• چهارشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-07509
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

خواست دانشجويان در حوزه‌ي سياسي چيست؟ /گفت‌وگو با تعدادي از فعالان دانشجويي/ عباسي‌نژاد، صفارهرندي، بلوكات، شريفي، راسخ و اشرفي‌نژاد

خواست دانشجويان در حوزه‌ي سياسي چيست؟
/گفت‌وگو با تعدادي از فعالان دانشجويي/
عباسي‌نژاد، صفارهرندي، بلوكات، شريفي، راسخ و اشرفي‌نژاد

«خواست دانشجويان در حوزه‌ي سياسي چيست؟» آزادي، دموكراسي، تعميق بينش و دانش، عدالت سياسي، دوري از سياسي‌كاري، التهاب سياسي و ابزار شدن براي احزاب، ... تعدادي از فعالان دانشجويي به اين پرسش پاسخ گفته‌اند كه حاصل آن در پي مي‌آيد:

عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران:

فعاليت دانشجويان از سوي مسوولان پاسخي نمي‌بيند

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ي علوم پزشكي دانشگاه تهران گفت: نحوه‌ي مطرح كردن آزادي و دموكراسي در انتخابات اخير براي مردم گنگ بود ولي همين شعار در دوم خرداد با استقبال همراه بود، ترجمه‌ي اين شعارها به زبان مردم بسيار مهم است.

« مريم عباسي‌نژاد » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: فعاليت دانشجويان تحت تاثير عوامل مختلف بعد از سال 78 و 82 با هزينه‌ي بالايي همراه بود و ايجاد فضايي امنيتي باعث كاهش فعاليت دانشجويان شد. فعاليت دانشجويان به دو صورت نمايان مي‌شود يا تئوريك و يا كارهاي عملي كه شامل ارتباط گرفتن با گروه‌ها و تعامل با نهادهاي سياسي است. كار تئوريك را در هر فضايي مي‌توان انجام داد و براي انجام كارهاي عملي بايد تاثيرگذاري آنها را نيز در نظر گرفت.

وي در ادامه اظهار كرد: فعاليت دانشجويان از سوي مسوولان پاسخي نمي‌بيند و خواسته‌هايي كه چندين بار بيان مي‌شود بدون جواب مي‌ماند و اين باعث كاهش انگيزه‌ي دانشجويان و ركود آن مي‌شود كه يكي از عوامل اين ركود كاهش تاثيرگذاري و امنيتي شدن فضا بوده است.

عباسي‌نژاد گفت: قبل از سال 82 شعار دوري از قدرت مطرح شد كه دنباله‌ي نقاط ضعفي بود كه دانشجويان در فعاليت احزاب پيشروي دوم خردادي مي‌ديدند، لذا باعث جدايي جنبش دانشجويي به طور عام شد.

وي اظهار كرد: شعار دوري از قدرت مطرح شد ولي به سمت و سوي آن اهميتي داده نشد و دوري از قدرت به سمت دوري از سياست‌ورزي رفت، اين در حالي است كه در شعار شاهد دوري از قدرت و حاكميت بوديم ولي در عمل اين امر تبديل به دوري جستن از ميدان بازي شد. اين انحرافات باعث كاهش انگيزه‌ي دانشجويان براي فعاليت و تعامل دانشجويان و به دست گرفتن ميدان توسط آنها شد.

دبير انجمن اسلامي دانشكده‌ي علوم پزشكي دانشگاه تهران اظهار كرد: بزرگ‌ترين لطمه‌اي كه جنبش دانشجويي از اين عوامل خورد را در انتخابات امسال شاهد بوديم كه حلقه‌ي اتصال نخبگان، اصلاح‌طلبان، عوام و جامعه كمرنگ شد و اين به دليل فضاي امنيتي، عدم تاثيرپذيري و انحرافي شدن شعار دوري از قدرت است.

عباسي‌نژاد در ادامه درباره‌ي خواست نياز سياسي دانشجويان اظهار كرد: بايد ديد دانشجويان چه‌قدر به تشكل‌هاي دانشجويي جذب مي‌شوند، در اين صورت است كه مي‌توان خواسته‌ي دانشجويان را مطرح كرد. اين در حالي است كه فقط در صورت همراهي تشكل‌ها با دانشجويان مي‌توان مهم‌ترين خواست آنها را در قالب دموكراسي يا نهادينه كردن روشنفكري ديني مشخص كرد.

دبير انجمن اسلامي دانشكده‌ي علوم پزشكي دانشگاه تهران هم‌چنين گفت: در انتخابات اخير، بعضي از تشكل‌ها دست به تحريم زدند و بعضي خواستند از طريق قانون دموكراسي‌خواهي را به كرسي بنشنانند، اين در حالي است كه غالب دانشجويان با آنها همراهي نكردند و اين نشان‌دهنده‌ي اين است كه آن دانشجويان به دنبال شعارهاي ديگري هستند.

وي گفت: البته وظيفه‌ي ما اين نيست كه اين شعارها را همراهي كنيم، ولي مي‌توانيم ضمن فعاليت و تلاش براي تحقق آرمان‌هاي تشكل خود، اين شعارها را نيز در نظر بگيريم، به طول مثال شعار غالب دانشجويان امروزه بحث عدالت است كه برداشت‌هاي متفاوتي از آن مي‌شود.

عباسي‌نژاد تاكيد كرد: بعضي عدالت را از نظر صنفي و رعايت حقوق دانشجويان و برقراري عدالت اجتماعي مدنظر قرار مي‌دهند و برخي عدالت را در توجه به اقشار محروم و اختلاف طبقاتي معني مي‌كنند، امروزه شعاري كه بتوان گفت 80 درصد دانشجويان به دنبال آن هستند وجود ندارد.

عباسي‌نژاد گفت: اتفاقي كه در انتخابات اخير افتاد اين بود كه مردم متوجه شدند شعارهاي سياسي ديگر راهگشاي مشكلات نيست. اين در حالي است كه عده‌اي معتقدند تلاش براي آزادي حلال مشكلات نيست، يعني شرايط را آن‌قدر سرسخت مي‌بينند كه بيشتر به حل مشكلات معيشتي مي‌پردازند و مشكل آزادي را حل ناشدني مي‌بينند.

وي گفت: دسته‌اي كه تلاش براي آزادي را بيهوده مي‌دانند به زودي متوجه مي‌شوند كه توقف در اين تلاش يك اشتباه است ولي دسته‌ي ديگر معتقدند شعار صد ساله‌ي آزادي و دموكراسي قابل پي‌گيري است و انتخاب افراد مختلف براي رياست جمهوري تفاوتي در شعارها ايجاد نمي‌كند.

عباسي‌نژاد گفت: مشكل چندين ساله‌ي ما استبدادزدگي و عدم توسعه‌ي سياسي است و اين‌كه آيا مي‌توان بدون توسعه‌ي سياسي مشكل معيشت مردم را حل كنيم؟ اين در حالي است كه حل مشكل اقتصادي مردم باعث رفتن آنها به سوي خواست آزادي مي‌شود.

وي در ادامه اظهار كرد: راديكالي كردن شعارها باعث عدم همراهي بدنه‌ي دانشجويي مي‌شود و تعداد كمي از دانشجويان حاضر مي‌شوند اين هزينه‌ها را بپردازند، دانشجويان آماده‌ي انجام كارهاي زيربنايي مي‌شوند تا شايد در سال‌هاي آينده گشايشي در تحقق اهداف ايجاد شود.

عضو بسيج دانشجويي دانشگاه تهران:

همه گفتمان دولت احمدي‌نژاد را پيش مي‌گيرند

عضو شوراي سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران گفت: احمدي‌نژاد روزهايي كه هيچ ياور تشكيلاتي و حزبي نداشت مهمترين تكيه‌ي او به دانشجويان اصولگرا بود.

« سجاد صفار هرندي » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: معتقدم دانشگاه در سال گذشته به لحاظ فعاليت سياسي سال خوبي را پشت سر گذاشت، هر چند ممكن است برداشت شود كه سال پركاري نبود اما معتقدم در حد معقول و خوبي بود و اين وضعيت مناسبي قلمداد مي‌شود. هر چند كه فعاليت سياسي سال گذشته‌ي دانشگاه عمدتا مربوط به رويداد انتخابات بود اما دانشگاهيان نقش مهمي در انتخابات رياست جمهوري داشتند.

عضو شوراي سياسي بسيج دانشگاه تهران افزود: يكي از مهمترين درس‌هايي كه مي‌شد از فعاليت سياسي دانشجويي در سال گذشته گرفت اين بود كه دانشجويان به سمت عمل‌زدگي حركت نكنند. سال گذشته نشان داد از آن فضا دوريم و دانشجو‌ها پيش از آنكه بخواهند به عمل‌زدگي قبلي دچار شوند، به سمت تعميق بينش و دانش خود حركت كردند و شايد علت آن كاهش نقش پياده نظام شدن دانشجويان براي جريانات و احزاب باشد.

سجاد كه همچنين فرزند «حسين صفارهرندي»، وزير ارشاد دولت جديد است، گفت: با توجه به توانايي دولت براي هژمونيك كردن گفتمان خود به نظر مي‌رسد همه‌ي كساني كه نگاه مثبتي به دولت اصولگراي احمدي‌نژاد ندارند چاره‌اي ندارند جز اينكه اين گفتمان را در پيش بگيرند.

وي مهمترين خواست دانشجويان را از تشكل‌هاي دانشجويي، پيوستن آنها به دانشگاه خواند و اظهار داشت: دانشجويان از تشكل‌ها مي‌خواهند سوار دانشگاه نشوند و خود را در كنار ساير بخش‌هاي دانشگاه قرار دهند. همچنين دانشجويان مي‌خواهند كه تشكل‌ها پياده نظام و ابزار افراد بيرون از دانشگاه نشوند.

صفار هرندي درباره‌ي كاهش فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان تصريح كرد: معتقد نيستم پيشروي اين وضعيت خطرناك است. هر چند افراطي كه بعد از دوم خرداد 76 در حوزه‌ي سياسي دانشگاه رخ داد، هنوز هم مي‌تواند به تفريطي منجر شود كه دانشگاه‌ها غير سياسي شوند.

وي در پايان گفت: بهتر است فعاليت‌هاي سياسي دانشگاه معقول باشد. در حال حاضر اقبال دانشجويان به سمت عرصه‌هاي فرهنگي، صنفي و هنري است، اين مساله‌ي بدي نيست و مي‌تواند زمينه ساز بازسازي علمي دانشگاه باشد.

دبيرسياسي انجمن‌هاي اسلامي مستقل:

عدالت در همه‌ي زمينه‌ها خواست دانشجويان است

دبير سياسي اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي مستقل دانشگاه‌ها گفت: اگر همه چيز را در داخل گفتمان عدالت خواهانه در نظر بگيريم برقرار عدالت در همه‌ي زمينه‌ها و شايسته سالاري و آزادي بيان و انديشه مهمترين خواست دانشجويان است.

« مهدي رجب بلوكات » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا، اظهار داشت: آزادي بيان و انديشه بايد از قالب شعار خارج شود و به مرحله‌ي اجراي خود برسد تا افكار مختلف بتواند به صورت علمي و در جايگاه نقد در دانشگاه‌ها عرضه شود.

بلوكات همچنين گفت: اولين چيزي كه دانشجويان در حوزه‌ي سياست خواستار آن هستند، شايسته‌سالاري در انتخابات مديران و كارگزاران نظام است. انتخاب مديران و كارگزاران شايسته، حلقه‌ي مفقوده‌اي است كه شعار آن سال‌ها داده شده ولي هنوز آنچنان كه بايد و شايد جامه‌ي عمل پوشانده نشده است.

دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل گفت: با توجه به نقش و جايگاه تشكل هاي دانشجويي و ويژگي اصلي آنان كه استقلال نسبي از كانون‌هاي قدرت و ثروت است، يكي از محل‌هاي رجوع مردم هستند و اگر امسال در بحث مواضع تشكل‌هاي دانشجويي پژوهشي داشته باشيم عمده‌ترين مطالبات دانشجويان عدالت خواهي است كه رييس جمهور نيز در قالب همين هدف و مبارزه با فقر و فساد و تبعيض توانست راي بياورد.

وي همچنين تاكيد كرد: شاخصه‌هاي تاثير جنبش دانشجويي از لحاظ آرماني نسبت به سال‌هاي گذشته كاهش داشته است كه دليل آن سياسي كار‌ي‌هاي جنبش‌هاي دانشجويي از جمله طيف راديكال دفتر تحكيم است كه جدايي آنها از بدنه‌ي جنبش دانشجويي و مطرح كردن مطالباتي كه اساسا مردمي نبود باعث كاهش بازدهي و تاثيرگذاري اين جنبش شد.

بلوكات اظهار كرد: دليل اين عدم اعتماد را در بحث انتخابات رياست جمهوري مي‌دانم كه علي‌رغم انتقادات شديدي كه دفتر تحكيم وحدت نسبت به دولت سازندگي و شخص آقاي هاشمي داشت، به راحتي اين مواضع به فراموشي سپرده شد و هاشمي مورد حمايت قرار مي‌گيرد و اين پارادوكسي است كه در ذهن مردم مطرح شد.

دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌ها گفت: دانشجويان بايد با نگاه علمي به قضايا بنگرند و نگاه به عرصه‌ي سياست نيز آگاهانه باشد، چنين نگاهي، نتيجه‌ي خوبي هم خواهد داشت.

بلوكات اظهار كرد: جنبش دانشجويي بايد دنبال غناي تئوريك خود برود، چرا كه به بن‌بست خوردن اين جبنش به خاطر ضعف تئوريك است، اگر اين ضعف در دانشجويان حل شود شاهد همگرايي بيشتر خواهيم بود.

وي درباره‌ي بدنه‌ي دانشجويي تشكل‌هاي دانشجويي نيز گفت: اين بدنه امروز از واقع بيني متفاوتي برخوردار است و رويكرد جنبش دانشجويي بحث اسلام خواهي است كه درون اين اسلام هم عدالت، هم آزادي در حوزه‌هاي مختلف و هم ارزش‌هاي آرماني وجود دارد.

اين فعال دانشجويي در پايان اظهار كرد: تنها عاملي كه باعث فعاليت بيشتر دانشجويان مي‌شود كارآمدي سيستم است، وعده‌ها تمام شده و دانشجويان منتظر كارآمدي در حوزه‌هاي مختلف هستند، اين باعث مشاركت بيشتر مي‌شود.

دبير سياسي سازمان ادوار تحكيم وحدت:

جريان دانشجويي مطالباتش را سازماندهي كند

دبير سياسي سازمان دانش‌آموختگان (ادوار تحكيم وحدت) شناختن نيازهاي به‌روز جامعه و برقراري ارتباط بين دانشگاهيان و توده و پر كردن شكاف‌هاي بين آنها را مهم‌ترين رسالت دانشجويان دانست و تاكيد كرد: پيدا كردن كانال‌هاي ارتباطي بسيار مهم است.

« حجت شريفي » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: در طول سال‌هاي اخير، تاثيرگذاري دانشجويان به دلايل زيادي كمتر شد، از جمله به دليل فشار روزافزون بر دانشجويان و فعاليت سياسي آنها.

وي با بيان اين كه «دفتر تحكيم وحدت گروه منتقدي است كه نقد قدرت را در دستور كار خود قرار داده»، گفت: دفتر تحكيم وحدت از زماني كه نقد قدرت را در دستور كار خود قرار داد، پس از آن اجازه‌ي برگزاري نشست در دانشگاه به آنها داده نشد و به اشكال مختلف در تعرض فشارهاي همه‌جانبه قرار گرفتند.

شريفي ادامه داد: شكاف بين دانشجويان، نخبگان و توده‌ي مردم باعث مي‌شود تا عده‌اي از آن به نفع خود بهره‌برداري كنند. يعني هرگاه توده و نخبگان جامعه به هم متصل شدند، مطالبات مردم به سمت خواست‌هاي سازمان‌يافته‌تر مانند دموكراسي، آزادي، دفاع از حقوق‌بشر پيش رفته كه در عمل تاثيرگذاري بالايي داشت، اما هرگاه اين شكاف زيادتر شده، برخي راحت توانسته‌اند عوام‌فريبانه عمل كنند.

شريفي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه «مهم‌ترين رسالت دانشگاه پر كردن شكاف بين نخبگان و توده‌ي مردم است»، افزود: به نظر من قرار بوده است دانشگاه حد واسطي باشد و پيام توده را به نخبگان و پيام نخبگان را به توده منتقل كند كه اتفاقا با قطع كردن راه‌هاي ارتباطي و تحت فشار گذاشتن دانشگاهيان، هم آنها را از انجام فعاليت‌هاي اصلي خود بازداشته و هم باعث كمرنگ شدن تاثيرگذاري آنها بر توده‌ي جامعه شدند و در كنار آن مي‌توان به دلايلي مانند تغيير بافت دانشگاه اشاره كرد. يعني طبقه‌ي اقتصادي دانشگاه در طول سال‌هاي اخير به شدت تغيير كرد.

وي توضيح داد: در سال 76 و پيش از آن، عمده‌ي جو دانشگاه از لحاظ اقتصادي از طبقه‌ي متوسط و رو به پايين بودند كه اين طبقه قطعا خواست‌هاي آرمان‌خواهانه‌ي بيشتري داشت كه بر اساس آن تلاش و مبارزه‌ي خود را سازماندهي مي‌كرد اما در سال‌هاي اخير به علت شايد دشوار شدن ورود به دانشگاه‌ها و يا ميزان كلاس‌هاي كنكور و رقابت‌هاي بسيار فشرده، اكثرا در دانشگاه‌هاي اصلي، طبقه‌اي شكل گرفته كه از لحاظ بافت اجتماعي از خانواده‌هاي كم‌جمعيت‌تر و مرفه‌تر هستند. بنابراين مطالباتشان رفاه‌طلب‌تر و فردطلب‌گرايانه‌تر شده و مسايل فردي بسياري در اولويت قرار گرفته و اين تغيير بافت خود موجب تغيير آرمان‌خواهي شده است. البته من معتقدم پارامتري كه در ايجاد دموكراسي مي‌تواند شكل بگيرد اهميت دادن به اصالت فرد است، اين‌كه هر كسي دموكراسي را از منظر برآوردن نفع خود ببينند و پي‌گير آن باشد، نه از منظر ايده‌آليستي و جمع‌گرايانه.

دبير سياسي سازمان دانش‌آموختگان افزود: اين اتفاق باعث شده كه در دانشگاه‌ها مسايل سياسي و پي‌گيري آرمان‌ها در اولويت‌ها بعدي قرار بگيرد و قطعا سياسي‌ترين دانشجويان در حال حاضر به طور آماري در بررسي جمعي، مسايل سياسي براي آنها شايد در اولويت چهارم يا پنجم قرار مي‌گيرد، در حالي كه در سال‌هاي 76، پي‌گيري مسايل سياسي اولويت‌هاي بالاتري براي دانشجويان داشت.

وي در ادامه درباره‌ي سازماندهي تشكيلاتي تشكل‌هاي سياسي دانشجويي افزود: در اين تشكل‌هاي اصلي از جمله انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان، اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان و دفتر تحكيم، بايد اذعان داشت كه از يك سو ضعف ساختاري و تشكيلاتي و عدم امكان سازماندهي وجود دارد كه بخشي از آن به دليل فشارهاي وارده است و از سوي ديگر پراگماتيسم شدن جريان دانشجويي و عدم پرداختن به سازماندهي تشكيلاتي بود كه در كنار آن فاصله‌ي سني به اجبار بين سران مجموعه‌ي دفتر تحكيم وحدت، انجمن‌هاي اسلامي و بدنه‌ي دانشجويي اتفاق افتاد.

شريفي درباره‌ي علت اين فاصله‌ي سني گفت: به دليل عدم اجازه‌ي برگزاري نشست، دفتر تحكيم وحدت سال‌ها از برگزاري نشست براي انتخابات خود محروم است، چنان‌چه در حال حاضر اعضاي تحكيم وحدت در حدود چند ماه است كه جهت برگزاري نشست خود در يكي از دانشگاه‌هاي كشور، براي اخذ مجوز تلاش مي‌كنند، اما چون اين فرصت به آنها داده نمي‌شود، عملا شاهد آن هستيم كه شوراي مركزي كه فعاليت آن يك ساله است در حدود دو ساله فعاليت مي‌كند كه اين موضوع هم باعث كاهش انگيزه‌ها و باعث تغيير بافت آن مي‌شود. يعني كسي كه سه سال گذشته دانشجو بوده و عضو شوراي مركزي تحكيم شده، قطعا نبايد توقع داشت كه اكنون هم همان دانشجو باشد. در نتيجه فاصله‌اي بين سران و بدنه‌ي جنبش دانشجويي افتاده و باعث كاهش اثرگذاري دانشجويان در حوزه‌ي سياسي شده است، هرچند بايد اذعان داشت كه هنوز بي اغراق در بين گروه‌ها، گروهي كه بيشترين اثر را دارد دانشگاه و دانشجويان است. درست است كه افت كرده اما هم‌چنان دانشگاه در برابر طبقات ديگر مانند روحانيون، مهندسان، شاغلان، احزاب و گروه‌هاي سياسي، بيشترين مرجعيت را دارد.

شريفي به انتخابات رياست جمهوري و مجلس اشاره و تصريح كرد: هرچند دانشجويان و فراخواني كه داشتند نسبت به شركت يا عدم شركت و حمايت از برخي كانديداها تاثيرگذار بودند، اما تاثيرگذاري آنها اصلا با مرجعيتشان در سال‌هاي 76 و 80 قابل مقايسه نبود.

وي شناختن نيازهاي به‌روز جامعه و برقراري ارتباط بين دانشگاهيان و توده و پر كردن شكاف‌هاي بين آنها را مهم‌ترين رسالت دانشجويان دانست و افزود: متاسفانه شايد جنبش دانشجويي توجهش به چند سايت معطوف شده و به آن بسنده كرد تا پيام‌هايش در سايت‌ها خوانده شود، در حالي كه كانال‌هاي ارتباطي بايد بسيار گسترده‌تر باشد، بنابراين پيدا كردن كانال‌هاي ارتباطي بسيار مهم است.

حجت شريفي بر تغيير بدنه، خواسته‌ها و مطالبات جنبش دانشجويي تاكيد كرد و رشد فرديت را باعث شكل گرفتن دموكراسي و رفاه دانست و مهم‌ترين خواسته‌ي دانشجويان را احساس احترام از ساير تشكل‌هاي دانشجويي و احساس آزادي در فضاي سياسي خواند.

وي گفت: مطالباتي مانند آزادي، حقوق بشر، احترام به انسان و كرامت انساني و توجه به دموكراسي، در كنار مطالبات فردي هنوز در اولويت قرار دارد. بنابراين جريان دانشجويي بايد در فضاي فعاليت سياسي مطالبات خود را در يك ساز و كار دموكراتيك سازماندهي كرده و پيام خود را به حاكميت برساند و پي‌گير مطالبات دانشجويان باشد و بتواند صداي نقد خود را به حاكميت برساند.

دبير سياسي سازمان دانش‌آموختگان ايران اسلامي، همچنين گفت: تحمل و مدارا بايد از سوي نظام باشد؛ چرا كه اقتضاي جوان و دانشجو اين است كه رفتارهاي تند و حرف‌هاي گزنده بگويد.

شريفي بر توجه به خواست دانشجويان و ايجاد فضاي آزاد براي بيان مطالبات تاكيد كرد و افزود: از جانب احزاب و گروه‌ها نبايد فضايي ايجاد شود كه بخواهند دانشجويان دنباله‌رو آنها باشد و نبايد دانشگاه را حياط خلوت خود در دانشگاه‌ها بدانند، اعتقاد ما اين نيست كه دانشگاه و دانشجو بايد براي تمام مسايل كشور تعيين‌كننده باشد، اما بايد با آنها گفت و گو شود و آنها را دخيل بدانند و در كنار آن ايجاد فضاي آزاد براي فعاليت تشكل‌ها، بها دادن به گروه‌ها و NGO ها و غيره باعث مي‌شود هم دانشجو رشد پيدا كند و هم دخالت در فعاليت‌هاي سياسي داشته باشد.

شريفي در ادامه تصريح كرد: انتظار نداشته باشيم دانشجويان به عنوان حاميان افراد عمل كنند، بلكه آنها بايد بتوانند حرف‌هاي اصولي خود مانند دفاع از دموكراسي و حقوق بشر، رفاه و پيشرفت را در جامعه پرورش دهند كه ايجاد مقدماتي براي آنها خواسته‌ي دانشجويان از حاكميت است.

مسوول بسيج دانشجويي اميركبير:

علاقه‌ي خاصي به فعاليت‌هاي سياسي عميق وجود ندارد

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير با بيان اين‌كه « دانشجويان از فعاليت‌هاي سياسي زياد و خارج از وظيفه‌ي فعالان دانشجويان سرخورده شدند »، گفت: حتي جامعه نيز از التهابات سياسي خسته شده و سعي دارد مسايل اقتصادي را در دستور كار قرار دهد.

« محمد راسخ » در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: برخوردهايي كه بين بدنه‌ي دانشجويي و ساير نهادها به وجود آمد و هم‌چنين شرايط جامعه و شعارهايي كه خاتمي در اوايل دوره‌ي رياست جمهوري مطرح كرد در اين فضا تاثيرگذار و دليل ديگر چرخش در دانشگاه‌ها بود كه به موجب آن مسايل علمي حتي در دانشگاه‌هاي پرتشنج اولويت بيشتري پيدا كرده است.

وي هم‌چنين گفت: به نظر مي‌رسد دانشجويان احتياج به ايجاد اميد و انگيزه دارند، در اين راستا اگر شاهد كارآمدي دولت و جوانگرايي در اين حوزه باشند و اگر در معادلات كشور تاثيرگذار باشند اين انگيزه ايجاد مي‌شود.

اين عضو بسيج دانشجويي افزود: از طرفي هم بايد هزينه‌ي فعاليت‌هاي سياسي كمتر شود؛ چرا كه در اين چند سال فعاليت‌هاي سياسي به شدت پرهزينه بوده است و اگر دانشجويان به آينده‌شان مطمئن باشند و بدانند كه اين فعاليت‌ها به زندگي‌شان لطمه نمي‌زند، رغبت بيشتري به فعاليت سياسي پيدا مي‌كنند.

راسخ ادامه داد: هم‌چنين پررنگ‌تر شدن شعارهاي اوايل انقلاب موجب علاقه‌مندي بيشتر دانشجويان به سرنوشت كشورشان مي‌شود؛ چرا كه در اين سال‌ها از آرمان‌هاي انقلاب فاصله گرفتم و با بيان اين شعارها توسط دولت احمدي‌نژاد پايبندي دانشجويان به آن انگيزه‌ها ديده شد. البته منظور انجام اقدامات انقلابي نيست ولي دانشجويان بايد در حال ثبات هم آرمان‌هاي خود را داشته باشند.

اين فعال دانشجويي گفت: چند سالي است كه از حضور و علاقه‌ي دانشجويان به سياست كاسته شده است. البته دانشگاه تهران و اميركبير رونق بيشتري از اين لحاظ داشتند، ولي اكثر تشكل‌هاي دانشجويي حوزه‌ي فعاليت خود را از بخش سياسي دور كردند البته با توجه به حساسيت‌هاي ويژه‌ي انتخابات تشكل‌ها درگير اين مساله شدند و توانستند در مواقعي دانشجويان را با خود همراه كنند، ولي برخي كه تحريم انتخابات را در پيش گرفتند علي‌رغم تريبون آزادها و بيانيه‌ها موفق نبودند.

وي اضافه كرد: با توجه به تاثيرگذاري قشر دانشجو در زمان انتخابات، توانست در اين دوره تاثيرگذار باشد، دانشجويان هم‌چنين به دكتر احمدي‌نژاد استقبال و رغبت خوبي نشان دادند و همين امر به آراي ايشان كمك زيادي كرد. دانشجويان هم‌چنين در حوزه‌ي سياست خارجي توانستند در معادلات بين‌الملل فعال باشند و از كشور دفاع كنند.

راسخ با بيان اين‌كه «در فضاي دانشگاه‌ها علاقه‌ي خاصي به فعاليت‌هاي سياسي عميق وجود ندارد»، دليل آن را اتفاقات چند سال گذشته و آنچه خستگي مردم مي‌خواند عنوان كرد و افزود: اگر تشكل‌ها بخواهند فعاليت سياسي خود را ادامه دهند بايد مراقب چرخش‌ها باشند و نقد عالمانه‌ي دولت و نقد منصفانه‌ي حكومت را در دستور كار خود قرار دهند.

وي هم‌چنين گفت: برنامه‌هاي سياسي دولت جديد اين است كه از التهابات سياسي بكاهد، تشكل‌ها نيز بايد با مسايل فرهنگي و نشاط‌آور مسايل سياسي را دنبال كنند تا با قاطبه‌ي دانشجويان همراه شوند.

اين عضو بسيج دانشجويي گفت: اگر به دنبال توسعه‌ي سياسي هستيم بايد از دانشگاه شروع كنيم؛ چرا كه دانشجويان قشري فعال و با انگيزه هستند. هم‌چنين تشكل‌هايي مثل تحكيم وحدت به لحاظ تحليلي و مبنايي دچار كمبود و كاستي شده‌اند و نتوانستند رسالت خود را انجام دهند، در حالي كه بايد به بالا بردن بينش و تلاش براي انسجام دروني بپردازند.

محمد راسخ با بيان اين‌كه «در وضعيت كنوني حساسيت ويژه‌ي دانشجويان به شعارهاي دكتر احمدي‌نژاد، عملكرد دولت و انرژي هسته‌يي است»، افزود: جمعيت محدودي هم در حال دست و پا زدن‌هاي قديمي، گذار از دين و دموكراسي‌خواهي هستند.

وي با بيان اين‌كه «با انتخاب وزير امور خارجه‌ي جديد نگراني‌ها از مساله‌ي هسته‌يي برطرف شده» اظهار داشت: دانشجويان خواستار فضاي آرام و منطقي هستند كه در آن به تحصيل بپردازند، از طرف هم تشكل‌ها مي‌خواهند كه به دنبال مسايل صنفي آنها باشند و در حوزه‌ي سياسي نيز تحقق شعارهاي دولت جديد را مي‌طلبند و مي‌خواهند كه تشكل‌ها مطالبات آنها را به گوش مسوولان برسانند.

دبير انجمن اسلامي دانشگاه شهيد رجايي:

اكنون خواست اصلي اغلب مردم مسايل اقتصادي است

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد رجايي با بيان اينكه «انجمن‌هاي اسلامي براي تداوم تاثيرگذاري به بدنه احتياج دارند»، اظهار داشت: در اين چند سال به خاطر هزينه‌بر و وقت گير بودن فعاليت‌هاي سياسي با ريزش بدنه مواجه بوديم، الان بايد به فكر احياي دوباره‌ي بدنه باشيم.

«مجيد اشرفي‌نژاد» در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: وظيفه‌ي جنبش دانشجويي تاثيرگذاري نيست، وظيفه‌ي اصلي آن پل بين روشنفكران و جامعه است. قبلا جنبش دانشجويي بيشتر به سمت روشنفكران مي‌رفت ولي در حال حاضر به سمت مردم پيش مي‌رود و احتمالا اين روند ادامه خواهد داشت.

وي افزود: شعارهايي كه در انتخابات رياست جمهوري داده شد، بيشتر به سمت عدالت رفته است و يكي از علل ريزش نيرو‌ در انجمن‌هاي اسلامي همين بود كه به مشكلات اقتصادي جامعه توجه نكردند. در دوم خرداد 76 نيز خواسته‌ي مردم ايجاد فضاي باز سياسي و تحرك سياسي بود ولي متاسفانه الان خواست اصلي اغلب مردم مسايل اقتصادي است كه انجمن‌هاي اسلامي بايد به عنوان پلي بين روشنفكري و توده‌ي جامعه، براي آن فكري كنند.

اين فعال دانشجويي با بيان اينكه «تشكل‌هاي دانشجويي بايد نياز سنجي كنند»، گفت: تشكل‌ها بر آمده از دانشجويان هستند و حرف آنها حرف دانشجويان و بدنه‌ي دانشجويي است. البته تشكل‌ها به خاطر جذب نيرو نيازمند اين هستند كه حرف دانشجويان را بزنند. در حال حاضر اكثريت دانشجويان درخواست‌هاي اقتصادي دارند و به خاطر سن‌شان به مسائلي مثل اشتغال، آينده و مسكن توجه دارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha