• شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۸۴ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-07976
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*توجه تشكل‌هاي دانشجويي به فعاليت مذهبي* *عضو انجمن اسلامي: فعاليت مذهبي انجمن اسلامي بايد بيشتر شود *عضو بسيج: شرط حيات تشكل‌ها، توجه به پايگاه‌هاي مذهبي است

*توجه تشكل‌هاي دانشجويي به فعاليت مذهبي*
*عضو انجمن اسلامي: فعاليت مذهبي انجمن اسلامي بايد بيشتر شود
*عضو بسيج: شرط حيات تشكل‌ها، توجه به پايگاه‌هاي مذهبي است

با آغاز ماه مبارك رمضان، فعاليت مذهبي دانشجويان نيز نمود بيشتري پيدا كرده است. ارزيابي از چگونگي و ميزان توجه به پايگاه مذهبي از سوي فعالان دانشجويي سياسي از نظر دو فعال دانشجويي و نيز چند خبر از برنامه‌هاي مذهبي تشكل‌هاي دانشجويي در پي مي‌آيد.

عضو انجمن اسلامي دانشجويان:‌

فعاليت مذهبي انجمن اسلامي دانشجويان بايد بيشتر شود

عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي، عرضه‌ي فعاليت‌هاي مذهبي از سوي بعضي تشكل‌ها و نهادهاي خاص را داراي تفاوت‌هاي فاحشي با ديدگاه‌هاي بدنه‌ي دانشجويي خواند و به همين دليل خواستار تلاش بيشتر انجمن اسلامي در اين حوزه شد.

«محسن نقاشي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا گفت: فعالان دانشجويي مذهبي در ايران از ديرباز در مجموعه‌ي انجمن‌هاي اسلامي فعاليت مي‌كردند كه در دهه‌ي 50 صورت پررنگ‌تري از آن را مي‌بينيم. گروه‌هاي غيرمذهبي هم در شاخه‌هاي دانشجويي حزب توده و در گروه‌هاي مختلف غيرمذهبي كه شاخه‌هاي دانشجويي داشت فعاليت مي‌كردند. در حال حاضر متاسفانه اولويت اول در تشكل‌هاي دانشجويي و فعالان سياسي دانشجويي، سياست است، حتي در فعالان دانشجويي مذهبي هم پرداختن به مسايل مذهبي كم رنگ شده است.

نقاشي افزود: يكسري از گروه‌هاي خاص در محيط‌هاي دانشجويي متولي امور مذهبي شده‌اند كه شايد چندان گفتمانشان با گفتمان بدنه‌ي دانشجويي همراه نباشد و در اين شرايط هم نحوه‌ي انجام بعضي از شعائر و آداب اسلامي و مذهبي تحت تاثير قرار مي‌گيرد. به نظر من عرضه و بيان آنها از سوي بعضي از تشكل‌ها و نهادهاي خاص تفاوت‌هاي فاحشي با ديدگاه‌هاي بدنه‌ي دانشجويي دارد. از اين لحاظ گروه‌هايي كه گرايش‌هاي سياسي نوگرايانه‌اي دارند به ويژه تشكل‌هاي سياسي نظير انجمن اسلامي كه در اين حوزه نماد بيشتري دارد بايد تلاش بيشتري در عرصه‌ي فعاليت‌هاي اسلامي كند.

وي گفت: امروز ماهيت تشكل‌ها با فعاليت‌هاي سياسي‌شان تعريف مي‌شوند اما براي گروه‌هايي كه به عنوان يك نيروي فعال دانشجويي كه بر سر اسلاميتشان موضع دارند و اسلاميت برايشان محوريت دارد و به اسلام سياسي و حضور دين در عرصه‌ي عمومي اعتقاد دارند بحث ديگري هم مطرح است. براي آنها ديگر آداب ديني و شعائر مذهبي صرفا امري شخصي نيست. بر همين اساس مي‌توان گروه ديگري از فعالان سياسي دانشجويي را تشخيص داد و آن گروهي از فعالان دانشجويي مسلمان هستند كه صرفا نگاهشان به دينداري نگاه شخصي و خصوصي است. بايد ميان اين دو گروه كه هر دو هم مسلمان هستند تفكيك قائل شد. كساني كه به حيات سياسي اسلام در عرصه‌ي عمومي اعتقاد دارند و كساني كه به حيات سياسي اسلام در عرصه‌ي عمومي اعتقاد ندارند. كساني كه به حيات سياسي اعتقاد دارند بايد بر نقش دين و دينداري در عرصه‌ي عمومي بيشتر تاكيد كنند و بتوانند بروز بيشتري به آن بدهند تا بتوانند جذب مخاطب بيشتري داشته باشند.

اين فعال دانشجويي گروه دوم را «سكولارهاي مذهبي» خواند و افزود: اين فعالان دينداري‌شان كاملا خصوصي و شخصي است، شخصا اعتقاد مذهبي دارند ولي در عرصه‌ي سياست ورزي كاملا سكولار عمل مي‌كنند، در مورد آنها طبيعتا قضيه فرق مي‌كند آنها دانشجوياني هستند كه از نظر روشي نگاه ديندارانه به مساله‌ي سياسي ندارند و ممكن است اخلاق سياسي را رعايت كنند ولي به ضابطه‌هاي ديني و دينداري در عرصه‌ي عمومي پايبند نيستند. افراد غيرمذهبي كه به طور ريشه‌يي با اين مساله تنافر و تناقض دارند.

نقاشي تاكيد كرد: هر دين و آئين بايد نحوه‌ي پذيرش عموم مخاطبان آن گفتمان را در نظر گيرد و سمت و سويش به مخاطبانش باشد، در محيط‌هاي دانشجويي با توجه به گسترش فرهنگ اطلاع رساني و تكثر بالايي كه در جامعه وجود دارد به وسيله‌ي پايانه‌هايي چون اينترنت و ماهواره و ساير وسايل اطلاع رساني نمي‌توان به روش قديمي و عرفي به اصطلاح به صورت پاميزي مخاطب را جذب كرد. امروز شايد بتوان از وسائل جديد مثل اينترنت و ماهواره استفاده كرد و بتوان از آنها به عنوان وسيله‌اي براي تبليغ جديدتر در جامعه استفاده كرد.

وي اظهار داشت: مطمئنا امروز در بدنه‌ي دانشجويي نگاه‌هاي راديكال در مورد مسايل مذهبي جايگاهي ندارد، ممكن است درصد بسيار كمي از جامعه‌ي دانشجويي نسبت به گفتمان‌هاي اقتدارگرايانه‌ي ديني اقبال نشان دهند، ولي قاطبه‌ي بدنه‌ي دانشجويي با اين گفتمان احساس نزديكي نمي‌كنند. يك نگاه روشنفكرانه و روشن بينانه در محيط‌هاي دانشگاهي بيشتر جلوه مي‌كند تا يك نگرش سنتي و يا اقتدارگرايانه.

عضو بسيج دانشجويي:

شرط حيات تشكل‌هاي دانشجويي توجه به پايگاه‌هاي مذهبي است

يك عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران گفت: به نظر من برخي تشكل‌هاي دانشجويي سياسي در سال‌هاي گذشته از بحث مسائل ديني و اخلاقي وارد ورطه‌ي مسائل سياسي شدند كه متأسفانه ضرر اين عمل را خودشان ديدند.

«مهدي اقراريان» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: يكي از وظايف مهمي كه تشكل‌هاي دانشجويي دارند اين است كه بتوانند اعضاي خود را از نظر مذهبي اغنا كنند، با عنايت به اينكه برخي از تشكل‌هاي دانشجويي در سال‌هاي گذشته، بيشتر به مسائل سياسي پرداختند تا معنوي، دچار مشكلات خاصي شداند كه اين مشكلات در بدنه‌ي اين تشكل‌ها قابل رؤيت است.

وي افزود: به نظر من، تشكل‌هاي سياسي بر مبناي انديشه و مباني مذهبي خود عمل مي‌كنند، با توجه به اينكه قرائت‌هاي متفاوتي از مذهب يا دين براي خود داشته باشند، از جمله فعاليت مجموعه‌ي بسيج دانشجويي به عنوان يكي از تشكل‌هاي گسترده و وسيع براي بالا بردن سطح مصونيت دانشجويان برنامه‌ريزي مي‌كند، چراكه ما معتقديم اگر قشر دانشجو به خودآگاهي برسد، در اثر آن مي‌تواند در سطح مواردي كه در جامعه مطرح است، مصونيت پيدا كند.

اقراريان در ادامه، افراط و تفريط در فعاليت‌هاي صرفا سياسي و يا صرفا مذهبي را آفتي براي تشكل‌هاي دانشجويي دانست و افزود: به نظر من برخي تشكل‌ها در سال گذشته از بحث مسائل ديني و اخلاقي وارد ورطه‌ي مسائل سياسي شدند كه متأسفانه ضرر اين عمل را خودشان ديدند.

عضو شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي، با تأكيد بر اينكه «جامعه‌ي ايران، جامعه‌ي مذهبي است»، گفت: اگر تشكل‌هاي دانشجويي، بخواهند بدون وجود پايگاه‌هاي مذهبي به حيات خود در جامعه ادامه دهند به نتايج مطلوب خود نخواهند رسيد. چنانچه در پديده‌ي انقلاب اسلامي، هسته‌ي اوليه‌ي آن در هيأت‌ها، مساجد و حسينيه‌ها شكل گرفت، بنابراين چنانچه جامعه‌ي دانشجويي به ويژه تشكل‌هاي دانشجويي از اين پايگاه‌ها غافل شوند، دچار شكست خواهند شد. با توجه به اينكه محيط دانشجويي محيطي خردگراست و در جامعه‌ي كنوني ما قائل هستيم به اينكه اسلام ديني جامع و براي تمام ابعاد زندگي بشر است، شناساندن اين ابعاد به نسل دانشجو بسيار حائز اهميت است.

اقراريان جايگاه اصلي‌ترين متون حقوق بشر را در متون اسلامي دانست و تأكيد كرد: چيزي به نام دموكراسي كه امروزه در دنيا به عنوان شعارهاي جديد مطرح مي‌شود، در دين ما وجود دارد، بنابراين اگر دانشجويان بتوانند به حرف‌هايي كه به صورت زيبا در دين مبين اسلام مطرح مي‌شود عمل كنند،‌ بسيار ژرف‌نگرتر خواهند شد و به هر حال، هر چه جامعه‌ي دانشجو بيشتر به سمت اسلام حركت كند بسياري از مشكلات و گره‌هاي موجود در كشور حل خواهد شد، چيزي كه متأسفانه امروزه كمتر در جامعه‌ي دانشجويي شاهد آن هستيم.

هيات مكتب الشهداي انجمن اسلامي

«محمد حسن‌زاده» دبير انجمن اسلامي دانشگاه تبريز و علوم پزشكي به خبرنگار ايسنا، گفت: طبق روال سال‌هاي گذشته، هيات مكتب الشهداي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز و علوم پزشكي، در شب‌هاي قدر برنامه‌هايي مذهبي را در دانشگاه با حضور عامه‌ي مردم برگزار مي‌كند.

سلسله سخنراني‌هاي جامعه‌ي اسلامي

«سيدعلي سيادتي» عضو جامعه‌ي اسلامي دانشجويان از برگزاري جلسات هفتگي مذهبي، از 16 مهر ماه، در محل دفتر مركز جامعه‌ي اسلامي دانشجويان خبر داد.

وي به خبرنگار ايسنا گفت: اين جلسات شامل قرائت آل‌ياسين و سخنراني‌هاي مذهبي با موضوعات اخلاقي است. هم‌چنين دعوت از برخي شخصيت‌هاي فرهنگي از جمله مسوول موسسه‌ي كتاب دانشجويي، مسوول سابق كانون انديشه‌ي جوان و دعوت از كليه‌ي تشكل‌هاي دانشجويي براي شركت در اين برنامه‌ها، در دستور كار قرار دارد.

سخنراني مذهبي از سوي تحكيم علامه

به گزارش ايسنا، طيف علامه‌ي دفتر تحكيم وحدت نيز اعلام كرده است كه قرار است برنامه‌هاي سخنراني‌اي در ماه مبارك رمضان برگزار كند.

هيات مذهبي «محبان رضا (ع)»

«رضا جليلي» دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه دامغان به خبرنگار ايسنا گفت: هيات مذهبي «محبان رضا (ع)» قرار است از طرف انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه دامغان تشكيل شود.

جلسات مذهبي در شب‌هاي قدر

«حامد ايرانشاهي» دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اراك نيز در گفت‌وگو با ايسنا از برگزاري جلسات مذهبي در ماه مبارك رمضان خبر داد و گفت: اين جلسات مذهبي در شب‌هاي قدر و به مدت پنج شب برگزار خواهد شد. در اين جلسات از تعدادي از روحانيون روشنفكر جهت ايراد سخنراني دعوت به عمل آمده است.

«نسبت ميان ماه رمضان و انتظار ظهور»

جامعه‌ي اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران سلسله سخنراني‌هايي را درباره‌ي «نسبت ميان ماه رمضان و انتظار ظهور» برگزار مي‌كند.

«مهدي شاه‌آبادي» عضو جامعه‌ي اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اين سلسله سخنراني‌ها در طول ماه رمضان سه‌شنبه‌ها در تالار شيخ انصاري دانشكده‌ي حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران با سخنراني دكتر تلوري برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha