• جمعه / ۲۹ مهر ۱۳۸۴ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-14288
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

* سيستم انتخابات در بسيج دانشجويي * نتيجه‌ي انتخابات شوراي تبيين و سه اظهارنظر

* سيستم انتخابات در بسيج دانشجويي *

نتيجه‌ي انتخابات شوراي تبيين و سه اظهارنظر

انتخابات شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران روز چهارشنبه‌ي گذشته برگزار و نتيجه‌ي آن اعلام شد.

«علي‌رضا نادعلي» عضو اين شورا در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا گفت: «محمد رستمي‌فرد» از دانشگاه خواجه ‌نصير، «مهدي راسخ» از دانشگاه اميركبير، «الهام اكبري» از دانشگاه تربيت مدرس، «منيره مطيعيان» از دانشگاه الزاهراء، «علي رمضاني» از دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، «مهدي اقراريان» از دانشگاه آزاد واحد تهران مركز، «مهدي صداقت» از دانشگاه شاهد، «ندا مظلوم» از دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و «مهدي واحدي» از دانشگاه علامه طباطبايي اعضاي اصلي و «مهدي احمدي» از دانشگاه امام صادق، «محمدمهدي همتي» از دانشگاه علم و صنعت و «مهدي رضايي» از دانشگاه روابط بين‌الملل به عنوان اعضاي علي‌البدل شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران انتخاب شدند.

«زرگر» رييس شوراي تبيين، «عبدالله گنجي» دبير شورا و جانشين رييس و «عليرضا نادعلي» به عنوان مسوول دبيرخانه‌ي شورا، كماكان باقي هستند.

نادعلي درباره‌ي نحوه‌ي انتخاب مسوول بسيج دانشجويي هر دانشگاه، اظهار داشت: شوراي مركزي بسيج دانشجويي هر دانشگاه، سه يا چهار نفر از بين خود انتخاب كرده و به مسوول بازرسي ناحيه‌ي بسيج پيشنهاد مي‌كنند، مسوولان بازرسي نيز بعد از پردازش وضعيت، آن سه نفر را به رييس دانشگاه معرفي مي‌كنند تا يك نفر را از ميان آنها انتخاب كند. با انتخاب مسوول بسيج دانشجويي هر دانشگاه توسط رييس دانشگاه، قدرت رايزني و محل توافقي بين او و بسيج دانشجويي هر دانشگاه باز شده است.

روش انتخابات بسيج دانشجويي دانشگاه‌ها متفاوت است

عضو شوراي مركزي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، گفت: روش دانشگاه‌ها در انتخاب اعضاي شوراي مركزي بسيج متفاوت است و هر دانشگاهي به مرور زمان به اين نتيجه رسيده است كه چگونه اعضا را انتخاب كند.

«مهدي پيري» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: در مورد انتخابات شوراي مركزي بسيج دانشگاه‌ها نظر دانشجويان آن دانشگاه مهم است، هر دانشگاهي هر طور كه صلاح مي‌داند عمل مي‌كند. هر دانشگاهي مقتضيات خودش را دارد، نمي‌توان براي آنها يك نسخه‌ي واحد پيچيد و به دور از فضاي هر دانشگاه براي آن تصميم‌گيري كرد.

پيري افزود: نمي‌توان گفت كدام روش براي انتخاب شوراي مركزي بسيج دانشجويي بهتر است، هر دانشگاهي شرايط خاص خود را دارد، البته اگر از نظر دانشجويان استفاده شود و دانشجويان در انتخاب مسؤولشان مشاركت داشته باشند، خيلي عالي است ولي لزوما نبايد هر روش و ساختار همه جا مثل هم باشد. مطمئنا در هر دانشگاهي اين مشاركت هست اما روش و ساختار متفاوتي دارد و بهترين روش آن چيزي است كه در فضاي خاص خودش بهترين جواب را بدهد.

وي ادامه داد: شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي براي اين منظور ايجاد شده است كه با همفكري دانشگاه‌ها و نظر برآمده از دانشجويان عمل كند و نظر دانشگاه را به صورت يك تريبون سياسي به جامعه منتقل كند. لذا مطمئنا اگر مي‌خواهد موفق باشد بايد از نظر تمامي دانشجويان بسيجي استفاده كند، اگر غير از اين باشد مطلوب نيست و صرفا به يك‌سري افكار و افراد خاصي محدود مي‌شود و نمي‌تواند جامعيت يك شوراي مطلوب را داشته باشد.

پيري گفت: انتخابات اعضاي شوراي مركزي دفاتر بسيج دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها با انتخاب اعضاي شوراي عمومي عضو در بسيج صورت مي‌گيرد. اما انتخابات شوراي تبيين مواضع به صورت غير مستقيم و با انتخاب اعضاي شوراي عمومي انتخاب مي‌شوند، در جلسه‌ي شوراي تبيين حاضر مي‌شود و نسبت به كانديداها اظهارنظر مي‌كنند و راي‌گيري صورت مي‌گيرد و در واقع روال انتخابي بودن اعضاي تبيين مواضع به صورت غير مستقيم با نظر اعضاي شوراي عمومي كل مجموعه صورت مي‌گيرد.

وي افزود: مقدور نيست براي انتخاب اعضاي شوراي تبيين مواضع ناحيه‌ي كل استان تهران تمام اعضاي حاضر شوند و راي‌گيري صورت گيرد. چرا كه اعضاء همديگر را نمي‌شناسند و نمي‌توانند در مورد هم اظهارنظر كنند و هم اينكه از لحاظ اجرايي عملياتي نيست و به علت زياد بودن واحدها و اعضاء نمي‌توان اين جمعيت را در يك مكان دور هم جمع كرد.

سيستم تعيين مسوول بسيج دانشجويي بدون مشكل تداوم دارد

مسؤول بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي اظهار داشت: نحوه‌ي انتخاب مسؤولان بسيج دانشجويي جمع «وامرهم شورا بينهم» و ولايت‌پذيري است.

«واحدي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: هر ارگاني چارچوبي دارد، بسيج دانشجويي هم طبق چارچوب خود پيش مي‌رود و چون مشكلي با نحوه‌ي انتخاب مسؤولان بسيج نداريم و روند مثبتي است، به تغيير نيازي ندارد.

وي افزود: ما اين سيستم انتخاب را قبول داريم و دوست نداريم مبتلا به بخش‌هاي ديگر شويم چراكه امكان انتخاب مسؤول بسيج براي اعضاي شوراي عمومي امري تجربه‌شده و شكست‌خورده است اما سيستم ما سال‌هاست كه بدون مشكل تداوم دارد.

واحدي در ادامه گفت: در سيستم ما هم تصميم نهايي در واقع انتخابي است و توسط اعضا انجام مي‌شود، درست است سيستم انتصابي تعريف شده است اما اگر كه مسأله را كنكاش كنيد مي‌بينيد كه انتخابي عمل مي‌شود و تا به حال نشده كسي كه توسط اعضاء معرفي مي‌شود، مورد پذيرش سازمان بسيج دانشجويي قرار نگيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha