• شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 8406-08615

*معرفي رسانه‌هاي خبري - 20* هفته‌نامه‌ي آلماني اشپيگل

*معرفي رسانه‌هاي خبري - 20*
هفته‌نامه‌ي آلماني اشپيگل
هفته نامه‌ي اشپيگل (به معناي "آينه" كه نماد انعكاس است) بزرگترين و با نفوذترين هفته نامه‌ي آلمان است كه در هامبورگ منتشر مي‌شود. شمارگان اين هفته نامه حدود يك ميليون نسخه در هر نوبت است. اولين شماره‌ي اشپيگل در 4 ژانويه‌ي 1947 در هانوفر منتشر شد. از نوامبر 1946 تا ژانويه‌ي 1947 اين مجله با نام Diese woche به معني "اين هفته" با ابتكار و حمايت دولت اشغالگر انگليس در آلمان منتشر مي‌شد. اما پس از خروج انگليسي‌ها اين مجله در اختيار رودلف آگستين،‌ از سردبيران برجسته‌ي آلماني قرار گرفت و از آن زمان بود كه نام آن به اشپيگل تغيير يافت. آگستين تا زمان مرگش در 7 نوامبر 2002 تملك و سردبيري مجله را بر عهده داشت. به گزارش دفتر مطالعات بين الملل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) هفته نامه اشپيگل از سال 1950 به اين سو تحت مالكيت آگستين و جان جار قرار گرفت. جار در سال 1962 سهم خود را به ريچارد گرونر فروخت. در سال 1969، آگستين سهم گرونر را 42 ميليون مارك خريد و تنها سهامدار اشپيگل شد. در سال 1971، شركت گرونر وجار مجددا 25 درصد سهام مجله را خريد. در سال 1974، اگستين اشپيگل را از نو ساختار بندي كرد و به كاركنان فرصت داد كه سهامدار مجله شوند. هر كس كه سه سال در مجله كار مي‌كرد فرصت و حق داشت كه سهامدار شود و در مديريت مجله شركت داشته باشد. از سال 1952، اشپيگل به هامبورگ منتقل شد. از آنجا كه با استقبال خوبي روبرو شد به بازسازي كادر خبري، تحريريه و گرافيك خود اقدام كرد و علاوه بر توجه به موضوعات، بيشتر مطالب خود را نيز بهبود بخشيد. از آن زمان اشپيگل سعي كرد حتي الامكان عكس‌هاي مربوط به موضوع را نيز ارائه نمايد. اشپيگل از لحاظ سبك و نحوه‌ي ارائه‌ي مطالب به مجلات خبري آمريكا نظير تايم و نيوزويك شبيه است اما از لحاظ حجم مطالب و مقالات عمقي قابل مقايسه با آتلانتيك مونتلي در آمريكا (Atlantic Monthly) و اكونوميست در انگليس است. يافتن ريشه‌هاي خبر و گزارش از حقيقت ماجرا مهمترين وجه مشخصه‌ي اشپيگل است. خبرنگاران اين نشريه كه از موفق ترين خبرنگاران دنيا به حساب مي‌آيند با هر مشقتي كه شده به واقعيت خبر و گزارش دست پيدا مي‌كنند و به همين دليل اين هفته نامه يكي از مهمترين و تاثير گذارترين نشريات آلمان و اروپا به حساب مي‌آيد. كشف اختلاس مالي صدر اعظم سابق آلمان، هلموت كهل، كشف تقلبات مالي و انتخاباتي حزب دموكرات مسيحي آلمان و كشف قراردادهاي پشت پرده‌ي كارخانه‌هاي اسلحه سازي آلمان همگي از خبرهايي بوده‌اند كه نخستين بار توسط اين نشريه طرح شدند. رويه‌ي بر ملاسازي سوء‌عمل‌هاي سياسي و رسوايي‌ها از سوي اشپيگل به سال 1950 باز مي‌گردد، يعني زماني كه پارلمان فدرال ناچار شد در خصوص اتهامات مطرح شده بوسيله‌ي اشپيگل تيمي براي تحقيق و بررسي تشكيل ‌دهد. در اين سال اشپيگل ادعا كرد كه تعدادي از اعضاي پارلمان با دريافت رشوه در تعيين مكان استقرار دولت آلمان غربي در شهر بن و تعيين آن به عنوان پايتخت نقش داشته‌اند. همين نوع اقدامات اشپيگل باعث شده كه به آن لقب "سلاح تهاجمي دموكراسي" دهند. با اينكه اين رويه‌ي اشپيگل بارها براي نشريه و دست اندركاران آن مشكل ساز بوده به طوري كه انتشار خبر مشكلات مالي در نيروهاي مسلح آلمان در سال 1962 باعث شد كه سردبير و چهارتن ديگر از اعضاي تحريريه‌ي اشپيگل به اتهام افشاي اسناد دولتي 104 روز را در زندان بگذارنند، با اين حال اشپيگل همچنان به اين رويه‌ي خود ادامه داده و اينك به عنوان يكي از قويترين هفته نامه‌هاي جهان مطرح است. اشپيگل به دو جهت بسيار مورد توجه است. يكي به خاطر پوشش وسيع خبري و تجزيه و تحليل اخبار و رويدادها و ديگر به خاطر نحوه‌ي نگارش هوشمندانه، جهت دار و منتقدانه‌اش. با اينكه تعداد كشورهاي آلماني زبان در دنيا محدود است اما اشپيگل يكي از پر تيراژترين هفته نامه‌هاي جهان به شمار مي‌آيد و به عنوان هفته نامه‌اي وزين كه حاوي اخبار و اطلاعات سودمندي چه درباره‌ي جهان و چه درباره‌ي آلمان است در سرتاسر اروپا و جهان خوانده و بررسي مي شود. از انتقادات مهمي كه به اشپيگل همواره وارد مي‌شود اين است كه در اين مجله زبان آلماني تنها زبان انتشار مطالب است. برخي نيز معتقدند كه آگستين و اوتو كوهلر ،از نويسندگان برجسته‌ي اشپيگل در گذشته، روابط نزديكي با نازي‌هاي آلمان خصوصا ماموران اس.اس داشتند. با وجود اين انتقادات اشپيگل همچنان مورد قبول جهانيان به لحاظ موثق بودن و دقيق بودن اخبار و گزارش‌هايش مي‌باشد. اشپيگل كه بيشتر مواقع بيش از 300 صفحه مطلب دارد صفحات خود را به عناوين زير اختصاص داده است: 1- اهم اخبار، 2- رويدادهاي آلمان كه شامل اخبار سياسي،‌اجتماعي و اقتصادي آلمان است، 3- اقتصاد و تجارت، 4- رسانه كه شامل تلويزيون،‌اينترنت و سينما است، 5- اجتماعي كه شامل خبر و تحليل پيرامون رويدادهاي اجتماعي است ، 6- خارجي كه اخبار بين الملل را پوشش مي‌دهد ، 7- ورزشي ، 8- فرهنگ و ادب كه اخبار فرهنگي و هنري درج و هنرمندان و تازه‌هاي كتاب را معرفي مي‌كند، 9- علم و فناوري كه اخبار علم و فناوري را درج مي‌كند و 10- اشخاص كه به معرفي شخصيت‌هاي خبر ساز هفته مي‌پردازد. اشپيگل ضميمه‌ي بسيار مهمي نيز با عنوان گزارشگر دارد كه در آن به بررسي موضوع يا موضوعات خاص به صورت فراگير و همه جانبه مي‌پردازد و پرونده‌ي كاملي از موضوع را به همراه مصاحبه‌هاي مرتبط با آن در اختيار خواننده قرار مي‌دهد. اشپيگل خبرنگاران بسياري دارد، در حاليكه در تحريريه آن نيز بيش از صد نفر فعاليت مي‌كنند. اين نشريه در بيش از 20 پايتخت جهان دفتر دارد و اخبار و گزارش‌هاي خارجي خود را مستقيما از اين دفاتر تهيه مي‌كند. اين مجله بر روي ورق گلاسه سبك به صورت چهاررنگ، مصور و مفتولي عرضه مي‌شود. از سال 1988 اشپيگل يك شبكه تلويزيوني نيز راه اندازي كرده است. در سال 1994 اشپيگل آن‌لاين (SPON) راه اندازي شد. در 21 اكتبر 2004 نسخه‌ي انگليسي اشپيگل با نام "اشپيگل اينترنشنال" آغاز به كار كرد. اشپيگل آن‌لاين اولين منبع خبري بود كه دست داشتن القاعده در انفجارهاي 7 جولاي 2005 لندن را مطرح كرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha