• سه‌شنبه / ۲۱ تیر ۱۳۸۴ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-08257
  • منبع : فضای مجازی

بيانيه‌ي دفترتحكيم وحدت(علامه): ـ توپ درزمين محافظه‌كاران است ـ بي‌طرفانه و منصفانه، دولت جديد را ارزيابي مي‌كنيم ـ نقش «ديده‌بان جامعه مدني» را پيش مي‌گيريم

دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) در بيانيه‌اي تحليلي درباره‌ي انتخابات رياست جمهوري نهم اعلام كرد: دفتر تحكيم اگرچه اميدي به بهبود وضعيت جامعه از رهرو اجراي برنامه‌هاي دولت جديد ندارد ولي به ارزيابي بي‌طرفانه و منصفانه عملكردها مي‌پردازد و از اقدامات مثبت در چهارچوب منافع ملي حمايت خواهد كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اين بيانيه نتيجه‌ي انتخابات به نفع كساني ارزيابي شده كه نومحافظه كاران خوانده شده‌اند. اين بيانيه مي‌افزايد: اين جريان اينك خوشحال از فتح سنگر آخر، به عملي كردن روياهاي شيرين خود مي‌انديشد، غافل ازآنكه بازي اصلي تازه شروع شده است و با انتقال مسئوليت به آنها، همگان منتظر جامه‌ي عمل پوشاندن به وعده‌هاي داده شده هستند.

نويسندگان بيانيه انتخابات اخير را داراي حواشي بسياري دانسته‌اند، همچنين با بيان اين كه «همواره خروجي صندوق‌هاي راي مفيد به حال دموكراسي نيست» و ابراز اين عقيده كه «جريان راست برنامه‌اي پيچيده اجرا كرد»، نوشته‌اند: بي ترديد عدم شركت اصلاح طلبان در اين انتخابات، اجراي برنامه‌ي فوق را با دشواري‌هاي بسيار مواجه مي‌كرد.

اين بيانيه به اظهارات كروبي، هاشمي رفسنجاني و معين درباره‌ي روند انتخابات اشاره كرده و اظهارات كروبي را شجاعانه و درخور تحسين خوانده است.

در ادامه‌ي اين بيانيه با تاكيد بر اين كه «بدين ترتيب شكاف مسئوليت _ قدرت ( اختيار) كه يكي از معضلات بزرگ ساليان اخير كشور است، پر مي‌شود»، آمده است: در واقع در عرصه‌ي قدرت ايران اتفاق خاص و تغيير بنياديني صورت نگرفته است. كنشگراني كه زمام امور را در دست داشتند اينك به روي صحنه آمده‌اند.

طيف علامه‌ي دفتر تحكيم وحدت در بخشي ديگر آورده است: در مقام تجزيه و تحليل رفتار مردم، نتايج مرحله‌ي اول انتخابات شايسته توجه بيشتري است. بررسي و واكاوي نتايج، نوعي آشفتگي و عدم تعادل را منعكس مي‌كند كه ريشه‌ي آن را بايد در قرارگيري جامعه‌ي ايران در دوران گذار جستجو كرد.

در اين بيانيه همچنين ابراز عقيده شده است: شرايط آنوميك و توده‌وار جامعه‌ي ايران به صورت ذرات ازهم گسيخته كه فاقد وجود رابطه‌ي اندام‌وار بين توده‌ي مردم و نخبگان سياسي – فكري است از ديگر عوامل موثر در شكل‌گيري نتايج اين انتخابات است.

در بخشي ديگر از اين بيانيه آمده است: البته نتيجه‌ي انتخابات به معناي رويگرداني افكار عمومي از گفتمان مدرن، تجددخواه و اصلاحات نيست بلكه عدم راي آنان به كانديداي اصلاح طلب ريشه در مخالفت با نحوه و چگونگي فرايند تحقق خواسته‌ها و عدم ارائه‌ي راهكار اجرايي موثر و متفاوت با گذشته ازسوي اصلاح طلبان حاضر در صحنه‌ي انتخابات بود. البته بازي بد اصلاح طلبان به ويژه در مرحله‌ي دوم كه سعي داشتند سرنوشت اصلاحات و دموكراسي را به انتخابات پيوند بزنند و راي نياوردن هاشمي رفسنجاني را معادل پيروزي جرياني فاشيست جلوه دهند، مي‌توانست گزك‌هايي به دست سنت گرايان و محافظه كاران بدهد كه برد خود را به معناي فقدان پايگاه اجتماعي دموكراسي خواهي، جريان روشنفكري و تجددخواهي تاويل كنند اما اتخاذ سياست امتناع از راي از سوي بخشي از جريان مدرن تحول خواه و هوادار دموكراسي اين امكان را از آنان سلب كرد.

اين بيانيه مي‌افزايد: شكاف عميق بين تمايلات جامعه و مواضع گروه‌هاي سياسي موجود كه برخي داعيه‌ي اپوزيسيوني نيز دارند، از ديگر درس‌هاي اين انتخابات بود. توزيع گروه‌هاي سياسي و تشكل‌هاي موجود معرف و بيانگر جامعه‌ي ايران نيست، در واقع جامعه‌ي ايران نيازمند شكل گيري نخبگان و گروه‌هاي مرجع جديد است كه در وحله‌ي اول بتوانند با دركي درست از شرايط جامعه و نيازهاي مردم افتخار اعتماد عمومي را كسب كنند.

نويسندگان تاكيد كرده‌اند: دفتر تحكيم وحدت پس از اين نقش «ديده‌بان جامعه‌ي مدني» را در پيش خواهد گرفت تا هر كسي و يا جرياني از درون يا بيرون حاكميت، اپوزيسيون يا پوزيسيون خواست با ناديده گرفتن سخنان و عملكرد قبلي‌اش يك شبه و بي هيچ توضيحي، چرخشي 180 درجه‌اي كند را به چالش بطلبد تا به شرايط مثل انتخابات اخير دچار نشويم كه شاهد چرخش‌ها و رفتارهاي عوامفريبانه و بي پرنسيب باشيم.

در اين بيانيه همچنين آمده است: اگر دوم خرداد نتيجه‌ي احساس عدم آزادي از سوي جامعه بود، سوم تير نشان از فقدان عدالت و برابري و گسترش شكاف طبقاتي در ذهنيت عمومي جامعه است

در بخشي ديگر از اين بيانيه آمده است: وظيفه سنگيني بر دوش روشنفكران و بويژه جنبش دانشجويي قرار دارد تا با فعاليت‌هاي آگاهي بخشانه از پرتو نقد فرهنگ عمومي، تعقيب اصلاحات در جامعه و افشاي چهره‌ي واقعي عوامفريبان به اعتلاي باورهاي عمومي بپردازند.

بيانيه‌ي اين تشكل دانشجويي مي‌افزايد: فرصتي فراهم شده است كه نيروهاي سياسي – اجتماعي هوادار دموكراسي و پيشرفت كه تنها دل در گرو مردم و جامعه دارند با جمعبندي درست از نتايج انتخابات و تجربه‌ي 8 ساله اخير با كاربست رويكردهاي جامعه محور به ارتقاي سطح آگاهي‌هاي اجتماعي و تبلور بخشي به اراده تغيير بپردازند. به ويژه جامعه‌ي روشنفكري با زدودن ديدگاه‌هاي نخبه گرا و كليت گرايانه، دوري از عرصه‌ي قدرت و حضور در متن جامعه به بازسازي روابط خود با افكار عمومي و مردم بپردازد و با تدوين اصول و خط قرمزهاي منطقي و شفاف مانع سقوط و تنزل به مباحث روزمره‌ي سياسي شود.

همچنين نويسندگان بيانيه تاكيد كرده‌اند: بر خلاف تصور موجود، محافظه كاران در شرايطي دشوار و سخت قرار گرفته‌اند، حال توپ در زمين آنان است و بايد مطالبات جامعه را پاسخ دهند.

در ادامه‌ي اين بيانيه آمده است: هوشياري نيروهاي جامعه مدني در حفظ وحدت استراتژيك، حضور در صحنه، برقراري ارتباط موثر با تمامي بخش‌هاي جامعه، نهاد سازي و ساماندهي حوزه‌ي مقاومت بسيار كارگشاست.

در پايان اين بيانيه تصريح شده است: دفتر تحكيم وحدت و فعالان انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان چونان گذشته به عنوان ديده بان و ميزان الحراره‌ي جامعه با جديت به نقادي همه جانبه‌ي قدرت، فرهنگ عمومي و جريانات سياسي اعم از پوزيسيون و اپوزيسيون در راستاي بيان و پيگيري مطالبات شهروندي و منافع ملي و سرزميني كشور خواهد پرداخت و به ويژه از فرد منتخب و حاميان پيدا و پنهانش تحقق وعده‌هاي داده شده را مطالبه مي‌كند. ديگر حاكميت نمي‌تواند از جايگاه اپوزيسيون نسبت به وجود فقر و فساد و تبعيض در جامعه اظهار نگراني كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha