• یکشنبه / ۶ آذر ۱۳۸۴ / ۱۹:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8409-02969

اعتراض دردانشگاه تهران، فرجي‌دانا معترضان را به آرامش فراخواند عميد زنجاني: با معترضان نشست خواهم داشت وزير علوم: اظهار نظر آزاد دانشجو مايه‌ي افتخارما است

اعتراض دردانشگاه تهران،
فرجي‌دانا معترضان را به آرامش فراخواند
عميد زنجاني: با معترضان نشست خواهم داشت
وزير علوم: اظهار نظر آزاد دانشجو مايه‌ي افتخارما است

مراسم توديع و معارفه‌ي رييس دانشگاه تهران ساعت 10 تا 12 امروز - يكشنبه - در تالار كتابخانه‌ي مركزي دانشگاه با حضور دكتر زاهدي وزير علوم، حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قمي رييس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها، دكتر توفيقي وزير سابق علوم و تعدادي از اعضاي هيات علمي دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در حاشيه‌ي اين برنامه جمعي از دانشجويان دانشگاه تهران با تجمع در بيرون محل برگزاري مراسم توديع و معارفه‌ي رييس اين دانشگاه نسبت به آن چه عزل دكتر فرجي دانا مي‌خواندند و نيز چگونگي انتخاب رييس جديد دانشگاه اعتراض كردند.

- تعداد معترضين ابتدا - حدود ساعت 10:10 - بالغ بر 50 نفر بود.

- برخي معترضين با شعارهاي پراكنده انتقاد خود را نسبت به عملكرد وزير علوم در زمينه‌ي چگونگي انتخاب رييس دانشگاه بيان كردند.

- در حدود ساعت 10:20 حسام‌الدين علامه با حضور در جمع معترضين، طي سخناني در انتقاد به چگونگي انتخاب رييس جديد دانشگاه، آن را انتصاب عنوان و تحقير دانشگاهيان دانست.

- دراين هنگام معترضين با سر دادن شعار « رييس انتصابي، نمي‌خواهيم، نمي‌خواهيم» خواهان استعفاي وي شدند.

- معترضين در طول اعتراض خود كه تا حدود ساعت 13 دامه داشت سرود يار دبستاني را خوانده و شعارهايي از جمله " استقلال دانشگاه خواست دانشجويان است "، " اين انتصاب تحقير دانشگاه است" ، " دانشجو مي ميرد ذلت نمي‌پذيرد"، "وزير پاسخگو باشد" را سر دادند.

- بيانيه‌ي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي نيز توسط يكي از دانشجويان در اين تجمع قرائت شد. در بخش‌هايي از اين اطلاعيه آمده است: «امروزه در سيستم آموزش عالي دانشگاه‌هاي پيشرفته و مهم جهان لزوم مشاركت و تاثيرگذاري سه ركن ساختار دانشگاه يعني اعضاي هيات علمي، دانشجويان و كاركنان براي تامين بهترين بازدهي امري علمي و راهبردي است. لذا جهت پويايي دانشگاه و همراهي و همدلي اركان براي رسيدن به اهداف مورد نظر انتخاب رياست دانشگاه و دانشكده ‌و گروه توسط اعضاي ‌هيات علمي با مشورت نهاد‌هاي مدني و مرتبط با دانشجويان و كاركنان صورت مي‌گيرد. حال آيا اين پرسش خصوصا با توجه به شعار محوري رييس جمهور محترم مبني بر عدالت گستري مطرح نمي‌باشد كه چگونه در كشوري كه حتي دورترين روستاهايش شوراي روستا توسط اهالي انتخاب مي‌شوند اهالي دانشگاه از حق انتخاب رييس و هيات رييسه دانشگاه محروم مي‌شوند؟

عملكرد اولين رييس دانشگاه منتخب هيات علمي يعني آقاي سيد رضا فرجي دانا در مجموع بسيار مثبت بوده و در عين پويايي ثبات خاصي را نيز به همراه داشته است. دكتر فرجي دانا به توسعه و ارتقاي اولين رسالت دانشگاه‌ها، يعني گسترش علم و تحقيق و پژوهش عنايت ويژه‌اي مبذول داشته‌اند. ايشان در باب فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي فوق برنامه دانشگاهيان فضاي پر نشاط و متعادلي ايجاد كرده‌اند و در حل مشكلات صنفي و رفاهي دانشجويان تحول مثبت ايجاد نموده‌اند؛ به طوري كه ايشان از مقبوليت و محبوبيت بالايي در بين سه ركن ياد شده دانشگاه برخوردار هستند و نهاد رهبري و جهاد دانشگاهي و بسيج دانشجويي و انجمن اسلامي و اكثريت هيات علمي و كاركنان و دانشگاهيان نمره خوبي براي مديريت وي قائل مي‌باشند. وي مشهور به استادي متدين، شخصيتي علمي و مديريتي غير سياسي و مستقل مي‌باشد؛ حال آيا اين پرسش خصوصا با توجه به شعار محوري رييس جمهوري محترم مبني بر مهرورزي به بندگان خدا مطرح نمي‌باشد كه چرا اين منتخب دانشگاه بر كنار مي‌شود؟ آن هم با اطلاع رساني غير محترمانه و با مراسم توديع خارج از شان و ناگهاني و با تعجيلي حيرت‌آور و پرسش برانگيز؟ آيا تمايلي به خدمت صادقانه و پرنشاط در آينده براي ايشان و همكارانشان براي مديريت علمي كشور باقي خواهد ماند؟

هر چند صحبت در مورد رياست جديد دانشگاه را با توجه به فضاي جديد كشور به مثابه پا گذاردن در ميدان مين مي‌دانيم اما چون جوانيم، دانشجوييم، آرمان خواهيم، مسلمانيم، دلسوزيم و نقاديم از باب امر به معروف خيرخواهانه مواردي را عرض مي‌كنيم:‌

براي شخصيت فردي اين عالم وارسته و سوابق ممتاز حوزوي و علمي ايشان احترام قائل هستيم و همواره براي ايشان موفقيت و هدايت آرزومنديم.

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي با انتقاد از انتصاب رييس جديد پرسيده كه«3آيا در بين اين همه استاد دكتر و مهندس كه بسياري نيز متعهد و مومن و برخي نيز نزديكي فكري به مواضع دولت جديد دارند دانشگاهي شايسته و مقبول پيدا نمي‌شد؟!» و آورده است: در نزد تفكر سكولار‌ها و برخي روشنفكر‌مابان حضور دين و روحانيت در هر گونه امور دنيوي، سياسي، حكومتي و اجرايي مذموم است؛ اما خطرناك‌تر و مضرتر آن است كه در هر امر غير ضروري و غير لازمي آن هم خصوصا در امور اجرايي و مديريتي از دين و نهاد روحانيت هزينه شود. دلسوزانه عرض مي‌كنيم كه چه لزومي به هزينه كردن از نهاد روحانيت در ميدان عظيم مديريت دانشگاه تهران كه هزاران نقص و ضعف و كساني و خطا و اشتباه در اجرا متصور است مي‌باشد. آيا اشتباهات احتمالي در اين آزمون غير ضروري به حساب دين نوشته نمي‌شود و آيا در اين صورت كار متوليان امور فرهنگي و مذهبي در ارائه دين رحماني به مخاطبان دانشگاهي دشوارتر از پيش نمي‌گردد؟

تا آنجا كه ما مي‌دانيم در انتصاب حضرت استاد، نظرخواهي حتي از نهاد رهبري در دانشگاه‌ها و نهاد رهبري دانشگاه تهران صورت نگرفته است و جناب حاج آقاي ابوترابي (منتخب مستقيم مقام رهبري در دانشگاه‌ تهران) متمايل به ادامه فعاليت رياست منتخب دانشگاهيان يعني دكتر فرجي دانا بوده‌اند. انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران نيز صريحاً اين انتصاب را قابل پذيرش نمي‌داند. پس چرا خواسته چند استاد معدود دانشكده حقوق بايد اين چنين وزير محترم را تسليم بي عدالتي، نامهرورزي و غير شايسته سالاري نمايد؟

تا آنجا كه مي‌دانيم اين عالم روحاني در چند هفته اخير تحت فشار رايزني‌ها براي پذريرش اين مسوولت بوده‌اند و بعد از استنكافي طولاني حاضر به پذيرش شده‌اند؛ لذا خيرخواهانه از ايشان مي‌خواهيم اگر استدلالات ما را واجد حداقل‌هاي منطقي و دلسوزانه يافتيد شجاعانه با اعلام استعفا و انصراف، جايگاه و شخصيت علمي خود را فداي برنامه‌هاي ديگران ننمايند و از وزير محترم نيز خواستاريم در اين صورت در معرفي فرد جديد خواست دانشگاهيان نيز در كنار شرط هماهنگي با دولت جديد مورد بررسي قرار گيرد.»

- دبير انجمن اسلامي دانشجويان بارها در بين دانشجويان با ابراز انتقادات خود، بر لزوم مدني بودن شيوه‌ي ابراز اعتراضات و انتقادت تاكيد كرد.

- تجمع كنندگان خواستار حضور وزير علوم در بين خود شدند وشعار دادند كه « ما منتظر زاهدي هستيم، هيچ جا نمي‌ريم همين‌جا هستيم».

- دكتر زاهدي در هنگام خروج از محل برگزاري مراسم به خبرنگار ايسنا گفت: من افتخار مي‌كنم كه جو مملكت ما و آزادي آنقدر بالاست كه دانشجو به راحتي اظهار نظر مي‌كند و اين مايه‌ي افتخار است. وي پس از پايان مراسم از در ديگري محل برگزاري برنامه را ترك كرد.

-به گزارش ايسنا آيت‌الله عميد زنجاني نيز قبل از خروج از محل برگزاري مراسم به خبرنگاران گفت: براي دانشجويان احترام قائل هستم، ولي يك نكته را متذكر مي‌شوم كه به حاكميت دولت احترام بگذارند. چون دانشگاه بخشي از وزارت علوم است و وزارت علوم بخشي از دولت است، دولت هم بخشي از قوه‌ي مجريه و قوه‌ي مجريه از مردم راي آورده، وزرا از مجلس كسب راي اعتماد كردند و وزير علوم حق را دارد كه مديران و مسوولان آموزشي و پژوهشي را انتخاب كند.

وي در پاسخ به پرسشي درباره‌ي احتمال برگزاري نشستي با دانشجويان معترض و زمان آن، گفت: مسلما خواهم داشت، هر وقت [دانشجويان] خواستند.

- پس از پايان مراسم توديع و معارفه، در زمان خروج شركت كنندگان، تجمع كنندگان با سر دادن شعار «استاد، حمايت، حمايت» از آنها استقبال مي‌كردند.

آنها همچنين از دكتر توفيقي وزير سابق علوم و دكتر فرجي دانا استقبال و آنها را تشويق كردند.

- به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران دكتر فرجي دانا در پاسخ به ابراز احساسات دانشجويان، با تقدير از آنها، معترضان را به آرامش فراخواند و گفت: دانشگاه تهران خانه‌ي من است و من هميشه به عنوان استاد و معلم در دانشگاه تهران انجام وظيفه خواهم كرد. دانشجويان بايد آرامش خود را حفظ كنند زيرا پست و مسووليت همواره در حال تغيير و تحول است.

- تجمع كنندگان در زمان خروج آيت الله عميد زنجاني، رييس جديد دانشگاه تهران تا ساختمان رياست دانشگاه، وي را با شعارهاي اعتراضي خود همراهي كردند.

پس از خروج رييس دانشگاه،‌با بسته شدن درب غربي دانشگاه، معترضان كه به تدريج تعداد آنان بيش از500 نفر مي‌شد، به سمت در اصلي دانشگاه حركت كردند. تجمع كنندگان دقايقي در پشت سردر دانشگاه حضور يافتند و سپس متفرق شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha