• سه‌شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8405-11391

منصوري درگفت‌وگو با ايسنا: مساله‌ي هسته‌يي ايران سياسي و از موضع خصمانه است ايران با تداوم فعاليت هسته‌يي‌اش، اروپا را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد

منصوري درگفت‌وگو با ايسنا:
مساله‌ي هسته‌يي ايران سياسي و از موضع خصمانه است
ايران با تداوم فعاليت هسته‌يي‌اش، اروپا را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد

دكتر جواد منصوري تاكيد كرد: اگر قطعنامه‌ي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليه ايران بر خلاف معاهده‌ي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي باشد، ايران مي‌تواند به دادگاه بين‌المللي لاهه شكايت كند.

دكتر جواد منصوري، استاد دانشگاه و مشاور وزير امور خارجه‌ي كشورمان با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار انرژي هسته‌يي ايسنا در خصوص مساله‌ي هسته‌يي كشورمان اظهار داشت: اين مساله حقوقي نيست، بلكه سياسي و از موضع خصمانه است.

وي ادامه داد: با توجه به جميع ملاحظات از ابتدا تا كنون و سخنان صريحي كه برخي مقامات كشورهاي اروپايي و آمريكا مطرح كرده‌اند، روند مساله‌ي هسته‌يي ايران كاملا سياسي است.

منصوري افزود: مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز مطرح كرده است كه پرونده‌ي هسته‌يي ايران ارتباطي با قضيه‌ي آژانس ندارد.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل دليل مخالفت آمريكا، غرب و رژيم صهيونيستي با فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي در ايران را كينه‌ي آنها نسبت به اسلام و جمهوري اسلامي توصيف كرد و ادامه داد: مواضع دولت‌هايي كه در قضيه‌ي هسته‌يي در مقابل جمهوري اسلامي ايستاده‌اند، هيچ كدام ارتباطي با اين كه ايران درصدد ساخت سلاح هسته‌يي است، ندارد.

وي با خاطرنشان كردن رو به اتمام بودن منابع سوخت فسيلي، هزينه‌ي آن و مباحث زيست‌محيطي مربوط به آن ادامه داد: آنها مي‌گويند ايران نبايد دولتي داشته باشد كه داراي امكانات چرخه‌ي سوخت، حتي براي تامين سوخت مورد نياز براي نيروگاه‌هاي برق خود باشد. هدف آنها وابسته كردن ايران به كشورهاي توليد كننده‌ي سوخت هسته‌يي است.

منصوري به برخورد دوگانه‌ي غرب با مساله‌ي استفاده از انرژي هسته‌يي در ايران اشاره كرد و گفت: حتي در غرب بسياري از تحليل‌گران سياسي مواضع دولت‌هاي‌شان را در قبال ايران حقوقي و قانوني نمي‌دانند و آن را محكوم مي‌كنند، چرا كه شاهد نوع برخورد دولت‌هاي‌شان با مساله‌ي هسته‌يي رژيم صهيونيستي، كره‌ي شمالي و كره‌ي جنوبي بوده‌اند.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل در خصوص آغاز به كار تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان و تاثير آن بر مساله‌ي هسته‌يي كشورمان گفت: حركتي كه در سايت اصفهان صورت گرفت، طبعا تحولي قوي در وضعيت هسته‌يي ايران بود، اما اين گام اول است و گام اساسي بعدي هم بايد در نظنز برداشته شود، دنيا با اين اقدام، جدي بودن ايران را در دفاع از حقوق‌اش متوجه شد.

وي ادامه داد: اگر ما كار را ادامه بدهيم، آنها در مقابل عمل انجام شده قرار خواهند گرفت و مجبورند حق ما را بپذيرند.

منصوري با طرح اين سوال كه آمريكا به عنوان آورنده‌ي تسليحات هسته‌يي به منطقه‌ي خاورميانه و رژيم صهيونيستي نيز به عنوان يكي از دارندگان اين تسليحات كشتار جمعي با چه حقي مي‌خواهند ايران را از داشتن فن‌آوري صلح‌آميز محروم كنند؟ گفت: طبيعي است كه ملت ايران در اين خصوص حساسيت ويژه‌اي از خود نشان دهد و نخواهد از حق خود به دليل استفاده‌ي ساير طرف‌ها از زور و قلدري محروم گردد.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل در خصوص جلسه‌ي آتي شوراي حكام ابراز عقيده كرد: در اين جلسه اتفاق مهمي نخواهد افتاد، اروپايي‌ها فقط مي‌خواهند كه مساله‌ي هسته‌يي ايران سال‌هاي متمادي به طول بينجامد تا ما از دستيابي و استفاده از فن‌آوري هسته‌يي دست برداريم و متحمل خسارت‌هاي سنگيني بشويم، بر اساس ضرب‌المثل ايراني، اروپايي‌ها مي‌خواستند با پنبه سر ما را ببرند، اما آمريكا قصد داشت با شمشير اين كار را انجام دهد.

منصوري در ادامه با خاطرنشان كردن اين كه اگر قطعنامه‌ي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر خلاف معاهده‌ي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي باشد، ايران مي‌تواند به دادگاه بين‌المللي لاهه شكايت برد، گفت: اروپايي‌ها مي‌خواهند در خارج از آژانس به صورتي جداي از اين نهاد مساله را حل كنند، اين در حالي است كه در آژانس فقط ايران ملزم به انجام تعهدات و پايبندي به معاهده‌ي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي خواهد بود، بنابراين آنها از ما خواسته‌اند تا از بهره‌برداري از فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي دست برداريم.

وي خاطرنشان كرد: اين نكته مهم را فراموش نكنيم كه مذاكره‌ي ايران با اروپا ارتباطي با معاهده‌ي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي ندارد.

منصوري اظهار داشت: وضعيت مساله‌ي هسته‌يي ايران را بحراني نمي‌بينم بلكه معتقدم تلاش مي‌شود كه از بيرون اين گونه القا شود كه اين مساله در وضعيت بحراني قرار گرفته است.

وي با اشاره به اين كه بازرسي‌هاي گسترده‌ي آژانس از ايران اين واقعيت را نشان كه فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورمان هيچ انحرافي نداشته است، افزود: بايد آژانس تعيين‌كننده‌ي مذاكرات هسته‌يي ما باشد و ما در زمينه‌ي هسته‌يي مي‌توانيم هم‌چنان به فعاليت‌هاي‌مان ادامه دهيم و اروپا هم طبعا بعد از مدتي ديگر نمي‌تواند حرفي براي گفتن داشته باشد، چرا كه هيچ سندي در اختيارشان نخواهد بود.

منصوري در خصوص ارجاع مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت با بيان اين كه سه ديدگاه در اين خصوص مبني بر آن كه رفتن به شوراي امنيت وضع را بدتر مي‌كند، وضع تغييري نمي‌كند و وضع بهتر مي‌شود وجود دارد، گفت: ممكن است اروپا و غرب همواره ما را از شوراي امنيت بترساند، اما به نظر من تغيير مهمي پديد نخواهد آمد و حتي اگر شوراي امنيت مصوبه‌اي داشته باشد، مشكلات‌مان بيش از گذشته نخواهد شد.

اين كارشناس مسايل بين‌المللي موقعيت ژئواستراتژيك، ژئواكونوميك و ژئوپلتيك ايران را متفاوت از ساير كشورهاي منطقه خواند و ادامه داد: غرب نمي‌تواند اعتبار و حيثيت ايران را ناديده بگيرد، اين مساله‌اي كه استراتژيست‌هاي غرب به خوبي از آن آگاهند.

وي ادامه داد: ايران از صادركنندگان نفت است و نقشي تعيين‌كننده در خليج فارس دارد، دنيا نمي‌تواند در اين زمينه به راحتي ريسك كند. احتمال حذف صدور نفت ايران از بازارهاي جهاني ممكن است 50 درصد به قيمت نفت بيفزايد، بنابراين در شوراي امنيت سازمان ملل نيز تصميم موثر يا جدي در خصوص ايران گرفته نخواهد شد.

مشاور وزير امور خارجه بر اطمينان‌دهي به كشورهاي منطقه مبني بر اين كه ايران تهديدي عليه آنان نيست، تاكيد كرد و ادامه داد: اين اقدام قطعا بخش عمده‌اي از تاثيرگذاري اروپا و آمريكا بر اين كشورها را از بين مي‌برد.

مشاور وزير امور خارجه‌ي كشورمان تصريح كرد: كشورهاي منطقه به خوبي آگاهند كه ايران تهديدي براي آنان نيست، اگر بررسي كنند كه در 27 سال گذشته چه كشوري عليه آنان اعمال تهديد كرده است، خواهند ديد كه عراق با حمايت آمريكا به ايران و كويت حمله كرد و آمريكا بود كه به عراق و افغانستان هجوم نظامي داشت و اين اسراييل است كه مدام كشورهاي منطقه را تهديد مي‌كند.

منصوري افزود: جمهوري اسلامي عليه هيچ يك از كشورهاي منطقه اقدامي را انجام نداده است. امروز آمريكا تهديد اصلي منطقه است كه غير از حضور در آب‌هاي بين‌المللي در كشورهاي منطقه نيز براي خود پايگاه‌هاي نظامي ايجاد كرده است.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل با عامل ايجاد تنش خواندن آمريكا در منطقه خاطرنشان كرد: اخيرا در خوزستان و كردستان اسناد و مداركي ضبط و افرادي دستگير شدند كه شواهد و اعترافات آنان حاكي از آن است كه آمريكا براي ايجاد تشنج در ايران برنامه‌ريزي كرده است، بنابراين اگر تصور شود كه آمريكايي‌ها براي ايجاد نظم به منطقه آمده‌اند، اشتباه بزرگي است.

منصوري در ادامه با بيان اين كه تهديد آمريكا عليه ايران تازگي ندارد، اظهار داشت: در طول بيش از دو دهه‌ي گذشته در رفع تمام اين تهديدات موفق بوده‌ايم اگر چه شايد در برخي موارد با مشكلاتي نيز برخورد داشته‌ايم، اما به هر حال آمريكا موفق نبوده است. حتي اكنون آمريكايي‌ها حرف از مذاكره با ايران را مي‌زنند كه به نظر ما نه صادقانه است و نه حتي آنها حاضرند اسباب گفت‌وگو كه تن دادن به برابري طرفين باشد را مهيا سازند.

مشاور وزير امور خارجه‌ي كشورمان در بخش ديگري از اظهاراتش در خصوص ابزارهاي ايران براي تقويت موضع سياسي‌اش اظهار داشت: هر قدر انسجام داخلي ما بيشتر شود و كارآمدي نظام را بالا ببريم، ديپلماسي و روابط‌مان با كشورهاي ديگر از موضع قوي‌تري برخوردار خواهد شد. با توجه به اوضاع عراق، افغانستان، انزواي آمريكا وعقب‌نشيني رژيم صهيونيستي، شرايط حال حاضر منطقه نشاندهنده‌ي شكست بخشي از سياست غرب در خاورميانه است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha