• چهارشنبه / ۹ آذر ۱۳۸۴ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8409-04180
  • خبرنگار : 71291

عضوكميسيون فرهنگي: طرح ملي توسعه‌ گردشگري بايد بومي شود گردشگري در سبد اقتصادي خانواده ايراني جايي ندارد آمار و اطلاعات جامعي از وضعيت گردشگري كشورمان نداريم

عضوكميسيون فرهنگي:
طرح ملي توسعه‌ گردشگري بايد بومي شود
گردشگري در سبد اقتصادي خانواده ايراني جايي ندارد
آمار و اطلاعات جامعي از وضعيت گردشگري كشورمان نداريم

عضو كميسيون فرهنگي مجلس همكاري دستگاهها و ارگان‌هاي مختلف كشور را در بحث ميراث فرهنگي مورد تاكيد قرار داد و خاطرنشان كرد: براي حفظ آثار باستاني چه معقول و چه غيرمعقول بايد با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هماهنگي شود و در ارتباط با بحث‌هايي چون زيرساخت‌ها، راه و جاده‌ها و اماكن بين راهي و نيز ساخت هتل‌ها كه مورد نياز گردشگران است اقدام شود و همه وزارتخانه‌ها و حتي وزارت امور خارجه در بحث تبليغي و نوع رفتار سفرا كارهايي انجام و سفارتخانه‌ها خود را درگير اين مساله كنند.

اميررضا خادم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله گردشگري و نظرات كارشناسان در مورد تحقق اين سند در كشور به دليل امكانات و پتانسيل‌هاي موجود كشور گفت: بحث گردشگري در كشور ما يك بحث كوتاه مدت نيست، يعني با توجه به چشم‌انداز 20 ساله و آن‌چه در درون آن ديده شده نمي‌توانيم اين‌گونه توقع داشته باشيم كه با شروع كار از همان ابتدا شاهد تحقق برنامه باشيم.

وي افزود: اين‌كه عدد كلي را تقسيم بر 20 كنيم و به يك عدد و رقم ساليانه برسيم و توقع داشته باشيم در هر سال تعداد گردشگر بر اساس آن جذب شود، درست نيست، بلكه بر اساس ماموريت از پيش تعيين شده در سند، بايد اهداف و سياست‌گذاري‌هاي لازم و راهبردهايي كه مي‌توانيم به آن برسيم را مشخص كنيم و اين مساله نيازمند آن است كه زيرساخت‌ها، بايد و نبايدها و آن‌چه نياز است كه روي آن بناي مستحكمي براي جذب گردشگر ساخته شود را مورد نظر قرار دهيم تا در جهت تحقق آن چه در 20 سال آينده بايد به آن برسيم، قدم برداريم.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر آمده‌ايم اهداف 20 ساله و هدف غايي را تقسيم بر 20 كرده‌ايم و انتظار داريم عددي كه به دست آمده، ساليانه محقق شود. در حالي كه از اصل موضوع كه تلاش در جهت ساختن و احياي آن فندانسيون و اصل كار است، غافل مانده‌ايم.

به نظر وي، مثلا در مورداتفاقي كه در رابطه با بحث سد سيوند و تنگه بلاغي اتفاق افتاده و خيلي جاهاي ديگر هم در حال رخ داد است، به نظر مي‌رسد يك حساسيت و عزم راسخي براي جلوگيري از اين جريانات و سازماندهي آنها و از همه مهم‌تر ايجاد يك آمار و اطلاعات جامع در ارتباط با وضعيت حال حاضر داشته‌هاي ميراث فرهنگي در سطح كشور و آن‌چه مي‌توانيم بر اساس آن در ارتباط با بحث گردشگري تصور كنيم و بتوانيم در درازمدت به نتايج خوب و اهداف مورد نظر برسيم، وجود ندارد.

خادم اصل اين اشكال را در همين بي‌توجهي‌ها دانست و افزود: اين‌كه بخواهيم به عدد و رقم برسيم و سالانه به دنبال آن باشيم كه به نتايجي در اين راستا برسيم قطعا هم به آن اعداد و رقم‌ها نخواهيم رسيد و هم ياس و نااميدي نسبت به احتمال تحقق آن ايجاد مي‌شود. هنوز نوع حركت و نوع تفكري كه نسبت به بحث گردشگري داريم و آن چارچوب‌هايي كه در اين زمينه بايد رعايت كنيم را مشخص نكرده‌ايم، يعني معلوم نكرده‌ايم كه براساس چه اصول و چارچوبي مي‌خواهيم، حركت كنيم و در درون اين مساله به دنبال چه چيزي هستيم.

وي ادامه داد: حتي مشخص نيست كه واقعا به دنبال چه نوع گردشگرهستيم، يعني مشخص نيست؛ مثلا گردشگري از چه نوع،(زيارتي يا تفريحي يا ...) مدنظر ماست. هنوز در اين رابطه به يك جمع‌بندي نرسيده‌ايم و به بحث شعارگونه نيز بسنده كرده‌ايم. وقتي مثلا توجه به گردشگري داخلي در وهله‌ي اول و بعد گردشگر خارجي را مطرح مي‌كنيم طراحان اين مبحث بهتر مي‌دانند كه اصلا اين موضوع حداقل در كوتاه‌مدت تحقق‌ناپذير است؛ چرا كه بحث گردشگري و مسافرت در سبد اقتصادي خانواده ايراني جايي ندارد و در حال حاضر احتمال تحقق آن بسيار كم است و بر همين اساس نمي‌توان انتظار داشته باشيم توجه خود را ابتدا به ساكن به بحث گردشگر داخلي قبل از گردشگري خارجي معطوف كنيم.

نماينده‌ي تهران تنظيم و تدوين يك آمار و اطلاعات كامل و جامع از وضعيت حال حاضر گردشگري را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: متاسفانه نه چنين طرحي داريم و نه تلاشي در جهت جمع‌آوري و تحقق آن مي‌كنيم. هم‌چنين مشخص كردن اهداف كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و درازمدت و اين‌كه به دنبال چه چيزي هستيم بايد مورد توجه قرار گيرد و از آن مهم‌تر با توجه به آن‌كه نوع فعاليت سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي فرابخشي و محدود به يك سازمان نمي‌شود، لذا بايد به دنبال محيط بيروني و تعامل با ديگر سازمان‌ها و نتايجي كه در برون‌سازماني به وجود مي‌آيد، باشيم.

وي ادامه داد: با توجه به توافقات و تلاش‌هايي كه در بيرون از سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي ايجاد مي‌شود، مي‌توان برآورد كرد تا چه ميزان توانسته‌ايم اهداف و آرمان‌ها و سياست‌گذاري‌ها را در مورد بخش گردشگري و جذب گردشگر متحقق كنيم.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس با انتقاد ازعملكرد شوراي عالي گردشگري و ميراث فرهنگي گفت: به نظر مي‌رسد كه اين شورا كه در حد نام بيشتر از آن ياد نمي‌شود، بايد فعال شود و بايد در جهت عملياتي كردن و تقويت جايگاه آن قدم بردارد؛ چون تمام موضوعات مثل همين نوع فعاليت دستگاه‌هاي مختلف اجرايي در ارتباط با حفاري‌ها و كلا در بحث ميراث فرهنگي بايد توسط اين شورا مورد توجه قرار گيرد.

وي درخصوص طرح ملي توسعه‌ي گردشگري و بايكوت شدن آن توسط سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گفت: در مورد تحقق آن طرح نيز در زمان مديريت قبلي سازمان تلاشي وجود نداشت؛ چون آن طرح بومي نيست و مقدار زيادي از آن با يك نگاه خارجي و غيربومي نوشته شده و بايستي در دل آن مواردي كه عنوان شد، قرار گيرد تا بومي شود و اين كار نيازمند اين است كه داشته‌هاي ديگران را مشخص كنيم و بر اساس آن چيزي كه ما به دنبال آن هستيم ببينيم اين داشته‌ها تا چه ميزان با اهداف ما همخواني دارد تا بر اساس آن به نتايجي كه به دنبال آن هستيم، دست پيدا كنيم.

نماينده تهران با بيان اين كه قطعا آن طرح در حال حاضر با توجه به شرايطي كه وجود دارد قابليت اجرا ندارد، اظهار داشت: اين طرح نيز مثل همان طرح جامعي كه در ورزش نوشته شد، ولي به همين وجه قابليت اجرايي شدن ندارد و تنها در حد تغيير اسم و رسم‌ها باقي مي‌ماند، لذا بايد اين طرح بومي شود و بعد قابليت اجرايي پيدا كند.

وي در مورد ميزان نظارت و تعامل كميسيون فرهنگي با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: در چند جلسه‌اي كه با مسوولان سازمان داشته‌ايم قرار شده گزارش عملكرد خود را به ما ارايه دهند كه هنوز اين مساله تحقق پيدا نكرده است و در جلسه‌اي كه در سازمان در مورد سوالات نمايندگان داشتيم نيز جوابي دريافت نكرده‌ايم تا بتوانيم بر اساس آن اقدامات عملي داشته باشيم.

خادم در خصوص با بودجه مورد نياز سازمان گفت: بيشتر بودجه مورد نيازشان تحقيقاتي و پژوهشي است كه زيرمجموعه بودجه جاري به حساب مي‌آيد كه بايد بيشتر تلاش كنند آن را در داخل دولت به نتايج قابل توجهي برسانند؛ چرا كه بودجه‌هاي جاري كمتر در داخل مجلس بررسي مي‌شود و بيشتر بحث‌هاي كلان و كلي است كه مورد بررسي مجلس قرار مي‌گيرد.

وي در پايان عنوان كرد: بايد به سازمان ميراث فرهنگي پيشنهاد دهيم كه طرح توجيهي خود در مورد بودجه سازمان را در داخل دولت جا اندازند. اگر در اين راستا نيازي به تلاش ما نيز باشد آمادگي كمك داريم، اما هنوز گزارشي در ارتباط با عملكردشان به ما نداده‌اند و ما حداقل طرح توجيهي بودجه سال آينده آنها را خواسته‌ايم كه قرار است در جلسات مشتركي كه داريم ارايه كنند

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha