• یکشنبه / ۳ مهر ۱۳۸۴ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8407-01194
  • منبع : مطبوعات

دبير همايش بين‌المللي زلزله و سبك‌سازي ساختمان: به طور متوسط روزي30 زمين‌لرزه در ايران رخ مي‌دهد با روش‌هاي سبك‌سازي مي‌توان تا 60 درصد از وزن ساختمان‌ها كاست

500 پژوهشگر و متخصص از ايران و پنج كشور جهان براي كاهش خطرات و تلفات زلزله در اولين همايش بين‌المللي زلزله و سبك سازي ساختمان در شهر قم گردهم مي‌آيند.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر عدل پرور، دبير اولين همايش بين‌المللي زلزله و سبك‌سازي ساختمان گفت: كشور ايران بر روي كمربند زلزله‌خيز قرار دارد كه سايت‌هاي زمين شناسي و لرزه‌نگاري به طور متوسط روزانه حدود 30 زمين زلزله را در ايران ثبت مي‌كنند و فقط تعداد كمي از اين زمين‌لرزه‌ها توسط انسان احساس مي‌شود.

وي گفت: با توجه به آن كه دوره وقوع زلزله منظم نبوده و تشخيص زمان وقوع آن امكان‌پذير نيست، توجه به راه‌كارهاي كاهش تلفات جاني و مالي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.

عدل پرور با اشاره به تحولات شگرف در صنعت ساختمان و توليد مصالح سبك و مقاوم گفت: در معماري سنتي ايران با در نظر گرفتن فاكتورهاي تجربي و شكل‌هاي منظم مهندسي به امر مقاوم سازي در مقابل خطرات طبيعي توجه مي‌شده است ولي با توجه به تغيير در نوع ساخت و ساز و مصالح مورد استفاده موجود متاسفانه با فراموش كردن معماري سنتي به سمت ساخت و سازهايي كنوني حركت كرده‌ايم كه سازه‌ها در برابر زلزله با شدت كم، تلفات و خسارات جاني و مالي بسياري را بر جا مي‌گذارند.

وي گفت: بحث سبك سازي با توجه به يافته‌ها و پژوهش‌هاي جهاني در ميان ساير روش‌هاي كاهش تلفات زلزله از اهميت بالايي در ميان كارشناسان و متخصصان امر ساخت و ساز برخوردار است و سبك سازي 40 تا 60 درصد وزن ساختمان‌ها را كاهش مي‌دهد و ضمن كاستن تلفات جاني و مالي در هنگام وقوع زلزله به سرعت امدادرساني نيز مي‌افزايد.

دبير اولين همايش بين‌المللي زلزله و سبك‌سازي ساختمان در ادامه ياد آور شد: ممكن است سبك سازي بناها و سازه‌ها تا حدودي هزينه‌هاي ساخت را نسبت به ساختارهاي غير مهندسي سنتي موجود افزايش دهد ولي با توجه به كاهش تلفات جاني و مالي ناشي از زلزله استفاده از روش‌هاي سبك سازي سرمايه ملي به حساب مي‌آيد. از طرف ديگر چنانچه ساختارهاي سنتي و استفاده از مصالح سنگين به صورت مهندسي طراحي، توليد و اجرا شوند، هزينه‌هاي آن بسيار بيشتر از هزينه‌هاي ساختار سبك است.

وي تصريح كرد: در يك برآورد واقعي چنانچه از سيستم‌هاي ساختار سبك در ساختمان‌ها استفاده شود به دليل كاهش وزن مرده ساختمان سازه يا اسكلت ساختمان سبكتر طراحي و اجرا مي‌شود و باعث كاهش هزينه‌هاي مي‌شود و در نهايت از ديدگاه مهندسي ساخت و ساز (مهندسي ) اقتصادي‌تر است.

به گزارش ايسنا، دبير اولين همايش با بيان اين كه تاكنون 180 مقاله از داخل و كشورهاي مختلف براي اين همايش ارسال شده است، گفت: از ميان تعداد مقالات ارسال شده 75 مقاله در بحث‌هاي مختلف سبك سازي پذيرفته شده است كه در زمان برگزاري همايش به صورت سخنراني ، پوستر و غيره ارائه خواهد شد.

عدل پرور گفت: اين همايش با حضور محققان پژوهشگران و انديشمندان ايران، انگلستان، آلمان، اتريش و سوئيس، به منظور شناخت، ايجاد زمينه تبادل تجربيات، اطلاعات و ديدگاه‌ها در امر ساخت و ساز، ششم و هفتم مهر ماه در محل دانشكده فني دانشگاه قم برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha