• شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-05072

/تريبون آزاد دانشجويي/ سخنگوي جنبش عدالت‌خواه دانشجويي: ـ تحجرستيزي بدون ظلم ستيزي ممكن نيست ـ اصلاح‌طلبان نبايد همچنان خود را مدعي خط امام(ره) بدانند

/تريبون آزاد دانشجويي/
سخنگوي جنبش عدالت‌خواه دانشجويي:
ـ تحجرستيزي بدون ظلم ستيزي ممكن نيست
ـ اصلاح‌طلبان نبايد همچنان خود را مدعي خط امام(ره) بدانند
سخنگوي جنبش عدالت‌خواه دانشجويي ابراز عقيده كرد: نيروهاي به اصطلاح اصلاح‌طلب نبايد به خودشان جرات بدهند كه هم‌چنان خود را مدعي و صاحب خط امام(ره) بدانند. «محمدجواد ميري» به خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: دو جريان به صورت جدي از مدت‌ها پيش در كشور بروز پيدا كرده و بحث و نزاع مي‌كنند، يكي با عنوان مبارزه با تحجر و واپس‌گرايي، و ديگري عدالت‌خواهي و مبارزه با ظلم و تبعيض و فقر فعاليت مي‌كنند، آنچه كمتر به آن توجه مي‌شود اين است كه آيا اساسا تحجرستيزي بدون ظلم ستيزي ممكن است يا نه؟ وي افزود: اگر به تعريف امام(ره) از اسلام ناب برگرديم مي‌بينيم كه امام، تحجرستيزي و ظلم‌ستيزي را به عنوان دو ركن انديشه‌ي انقلاب اسلامي مطرح مي‌كردند و هميشه تاكيد داشتند كه انقلاب، انقلاب اسلام ناب بر اسلام آمريكايي بود و تعريف ايشان از اسلام آمريكايي، اسلام تحجر، ظلم و انفعال بود. در حالي كه يك جريان مدعي عدالت‌خواهي و مبارزه با ظلم است و ديگري مدعي تحجرستيزي و مبارزه با واپس‌گرايي بدون تفكر عدالت‌خواهي است. اين فعال دانشجويي گفت: من ترجيح مي‌دهم در اينجا بر نقد جرياني كه ادعاي مبارزه با تحجر را دارد، تاكيد كنم. آقاي خاتمي با شدت و غلظت بيشتري بر لزوم مبارزه با واپس‌گرايي تاكيد مي‌كنند، سوال من اين است كه آيا اين تحجر ستيزي كه مطرح مي‌كنند، همان تحجرستيزي است كه در دهه‌ي 60 چپي‌ها مطرح مي‌كردند؟ وي اظهار داشت: هر چه جلوتر مي‌رويم، آنچه از شعارهاي قديمي باقي مي‌ماند تنها مبارزه با تحجر و واپس‌گرايي است، در دهه‌ي 60 سعي مي‌شد از يك پايگاه ديني و جناحي انقلابي به طرح اين شعارها پرداخته شود، اما هر چه جلوتر آمدند گرفتار انفعال در برابر تفكر حاكم بر جهان شدند و رويكرد شبه ليبرالي و شبه سكولاريسم پيدا كردند و آنچه باقي ماند تحجرستيزي بود، آن هم نه با رويكرد ديني و انقلابي بلكه با رويكرد شبه ليبرالي. ميري گفت: دو جريان بعد از جنگ با هم نزاع و ستيزه كردند، عده‌اي حرفشان اين بود كه نبايد اسلام را در مسايل ظاهري خلاصه كنيم و نبايد دچار قشري‌گري و رياكاري شويم و جريان مقابل هم متهم به ظاهرگرايي و قشري‌گري بود. اما اين دو جريان در يك نقطه با هم اشتراك بسيار جدي داشتند و هر دو در يك نقطه ضعف اساسي داشتند كه كمتر به آن توجه شد و آن اين بود كه هر دو قايل به اسلام فردي بودند و از اسلام اجتماعي كه از دغدغه‌هاي امام(ره) بود غافل بودند. وي در ادامه گفت: اين موضوع قابل نقد جدي است، يكي اين كه اگر اين تحجرستيزي از يك موضع ديني است چرا همراه با عدالت‌خواهي نيست، ديگر اينكه اينها در برابر جريان‌هاي التقاطي و انفعالي هيچ موضع منفي ندارند و تنها در برابر تحجر و واپس‌گرايي موضع نشان مي‌دهند. سخنگوي جنبش عدالت‌خواه دانشجويي افزود: ما ضمن خسته نباشيد به آقاي خاتمي در دوران فعاليت پر تلاش ايشان، براي جريان به اصطلاح اصلاح‌طلب آرزو مي‌كنيم تا بتوانند در كنار جريان به اصطلاح اصولگرا حضور سياسي خود را در جامعه حفظ كنند و هر دو فوايد سياسي داشته باشند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha