• دوشنبه / ۷ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8406-02773
  • منبع : مطبوعات

از دوقلوهاي مريخ‌نورد چه خبر؟ صعود موفق مريخ‌نورد «روح» از قله «هازبند» در مريخ

مريخ‌نورد «اسپيريت» (روح) هنوز هم پس از طي تقريبا 500 روز مريخي - البته اضافه بر زمان برنامه‌ريزي شده - با قدرت تمام ماموريت خود را ادامه مي دهد.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، كاوشگر تحقيقاتي مريخ - روح - از قله «هازبند» بالا رفت و موفق شد نمايي فوق العاده را از دهانه «گاسو» تهيه كند.

در روبروي حوزه برخوردي، توده‌هاي شني فصلي موسوم به توفان‌هاي شيطاني در حال فعاليت هستند.

براي دانشمنداني كه در راستاي اين مأموريت در پاسادناي كليفرنيا فعاليت مي‌كنند اين مرحله از كاوش بسيار شيرين بود .

جوي كريسپ - دانشمند برجسته آزمايشگاه JPL ناسا - مي گويد: ما در زمان موفقيت بسيار هيجان زده بوديم و اگرچه اين تقلايي براي دستيابي به قله بود اما تيم ما جدا تحريك شده بودند .

قله «هازبند» كه به يادبود «ريك.هازبند» - فرمانده شاتل كلمبيا - نامگذاري شده، مرتفع‌ترين مكان در ميان تپه‌هاي كلمبيا مريخ است كه 107 متر از سايت فرود كاوشگر فراتر است.

به گزارش ايسنا از پارس‌اسكاي، روح به كاوش‌هاي خود در مناطق مريخي ادامه خواهد داد و طبق گفته هاي دانشمندان مرحله بعدي پيمايشي سطحي جهت يافتن مسيري مناسب براي بازگشت به پايين تپه است .

گفتني است، دو كاوشگر مريخ‌نورد ناسا به نام‌هاي «روح» (SPIRIT) و «فرصت» (OPPORTUNITY) كه به ترتيب در 14 دي و 5 بهمن ماه سال 82 بر خاك اين سياره سرخ فرود آمدند، ماموريت ابتدايي سه ماهه خود را در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت 83 با موفقيت به پايان رساندند.

دوام و عمر طولاني غير منتظره اين دو كاوشگر امكان بررسي و كار بر روي اين سياره را فراهم كرد به طوري كه ماموريت سه‌ماهه آنها پس از گذشت بيش از يك سال همچنان ادامه دارد.

مديريت برنامه‌هاي اكتشافات مريخ ناسا را دكتر فيروز نادري، دانشمند برجسته ايراني بر عهده داشت كه چندي پيش به دليل عملكرد موفق خود به مديريت ماموريت‌هاي منظومه شمسي ناسا ارتقا يافت.

وي، فروردين ماه 1379 در شرايطي اين مسئوليت را پذيرفته بود كه دو ماموريت مهم قبلي اعزام سفينه به مريخ ناسا با شكست مواجه شده بود.

علاوه بر دكتر نادري، متخصصان و پژوهشگران ايراني ديگري نيز در بخش‌هاي مختلف ناسا در طراحي، ساخت، پرتاب و هدايت اين مريخ‌نوردها نقش داشته‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha