• دوشنبه / ۷ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8406-02669

عضو طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت /2/ مهمترين چالش ما پيوند مجدد انجمن‌هاي اسلامي است

عضو طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت /2/
مهمترين چالش ما پيوند مجدد انجمن‌هاي اسلامي است

خبرنگار ايسنا: فكر مي‌كنيد براي تقويت تعامل دولت و فعالان دانشجويي بايد چه كرد؟

محمد بياتيان: دولت آتي اگر خواهان موفقيت و پيشرفت خود است حتما بايد با دانشگاه و دانشجويان در هر زمينه‌اي مشورت كند. مسائل خود را در درون دانشگاه مطرح كرده، اين مسائل نقد شود و نقدهاي دانشجويان و دانشگاهيان جمع‌آوري شود و بر اساس آنها تصميم‌گيري و تصميم‌سازي كنند. اگر آقاي احمدي‌نژاد، فراموش كند كه از جوانان بهره ببرد، مطمئنا پيروز نخواهد شد و اگر از اين پتانسيل بسيار بالاي جواناني كه هفتاد درصد جامعه را تشكيل مي‌دهد، استفاده كند حتما موفق خواهد شد.

ايسنا: به نظر شما ارتباط اصلاح‌طلبان در دوره‌ي جديد با جنبش چه تغييري با هشت سال گذشته خواهد داشت؟

بياتيان: به نظر من منطقي‌تر با دانشجويان برخورد خواهند كرد، متاسفانه دخالت احزاب (در كار تشكل‌هاي دانشجويي) در دوره‌ي اصلاحات خيلي عميق شده بود، احزابي كه دولت ساخته بودند در سايه‌ي دولت آقاي خاتمي و پس از پيروزي ايشان به وجود آمدند، ضربه‌ي بزرگي به جنبش دانشجويي زدند، اگر الان مي‌بينيم دفتر تحكيم دو بخش شده، باعث و باني آن همين آقايان بودند، كساني كه عده‌اي را تحت عنوان پياده نظام خود وارد اين تشكل‌ها كرده و آنها را دو دسته كردند. به نظر من، در آينده برخي از اصلاح‌طلبان با جنبش دانشجويي برخورد خواهند كرد، از طرفي دانشجويان هم مانند آحاد مردم اين جامعه عقد اخوت با هيچ كسي نبسته، و هر جا و هر زمان از گروه يا حزبي اشتباهي را ببينند، بدون كم و كسر مطرح كرده و راه خود را از طيف يا از آن گروه و حزب جدا خواهد كرد.

اصلاح‌طلبان اگر بخواهند در فضاي سياسي بمانند و اگر مي‌خواهند وجود داشته و با دانشگاه در ارتباط باشند بايد ارتباط خود را با جنبش دانشجويي كاملا منطقي كرده و به سمتي بروند كه تصميم‌گيرنده‌ي اصلي دانشجويان باشند.

ايسنا: شما به دو دسته شدن تحكيم اشاره كرديد! در اين باره چه نظري داريد؟

بياتيان: ببينيد، اگر بخواهم در اين زمينه اظهارنظر كنم، شايد برخي از حرف‌ها را شما يا دوستاني كه اين مصاحبه را مي‌خوانند، اينگونه برداشت كنند كه قصد دارم حق را به تشكل خودمان يعني طيف شيراز بدهم، اما اگر با دقت بنگريم، دوستاني كه تحت عنوان طيف علامه فعاليت مي‌كنند، تعدادي از آنها سال‌هاست كه از فضاي دانشگاه و فضاي دانشجويي فاصله گرفتند، اما به عنوان فعالان جنبش دانشجويي مطرح مي‌شوند. تفكري در بين دولتمردان و برخي حاكمان ما وجود دارد مبني بر عدم اعتماد به جوانان، درباره‌ي تحكيم نيز دقيقا اين موضوع صادق است، يعني دوستان حاضر نيستند كه آن را به دست جوانان كه سن كمتر و تجربه‌ي كمتري دارند بسپارند، نبايد فراموش كرد كه ما نيز وقتي ابتدا وارد تحكيم شديم، جوانتر و بي‌تجربه بوديم، اما پس از مدتي فعاليت به جايي رسيديم كه الان تجربه داريم، و حالا حق ديگران است كه پا به اين عرصه نهاده و اين فضا را تجربه كنند و مطمئنا اگر جوانان وارد عرصه‌هاي جنبش دانشجويي شوند، فضا را فعال‌تر و پوياتر از من يا ديگري كه چند سال فعاليت كرديم خواهند كرد.

دوستان طيف علامه، تفكرات تندرويانه‌ي دارند، پيش از انتخابات كه برخي از انجمن‌هاي اسلامي عضو اين تشكل عنوان كردند كه انتخابات را تحريم نمي‌كنند، تهديد شده بودند كه عضويتشان تعليق خواهد شد، به نظر من اين نمك خوردن و نمكدان شكستن است، چرا كه اگر من پايگاهي به عنوان دفتر تحكيم وحدت دارم، اين پايگاه و جايگاه را از انجمن‌هاي اسلامي عضو دارم، در واقع آنها در راس هستند و منتخبان آنها در شوراي مركزي مي‌توانند تفكرات و سياست‌هاي آن‌ها را نمايندگي كنند. به نظر من، دوستاني كه راه را چنين مي‌پيمايند، به بيراهه مي‌روند.

ايسنا: مهم‌ترين چالش طيف شيراز در فضاي سياسي امروز چيست، يا چه خواهد بود؟

بياتيان(با درنگ پاسخ مي‌دهد): به نظر من در فضاي سياسي امروز مهم‌ترين چالش طيف شيراز، پيوند دادن مجدد انجمن‌هاي اسلامي است كه به نوعي با تحكيم قهر كرده و از آن خارج شدند و يا عده‌اي آنها را قبضه كردند، و در واقع مهم‌ترين چالش ما اين است كه به اين دانشگاه‌ها پرداخته و افكار، آرا، نظريات و مواضع خود را براي آنها تبيين كرده و اجازه دهيم كه آنها حرف‌هاي ما بشنوند و در مورد آن فكر كنند و به سمت يك جنبش دانشجويي واحد تحت عنوان وحدت پيش برويم.

ايسنا: توجه به وجه اسلاميت در انجمن‌هاي اسلامي در حال حاضر در چه وضعيتي قرار دارد؟

بياتيان: بحث اسلاميت، مساله‌اي است كه عجين با انجمن‌هاي اسلامي است. اسلاميت و جمهوريت هر دو در درون انجمن‌ها وجود دارد. انجمن‌هاي اسلامي ريشه‌دارترين و قوي‌ترين تشكلي هستند كه در درون دانشگاه‌ها ده‌ها سال قبل و بعد از انقلاب وجود داشته، و هيچ‌گاه از چارچوب اساسنامه‌ي خود پا فراتر نگذاشته‌اند، يعني در بعد اسلاميت، هيچ‌گاه پايبندي خود را به آرمان‌هاي ديني فراموش نكرده است.

انجمن‌هايي كه ما در آن فعاليت مي‌كنيم وجه اسلاميت آن كاملا مدنظر بوده و اعضاي انجمن كاملا به اين وجه اعتقاد دارند و فكر نمي‌كنم كسي در اين انجمن‌ها شعارهاي ضد ديني بدهد.

ايسنا: برخي بر بازسازي تشكيلاتي انجمن‌ها تاكيد مي‌كنند، به نظر شما اين بازسازي بايد صورت بگيرد يا خير؟ چرا و چگونه؟

بياتيان: بسياري از انجمن‌ها، بايد اساسنامه‌ي خود را تغيير دهند، چرا كه اساسنامه‌ها مربوط به سال‌ها پيش بوده، كمي بسته است و بايد قالب دموكراتيك‌تري به خود بگيرد، چرا كه اعتقاد داريم تشكلي دموكراتيك هستيم، اين است كه بايد اين بازنگري صورت بگيرد. از سويي، تشكل‌ها از لحاظ مادي براي هزينه كردن مشكلاتي دارند، كه اين كمبود هزينه باعث بسته شدن دست اين تشكل‌ها در فعاليت‌هايشان مي‌شود.

به نظر من بايد كل دوستان قديم و جديد انجمن‌ها جمع شوند، با همفكري و كارشناسي راه‌كار بازسازي تشكيلاتي را بيابند و اين كه چگونه اين بازسازي منجر به فراگير شدن‌شان شود.

به نظر من، مهم‌ترين قدم همان تغيير در اساسنامه‌ها و پس از آن در هيات‌هاي نظارتي است كه در دانشگاه وجود دارد و گاهي سخت‌تر از نهاد ناظر انتخابات عمل مي‌كنند، بايد فضا براي فعاليت همه‌ي دانشجويان، يعني كساني كه چارچوب‌هاي اساسنامه‌ي انجمن‌هاي اسلامي را قبول دارند، فراهم شود تا به فعاليت بپردازند.

ايسنا: در بدنه‌ي تشكل‌ها چطور؟ آيا بايد تغييراتي صورت بگيرد يا خير؟

بياتيان: اعتقاد من بر اين است كه نبايد فضا را به گونه‌اي ببنديم كه عده‌اي احساس كنند جايگاهي در انجمن ندارند، بلكه اين انجمن‌ها بايد خانه‌ي دانشجويان باشد و آنها بتوانند در خانه‌ي خود به فعاليت بپردازند، همه‌ي اقشار دانشجويان! اين كه ما انجمن را به يك تفكر خاصي منحصر كنيم عملكردي كاملا اشتباه است. چرا كه اين كار نه تنها به پويايي انجمن‌ها منجر نخواهد شد، بلكه باعث به وجود آمدن عقب‌ماندگي و ركود مي‌شود.

بدنه در صورتي ترميم خواهد شد كه افراد بيشتري وارد شوند، از اين افراد، نخبگاني پرورش يابند كه درون انجمن‌ها به عنوان شوراي مركزي فعاليت كنند، وقتي بدنه‌ي ترميم و فعال شد، مطمئنا شوراي مركزي اتحاديه هم فعاليت و پويايي بيشتري خواهد داشت.

ايسنا: مهم‌ترين تفاوت موضع‌گيري‌ها و رفتار سياسي طيف شيراز در دوره‌ي جديد نسبت به حوزه‌ي سياسي چه خواهد بود؟

بياتيان: در چند سال، شايد به نوعي ما مربوط به جناح‌هاي چپ يا راست مي‌شديم، عده‌اي ما را مرتبط به جناح راست و عده‌اي ما را مرتبط به جناح چپ مي‌دانستند. اما در حقيقت براي ما فرق نمي‌كند كه دولت جديد دست چه كسي باشد، خواه آقاي هاشمي باشد، خواه آقاي احمدي‌نژاد يا آقاي خاتمي. بالاخره ما به عنوان تشكل دانشجويي و دانشجوياني كه فعاليت سياسي مي‌كنند، در هر زماني رسالت خود را انجام خواهيم داد و كابينه‌هاي مختلف برايمان فرقي نمي‌كند، ما تا حالا قدرت را نقد كرديم و پس از اين هم خواهيم كرد. در دولت جديد نيز افرادي كه سر كار مي‌آيند مهم است چه منش و روشي را در تقابل و يا تعامل با دانشگاه در پي گيرند، اين است كه بايد صبر كرد و ديد.

برخي از افراد هستند كه امتحان خود را پس دادند و عده‌اي هم هستند كه چون ناشناخته هستند، فعلا املاي نانوشته كه غلط ندارد. كاري انجام نداده‌اند كه ما در مورد عملكردهاي آنها قضاوت كنيم، پس بايد صبر كنيم.

ايسنا: نظر شما درباره‌ي راديكاليسم در فضاي فعاليت‌هاي دانشجويي چيست؟

بياتيان: يكي از ويژگي‌هاي جوانان، احساسي بودن آنهاست، اما بحث راديكاليسم همانگونه كه در بسياري از احزاب چه چپ و چه راست مي‌تواند وجود داشته باشد در دانشجويان وجود داشته و خواهد داشت. ولي چنانچه فضاي معقول و مطلوبي را مهيا كنيم، افراد تندرو نخواهند توانست فضا را به سمت راديكاليسم و تندروي ببرند.

شايد بسياري از ضربه‌هايي كه به جنبش دانشجويي در طي سال‌هاي اخير وارد شد در اثر تندروي كساني بوده كه در درون جنبش دانشجويي رخنه كردند. ما به عنوان دانشجو نبايد اجازه بدهيم عرصه به دست اين گونه افراد بيافتد. عقلاي قوم كه داراي صبر، متانت و تجربه‌ي بيشتري هستند و كارها را با تعقل انجام مي‌دهند بايد در صدر قرار گرفته و تصميم گيرنده باشند. اگر تصميم جمعي و بر اساس راي اكثريت دانشجويان باشد، هيچگاه دچار افراط و تفريط نخواهيم شد.

ايسنا: از نظر شما نقادي قدرت و مسوولان چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد و چارچوب‌هاي شما براي نقد در دولت آينده چه خواهد بود؟

بياتيان: ببينيد، هرگاه بحث نقد مي‌شود كلمه‌ي منصفانه هم در كنار آن قرار مي‌گيرد، يعني نقد هميشه بايد منصفانه باشد بر اساس مولفه‌هايي كه در حيطه‌ي عملكردها وجود دارد. قانون، قراردادهاي اخلاقي و قراردادهاي انساني نيز بايد مدنظر قرار بگيرد. نقد هميشه خاصيت سازندگي خود را دارد و هميشه بايد سازنده باشد چرا كه اگر نقدي سازنده نباشد، مطمئنا نقد نيست، تخريب است.

اما چارچوب‌هاي ما براي انتقاد، قانون اساسي، رهبري نظام و از همه مهم‌تر مردم هستند، هيچگاه نبايد اجازه دهيم كه مصالح مردم و نظام به خطر بيافتد. چرا كه خداي نخواسته نقد ما منجر به آن نشود كه دشمناني كه به نوعي خصومت دارند و نظام و انقلاب را برنمي‌تابند، از آن فضا براي ضربه زدن به نظام استفاده كنند.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا «سالومه سعيد»، دبير خبر «علي‌اصغر شفيعيان»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha