• دوشنبه / ۴ مهر ۱۳۸۴ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-02188
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

واكنش گسترده‌ي دانشجويان به قطعنامه‌ي شوراي حكام * در مساله‌ي هسته‌يي، چپ و راست نداريم *

واكنش گسترده‌ي دانشجويان به قطعنامه‌ي شوراي حكام

* در مساله‌ي هسته‌يي، چپ و راست نداريم *

فعالان و تشكل‌هاي دانشجويي در پي صدور قطعنامه‌ي شوراي حكام درباره‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران، به واكنش شديد در محكوميت آن و دفاع از حق دستيابي به فناوري صلح‌آميز هسته‌يي پرداخته‌اند.

فناوري هسته‌يي مثل صنعت نفت

عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، با بيان اينكه «فضاي حاكم بر قطعنامه‌ي شوراي حكام نشانگر شكست اروپا بود»، تاكيد كرد: پس از همه‌ي تهديدهايي كه عليه ايران انجام گرفت صدور اين قطعنامه حاكي از موضع ضعيف اروپا در شوراي حكام است.

«سيد جليل موسوي»، در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: موظف كردن ايران به مصوب كردن پروتكل الحاقي يك كار غير حقوقي است كه نشان مي‌دهد قطعنامه در يك فضاي بسيار عجولانه تنظيم شده و برآورد قدرت اروپا در شوراي حكام چندان قوي نيست و شوراي حكام براي صدور چنين قطعنامه‌اي آماده نبوده است.

موسوي با اشاره به بند متوقف كردن غني‌سازي در قطعنامه‌ي شوراي حكام، تاكيد كرد: تنها چيزي كه آنها توانستند بعد از اين همه مذاكره و قدرت‌نمايي بر ضد ايران تصويب كنند الزام ايران به توقف غني‌سازي بود.

وي افزود: مسلما الزام ايران به توقف غني‌سازي، تمام مذاكراتي را كه تاكنون صورت گرفته است نقض مي‌كند، چرا كه تمام پايه‌هاي مذاكرات صورت گرفته بر اين مبنا بود كه ايران داوطلبانه غني‌سازي را متوقف مي‌كند، اما با تصويب اين قطعنامه، اروپايي‌ها تمام مذاكرات گذشته را زير پا گذاشتند.

اين فعال دانشجويي، موقعيت ايران را در وضعيت فعلي بهتر از گذشته توصيف كرد و تصريح كرد: اين قطعنامه جريان را به سمتي برد كه معادله‌ي قدرت به نفع ايران پيش رود.

موسوي، دستيابي به فناوري هسته‌يي را يك مساله‌ي ملي و فراجناحي دانست و افزود: كساني كه مي‌خواهند فضاي نااميدي و ياس را در كشور به وجود بياورند و وانمود كنند كه به علت عمل بد فلان گروه يا جناح ايران مورد تحريم قرار مي‌گيرد و پرونده‌مان به شوراي امنيت مي‌رود هيچ هدفي جز اين ندارند كه شايد اين پرونده به شوراي امنيت برود و ايران به زعم خودشان مورد حمله قرار گيرد. امروز مذاكرات به نفع ايران است و بايد اين عقيده در ميان مردم ما وجود داشته باشد كه سياست‌هاي اتخاذ شده سياست‌هاي درستي است و به سمتي برويم كه فناوري هسته‌يي مثل صنعت نفت يك صنعت ملي براي ما باشد.

هشدار درباره‌ي روسيه

عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي هشدار داد كه روسيه در عين حال كه در پرونده‌ي هسته‌يي در مقاطعي جانب ايران را دارد، در لحظات حساس در اردوگاه مخالف قرار مي‌گيرد.

«نوربخش» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: نمي‌توان ناديده گرفت كه برخوردهاي تبعيض‌آميزي در مورد پرونده‌ي هسته‌يي ايران صورت مي‌گيرد. اسراييل نه تنها راكتورهاي آب سنگين دارد، تنها فرآيند غني‌سازي را به طور كامل انجام مي‌دهد كه منجر به سلاح هسته‌يي هم هست، اما چنين برخوردي با آن صورت نمي‌گيرد، چرا؟!

وي با انتقاد از بخشي از ديپلماسي ايران در اين مدت، اظهار داشت: صدور قطعنامه‌ي اخير نشان مي‌دهد كه برخورد دقيقي با مساله صورت نگرفته و يارگيري مناسبي در عرصه‌ي بين‌المللي نشده است. مثلا روسيه كه كشور دوست ما تلقي مي‌شود و نيروگاه‌هاي ما با خرج گزاف و بيش از عرف و نرم معمول توسط روسيه ساخته شده است در لحظات حساس در اردوگاه مخالف قرار مي‌گيرد.

اين فعال دانشجويي گفت: نمي‌توان پيامدهاي ناگوار و حتي غيرمنطقي ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت را ناديده انگاشت. به اين معنا كه تحليل غيرمنطقي از سامانه‌ي اجتماعي در مورد سطح حمايت جامعه از نوع فعاليت هسته‌يي و نوع ديپلماسي خارجي ما شايد براي دستگاه سياست خارجي، كليت جامعه و امنيت ملي مخاطره‌آميز باشد.

نوربخش با حساس خواندن شرايط پرونده‌ي ايران، خواستار نگاه منطقي به روند پرونده شد و اظهار داشت: به نظرم بايد فكري ديگر كرد و طرحي نو در انداخت تا بتوان از بحران فعلي و كنوني خارج شد و امنيت ملي و منافع ملي و عزت ما تامين شود. در عين حال با يك برخورد پراتيك سياسي در عرصه‌ي نظام بين‌المللي كه همه شاهد هستيم چه‌طور سامان پيدا مي‌كند به جلو برويم.

شوراي حكام! ايراني‌ها ظلم ناپذيرند

مسوول واحد سياسي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان در واكنش به قطعنامه‌ي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي اظهار داشت: آنها بر خلاف گذشته به اجماع نرسيدند، اين نشان داد كه جامعه‌ي جهاني تقريبا از استكبار، تكبر و غروري كه كشورهاي پيشرفته دارند خسته شده‌اند.

«احسان كريمخاني» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين كه «با يك نگاه كلي مي‌توان گفت كه جنگ فقر و غنايي كه امام (ره) به آن اشاره مي‌كرد، در حال شكل گرفتن است»، گفت: تمام آن‌چه كه در دنيا مي‌بينيم نوعي بازي است، همان‌طور كه ما در ادبيات ديني داريم به جنگ ظالم و مظلوم اشاره شده است كه كساني كه مستضعف زمين هستند بسياري نمي‌خواهند كه آنها وارثين زمين باشند.

وي در ادامه با پيش‌بيني اين‌كه «بازي ايران در چارچوب جديد، ضربه‌ي بزرگي به آنها خواهد زد»، گفت: تئوري ضربه‌ي دوم را كه پس از جنگ و زمان آقاي خاتمي ايران در دستور كار خود قرار داد، كم‌كم جاي خود را باز مي‌كند و جامعه‌ي جهاني نيز مستعد اين جريان است كه يك پيشرو در جلو بايستد و در برابر ظلم، زورگويي و كساني كه قانون را به مذاق خود مثله كردند، مقابله كند و بهترين گزينه ايران است؛ چرا كه در چارچوب فعلي انتخابات موفقي را پشت سر گذاشته و اين پتانسيل را دارد.

مسوول واحد سياسي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان با تاكيد بر اين‌كه «دولت بايد چارچوب قوي‌تري را در پيش بگيرند» تصريح كرد: چرا كه اگر اين‌گونه عمل نكنيم آنها تئوري تصرف گام به گام را جلو خواهند برد و خواسته‌هاي بعدي‌شان بسيار ظالمانه‌تر خواهد بود و به نظر من خيالات شوراي حكام مبني بر تحريم اقتصادي، نظامي، سياسي بسيار جالب است؛ چرا كه تجربه‌ي تاريخي نشان داده ما هميشه در مواقع محاصره و فشار بهتر جواب داده‌ايم و اين مقاومت، مقاومتي است كه انسجام و روحيه مي‌دهد.

كريمخاني با بيان اين‌كه «شوراي حكام روحيه‌ي عدم پذيرش ظلم ايراني‌ها را فراموش كرد»، عملكرد آنها را ناشيانه دانست و تصريح كرد: با توجه به اين‌كه شوراي امنيت ساز و كار منطقي خود را دارد كه اگر بخواهد فراتر از آن عمل كند، جامعه‌ي جهاني متوجه خواهند شد و به نظر من در حال حاضر وضعيت كاملا به نفع ايران است و اگر محكم‌تر هم به ميدان بيايند اصلا جاي تعجب نيست؛ چون بسياري از ملت‌هاي سيلي خورده‌ي جهاني منتظرند تا نحوه‌ي سيلي زدن را فرا بگيرند؛ كشورهايي مانند برزيل و ساير كشورها علاقه‌مند هستند ببينند رويه‌ي ايران چگونه خواهد بود. مطمئنا ايران بايد سياست بسيار قدرتمند و عزتمدارانه‌اي را در پيش بگيرد.

قصد تحصن مقابل سفارت انگليس

نمايندگان بسيج دانشجويي، جامعه‌ي اسلامي، طيف شيراز دفتر تحكيم و اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي مستقل دانشگاه‌ها، جلسه‌ي فوق‌العاده‌اي در محكوميت صدور قطعنامه‌ي شوراي حكام برگزار كردند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين جلسه كه ديروز (يكشنبه) در دفتر طيف شيراز دفتر تحكيم برگزار شد، كميته‌اي از نمايندگان اين همه‌ي تشكل‌ها تشكيل شد.

«علي خضريان» عضو شوراي مركزي اين اتحاديه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن اعلام اين خبر گفت: نمايندگان تشكل‌ها در اين كميته قطعنامه را بررسي خواهند كرد و رايزني‌هايي را با شوراي عالي امنيت ملي و اعضاي تيم پيگيري مسائل هسته‌يي ايران و ساير مسوولان كشور خواهند داشت.

وي افزود: در اين جلسه قرار شد تحصني در روز چهارشنبه در مقابل سفارت انگليس از سوي اين تشكل‌ها برگزار شود و ميزگردي خبري پيرامون اين مساله به ميزباني شبكه‌ي خبر دانشجو در روز سه شنبه تشكيل شود.

خضريان گفت: هم‌چنين هر كدام از تشكل‌هاي دانشجويي به طور جداگانه بيانيه‌هايي در محكوميت صدور اين قطعنامه صادر خواهند كرد.

تاكيد بر همبستگي ملي

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز و علوم پزشكي با قابل پيش‌بيني خواندن صدور قطعنامه‌ي شوراي حكام آژانس بين‌المللي گفت: در شرايط فعلي نياز است پس از صدور چنين قطعنامه‌اي يك موضع‌گيري واقع‌بينانه داشته باشيم، نه يك موضع‌گيري عجولانه كه ما را در شرايطي قرار دهد كه هيچ راهكاري براي خروج از آن نداشته باشيم.

«محمد حسن‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: اين موضع‌گيري واقع‌بينانه را مي‌توانيم در پروسه‌اي كه تحت عنوان اعتمادسازي مطرح شده بود مجددا با شيوه‌ها و ساز و كارهاي تازه طي كنيم. در حال حاضر ايران نسبت به سال 2003 وضعيت كاملا متفاوتي دارد كه اين نشان‌دهنده‌ي موفقيت راهكارهاي ديپلماتيك است و ما هم‌چنان بايد اين راهكارها را ادامه دهيم.

وي در ادامه با اشاره به مطرح كردن بحث محور شرق و هم‌چنين اتكا بر حمايت از كشورهاي غيرمتعهد، تاكيد كرد: با توجه به پيچيدگي نظام بين‌المللي بايد به دقت واقعيت‌هاي موجود در اين نظام را درك كنيم و با اين درك به تحليل آن بپردازيم و در نظام بين‌المللي كه مجبوريم در آن تصميم‌گيري كنيم، شرايطي حاكم است كه بخشي از آن را در قطعنامه‌ي تصويبي شوراي حكام عليه ايران ديديم. در هر حال نياز است ديپلمات‌هاي ما كه از طرف ايران و به نمايندگي از كشور رايزني مي‌كنند، با درك اين شرايط سراغ حل اين قضيه بروند.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز بر وجود همبستگي ملي در اين زمينه اشاره كرد و گفت: دولت بايد نظر مردم را در قالب حتي يك همه‌پرسي، به صورت شفاف جويا شود كه ما براي به دست آوردن تكنولوژي هسته‌يي و حفاظت از آن چه راهكارهايي را در نظر بگيريم. البته در كنار اين قضايا بايد موضع‌گيري حد واسطي داشته باشيم.

بر اساس NPT حقوق ايران را مطالبه مي‌كنيم

دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران با بيان اينكه «در مساله‌ي انرژي هسته‌يي تنها وظيفه‌ي ما اعتماد سازي است»، گفت: ما همواره اعتمادسازي كرده‌ايم و مي‌كنيم اما بعد از آن هيج باجي نمي‌دهيم.

«عبدالله گنجي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در واكنش به قعطنامه‌ي شوراي حكام اظهار داشت: ما اين قطعنامه را ظالمانه و غير عادلانه مي‌دانيم. جنبش دانشجويي نيز هر آنچه داشته باشد براي دفاع از اين موضوع به كار مي‌بندد و در تجمعات خود اين امر را محكوم مي‌كند.

وي گفت: جمهوري اسلامي بايد در سيستم سياست خارجي براي روابط ايران با كشورهايي كه با قطعنامه‌ي شوراي حكام عليه ايران راي مثبت دادند، تجديد نظر كند.

گنجي با بيان اينكه «قطعنامه‌ي شوراي حاكم خلاف بند چهار و ماده‌ي 10 ان.پي.تي است» افزود: ما بر اساس همين مواد حقوق كشور خود را مطالبه مي‌كنيم. در اين مسير مسوولان در نظامي كه بر پايه‌ي اراده‌ي ملت استوار است بايد نسبت به اطلاع رساني درست و به موقع به مردم اقدام كنند تا ملت تصميم درستي براي پشتيباني بگيرد.

وي در ادامه، اولويت‌ اول اساسي جنبش دانشجويي را مساله‌ي هسته‌يي كشور خواند و اظهار داشت: ما از آنچه در شان يك دانشجو است براي پيگيري اين موضوع كوتاهي نخواهيم كرد.

گنجي در پايان گفت: در قعطنامه مواردي را از ما خواسته‌اند كه نه ملت اجازه مي‌دهد، نه مسوولان بايد اجازه دهند، نه به نفع ماست و نه مبتني بر حقوق بين‌الملل است، چرا كه چيز‌هايي را خواسته‌اند كه از آن دست بكشيم كه منافع ملي ماست.

در مساله‌ي هسته‌يي، چپ و راست نداريم

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه گرگان، مساله‌ي انرژي اتمي را حق طبيعي ايرانيان خواند و تاكيد كرد: در اين مساله، جناح راست، چپ، اصلاح‌طلب يا محافظه‌كار نبايد در نظر گرفته شود، چرا كه اين يك حق طبيعي است كه نبايد در اين مورد كوتاه بياييم چون اگر سكوت كنيم ساير حق‌ها را از ما خواهند گرفت.

«مهدي يزدان‌پناه» در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سياسي، تصريح كرد: در اين دو سال ايران طبق گزارشات دكتر البرادعي به بهترين شكل ممكن همكاري كرد. سوال اين است كه اصلا چرا وارد مذاكره با كشور‌هاي اروپايي شديم؟ به نظرم بايد از ابتدا سياست مذاكره را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و جامعه‌ي جهاني در پيش مي‌گرفيتم، درست است كه الان شروع كرديم اما بايد از ابتدا اين عمل را انجام مي‌داديم، به‌ويژه اينكه بايد با كشور‌هايي كه آنها نيز معتقد بودند از اين حق محروم هستند مذاكره مي‌كردند و به نظر من ما فرصت‌هاي طلايي را از دست داديم.

دبير انجمن‌ اسلامي دانشگاه گرگان به اتفاقات شوراي حكام كرده و گفت: ما طبق NPT حق داريم كه سوخت اتمي داشته باشيم و اگر اين حق را نيز به ما نمي‌دادند مي‌توانستيم آن را مطالبه كنيم.

وي تاكيد كرد: به هر حال ما به عنوان ايراني به اينكه چرخه‌ي سوخت انرژي اتمي داريم و اين حاصل تلاش دانشمندان ماست بايد افتخار كنيم، در نتيجه نبايد به همين راحتي آن را از دست بدهيم در عين حال كه بايد سياست خود را حفظ كرده و متحدانمان را از دست ندهيم، بنابراين بايد مذاكره با تمام كشور‌هاي عضو شوراي حكام ادامه پيدا كند و ايران در برنامه‌اي ميان مدت جايگاه خود را در گروه‌هاي بين‌المللي كه عضو آن است بهبود ببخشد.

درخواست از سرگيري غني‌سازي

در اعتراض به اقدامات اخير شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت معلم طي بيانيه‌اي خواستار تعطيلي سفارت انگليس به خاطر صحنه‌گرداني در تحركات اخير، خارج شدن سريع از پيمان NPT و از سر گرفتن غني‌سازي اورانيوم در مجتمع نطنز شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان (ايسنا) در بيانيه‌ي بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت معلم تهران آمده است: امروز اروپا و آمريكا از استقلال علمي ايران واهمه دارند و چنين جايگاه علمي را به هيچ‌وجه براي ايران تحمل نخواهد كرد. پيشرفت علمي و فناوري هسته‌يي ايران، اروپا و آمريكا را در بهت و حيرت فرو برده و چالش‌هاي عظيمي را پيش روي آنان ايجاد كرده است. دولت جمهوري اسلامي ايران بداند كه قشر جوان و دانشجو تا آخرين توان پشتيبان آنها در مذاكرات خواهند بود. اگر امروز در مقابل فشارها و تهديدات از خود نرمش نشان دهيم آيندگان ما را ملامت خواهند كرد. اروپا و آمريكا بدانند كه ملت ايران به هيچ‌وجه در مسأله‌ي هسته‌يي عقب نخواهد نشست و هرگونه مسامحه‌كاري از سوي كارگزاران خويش در اين زمينه را نخواهد بخشيد، پس به جاي توطئه‌چيني در برابر ايران به صورت عقلاني پاي ميز مذاكره بنشينند.

اين بيانيه در ادامه مي‌افزايد: با توجه به تحركات اخير و صدور بيانيه بر عليه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران در آژانس انرژي اتمي از دولت جمهوري اسلامي ايران خواستاريم كه هر چه زودتر:

1- سفارت كشور انگليس كه همانا صحنه‌گردان تحركات اخير در آژانس بوده است را تعطيل كرده و كليه‌ي مراودات سياسي و اقتصادي را با اين كشور قطع كند.

2- هرچه سريعتر از پيمان NPT كه بازيچه‌اي بيش از در دستان قدرت‌هاي غربي و آمريكا نيست خارج شود.

3- غني‌سازي اورانيوم مجتمع نطنز را كه در حدود دو سال تعطيل مانده و با تأخير مواجه شده است شروع كند تا ايران بيش از اين از قافله‌ي مصرف صلح‌آميز انرژي هسته‌يي جهان عقب نماند.

درخواست ايستادگي مسوولان

همچنين بسيج دانشجويي دانشگاه الزهرا (س) درباره‌ي وقايع اخير فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران بيانيه‌اي صادر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين بيانيه آمده است: در سالروز آغاز جنگ تحميلي كه يادآوري دلاوري‌ها، رشادت‌ها و ايثار ملت ايران است بار ديگر شاهد زياده‌طلبي و تحميل از سري كشورهاي استبدادي دنيا هستيم و اوج گرفتن بحران فلسطين و كشتارهاي متعدد در عراق. در اين ميان پرونده‌ي هسته‌يي ايران ميدان‌گاهي شده است براي جولان مستبدان. آمريكا و كشورهاي اروپايي قطعنامه‌اي با روحي كاملا سياسي، فراقانوني و فريبكارانه، با وجود اجماع كشورهاي عضو شوراي حكام با گنجاندن مفادي، سعي در تحت فشار قرار دادن ايران اسلامي دارند و عجيب آنجاست كه در قطعنامه‌هاي خود از عدم پايبندي ايران به مفاد NPT سخن به ميان مي‌آورند در حالي كه كارشناسي‌هاي فني و گزارش‌هاي دبير كل آژانس حاكي از صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي ايران و پايبندي به قوانين آژانس است. بيان اين مساله در قطعنامه‌ي شوراي حكام اعتبار سازمان‌هاي بين‌المللي و تمام ادعاهاي آنها را در دفاع از حقوق ملت‌ها زير سوال برده و اعتماد ملت‌هاي دنيا را سلب كرده است. هم‌چنين در اقدامي فراقانوني خواستار تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي شده‌اند كه چنين خواسته‌اي غير حقوقي، ايستادن در مقابل يك ملت است. ما به تمام كشورهاي دنيا اعلام مي‌كنيم كه ايران اسلامي كه خود بزرگ‌ترين قرباني سلاح‌هاي كشتار جمعي است همچون گذشته با تمام وجود در مقابل آنها خواهد ايستاد و اجازه نخواهد داد كه زور و ذلت را بر او تحميل كنند. هم‌چنين ما، بسيجيان دانشگاه الزهراء (سلام‌الله عليها) از مجلس و دولت محترم ايران اسلامي مي‌خواهيم كه شجاعانه و حكيمانه در مقابل خواسته‌هاي غير منطقي آنها بايستند. فرد فرد ما در راستاي عزت و منافع ملي پشتيبان آنها بوده و از آنها مي‌خواهيم استوار و محكم از حقوق مردم ايران دفاع كنند.

انرژي هسته‌يي قابل معامله نيست

عضو شوراي مركزي انجمن‌هاي اسلامي مستقل دانشگاه‌ها ضمن ابراز تاسف از عملكرد نهادهاي بين‌المللي در زمينه‌ي صدور قطعنامه‌ي اخير گفت: مهم‌تر از همه، اين كه نهادهاي بين‌المللي كه بايد خط و مشي‌شان تخصصي، فني و بر محور عدالت باشد، بيشتر تبديل به كلوپ‌هاي سياسي شده‌اند.

«مهدي بلوكات» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: به نظر مي‌رسد بيانيه‌ي صادر شده بيشتر بازي با كلمات است و صبغه‌ي سياسي دارد تا اين‌كه بخواهد با يك نگاه حرفه‌يي و فني به قضايا بپردازد و اساسا هيچ استدلال و مبنايي هم براي مطالبي كه در اين قطعنامه آمده است ديده نمي‌شود.

بلوكات افزود: بايد با توجه به لفظ قلدرمآبانه در قالب ادبيات ديپلماتيك اين بيانيه هشداري را به تمام كشورهاي جهان داد. اگر در گذشته در پي عهدنامه‌هايي كه در زمان پادشاهان مختلف داده مي‌شد قطعنامه‌اي از خاك ايران جدا مي‌شد، اين قطعنامه نه تنها كل حاكميت ما را زير سوال برده بلكه حاكميت ما را حتي بر اذهان و افكار ما را زير سوال برده است؛ به طوري كه ما بايد طريقه‌ي فكر كردن و تصميم‌گيري‌مان را با خارج از كشور هماهنگ كنيم!

وي گفت: ادبيات اين قطعنامه نشان مي‌دهد كه آنها حق مسلم ما را در راستاي توسعه‌ي علمي و فن‌آوري خود به هيچ وجه به رسميت نشناخته‌اند.

وي افزود: از طرف ديگر چيزي كه قابل تامل است پيامي است كه در نحوه‌ي صدور اين قطعنامه به جامعه‌ي بين‌المللي صادر شده و آن اين است كه با وجود اين‌كه كشورهاي مختلف هركدامشان دنبال منافع ملي خودشان هستند، متاسفانه برخي از كشورها به صورت كوركورانه يا شايد بر اساس لابي‌هاي قدرت و ثروتي كه در مجامع مختلف بين‌المللي وجود دارد تصميماتي مي‌گيرند كه اين نشان مي‌دهد آنها هنوز علي‌رغم اين‌كه ادعاي استقلال دارند به بلوغ سياسي نرسيده‌اند.

بلوكات افزود: اين قطعنامه پيام ديگري هم دارد و آن اين است كه ديپلماسي كشور ما آن‌قدر قوي بوده است كه وقتي بخواهد حرف غيرمنطقي در سطح بين‌المللي مطرح شود شكاف عميق و جدي در شوراي حكام به وجود مي‌آيد كه نشان مي‌دهد با اين‌گونه ادبيات هميشه به نوعي مقابله مي‌شود و اين شكست سياسي‌اي براي اروپا و آمريكا محسوب مي‌شود؛ چرا كه فقط توسط بلوك خودشان كه همان كشورهاي هم‌پيمانشان هستند حمايت مي‌شود.

اين فعال دانشجويي در ادامه گفت: بعضي از بندها در اين قطعنامه با روح NPT و فلسفه‌ي تشكيل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي مخالف است؛ چرا كه با توجه به قانون و منشوري كه همه‌ي كشورها به آن پايبند هستند بسياري از بندهاي قطعنامه چون بحث تعليق كامل تمام فعاليت‌هايي كه به نوعي با غني‌سازي اورانيوم مربوط است و درخواست از مديركل آژانس مبني بر اين‌كه اين اختيار را داشته باشد كه فراتر از قوانين موجود بتواند در رابطه با ايران تصميم‌گيري و تحقق و تفحص كند مبناي حقوقي ندارد.

وي اظهار داشت: آژانس هسته‌يي فراتر از حق خود گام برمي‌دارد و اين يك اقدام غيرقانوني و غيرمنطقي است.

بلوكات تاكيد كرد: علي‌رغم فشارهاي زيادي كه چند روز اخير آمريكا و اروپا وارد كردند مبني بر ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت اين جالب بود كه اين طرح نه تنها در پيش‌نويس قرار نگرفت، بلكه هرگاه كه اين بحث در آن جلسه مطرح شد با مخالفت بسيار زياد كشورهاي مختلف روبه‌رو شد.

وي ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت را فرصتي براي ايران دانست و گفت: اين مساله بيش از اين‌كه تهديدي براي ايران باشد تهديدي براي اروپا و آمريكا است؛ چرا كه به دليل موقعيت ژئوپلتيك و ژئواستراتژيك و ذخاير انرژي كه در ايران وجود دارد و تاثيرگذاري ايران به عنوان يك قدرت غير قابل حذف در منطقه‌ي خاورميانه و هم‌چنين با توجه به مشكلاتي كه آمريكا در عراق و افغانستان با آن مواجه است در صورت ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت آمريكا و اروپا با يك تنش بسيار شديد بين‌المللي مواجه خواهند شد.

بلوكات بحث ارجاع ايران به شوراي امنيت را بيشتر شبيه به لطيفه و جوك سياسي قلمداد و تصريح كرد: آمريكا و اروپا اين مساله را به خوبي مي‌دانند كه بحث ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت را فقط به صورت يك اشاره در اين قطعنامه آورده‌اند.

وي افزود: اين قطعنامه هيچ مبناي حقوقي و علمي و تخصصي ندارد و يك قطعنامه‌ي سياسي است كه تحت نفوذ لابي‌هاي صهيونيستي و آمريكايي صادر شده و همه‌ي ايرانيان آن را محكوم مي‌كنند.

بلوكات افزود: اقدامات ايران در جهت اعتمادسازي فراتر از پروتكل الحاقي بوده اما هنوز هم با بهانه‌جويي‌هاي مختلف مواجه مي‌شويم و هر بار تحت عنوان اعتمادسازي اقدامات ديگري را از ما خواستارند، اگر قرار بود اعتمادسازي صورت بگيرد حتما صورت مي‌گرفت و از اين‌جا به بعد به نوعي باج‌خواهي و سد راه قرار دادن جلوي ايران در راه دستيابي به توسعه‌ي علمي و فن‌آوري است. ما نه تنها بايد بحث UCF اصفهان را ادامه دهيم بايد تاسيسات نطنز را هم دوباره فعال كنيم و غني‌سازي اورانيوم را شروع كنيم؛ چون به نظر مي‌رسد آمريكا و اروپا و بعضي از هم‌پيمانانشان با حسن نيت به اين قضيه نمي‌پردازند و مي‌خواهند جلوي پيشرفت ملت ايران را بگيرند.

بلوكات افزود: دانشجويان به عنوان صاحبان اصلي علم و تكنولوژي بايد دستيابي به فن‌آوري هسته‌يي را به طور جدي از مسوولان مطالبه كنند و مسوولان هم بايد بدانند انرژي هسته‌يي و دستاوردهاي علمي فرزندان اين مرز و بوم به هيچ وجه قابل معامله و تساهل و تسامح به خرج دادن نيست. دانشجويان و جنبش دانشجويي بسيار جدي آن را پي‌گيري مي‌كنند.

13 آبان گوشه‌اي از عزم ملي بود

جامعه‌ي اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد رجايي با صدور بيانيه‌اي درباره‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران، با تاكيد بر اين كه «دستيابي به فناوري هسته‌يي، ملي شدن صنعت نفتي ديگر است»، يادآور شده است: حماسه‌ي 13 آبان 1358 گوشه‌ي كوچكي از عزم ملي و جنبش دانشجويي بود.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين بيانيه آمده است: انقلاب اسلامي ايران در پي كسب استقلال و آزادي ملي 27 سال پيش متولد شد. اين انقلاب مردمي با بيرون راندن بيگانگان و قطع دست متجاوزان خشم مستكبران و دولت‌هاي استعماري را برانگيخت. ملتي كه توانست عظيم‌ترين انقلاب را با پايه‌هاي مستحكم به وجود بياورد و سال‌هاي متمادي آن را در مقابل طوفان‌ها حفظ كند، گام استواري در پي رسيدن به استقلال ملي برداشت و پس از شكل‌گيري نظام مقدس جمهوري اسلامي براي حفظ آن از چنگال بيگانگان مجاهدت‌هاي فراوان كرد. در طول اين 27 سال دشمنان از هيچ ستيزه‌جويي و خباثتي در مورد اين نظام دريغ نكردند و مسائلي مانند جنگ تحميلي، حادثه‌ي طبس، تحريم‌هاي گوناگون و ... را رقم زدند و همواره در راه تعرض به آزادي و استقلال اين نظام مقدس قدم برداشتند.

اين بيانيه افزوده است: اين كارشكني‌ها ادامه پيدا كرد و حالا نوبت به جنجال بر سر به كارگيري فناوري صلح‌آميز هسته‌يي توسط كشورمان است. همانطور كه مي‌دانيم و بر آن تأكيد شده استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي حق طبيعي هر كشوري است و اين گونه نيست كه بخواهيم اجازه‌ي استفاده از آن را از كسي بگيريم، به اين علت كه انرژي هسته‌يي سودمند، كم‌هزينه، با كم‌ترين آلودگي است. دستيابي ايران به فناوري صلح‌آميز هسته‌يي در زماني كه فشارهاي سياسي و اقتصادي متعدد ما را احاطه كرده بود، توسط عده‌اي از جوانان برومند اين مرز و بوم به دست آمده است و چرخه‌ي سوخت هسته‌يي يك خواست ملي، غيرقابل مذاكره و ملي شدن صنعت نفتي ديگر است كه گره خورده با امنيت ملي ايران است و اين صرف‌نظر كردني نيست. اين ملت هيچ‌گاه آن هشت سال دفاع مقدس و رشادت و دلاوري‌ها را از ياد نمي‌برد، جنگي كه توسط مهره ساخته‌اي همچون صدام حسين و به رهبري مستكبران اروپايي و آمريكاي جنايتكار شكل گرفت و در حالي كه اروپا و آمريكا پيشرفته‌ترين سلاح‌هاي كشتار جمعي را در اختيار رژيم بعث قرار داد، اكنون با بي‌شرمي تمام منادي حقوق بشر و جنگ باتروريسم هستند. رژيم اشغالگر قدس آن شريك ديرينه‌ي شيطان بزرگ با كشتار وسيع مردم مظلوم فلسطين و همچنين ترور رهبران مسلمان فلسطين اكنون مدعي پرچمداري مبارزه با تروريسم است. چگونه استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي حق ايران نيست، اما آمريكا و رژيم اشغالگر قدس با داشتن تعداد فراواني از كلاهك‌هاي هسته‌اي نبايد مؤاخذه شوند؟!

در پايان اين بيانيه آمده است: ما دانشجويان مسلمان پيرو ولايت هشدار مي‌دهيم به دولت‌هايي كه بخواهند با حيله و نيرنگ (از جمله كشورهاي دول اروپايي) در راه تعالي كشورمان سنگ‌اندازي و مانع‌تراشي كنند، هيچگاه آرام نخواهيم نشست و يادآور مي‌شويم كه حماسه‌ي 13 آبان 1358 گوشه‌ي كوچكي از عزم ملي و جنبش دانشجويي بود.

ايـــران از NPT خــارج شـود

جنبش عدالتخواه دانشجويي با صدور بيانيه‌اي درباره‌ي مصوبه‌ي اخير شوراي حكام، خواستار خروج قطعي از پيمان NPT شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين بيانيه آمده است: هفته‌ي دفاع مقدس امسال مقارن با اقدام ديگري از سوي غرب استعمارگر عليه انقلاب اسلامي مردم ايران بود و بار ديگر به ايرانيان ثابت كرد كه استعمارگران هيچ‌گاه از دشمني عليه ايشان دست برنداشته و همواره تمام تلاش خويش را عليه حفظ استقلال آنها به كار مي‌گيرند. بيانيه‌ي اخير شوراي حكام بار ديگر ثابت كرد كه تمام كارشكني‌هاي دشمنان عليه ايران اسلامي به خاطر تهديدي است كه ايدئولوژي انقلاب ايران براي منافع چپاولگران ايجاد كرده است كه نتيجه‌ي آن احياي روحيه‌ي استقلال و باور هويت خويش در ملت‌هاست. روحيه‌اي كه در دستيابي نخبگان جوان كشورمان به فن‌آوري پيچيده‌ي انرژي هسته‌يي تجلي يافت و پيام تداوم پرقدرت انقلاب را به جهانيان اعلام كرد. در مقابل، اروپا نيز به احياي سنت‌هاي جاهلي خويش همت گمارده و بار ديگر چوبه‌هاي دار قرون وسطي را براي نخبگان علمي كشورها علم مي‌كند. به راستي مگر اينان يك بار فرزندان اين مرز و بوم را نچشيدند و بت ابهت پوشالي‌شان را خرد شده نديدند كه بار ديگر تمام توان خويش را عليه اين ملت بسيج كرده‌اند؟ نكند فريادهاي «الله اكبر» و «هيهات منا الذله» رزمندگان ما را از ياد برده‌اند كه ما را ميان پذيرش ذلت و چوبه‌هاي دار مخير مي‌نمايند؟! امروز بار ديگر خاطره‌ي ملي شدن صنعت نفت كه براي هر ايراني غرورآميز است زنده شده و تاريخ مفتضح شدن استعمار به دست مردم در حال تكرار است.

اين بيانيه افزوده است: در اين ميان جنبش دانشجويي در كنار مردم عزيز كشور به دفاع از هويت خويش و مقاومت در برابر زورگويي‌ها و زياده‌طلبي‌ها برخاسته است. جنبش عدالتخواه دانشجويي ضمن محكوم كردن بيانيه‌ي سياسي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه با تلاش سه كشور فرانسه، آلمان و انگليس به تصويب رسيد خواسته‌هاي خويش را به شرح زير اعلام مي‌كند و براي دستيابي آنها از پشتيباني مردم بهره خواهد برد:

الف – پس از هزاران بازرسي انجام شده از مراكز هسته‌يي كشور و اجراي داوطلبانه‌ي پروتكل الحاقي از طرف ايران و نهايتا طرح ابتكاري رييس‌جمهور محترم در راستاي اعتمادسازي، موضع سه كشور اروپايي و اكثريت شوراي حكام تغيير نكرده و منجر به صدور اين بيانيه‌ي سراسر تحقير و تهديد شد. لذا كمترين خواسته‌ي ما در شرايط فعلي، تجديدنظر در رابطه با سه كشور اروپايي و ساير كشورهايي كه به بيانيه راي موافق دادند و لغو برخي قراردادهاي اقتصادي با ايشان، عدم اجراي داوطلبانه‌ي پروتكل الحاقي، راه‌اندازي فعاليت كامل تمام مراكز هسته‌يي كشور و خروج قطعي از پيمان NPT است. جنبش دانشجويي و ملت ايران عدم تحقق اين خواسته‌ها را نشانه‌ي عدم قاطعيت و پذيرش اين تحقير بزرگ ملي مي‌دانند. ب – سه كشور اروپايي و به‌ويژه روباه پير استعمار نشان دادند كه لياقت اعتماد را نداشته و عداوت خود را علني كرده‌اند. لذا در صورتي كه پرونده‌ي ايران نهايتا به شوراي امنيت ارجاع يابد، اخراج سفراي سه كشور آلمان، فرانسه و انگلستان و قطع كامل روابط اقتصادي با آنها حداقل خواسته‌ي مردم و جنبش دانشجويي خواهد بود. بديهي است انتفاع اقتصادي در كنار خصومت‌ورزي تناقضي آشكار و غير قابل تحمل است. در پايان مجددا متذكر مي‌شويم كه براي نيل به خواسته‌هاي فوق از هيچ تلاشي فروگذار نكرده و براي تحقق قطعي آنها اراده‌ي پولادين مردم را به طور گسترده به ميدان خواهيم كشاند.

تجمع اعتراضي بسيج دانشجويي

دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران از برگزاري تجمع اعتراضي بسيج دانشجويي در پايان هفته خبر داد.

«عبدالله گنجي» به خبرنگار سياسي ايسنا گفت: در اعتراض به قطعنامه‌ي شوراي حكام و مواضع دولت‌هاي اروپايي و اقدامات انگليسي‌ها در بصره، مي‌خواهيم جلوي سفارت انگليس تجمع كنيم.

وي گفت گه در پي گرفتن مجوز براي برگزاري اين تجمع هستند.

فناوري هسته‌يي، خواست ملي است

بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرد كه امروزه بهره‌مندي از فناوري هسته‌يي به يك خواست ملي در ايران تبديل شده است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين بيانيه آمده است: سفر رياست محترم جمهوري اسلامي ايران به نيويورك و سخنراني ايشان در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، فرصتي مهم براي رساندن پيام انقلاب اسلامي و دفاع از حقوق و مطالبات ملت بزرگ ايران بود كه به لطف خداوند متعال به نحو مطلوبي از اين فرصت استفاده شد.

بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، سپس در اين باره به ذكر دو نكته پرداخته است: ماجراي پرونده‌ي هسته‌يي ايران به روزهاي سرنوشت‌ساز خود نزديك مي‌شود. پرونده‌ي ايران در چند روز آتي به شوراي امنيت فرستاده بشود يا نشود تغييري در حقيقت امر پديد نمي‌آيد. ملت ايران به پشتوانه‌ي همت و توان فرزندان برومند خود به فناوري هسته‌يي مجهز شده و براي برخورداري از حق مسلم و قانوني خود نيازمند اجازه‌ي هيچ‌كس نيست. از سوي ديگر تجربه‌ي دو سال مذاكره‌ي هسته‌يي به طور دقيق ثابت كرده است كه غرب (در كليت و تماميت خود) در صدد محروم كردن ملت ايران از اين حق طبيعي است. اين به معناي مخالفت ما با ادامه‌ي مذاكرات با اروپا نيست. اما لازم است متذكر اين نكته باشيم كه آمريكا و اروپا در تحليل نهايي پيرامون اين مسأله با هم اشتراك كامل دارند. به يك معنا مشكل اصلي آنها ايران اتمي نيست، مشكل آنها ايران اسلامي است. هر آنچه كه با توفيق و عظمت و سرافرازي ايران اسلامي نسبتي بيابد، حساسيت غرب را برمي‌انگيزد. انقلاب اسلامي به مثابه‌ي جدي‌ترين اخلال و مقابله در تاريخ تجدد، خواب خوش را از چشمان غرب مدرن ربوده است. تعرض غرب با انقلاب اسلامي تعارض منافع نيست كه از طريق معامله و سازش قابل رفع باشد. از همين روي قدرت‌هاي خودكامه‌ي غربي براي سقوط و نابودي اين نهضت انقلابي، تمام توان خود را تجميع و متمركز مي‌كنند. مسأله‌ي انرژي هسته‌يي جديدترين سوژه براي مقابله با انقلاب اسلامي است و به يقين آخرين آن نخواهد بود. امروزه بهره‌مندي از فناوري هسته‌يي به يك خواست ملي در ايران تبديل شده است. سخنراني دكتر احمدي‌نژاد و پيشنهادات او در زمينه‌ي مسائل هسته‌يي (كه از نظر تحليلگران و مقامات غربي تندرو راديكال ازيابي شده) بيانگر كف خواسته‌ها و مطالبات ملت ايران است. اگر بنا بر آن بود كه در اين زمينه طبق خواست جوانان شورمند ايران زمين عمل شود، چه بسا قوانين بين‌المللي نيز در گرد و غبار آرمان‌خواهي و اعتلاجويي اهالي اين ديار محو مي‌شد! و به راستي چه نيرويي توان مقابله در برابر خواست يك ملت را دارد؟

اين بيانيه مي‌افزايد: وقوع انقلاب اسلامي در دهه‌هاي آخر قرن بيستم داراي يك پيام بسيار مهم و جهاني بود و آن پيام اين كه «تجدد و مدرنيته» بر خلاف آنچه مي‌گويند، عصاره‌ي دستاوردهاي بشري و تنها امكان پيش‌رو نيست. مي‌توان امكان‌هاي ديگري را متصور شد كه در آنها انسان بار ديگر با مبدأ و منشأ حيات تجدد بيعت كند و سر خود را به سوي آسمان برگرداند. انقلاب اسلامي طلب و تمناي اين عالم است، انقلاب اسلامي حامل اين پيام مهم است كه وضعيت فاجعه‌باري كه به سبب جهل و فساد و سركشي فرزندان آدم رقم خورده تنها با دم مسيحايي آخرين ذخيره‌ي الهي و موعود امم دگرگون خواهد شد. بدين روي فراز پاياني سخنراني رييس جمهور در نشست عمومي اين پيام مغفول مانده‌ي انقلاب را بلندتر و رساتر از هميشه بيان مي‌داشت. اين رخداد خجسته را در آستانه‌ي ميلاد آن جان تابناك گرامي داشته و از حضرتش توفيق عبادت و انتظار فرج (كه همانا افضل عبادات است) را خواستاريم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha