• جمعه / ۲۴ تیر ۱۳۸۴ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-09825

/دومين روز همايش دولت آينده، انتظارات و رويكردها در دانشگاه تهران/ ـ نقي‌پور: انقلاب فرهنگي بايد رخ دهد - سعيد زيباكلام: انقلاب فرهنگي ضرورت اجتناب‌ناپذير است

حجت‌الاسلام نقي‌پورفر گفت: در دولت اسلامي احكامي كه شامل مديران مي‌شود غير از احكام عوام است. در اسلام فقه مديران غير از فقه عوام است. تخلفات مديريت اسلامي و وابستگان آنها، مجازات مضاعف دارد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نقي‌پورفر كه در دومين روز همايش «دولت آينده، انتظارات و رويكردها» در دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، افزود: مديريت اسلامي طعمه نيست كه تا در يك طايفه‌اي يك مدير ارشد اسلامي پيدا شد طايفه‌ي آنها جشن بگيرند، بايد عزا بگيرند، چون وابستگان درجه‌ي يك طايفه‌ي مدير ارشد اسلامي بايد در آخر صف باشند.

وي افزود: وقتي 1100 نفر براي رياست جمهوري صف مي‌كشند نشان مي‌دهد فرهنگ عوض شده، رياست جمهوري امانت نيست بلكه طعمه شده است. طرف مي‌گويد اگر رد صلاحيتمان كردند مي‌گوييم كه ما جزء كانديداهاي رياست جمهوري بوديم، يك شغلي به ما بدهند، اين فاجعه است، اين قدر گناه تكرار شده كه قبح اين گناه كبيره را متوجه نمي‌شويم، يك انقلاب فرهنگي بايد رخ دهد.

نقي‌پورفر خاطرنشان كرد: اصلاح امور يتيمان و محرومان در دولت اسلامي مهم است. سوره‌ي ماعون مي‌گويد آنكه خداوند و پيغمبر و قيامت را قبول دارد بايد مشكل يتيم و فقرا در جامعه‌اش حل شده باشد، اگر حل نشده باشد خاك بر سر متدينين. خاك بر سر ديني كه اينها دارند «فويل للمصلين» يعني چه؟ يعني خاك بر سر نمازخواناني كه نمازشان پرت و پلاست، كيفيت لازم را ندارد اين عبادت.

وي زنان و جوانان را اقشار سرنوشت‌ساز جامعه دانست و تصريح كرد: 16 سال از پتانسيل‌هاي جوانان استفاده نكرديم. فرماندهان جبهه و جنگ ما معدل سني‌شان 25 سال بود. چطور در جبهه و جنگ كارآ بودند اما صلاحيت كار در پشت جبهه و جنگ را نداشتند؟

نقي پور افزود: بحث تأهل و ازدواج بحث اساسي است، سال گذشته وزارت كار اعلام كرد كه برايش تجرد و تأهل فرقي ندارد. اين يعني فاجعه و خيانت در جامعه. تفكر اسلامي با تفكرهاي ديگر فرق اساسي دارد. در تفكر غربي جامعه‌ي سالم مساوي است با انسان‌هاي سالم. اسلام اين را قبول ندارد، اسلام مي‌گويد جامعه‌هاي سالم مساوي است با خانواده‌هاي سالم، هر انساني از خانواده بيرون باشد يك موجود هيولايي مي‌شود.

وي افزود: ما تا 20 سال آينده نمي‌توانيم براي همه شغل فراهم كنيم، مگر انقلابي در اين زمينه ايجاد كنيم. اگر توانستيم شغل را به سرعت فراهم كنيم كه خوب است اما اگر نتوانستيم بايد تأهل شكل بگيرد چه شغل داشته باشند چه نداشته باشند.

نقي‌پور ادامه داد: خداوند در قرآن به جامعه و حكومت دستور بسيج ازدواج داده، تا به حال هر بسيجي در اين مملكت شنيديم جز بسيج ازدواج. البته من آن بسيج‌ها را نفي نمي‌كنم اما بسيج مهم‌تر و بزرگتري وجود دارد كه از آن غفلت شده. بايد هم مؤمنان و هم حكومت آستين بالا بزنند.

وي گفت: شادترين و لذت‌بخش‌ترين برنامه جوان ازدواجش است اگر با اين كار نداريد نمي‌توانيد او را خوشحال كنيد. ما در دانشگاه پتانسيل‌هاي قوي داريم براي معرفي زوج‌هاي مناسب.

به گزارش ايسنا نقي‌پورفر گفت: چرا خانم‌هاي ما از تأهل احساس كلفتي و كنيزي مي‌كنند؟ زنان دو شأن ملكوتي در عالم بشري دارند، همسري و مادري. قرآن تعبير خوبي از رابطه‌ي مرد و زن در خانه دارد. قرآن مي‌گويد زن پناه مرد و فرزندان است در خانه؛ و مرد پناه زن و فرزندان است در اجتماع. خانم در كانون امنيت خانه قرار دارد.

وي افزود: در ازدواج چهار وظيفه را خانم اگر انجام دهد تمام واجبات به گردن مرد مي‌آيد. 1- نياز همسري را پاسخ دهد 2- بدون اجازه از منزل خارج نشود 3- شخصيت شوهر در آشكار و پنهان حفظ كند 4- اسرار خانواده را بيرون نبرد.

نقي‌پورفرد گفت: در منطق قرآن زن با تأهل شخصيت اجتماعي پيدا مي‌كند نه با فعاليت اجتماعي. شغل براي خانم‌ها ضرورت اوليه ندارد، شغل هم نداشت، نداشت، مي‌تواند ازدواج كند. اما پسر اگر شغل نداشت امكان ازدواجش كم است. بيمه‌ي بي‌كاري را تا ابد نمي‌توانيم بدهيم، بايد شغل برايش تأمين كنيم.

وي ادامه داد: خانمي كه مطمئن باشد از نظر اقتصادي با تأهل تأمين است شوهر هم نداشت بايد از بيت‌المال برايش تأمين كنيم. ما با نمايندگان مجلس بحث مي‌كنيم كه اينها را عملياتي كنيم.

نقي‌پورفر گفت: خانواده‌هاي زن سرپرست، فاجعه و افتضاح و موجب خجالت نظام است. افتخار است كه بار مضاعف به خانم وارد كرديد؟

نقي‌پورفرد ضمن انتقاد از نحوه‌ي آموزش زنان و نبود نيروي زن براي امور مختص زنان، گفت: چرا به اندازه‌ي كافي خانم تربيت نمي‌كنيم. گاهي 80 درصد مهندسي معدن و 70 درصد مهندسي كشاورزي در دانشگاه ورودي خانم مي‌بينيم. جامعه‌ي بانوان ما از جهل و ناداني مي‌سوزند چرا مشاور زنان به قدر كافي نداريم؟ چرا اين گونه تقسيم كار مي‌كنيم؟

بنابر گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين همايش دكتر «سعيد جليلي» با بيان اينكه «اگر مباني نظري از منطق و انسجام بيشتري برخوردار باشد عمل سياسي استوارتر و منطقي‌تر جلوه مي‌كند»، گفت: وقتي كه از منظر تماشاگري به بسياري از رفتارهاي سياسي نگاه مي‌كنيم، گاه به دليل فقدان همگوني در انديشه‌هاي و مباني نظري سياسي، مشكل كاريكاتورگونه بودن را مي‌بينيم.

وي گفت: به نظر مي‌رسد شكل صحيحي بعضا در رفتار بازيگران سياسي ما وجود ندارد. تمام كساني كه وارد عرصه‌ي انديشه‌ي سياسي شده‌اند به يك سري از مؤلفه‌ها و اقتضائات پايبند بوده‌اند و از طرفي كساني را مي‌گويند كه در انديشه‌ي سياسي صاحبنظرند كه انديشه‌اي را كه ارائه داده‌اند از يكسري مؤلفه‌ها و پايه‌ها برخوردار باشد.

جليلي ادامه داد: نگاه ناقص و ناهمگون به اين پايه‌ها و نبود ارتباط ميان آنها انديشه‌ي منسجم سياسي را ايجاد نمي‌كند، بنابراين بسياري از رفتارها و حركات كاريكاتورگونه را كه بعضا در رفتار سياسي بعضي از بازيگران سياسي مي‌بينيم ملهم از اين واقعيت است.

وي همچنين افزود: من نمي‌دانم كه چرا مي‌گويند مثلا عرصه‌ي سياست و سياست خارجي عرصه‌ي ايدئولوژي‌زدايي است. آيا مي‌شود عرصه‌ي سياست خارجي را از انديشه تهي كرد؟ اين را نه در رفتار دولت‌هاي ديگر و نه در انديشه‌ي آنها و نه در مباحث نظري‌شان نديده‌ام. ممكن است با يك انديشه‌ي ديگر وارد عرصه‌ي سياست خارجي شوند كه بر يك مبناي ديگري شكل مي‌گيرد كه شما آن را نداشته باشيد.

جليلي ادامه داد: اينكه مي‌گويند «اصول‌زدايي از سياست خارجي»، من اين را متوجه نمي‌شوم، شما هر دولت غربي را هم كه نگاه كنيد مي‌گويد اصول سياست خارجي ما اين است. اصل يعني چيزي كه به محض اينكه وارد سياست خارجي ما شد و به عنوان اصل قرار گرفت نه تنها ابزارها و تاكتيك‌ها بلكه راهبردها و استراتژي را تعيين مي‌كند.

وي گفت: اينگونه نيست كه شما بايد به مفهومي كه ديگران از تروريست ارائه مي‌كنند معتقد باشيد، مي‌توانيد تعريف خودتان را داشته باشيد و بعد ببينيد كه شما در اين موضوع بايد در موضع متهم باشيد و يا در موضع مدعي. شما قرباني تروريست هستيد يا حامي آن؟ مباحث مختلف در انديشه‌ي سياسي اينگونه شكل مي‌گيرد. ديپلماسي قوي يعني اينكه از ظرفيت‌هايي كه پيش مي‌آيد، استفاده كنيم. ما امروز در عرصه‌ي بين‌المللي نتوانستيم در گفتمان مناسب بين‌المللي مبتني بر مؤلفه‌هاي قدرت خودمان تأثرگذار باشيم.

به گزارش ايسنا، دكتر «سعيد زيباكلام» نيز در اين ميزگرد گفت: امروز بزرگترين و بنياني‌ترين چالشي كه فرهنگ و تمدن غربي با آن خود را مواجه مي‌بيند انقلاب اسلامي است. تلاش‌هاي آشكار مقتدرترين كشور غربي براي اضمحلال جمهوري اسلامي بر كسي پوشيده نيست.

وي افزود: تلاش‌هاي همه‌جانبه‌ي فرهنگي، مطبوعاتي و اقتصادي كشورهاي غربي براي ايجاد نارضايتي بومي در داخل ايران و ترويج فرهنگ خردگرايانه‌ي غربي بر كسي كه تعهدي به انقلاب اسلامي و فرهنگ ديني دارد پوشيده نيست.

زيباكلام گفت:‌ در سطح بين‌المللي، بلوك غرب سال‌هاي مديدي است كه كوشيده تا انقلاب اسلامي را تهديدي براي خاورميانه و ممالك اسلامي معرفي كند و براي ساير كشورها جمهوري اسلامي را كشوري هرج و مرج‌طلب و مخل نظم و آرامش بين‌الملل جا بيندازد.

زيباكلام با اشاره به حديثي از پيامبر اكرم درباره‌ي اهميت مشي رفتاري عالمان و حاكمان در جامعه، گفت: از خود بپرسيم عالمان و حاكمان ما با توجه به وضعيتي كه انقلاب اسلامي داشته و دارد به چه وضعي بوده‌اند، حاكمان ما روي هم رفته براي سياستگذاري‌هاي خود در بخش اعظم بعد از دوران انقلاب اسلامي چه مي‌كردند و چگونه به حل مشكلات و آلام اجتماعي و اقتصادي قيام مي‌كردند.

زيباكلام تصريح كرد: حاكمان ما در غالب موارد هنگام مواجهه با معضلات گوناگون كشور، بدون كمترين تعللي سراغ الگوها و سياست‌هاي طراحي‌شدن غربيان كه در پاسخ به مشكلات ويژه آن جوامع و موافق نظام ارزشي بينشي همان جوامع ساخته شده رفته‌اند. يك نمونه‌اي كه كم و پيش آثار آن را عموم مردم بر سر سفره‌هاي خودشان حس كردند، خصوصي‌سازي است.

وي ادامه داد: كساني كه تحولات مملكتي را در دوران پس از انقلاب و به ويژه پس از رحلت حضرت امام(ره) آگاهانه تعقيب كرده‌اند مشاهده كرده‌اند كه دولت‌هاي ما يكي پس از ديگري به رغم تظاهر به متفاوت بودن همگي مجري سياست‌ها و الگوهايي بودند كه صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني طراح آن بوده است. حاكمان ما هيچ‌گاه در مواجهه با معضلات اجتماعي - اقتصادي سراغ عالمان ديني اين مرز و بوم نرفته‌اند.

زيباكلام خاطرنشان كرد: وضع عالمان ما تفاوت كيفي با وضع و رويكرد حاكمان ما ندارد. اساسا عالمان دانشگاهي ما به ويژه در دو عرصه‌ي بنياني و حياتي‌تر يعني علوم انساني و علوم اجتماعي خود را روي هم رفته پاسخگوي معضلات ذوابعاد اجتماعي - اقتصادي بومي نمي‌دانند. بهترين عالمان ما آنهايي هستند كه به يكي از زبان‌هاي اروپايي تسلط خوبي دارند و مي‌توانند نظريه‌پردازي‌هاي غربيان را يا به خوبي اقتباس كنند يا ترجمه. وضعيت ساير عالماني كه جزء بهترين‌ها نيستند اقتباس و رونويسي از اين بهترين‌هاست. بنابراين در اين شرايط انقلاب فرهنگي ضرورتي اجتناب‌ناپذير براي حفظ انقلاب اسلامي است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha