• سه‌شنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۸۴ / ۲۰:۱۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8406-07129
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

سفر رييس مجلس به نيويورك لغو شد

سفر رييس مجلس به نيويورك لغو شد

سفر رييس مجلس شوراي اسلامي كه قرار بود براي شركت در دومين اجلاس روساي مجالس به نيويورك انجام شود، لغو شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي حدادعادل، قرار بود بعدازظهر امروز تهران را به منظور شركت در دومين اجلاس جهاني روساي مجالس به قصد آلمان و از آلمان به قصد نيويورك ترك كند.

اين درحالي است كه صبح روز سه‌شنبه دو نفر از اعضاي هيات پارلماني ايران به منظور شركت در اين اجلاس تهران را ترك كرده بودند.

اوايل هفته‌ي جاري سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان از مخالفت دولت آمريکا با صدور رواديد به هيات پارلماني جمهوري اسلامي ايران براي شرکت در کنفرانس جهاني روساي مجالس کشورها خبر داده بود و آن را اقدامي زشت و ابزاري دانست و آن را تقبيح کرد.

حميدرضا آصفي با بيان اينكه آمريکا با اين اقدام غيراخلاقي نشان داد که فاقد صلاحيت براي ميزباني نهادهاي بين المللي است، تصريح كرد: در حالي که مجالس کشورها نماد مردم‌سالاري و دموکراسي بوده و يکي از مباحث جلسات روساي مجالس چگونگي گسترش و نهادينه کردن مردم‌سالاري است، اين اقدام آمريکا بر خلاف ادعاهاي آنها و مخالفت آشکار با مردم‌سالاري و دموکراسي مي باشد.

اين اقدام دولت آمريكا با واكنش‌هاي تند داخلي نيز روبه‌رو بود.

حميدرضا حاجي‌بابايي، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار ايسنا اظهار داشت: قرار بود تا دكتر غلامعلي حداد عادل را حجت‌الاسلام موسي قرباني، عضو هيات رييسه و تني چند از اعضاء كميسيون امنيت ملي در اين سفر همراهي كنند.

اين عضو هيات رييسه مجلس هم‌چنين از تلاش‌هاي ايران براي گرفتن ويزا خبر داده و گفته بود:« ما تمام تلاش خود را تا روز 14 شهريورماه خواهيم داشت، اما اگر تا اين روز نتيجه‌اي حاصل نشود، قطعا موضع‌گيري خواهيم كرد.»

رييس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز با اشاره به اين‌كه مسايل حاشيه‌اي و احتمالي نسبت به سفر روساي مجلس و جمهوري اسلامي ايران به نيويورك وجود داشت و دارد، ادامه داد: فضاي سياسي كنوني بين‌المللي با تحرك گسترده‌ي رسانه‌اي و ديپلماسي محدوديت‌هاي زيادي را در پيشبرد مواضع ايران ايجاد كرده است.

به گفته‌ي وي، با تجربه‌ي سفر رييس مجلس به بلژيك احتمال مساله‌سازي‌هاي حاشيه‌اي و جديد در سفر حدادعادل و احمدي‌نژاد به نيويورك قابل پيش‌بيني بود.

طلايي‌نيك با بيان اينكه كارشكني آمريكا در عدم صدور رواديد براي هيات پارلماني ايران را دو زاويه‌ي حقوقي و سياسي مي‌توان ارزيابي گفت: به لحاظ حقوقي و موازين بين‌المللي اقدام آمريكا وجاهت قانوني ندارد؛ زيرا نيويورك به عنوان شهري كه مقر سازمان ملل متحد است بايد از امكان بين‌المللي براي تعامل و رفت و آمد نمايندگان كشورها برخوردار باشد.

وي افزود: ايجاد محدوديت از سوي آمريكا براي فعاليت‌هاي سازمان ملل متحد موقعيت سياسي و بين‌المللي آمريكا را زير سوال خواهد برد؛ زيرا با رفتارهاي غيرمنطقي و غيرحقوقي آمريكا در عدم صدور رواديد در اجلاس‌هاي بين‌المللي سازمان ملل، موجب كاهش اعتماد و اتكاي دولت‌ها به قرار داشتن سازمان ملل در خاك آمريكا خواهد شد.

جمال كريمي‌راد، سخنگوي قوه‌ي قضاييه و وزير دادگستري نيز با محكوم كردن اقدام آمريكا در ندادن ويزا به هيات پارلماني ايران براي حضور در كنفرانس جهاني روساي مجالس كشورها به خبرنگار ايسنا گفت: اين كنفرانس معمولا قبل از جلسه‌ي سران كشورها در سازمان ملل برگزار مي‌شود كه از ايران نيز به عنوان يكي از اعضا براي حضور در اين كنفرانس دعوت به عمل آمده ولي آمريكا در موعد مقرر نسبت به صدور ويزا براي هيات ايراني اقدام نكرده است كه قطعا اين عمل آمريكا خلاف قوانين و مقررات بين‌المللي است.

وي تاكيد كرد: آمريكا به عنوان يك عضو جامعه‌ي جهاني نبايد چنين اقدامات بي‌قانوني را انجام دهد.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه خاطرنشان كرد: جامعه‌ي جهاني بايد نسبت به اين اقدامات واكنش نشان دهد. دولت ايران نيز طبيعتا پي‌گيري‌هاي لازم را خواهد داشت و اعتراض خود را به اين اقدام غيرقانوني پي‌گيري خواهد كر

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha