• یکشنبه / ۱ آبان ۱۳۸۴ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8408-14969.35419
  • خبرنگار : 71049

رييس‌جمهور در جمع نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي: دانشگاه‌هابايد پرچمدار و فريادگر آرمان‌هاي ملت باشند فعاليت‌هاي اصفهان را آغاز كرده ايم و از آن باز نمي‌گرديم

رييس‌جمهور در جمع نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي:
دانشگاه‌هابايد پرچمدار و فريادگر آرمان‌هاي ملت باشند
فعاليت‌هاي اصفهان را آغاز كرده ايم و از آن باز نمي‌گرديم

رييس‌جمهور گفت: ما باور داريم كه دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي به يك آرمان ملي تبديل شده است، آنچه امروز در بحث هسته‌يي مطرح است همانند ماجراي ملي شدن صنعت نفت است و روحيه‌ي‌ مردم ما شبيه به روحيه‌ي‌ همان دوران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد شنبه‌شب پس از افطار در جمع نمايندگان دانشگاه‌ها و تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه‌هاي سراسر كشور در سخناني با اشاره به چشم‌انداز 20 ساله‌ي‌ كشور گفت: چشم‌انداز؛ تصوير آرماني ما در افق 20 ساله‌ي كشور است،ْ در اين افق يك جامعه‌ متعالي و پيشرفته در سطح منطقه و تاثيرگذار در همه‌ي‌ مسائل جهاني در انتظار است، اما اين جامعه قبل از اينكه يك جامعه‌ي اقتصادي باشد، جامعه‌اي فرهنگي است.

وي با بيان اينكه برنامه‌ چشم‌انداز 20 ساله دانايي‌محور بوده ‌اما پايه و اساس آن فرهنگي و معنوي است، اظهار داشت: علم بدون معرفت و معنويت فايده‌اي ندارد، علم در بستر ديني و انقلابي و اسلامي محقق مي‌شود كه زمينه آن در دانشگاه‌ها فراهم است.

رييس‌جمهور ماموريت اول دانشگاه‌ها را تربيت نيروهايي خلاق و متعهد و ماموريت بعدي آن را توسعه و توليد علم بومي دانست كه نياز قطعي امروز كشور است.

به گفته وي صدها سال پيش ايران كانون توليد علم بوده است و امروز ما بايد دانشگاه‌ها را از مصرف‌كننده‌ي علم به توليدكننده تبديل كنيم كه اين امر قطعا شدني است.

وي با بيان اين‌كه ما بايد شان گذشته‌ي خودرا دوباره بازگردانيم، تصريح كرد: امروز نيازمند اصلاح نگاه و رويكردمان هستيم، حجم عظيم كارها در دانشگاه با نگاه شكستن مرزهاي دانش اتفاق مي‌افتد و انقلاب علمي بزرگي براي بشريت رخ خواهد داد.

رييس‌جمهور ادامه‌ داد: رسيدگي به دانشگاه‌ها اولويت و محوريت نياز جامعه است؛ چراكه بايد علم و دانش مفيد به حال جامعه باشد، البته با روش‌هاي بومي و استفاده از تجربيات همه‌ بشريت زيرا در جايي كه با خودباوري و روحيه‌ي‌ شجاع و مبتكر وارد عرصه شده‌ايم حرف نويي براي خود و دنيا داشته‌ايم.

احمدي‌نژاد افزود: البته جريان سلطه، زمينه‌ي تبليغي مستمر و پيچيده‌اي دارد كه آن تحقير ملت‌ها و انعكاس ناتواني آن‌هاست، بايد اين سلطه را در دانشگاه‌ها بشكنيم.

وي با بيان اين كه حضرت امام(ره) در همه زمينه‌ها بر اين باور بودند كه "ما مي‌توانيم" گفت: امروز دانشگاه ما بايد پرچمدار اين پيام امام راحل باشد. چرا دانشگاه‌هاي ما در بخش پژوهش رونق ندارد، اگر بتوانيم اين پيام را تداعي كنيم، پژوهش رونق مي‌گيرد اما چون نمي‌توانيم اين بخش را به خوبي به لحاظ مادي و مديريتي هدايت كنيم، پژوهش در دانشگاه‌ها تبديل به چيزهاي ديگري مي‌شود و چون ناظر بر حل مسائل داخلي كشور نيست، تمركز ندارد.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: آنچه به دانشگاه‌ها روح مي‌دهد، حفظ فضاي آرماني دانشگاه است، دانشگاه بايد پرچمدار آرمان‌خواهي باشد زيرا در هر مقطعي كه پرچمدار آرمان‌هاي اصيل ملت بوده تحول‌آفريني كرده است. امروز نيز معتقدم كه دانشگاه‌ها بايد پرچمدار و فريادگر آرمان‌هاي ملت باشند.

رييس‌جمهور خطاب به حاضران اظهار داشت: همه موظفيم فضاي دانشگاه را به سمت برادري و دوستي و عاطفه ببريم، به‌رغم آنكه دشمنان مي‌خواهند كينه‌ورزي و عناد و دسته‌بندي را جايگزين كنند، اما دانشگاه يكپارچه است و در سطح دانشجو و استاد، فضايي صميمي حاكم است.

وي با بيان اين اعتقاد كه مجموعه‌ دانشگاهي ما بي‌بديل است، گفت: استاداني كه در دانشگاه‌ها حضور مي‌يابند بايد متخصص، توانمند و معتقد به استقلال و آرمان‌هاي كشور باشند.

رييس‌جمهور عدالت را روح انقلاب اسلامي و ستون فقرات و محور و خميه انقلاب اسلامي دانست و با بيان اينكه اجراي عدالت از سخت‌ترين مراحل نهضت‌هاي اسلامي و توحيدي است، ادامه داد: برقراري عدالت در بخش دانشجويي و مسائل صنفي دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد در حال بررسي از سوي وزارت علوم است. امروز جامعه‌ي ما با دو مساله مواجه است؛ اول آنكه ما جوانان علم‌دوست بسياري داريم و از سوي ديگر راهي جز حضور آن‌ها در دانشگاه‌ها پيش رويشان نيست.

احمدي‌نژاد با اشاره به هزينه‌ تحصيلي سنگين دانشگاه‌ها به‌ويژه دانشگاه‌هاي آزاد گفت: از روزي كه همه چيز را با پول سنجيديم، بسياري از مباني و معيارها به هم ريخت و خيال كرديم كه پول موجب اعتلاي كشور مي‌شود اما خيلي از بخش‌هاي كشور همانند آموزش و پرورش با معيار پول سنجيده نمي‌شود. در عين حال كه تخصيص بودجه لازم براي رشد و اعتلاي اين بخش مهم است اما مساله اساسي نيست.

رييس‌جمهور افزود: در اثر اين رويكرد، رابطه تربيتي و انساني بين استاد و دانشجو تنزل يافته است؛ در حالي كه نيروي انساني همانند قوطي كنسرو نيست كه هرچه خط توليدش را طولاني‌تر كنيم، موفق‌تر شويم. بنابراين معتقدم نيروي انساني امروز نيازمند نگاه و فضايي فرهنگي است.

وي در ادامه بخش مهمي از عدالت را خلاصه در اقتصاد دانست و با اشاره به اظهارات برخي كه مدعي‌اند پيش كشيدن بحث عدالت، فقر را توزيع مي‌كند، اظهار داشت: پيشرفت زماني اتفاق مي‌افتد كه همه‌ استعدادهاي يك كشور و جامعه فضاي مناسب و يكساني براي رشد داشته باشند و اين صرفا در اجراي عدالت اتفاق مي‌افتد و اجراي عدالت يعني دادن فرصت يكسان به همه استعدادها، نه قشر و يا طبقه‌اي خاص.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: از آنجايي دولت نهم سريع‌تر از دولت‌هاي قبل كار خود را آغاز كرده است در نتيجه تلاش مي‌كنيم ثروت‌هاي كشور عادلانه و نسبت به سطح محروميت كشور واگذار شود، به اين مفهوم كه بايد فشارهاي سنگيني را تحمل كنيم و ما آماده‌ تحمل فشارها هستيم. تلاش مي‌كنيم، لوازم و شان جايگاهي كه شما دانشگاهيان در اختيار من قرار داده‌ايد با همه وجود صيانت كنم و در اين مسير كوتاه نخواهم آمد.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه دغدغه‌ي اساسي مبارزه با مفاسد اقتصادي در دولت وجود دارد، ادامه داد: ما قطعا با كساني كه صدها و ميلياردها تومان از بيت‌المال را به يغما برده‌اند برخورد خواهيم كرد. ما با كسي كه حريم بيت‌المال ملت را رعايت نمي‌كند و به بنيان‌هاي استقلال يك كشور ضربه مي‌زند احترام نخواهيم گذاشت و اساسا چنين افرادي چه حرمتي بايد در جامعه داشته باشند؟ اين ملت و منافعشان است كه بايد حرمتشان حفظ شود.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه ما نمي‌خواهيم كارها و اقداماتي كاذب انجام دهيم و فقط حرف آن‌ها را در بوق و كرنا كنيم، گفت:ما بايد از اساس و مباني كار را شروع كنيم. ما با كساني كه مفسد اقتصادي هستند برخورد مي‌كنيم، چه از درون سيستم و چه بيرون آن. آنچه مهم است حفظ منافع مردم است. ما در حوزه‌ كار خود با روش تحولي و انقلابي عمل مي‌كنيم، در عين حال كه بناي مهرورزي داريم اما همه را به سر خط دعوت كرده‌ايم و علاقه‌منديم به گوش همه برسانيم و وقتي نوبت به برخورد رسيد، كوچك‌ترين ملاحظه‌اي در كار نخواهد بود.

وي با بيان اينكه اين دولت برآمده از اراده‌هاي پاك ملت ايران است، تصريح كرد: ما جز آرمان‌هاي ملت ايران به هيچ گروه و فرقه و دسته‌اي بدهكار نيستيم و در اين زمينه از كسي حرفي نمي‌شنويم. اين فضا بايد به عرصه‌هاي مختلف كشور در طول زمان گسترش يابد.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت مساله‌ انرژي هسته‌يي و شرايط فعلي آن اشاره كرد و افزود: دشمنان ما از بيرون هاي و هوي مي‌كنند و بعد انتظار دارند ما بترسيم اما معتقدم آنها هر موقع كه مي‌توانستند به ما ضربه زده‌اند و از قبل هم به ما پيش آگاهي ندادند، اگر امروز نمي‌توانند ضربه‌اي به ما وارد كنند به اين دليل است كه نمي‌توانند.

وي با بيان اينكه غرب و اروپا چند نگراني نسبت به مساله‌ هسته‌يي ايران دارد، در بيان اين نگراني‌ها گفت: آن‌ها نگرانند كه ايران انرژي هسته‌يي را در جهت صلح‌آميز استفاده كند و اگر اين را بپذيرند تمام تبليغات 27 سال گذشته‌شان عليه اسلام و توانمندي و قدرت مردم مسلمان از دست مي‌رود، بنابراين براي آن‌ها پذيرفتن اين مساله در حكم شكست است، البته ما اين نگراني بزرگ آن‌ها را مي‌فهميم.

احمدي‌نژاد افزود: مساله‌ مهم اين است كه مردم ما خود اين فن‌آوري را به دست آورده‌اند و مقوله‌اي وارداتي نيست كه با محاصره‌ اقتصادي و مسائلي از اين دست آن‌ها را از دست بدهيم. ما هر لحظه اراده كنيم‏ اين فن‌آوري براي ما قابل تكثير و توليد خواهد بود اما آن‌ها به دنبال اين هستند كه بگويند هر ملت و كشوري هرچه دارد از آن‌ها دارد.

وي خاطرنشان كرد:‌ نگراني ديگر آن‌ها اين است كه اگر سد ايران براي ورود به باشگاه هسته‌يي شكسته شود، عرصه براي ورود ديگران نيز فراهم خواهد شد اما ما به آن‌ها مي‌گوييم كه اين ناراحتي‌ها را با خود ببرند.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد:‌ ايران در طول سال‌هاي گذشته هيچ اقدامي مغاير با مقررات بين‌المللي نداشته است و اينكه مي‌گويند ايران پنهان‌كاري كرده، دروغ است. اين در حالي است كه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، بسياري از كشورها و حتي اعضاي ثابت و موثر شوراي حكام هنوز معاهده‌ NPT را نپذيرفته‌اند و سلاح اتمي نيز دارند اما مي‌خواهند ما را از اين فن‌آوري صلح‌آميز منع كنند.

رييس‌جمهور با اشاره به مهمترين بندهاي معاهده‌ NPT بندهاي 4، 3 و 6 اين معاهده گفت: هيچ بهانه‌اي نمي‌تواند مانع دسترسي كشورهاي عضو NPT به فن‌آوري هسته‌يي شود، حق فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي براي همه اعضا تاكيد شده است. ما مي‌دانيم كه مساله‌ هسته‌يي براي آن‌ها بهانه‌اي بيش نيست؛ چراكه اگر اين مساله نبود، آن‌ها بر مسائلي چون حقوق بشر تكيه مي‌كردند، اما ما مي‌دانيم كه آن‌ها از چه چيز ايران نگرانند، آن‌ها اساسا نظام جمهوري اسلامي ايران را برنمي‌تابند.

رييس‌جمهور تهديدات غرب و اروپا را مبني بر ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، فاقد اعتبار قانوني دانست و اظهار كرد: شوراي امنيت براي احقاق حقوق ملت‌هاست، نه ابزاري در دست قدرت‌ها، اگر بناست كشورها براي احقاق حق خود به شوراي امنيت ارجاع شوند، ديگر سازمان ملل، محلي از اعراب ندارد.

وي با اشاره به روند اعتمادسازي در مذاكرات هسته‌يي ايران گفت: اعتمادسازي به اين اميد بود كه نگراني‌هاي آن‌ها در اين مسير رفع شود اما آن‌ها آرام آرام به اين سمت رفتند كه اساسا حق دستيابي به انرژي هسته‌يي را از ما سلب كنند و اخيرا مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صريحا اظهار كرد كه اروپايي‌ها و غرب نمي‌خواهند ما فن‌آوري هسته‌يي را در اختيار داشته باشيم. پس چگونه است كه تيم مذاكره‌كننده‌ هسته‌يي دائما بر اين تاكيد مي‌كرد كه آن‌ها حق ما را در داشتن انرژي هسته‌يي به رسميت شناخته‌اند؟ اما ايران از همان ابتدا صريحا اعلام كرده بود كه از حق خود در اين خصوص نخواهد گذشت.

احمدي‌نژاد گفت: دولت قبل به اين نتيجه رسيد كه ادامه اين روند در مذاكرات هسته‌يي به ضرر كشور است و تصميم گرفت در پايان دولت خود كه تاسيسات فن‌آوري اورانيوم اصفهان را راه‌اندازي كند و اين تصميم درستي بود.

احمدي‌نژاد افزود: ما بر سر راه‌اندازي UCF اصفهان هستيم و از آن باز نمي‌گرديم. آن‌ها بايد بدانند كه ديگر دوره‌اي نيست كه آن‌ها بتوانند به ما زور بگويند، پس بايد خودشان را تغيير دهند. اين‌گونه نيست كه ما تصميمي اتخاذ كنيم و بعد از مدتي از آن كوتاه بياييم بلكه هرچه زمان بگذرد يك پله بالاتر خواهيم رفت و در حال حاضر مذاكرات را بر سر نطنز ادامه خواهيم داد.

به گفته او در حال حاضر منسجم‌ترين كار ديپلماسي در حال انجام است و ما با قدرت و توان ملي حركت مي‌كنيم و تكنولوژي هسته‌يي رشد و پيشرفت را به لحاظ سياسي، علمي، صنعتي در بر خواهد داشت.

رييس‌جمهور در پايان با بيان اين‌كه مذاكره امري انحصاري و در اختيار كشورهايي خاص نيست، گفت: ما آن‌قدر كارمان قانوني و بر اساس مقررات بين‌المللي است كه حتي مشاركت كشورهاي ديگر را در صنعت هسته‌يي خود پذيرفته‌ايم و البته تا كنون عده‌اي نيز اين دعوت را پذيرفته‌اند كه ما از آن استقبال مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي و تعدادي از اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي كشور نيز به ايراد سخن پرداختند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha