• چهارشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8406-07591
  • خبرنگار : 90049

/افزايش طرف‌هاي مذاكرات هسته‌يي ايران/ لاريجاني: قصد داريم فن‌آوري هسته‌يي داشته باشيم براي مذاكره جهت رفع نگراني‌هاي بين‌المللي آماده‌ايم

/افزايش طرف‌هاي مذاكرات هسته‌يي ايران/
لاريجاني: قصد داريم فن‌آوري هسته‌يي داشته باشيم
براي مذاكره جهت رفع نگراني‌هاي بين‌المللي آماده‌ايم

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاكستان بر آمادگي ايران براي هرگونه مذاكرات بين‌المللي جهت رفع نگراني‌ها درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري رويتر با انتشار اين مطلب ادامه داد، علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران قصد دارد در سفر به پاكستان ناآرامي‌هاي فزاينده‌ي بين‌المللي در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي اين كشور را تعديل كند.

وي پس از ديدار با شوكت عزيز، نخست‌وزير پاكستان گفت: با بيان اين اصل كه ما قصد داريم فن‌آوري هسته‌يي داشته باشيم... براي هرگونه بحث و مذاكرات بين‌المللي جهت برطرف كردن نگراني‌هاي بين‌المللي كاملا آماده‌ايم.

لاريجاني به خبرنگاران در اسلام‌آباد گفت كه محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور ايران ابتكاري جديد دارد كه فعاليت براي اطمينان دادن به جامعه‌ي بين‌المللي نسبت به منحصرا صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي را تسهيل مي‌كند، اما وي در اين خصوص توضيحي نداد.

بر اساس اين گزارش، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان قرار است پس از ديدار با شوكت عزيز، با پرويز مشرف، رييس جمهور و خورشيد محمود قصوري، وزير امور خارجه‌ي پاكستان نيز ديدار كند.

لاريجاني گفت كه كشورش به مذاكره در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي‌اش با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه مي‌دهد و با ديگر كشورها در اين باره گفت‌و‌گو مي‌كند.

به گزارش شينهوا، علي لاريجاني ساعات اوليه‌ي صبح امروز (چهارشنبه) به منظور جلب حمايت پاكستان در مساله‌ي هسته‌يي‌اش به اسلام آباد وارد شد.

اين خبرگزاري چيني ادامه داد: ، ايران مي‌كوشد حمايت كشورهاي غيرغربي را براي جلوگيري از هر گونه احتمال اعمال تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه اين كشور به دست آورد.

در اين گزارش قيد شده است، لاريجاني قرار بود روز دوشنبه به اسلام آباد سفر كند، اما اين سفر به علت برخي دلايل كه هيچ يك از طرف‌ها به آن اشاره‌ي خاصي نكردند، به تعويق افتاد.

سفر وي در آستانه نشست مهم شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه قرار است 19 سپتامبر (28 شهريور) در وين تشكيل جلسه دهد، انجام مي‌گيرد.

شينهوا اعلام كرد: پاكستان بارها اعلام كرده است كه با هر گونه توسل به زور عليه ايران مخالف است و راه‌حل مسالمت‌آميز مساله‌ي هسته‌يي ايران را خواستار است.

هم‌چنين عباس سليمي نمين، مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره سفرهاي لاريجاني در خصوص مساله هسته‌يي كشورمان پيش از نشست شوراي حكام گفت: ايستادگي در برابر فشارهاي غرب از جمله آمريكا تقويت روابط دولت‌هاي اسلامي را مي‌طلبد.

سليمي نمين در خصوص روابط اخير پاكستان و رژيم صهيونيستي نيز اظهار داشت: علي القاعده ما نسبت به عدول كشورهاي اسلامي در رابطه با رژيم صهيونيستي مواضعي داريم كه نبايد نسبت به آن بي‌تفاوت بود.

وي با اشاره به پيگيري مستمر ارتقا روابط ساير كشورها با رژيم صهيونيستي عنوان كرد: يكي از سياست‌هاي روشن ايران كه از ابتداي انقلاب دنبال شده عادي شدن روابط كشورهاي اسلامي با رژيم غاصب اسراييل بوده، اما بدان معني نيست كه ايران در ارتباط با اين مساله مناسبات خود با پاكستان را يك دست انداز يا مساله جدي تلقي كند.

سليمي نمين واكنش ايران در راستاي روابط پاكستان با رژيم صهيونيستي را بسيار دقيق دانست و به تعويق سفر اخير دبير شوراي عالي امنيت ملي اشاره كرد.

وي تاكيد كرد: موضوع فلسطين براي همه كشورهاي اسلامي حايز اهميت است؛ لذا ايران نبايد در اين زمينه سكوت كرده و مواضع خود را ناديده بگيرد.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران پاكستان را جزو كشورهايي تحت فشار غرب و پيرو سياست‌هاي كلان آمريكا ذكر كرد و گفت: اين گونه دولت‌ها از افكار عمومي ملت خود ترسيده و از طرفي مجبور به كرنش در برابر خواسته‌هاي آمريكا هستند.

وي روابط با ملت پاكستان را قوي دانست و افزود: با درايت كافي مي‌توان از اين پتانسيل در جهت تصحيح رفتار دولت پاكستان بهره گرفت.

وي در ادامه به نفوذ جايگاه ايران در پاكستان اشاره كرد و افزود: از اين طريق مي‌توان اسلام آباد را در جهت توجه هر چه بيشتر خواسته‌هاي ملت‌هاي اسلامي در زمينه روابط با رژيم صهيونيستي سوق داد.

سليمي نمين گفت: گسترش روابط ايران با پاكستان به نفع پاكستاني‌ها نيز هست؛ لذا همراهي ايران را در دفاع از حقوق حقه خود در مقابل مواضع خصمانه غربي‌ها مي‌طلبد، اما اين گونه تلاشها نبايد در جهت تغيير مواضع ما نسبت به اسراييل باشد.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران تصريح كرد: مقاومت پاكستان در مقابل زورگويي‌هاي آمريكا بسته به وضعيت سياسي اين كشور دارد و ترديدي نيست كه ملت پاكستان حاضر نخواهد بود از حقوق ملت‌هاي اسلامي عدول كند.

وي مساله فلسطين در روابط با رژيم اشغالگر اسراييل را از مسايل درون ملت‌هاي اسلامي ذكر كرد و گفت: اين گونه مسايل نبايد با موضوع انرژي هسته‌اي كه بحث بين‌ اسلام و غرب است مخلوط كرد.

سليمي نمين گفت: انتظار مي‌رود كه پاكستان توان خود را براي مقابله با زورگويي‌هاي غرب خصوصا آمريكا افزايش دهد؛ چرا كه چنين فشارهايي به نفع ملت پاكستان نبوده و آنها را با مشكلات جدي مواجه خواهد كرد.

وي تصريح كرد: پاكستان در شرايطي نيست كه مانند ايران در برابر فشارهاي غرب مقاومت كند و لذا بايد در شرايط كنوني در جهت درك هر چه بيشتر دولتمردان غرب تلاش كرد.

سليمي نمين در زمينه روابط پاكستان با رژيم صهيونيستي معتقد است: ايران در اين گونه مسايل قدرت مانور بسيار كمي دارد اما از طريق گسترش مناسبات اقتصادي و سياسي مي‌تواند پاكستان را تا حدودي از داشتن رابطه با اسراييل دور كرده و توان ايستادگي پاكستان را افزايش دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha