• یکشنبه / ۸ آبان ۱۳۸۴ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8408-03451

يك فعال انجمن اسلامي دانشجويان: ـ جنبش دانشجويي بايد شعارهايي در حد توان بدهد ـ زمان تسخير لانه، مبارزه با امپرياليسم مدنظر اكثر دانشجويان بود

يك فعال انجمن اسلامي دانشجويان:
ـ جنبش دانشجويي بايد شعارهايي در حد توان بدهد
ـ زمان تسخير لانه، مبارزه با امپرياليسم مدنظر اكثر دانشجويان بود
دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اينكه «جنبش دانشجويي از سال 76 به بعد روندي نزولي را طي كرده»، نقطه‌ي محسوس اين روند را از سال 80 به بعد عنوان كرد و علل و عوامل بيروني و دروني را براي آنها برشمرد. «ايمان صلواتي‌نژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا، اظهار داشت: با توجه به اينكه بسياري به علل بيروني را عمده‌ترين دليل براي كمرنگ شدن تاثير گذاري دانشجويان مي‌دانند، اما به نظر من علت دروني بسيار مهمتر است چرا كه با نگاهي به نشست‌ها و جلساتي كه از سال 80 به بعد برگزار شده مي‌توان دريافت آن پويايي كه بايد درون جنبش دانشجويي از راس آن به بدنه‌ي منتقل شود هيچگاه شكل نگرفته است، چرا كه دوستاني كه در راس هرم قرار مي‌گيرند بيشتر هدف‌ها و برنامه‌هايي را پي‌گيري مي‌كنند كه جاي پي‌گيري آنها در مجموعه‌ي بزرگي كه متشكل است از بسياري انجمن‌هاي اسلامي سراسر كشور نيست. وي در ادامه با تاكيد بر اينكه پررنگ شدن رويكرد اپوزسيوني را در جنبش دانشجويي يكي از دلايل به وجود آمدن اين مشكل، عنوان كرد و افزود: تنها راه نجات اين مجموعه از انفعالي كه بر آن حاكم است، مشخص كردن شعارهايي در حد توان اين جنبش و تلاش‌هايي است كه بتواند مثمر ثمر باشد، به گونه‌اي كه پس از گذشته مدتي، بتوان يك بيلان كاري مشخصي ارايه داد، كما اينكه در حال حاضر چنين چيزي وجود ندارد، بنابراين اگر دقيق نگاه كنيم عوامل بيرون تاثير گذار بودند اما عامل اثر گذارتر عوامل داخلي به ويژه عدم توانايي در انتقال تصميمات درست و به جا به هرم و بدنه‌ي مجموعه بوده است. صلواتي‌نژاد كاركرد دانشجويان را پس از انقلاب داراي يك سير خطي مشخص دانست و گفت: پس از سال 76 نقطه‌ي عطفي در جنبش دانشجويي به وجود آمد كه دانشجويان سعي مي‌كردند بيشتر خود را به مردم نزديك كنند اما مشكلي كه پيش آمده افتادن از سوي ديگر بام بود و كم كم شرايطي به وجود آمد كه همه خود را اپوزسيون نظام تلقي كردند، بنابراين تنها وضعيتي كه مي‌تواند متعادل كننده‌ي هزينه‌ها در جريان جنبش دانشجويي باشد بينابين قرار گرفتن است، نه پوزسيون و نه اپوزسيون نظام، بلكه منتقد همه و نيز مدافع حق مردم باشد. وي همچنين به ويژگي دانشجويان نسبت به استقلال خواهي و حساس بودن به بيگانگان تاكيد كرد و گفت: اگر براي جنبش دانشجويي چارچوبي تعريف كنيم، يكي از پارامترهاي مهم توجه به استقلال كشور و عدم وابستگي به بيگانگان است كه همواره مطرح بوده، چنانچه يكي از شعارهاي اوايل انقلاب هم بوده است، و به نظر من در حال حاضر در جنبش دانشجويي علي‌رغم تمامي انتقادات نسبت به دولت اين استقلال در معادلات و برنامه‌هاي آن همچنان حضور دارد، با اينكه تعريفي كه از استقلال امروز به ميان مي‌آيد با تعريفي كه 27 سال پيش وجود داشت متفاوت است. دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز، جريان دانشجويي را نماد افكار عمومي خواند و تصريح كرد: با توجه به پراكندگي و از هم گسيختگي كه در كل جامعه وجود دارد و امروز شاهد آن هستيم كه بيشتر توجه مردم و افكار عمومي به سمت يك منش عملكردي است، به نظر آنچه مي‌تواند به فراكيري دانشجويان تحقق بخشد يك شرايط خاص سياسي است تا شرايط خاص ايدئولوژيك. در آن زمان كه تسخير لانه‌ي جاسوسي توسط دانشجويان صورت گرفت، مبارزه با امپرياليسم و آمريكا مد نظر اكثريت دانشجويان بود، اما امروز اين گونه نيست و جنبش دانشجويي بيشتر معطوف به اقتصاد و سياست نوين و همچينن متوجه برخي اهداف مقطعي از جمله حقوق بشر، دموكراسي، عدالت شده است. صلواتي نژاد يكي از دلايل به وجود آمدن انفعال در جريان دانشجويي را عملكردهاي دولت نسبت به دانشجويان و فعايت‌هاي آنها خواند و خاطر نشان كرد: يكي از عواقب انفعال در جريان دانشجويي عقب راندن حوزه‌ي تفكرات سياسي و اجتماعي كشور است و باعث خواهد شد كه دستاوردهايي كه از سال 76 به بعد به دست آورديم از بين برود، چنانچه امروزه تا حدي اين اتفاق افتاده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha