نقد و انتقاد معني نميدهد. دانشجو هر جا بيعدالتي ديد بايد فرياد بزند.
بياتيان متذكر شد: در پي آن هستيم كه جنبش دانشجويي جهان اسلام را در مقابله با صهيونيسم ايجاد كنيم و راهكارهاي مناسب را براي اين مساله ارائه دهيم. اميدواريم در آينده شاهد برخوردهاي نامناسب و افراط گرايانه با دانشگاه و محيط دانشگاه در جامعه نباشيم. همه اعضاي حكومت بايد بدانند دانشگاه با نقد مدبرانه خود ياريگر آنهاست.
به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، همچنين احسان كريمخاني، دبير سياسي جامعهي اسلامي دانشجويان اظهار داشت: برخي فكر ميكنند جنبش دانشجويي يعني اينكه هر كه بتواند بيشتر فحش دهد. جنبشهاي موجود تا به حال مغرضانه بودهاند. همواره بايد تاكيد بر ريشه جريان باشد و اين جريان بايد شامل مراحل كاشت، داشت و پردازش و برداشت باشد و اين گونه ميتوان به نتيجه مطلوب رسيد.
وي افزود: 27 سال است كه هيچ مدل اجتماعي براي مردم تعريف نشده است و جنبش دانشجويي زماني معني ميدهد كه انسان را تعريف كرده باشد.
كريمخاني درباره وضعيت تحكيم وحدت طيف علامه گفت: از زماني كه اين مجموعه شكل گرفته و مباني تشكيلاتي خود را تدوين كرده، اسباببازي خيلي از آقايان شده كه حالا ظرف قديم را به اصطلاح رها ميكنند و با فاتحهاي به سراغ تشكيل جبهههاي جديد ميروند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات