• یکشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-05767

دبير سياسي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان: ـ احزاب بايد جوانگرايي كنند ـ مشاركت و موتلفه به نسل‌سوم مجال دهند

دبير سياسي جامعه‌ي اسلامي دنشجويان گفت: از احزاب، چه احزابي مانند موتلفه و چه احزابي مانند مشاركت انتظار مي‌رود كه فضايي ايجاد كنند تا نسل سومي‌ها مجالي براي عرضه‌ي خود پيدا كنند. «اميرحسين خليلي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا اظهار داشت: در ايدئولوژي اسلامي احزاب به سه گروه تقسيم مي‌شوند، احزاب اسلامي، شيطاني و احزاب خنثي. احزاب اسلامي احزابي هستند كه زير چتر ولايت الهي قرار داشته باشند، ما در رابطه با بحث حزب نيازمند يك تعريف بومي و متناسب با فضاي ايران هستيم و متعاقب آن بايد كار ويژه‌هايي عمومي و متناسب با شرايط ايران را براي احزاب تعريف كنيم تا احزاب كارآمدي داشته باشيم. وي ادامه داد: عموما كار ويژه‌هاي احزاب واسطه بودن بين مردم و حكومت، بيان كردن مطالبات آنها، آموزش سياسي به مردم و سازماندهي اعضا و هواداران است. اما در ايران بايد احزاب را بر ساخت‌هاي حقيقي قدرت و روابط حقيقي اجتماعي استوار كرد نه اينكه پايه‌هاي آن را روي ساخت‌هاي دولت ساخته بنا كنيم، چرا كه احزاب دولت ساخته دوام نداشته و لذا وقتي احزاب را بر آنها استوار كنيم با افول قدرت آن حزب دچار تلاطم خواهد شد اما اگر يك ساخت و جريان حقيقي را انتخاب كرده و حزب را نماينده‌ي آن جريان قرار دهيم، دوام و كارآمدي حزب افزايش خواهد يافت. وي رسانه‌ها، نشريات داخلي احزاب، نشريات سراسري آنها (به اصلاح ارگان حزب) جلسات هفتگي احزاب، وبلاگ‌ها و سايت‌هاي اينترنتي را كانال ارتباطي احزاب با مردم دانست و افزود: البته در برخي از كشورها متناسب با قوانين احزاب مي‌توانند از راديو و تلويزيون نيز به عنوان كانال‌هاي ارتباطي خود استفاده كنند. دبير سياسي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان خاستگاه و ايدئولوژي احزاب را در جذابيت آن حزب موثر خوانده و تصريح كرد: هر خاستگاه و ايدئولوژي قشر خاصي را به خود اختصاص مي‌دهد، مثلا احزابي كه خاستگاه آن دانشگاهيان هستند، رغبت دانشجويان و دانشگاهيان به آن بيشتر خواهد شد، همچنين اعضا نيز مي‌توانند در جذابيت حزب موثر باشد، به هر حال حزبي كه اعضا و هيات موسس آن و همچنين شوراي مركزي آن نخبه باشند باعث مي‌شود جذابيت حزب افزايش يابد، برنامه‌هاي حزب نيز جزء عوامل جذاب محسوب مي‌شود كه هر چه واقعي‌تر و راه‌حل‌هاي ملموس‌تري‌ براي رفع مشكلات مردم ارائه دهند، جذابيت آنها بيشتر خواهد شد، البته در اين ميان تبليغات را نبايد در جذابيت حزب فراموش كرد. خليلي در ادامه خاطر نشان كرد‌: اگر خاستگاه را فراگير تعريف كرده و آن را مختص به صنف خاصي نكنيم، اين خاستگاه عموم مردم را مخاطب خود قرار مي‌دهد و نكته‌ي مهم اينجاست كه احزاب در كشور ما بايد جوانگرايي كرده و نسل سوم هم اجازه‌ي ورود به شوراي مركزي آنها را داشته باشند و احزاب‌، آنها را در برنامه‌ريزي‌هاي استراتژيك خود دخليل كنند، چرا كه حزب بستري است براي تربيت كادر‌هاي استراتژيك و با توجه به كار ويژه‌هايي كه در دهه‌ي سوم انقلاب ما نيازمند آن هستيم و احزاب مي‌توانند نقش موثري در آن داشته باشند، تربيت كادر‌هاي استراتژيك است و بايد اين كادر از نسل سوم انقلاب انتخاب شود. اما اين بيم هم وجود دارد كه به خاطر ابقاي نسل اول و دوم انقلاب، نسل سوم آنچنان كه بايد و شايد ‌تربيت نشود. وي افزود: با نگاه به نسل اول و دوم احزاب روشن است كه اين دو نسل از زمان جواني وارد احزاب شده و مجالي براي عرضه‌ي خود پيدا كردند، بنابراين به نسل سوم هم بايد چنين فضايي داده شود، چه احزابي مانند موتلفه و چه احزابي مانند مشاركت از آنها انتظار مي‌رود كه اين فضا را ايجاد كنند. خليلي در ادامه افزود: توصيه‌ي من به آنها اين است كه درصد خاصي از شوراي مركزي خود را به نسل سومي‌ها يعني جوانان زير 30 سال اختصاص دهند و اصطلاحا احزاب ما علاوه بر حبيب ‌ابن مظاهر بايد علي اكبر هم داشته باشند، يعني جوان‌ها و پير‌ها در كنار يكديگر قرار بگيرند، چرا كه احزاب بستر مناسبي براي انتقال تجربه به جوانان بوده و پير‌ها هم مي‌توانند از پتانسيل جوانتر‌ها بهره‌ برده و استفاده كنند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha