• سه‌شنبه / ۱۴ تیر ۱۳۸۴ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-05959
  • خبرنگار : 71132

/گزارش/ /انتظارات از وزارت علوم دولت آينده/ گفت‌وگوبا تعدادي ازفعالان دانشجويي، دانشگاهي ميراحمدي، صالحي، نقاشان، دلبري، شمشيري، درويش، اعتماديان، اميني، ...

/گزارش/
/انتظارات از وزارت علوم دولت آينده/
گفت‌وگوبا تعدادي ازفعالان دانشجويي، دانشگاهي
ميراحمدي، صالحي، نقاشان، دلبري، شمشيري، درويش، اعتماديان، اميني، ...

تا كمتر از يك ماه ديگر رييس جمهور منتخب بايد وزراي پيشنهادي خود را براي گرفتن راي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي كند. برنامه‌هاي وزارت علوم دولت آينده در حوزه‌هاي مختلف از جمله سياسي براي فعالان دانشجويي و دانشگاهي از اهميت برخوردار است.

در دوران هشت ساله‌ي دولت آقاي خاتمي، دكتر معين حدود 6 سال وزير علوم بود و پس از استعفاي وي، دكتر توفيقي مسووليت اين وزارتخانه را بر عهده گرفت.

تعدادي از فعالان دانشجويي و مسوولان دانشگاهي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا نظر خود را درباره‌ي انتظارات خود از وزارت علوم دولت آينده و ويژگي‌هاي وزير علوم آينده ابراز كرده‌اند كه در پي مي‌آيد.

يك مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها:

ـ مديران دانشگاهي سليقه‌يي انتخاب نشوند

ـ نبايد از اسلامي شدن دانشگاه‌ها غفلت شود

مسئول نهاد نمايندگي ولي‌فقيه در دانشگاه صنعتي اميركبير با اشاره به گستردگي آرايش‌ نيروهاي سياسي در كشور اظهار داشت: بايد در انتخاب مديران دانشگاهي بر اساس مصالح كشور از اعمال سليقه‌ي فردي و جناحي پرهيز شود و به سلايق، آراء و نظرات مختلف موجود در دانشگاه‌ها توجه ويژه شود.

حجه‌الاسلام و المسلمين «ميراحمدي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌، گفت: بايد از ظرفيت كامل علمي كه بين دانشگاه‌ها وجود دارد استفاده شود و براي دخالت دادن اساتيد و دانشجوها بسترسازي شود و علاوه بر اظهارنظر در عرصه‌هاي مختلف بتوانند در اين عرصه‌ها دخالت كنند.

وي با تاكيد بر ضرورت پرهيز از شتاب در تصميم‌گيري افزود: بايد از تجربه‌ي به دست آمده در سال‌هاي گذشته استفاده شود و استفاده‌ي شايسته‌اي از ظرفيت دانشجويي در راستاي اعتلاي جمهوري اسلامي صورت گيرد.

ميراحمدي همچنين با اشاره به راهگشا بودن نگاه وزير علوم در مسائل مطروحه گفت: موضوعي كه اين سال‌ها مورد غفلت واقع شده بحث اسلامي شدن دانشگاه‌هاست كه بايد متناسب با آرمان‌هاي انقلاب بازبيني شود و ارتباط ويژه‌ي بين دو نهاد علمي و ديني كشور وسيع تر و موثرتر شود.

روساي دو دانشگاه:

ـ وزير جديد به آزادي‌هاي اجتماعي و ارتقاي علم ارزش بگذارد

ـ وزير آتي به دانايي محوري عملا معتقد باشد

سرپرست دانشگاه علم و صنعت در تشريح ويژگي‌هاي لازم براي وزير علوم آينده اظهار داشت: فردي كه قرار است در رأس وزارت علوم قرار بگيرد بايد به آزادي‌هاي اجتماعي و ارتقاي علم ارزش بگذارد و زمينه‌ي توسعه‌ي دانايي‌محور را در وزارتخانه و دانشگاه‌ها فراهم كند چراكه اين امر در انسجام دانشگاه مؤثر است.

دكتر «محمدتقي صالحي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه «توجه به توقعات از پايين، تحول‌زاست»، گفت: دولت بايد برآيندي از دانشگاه‌ها باشد ولي در اين دوره دانشگاه آن طور كه بايد فعال نبود و لذا بايد اين احساس به وجود بيايد كه اين دولت مي‌خواهد دانشگاه‌ها را به كار گيرد و در باره‌ي دانشگاهيان و اساتيد قدم‌هاي عملي بردارد تا زمينه‌ي مثبت پيش‌نياز براي جذب دانشگاهيان فراهم شود.

صالحي افزود: با توجه به لايحه‌ي استقلال دانشگاه‌ها و كسري بودجه‌ي سال‌هاي اخير، سرمايه‌گذاري در بخش نيروي انساني به حداقل رسيد، بايد مشخص شود آيا وزير جديد مي‌خواهد تفكر قبلي را ادامه دهد و به اين سمت برود يا خير؟

همچنين رييس دانشگاه شهيد عباسپور با تأكيد بر اصل احترام به محيط علمي، اظهار داشت: وزير علوم آينده بايد به محور بودن دانايي به صورت عملي معتقد باشد و سابقه اجرايي داشته باشد.

دكتر «نقاشان» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: وزير علوم بايد اهميت اعضاي هيأت علمي و نقش دانشجو را درك كند، چراكه اين موضوعات ديده نشده و وجود ندارد و به دانشجو صرفا به عنوان يك ابزار اقتصادي نگاه مي‌شود.

عضو دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه):

ـ فضاي نقادي در دانشگاه‌ها حفظ شود

ـ از دست‌اندازي غيردانشگاهيان به تشكل‌ها جلوگيري شود

عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) با بيان اين‌كه «انتظاري از دولت آينده نداريم و نگاهمان نسبت به وزارت علوم هم در اين راستاست»، گفت: اين مطلب به اين معنا نيست كه تشكل‌هايي مثل دفتر تحكيم مطالبه‌اي نداشته باشند بلكه صرف‌نظر از اين‌كه چه كسي در جايگاه رييس دولت و وزير علوم قرار دارد مطالباتي از كساني كه در راس هستند داريم.

«رضا دلبري» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: حفظ حقوق شهروندي و به رسميت شناختن آزادي‌هاي آكادميك از ابتدايي‌ترين مطالبات تشكل‌هاي دانشجويي است و براي به دست آوردن آن تلاش مي‌كنند.

وي مطالبه‌ي ديگر تشكل‌ها را حفظ فضاي نقادي در دانشگاه دانست و افزود: نقادي، پويايي و نشاط جامعه‌ي دانشگاهي را در پي دارد و با حذف آن دانشگاه از محتوا خارج مي‌شود و به يك موسسه‌ي علمي ساده تبديل مي‌شود.

دلبري ادامه داد: هم‌چنين مي‌خواهيم تا از دست‌اندازي تشكل‌هاي غيردانشگاهي به تشكل‌هاي دانشجويي كه تاكنون تلاش زيادي براي تعطيلي تشكل‌هاي دانشجويي و يا از محتوا خارج كردن آن كرده‌اند، جلوگيري شود و عرصه‌ي عمومي دانشگاه و فعاليت در آن به رسميت شناخته شود و با ابزارهاي رسمي آن را به فضاي امنيتي پيش نبرند. ما نيز مسلما براي به دست آوردن اين مطالبات و حفظ فضاي عمومي دانشگاه تلاش مي‌كنيم.

دبير جامعه‌ي اسلامي دانشجويان:

ـ به اتحاديه‌ي تشكل‌هاي دانشجويي توجه شود

ـ مديران دانشگاه مسائل اعتقادي را درنظر داشته باشند

دبيركل جامعه‌ي اسلامي دانشجويان با بيان اينكه «بايد تغيير نگاه جدي در بازگرداندن دانشگاه به جايگاه علمي خود صورت گيرد»، گفت: البته علي‌رغم فضاي نامساعد سال‌هاي اخير تا حدودي اين امر صورت گرفته است.

«ابراهيم شمشيري» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: در بخش‌هايي مديريت دانشگاه به جاي اينكه به سمت علمي شدن برود، سياسي شده و افراد تعهد و دلبستگي لازم به نظام و انقلاب ندارند، در حالي كه اكنون به مديراني نياز داريم كه علاوه بر تخصص، مسائل اعتقادي را نيز در نظر داشته باشند.

وي گفت: ديگر انتظار ما پيوند جايگاه‌هاي علمي به مراكز صنعت و ظهور و بروز فعاليت‌هاي علمي است.

اين فعال دانشجويي همچنين گفت: ديگر مسأله‌اي كه كمتر به آن بها داده‌اند اتحاديه‌ي تشكل‌هاي دانشجويي است كه بايد به عنوان مجموعه‌ي پيشرو مطرح شود.

عضو طيف شيراز دفتر تحكيم:

ـ وزير آينده مورد قبول جامعه‌ي دانشگاهي باشد

ـ با روند قانوني، تشكل‌هايي با افكار مختلف تشكيل شود

يك عضو طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت با بيان اينكه «وزير آينده بايد شخصيت دانشگاهي باشد»، گفت: وزير آينده بايد مورد قبول جامعه‌ي دانشگاهي باشد و به شأنيت علمي دانشگاه‌ها توجه ويژه كند و آن را بالاتر برد.

«مهدي درويش» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: طي چند سال اخير با افت شديد علمي روبرو بوده‌ايم و بايد در بالا بردن امور علمي تلاش شود و به پژوهشگران امتيازاتي دهند.

اين فعال دانشجويي اضافه كرد: علاوه بر مسائل صنفي بايد در ايجاد فضاي باز نقد و انتقاد از دانشگاه‌ها تلاش شود.

وي تاكيد كرد: در دوره‌ي وزارت آينده بايد با روند قانوني، تشكل‌هايي با افكار مختلف تشكيل دهند.

عضو شوراي تببين مواضع بسيج دانشجويي:

ـ از فعاليت غيرقانوني برخي تشكل‌ها جلوگيري شود

ـ اسلامي شدن دانشگاه‌ها جدي گرفته شود

عضو شوراي تببين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران با بيان اينكه «در چند سال گذشته جنبش نرم‌افزاري چندان پيگيري نشده است»، گفت: اميدواريم جو عمومي دانشگاه به سمت علم‌آموزي برود و جنبش نرم‌افزاري در دولت آينده پيگيري شود.

«اعتماديان» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: با رواج سياسي‌بازي در دانشگاه، رونق كارهاي علمي كم شده است.

اين فعال دانشجويي افزود: مهمترين كار از ديد تشكل‌ها قانونمند كردن نحوه‌ي فعاليت تمام تشكل‌ها و جلوگيري از فعاليت‌هاي غيرقانوني برخي تشكل‌هاست كه در برخي موارد به دليل وجود قوانين متناقض، موجب سوءاستفاده‌ي برخي تشكل‌ها از اين خلأ قانوني شده است.

وي تاكيد كرد: همچنين بايد در دوره‌ي آتي، حركت جدي به سمت اسلامي شدن دانشگاه‌ها صورت بگيرد.

دبيراتحاديه انجمن‌هاي اسلامي مستقل:

وزير آينده بايد بردباري سياسي و خودباوري ديني و انقلابي داشته باشد

دبيركل اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي مستقل گفت: وزير علوم آينده بايد تصميم‌سازي را به عهده‌ي دانشجويان و دانشگاهيان بگذارد تا دانشگاه از يك نهاد آموزشي صرف به يك نهاد كاركردي تبديل شود.

«پرويز اميني» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه «چند نسبت بايد در دانشگاه تغيير كند»، اظهار داشت: در استاندارد بين‌المللي تصميم‌سازي به عهده‌ي نخبگان، دانشگاهيان و دانشمندان است و تصميم‌گيري بر عهده‌ي دولت، در حالي كه در كشور ما قدرت تصميم‌سازي در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

اين فعال دانشجويي افزود: تغيير نسبت دانشگاه و جامعه و از بين بردن گسستي كه بين اين دو نهاد به وجود آمده نيز از مطالبات ما محسوب مي‌شود، همچنين مي‌بايست در ارتباط دانشگاه با محيط‌هاي سياسي گفتمان انتقادي در پيش گرفته شود.

وي افزود: انتظار ديگر ما از وزير علوم آينده تغيير مسير دانش‌پژوهشي و علم‌آموزي به سمت توليد علم و دانش است.

دبير اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي مستقل همچنين گفت: ويژگي‌هاي وزير علوم علاوه بر ويژگي‌هاي عمومي كه گفتمان دولت احمدي‌نژاد بوده، داشتن توانايي‌هاي علمي، صبر و بردباري سياسي، خودباوري ديني و انقلابي، آشنايي به محيط دانشگاه و مطالبات دانشگاهيان و توجه به كرامت دانشجو و دانشگاهيان است.

اميني گفت: در مجموع، وزير علوم بايد كسي باشد كه اجماع مثبت فرهنگي سياسي و علمي در دانشجويان و دانشگاهيان باشد و حداقل اجماع منفي در افكار عمومي دانشگاهيان نداشته باشد.

عضو انجمن اسلامي: امكان فعاليت آزادانه‌ي تشكل‌ها فراهم شود

ـ عضو جامعه‌ي اسلامي: در امكانات تشكل‌ها تبعيض وجود نداشته باشد

دبير جامعه‌ي اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي گفت: انتظار مي‌رود وزير علوم به مديريت دانشگاه كه سنتي فكر مي‌كنند و برخي حتي به سختي مي‌توانند بنيه‌ي علمي كشور را به پيش ببرند، سر و سامان دهد.

«سيدحسيني» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: تصميمات برخي مديريت‌ها تبعيض‌آميز است و به جاي اينكه دانشجو در اولويت قرار گيرد، مديريت در اولويت قرار گرفته در حالي كه بايد در خدمت دانشجو باشد.

وي گفت: وزير علوم با مديريت بايد با حداقل بودجه بهترين كارايي را داشته باشد، رابطه‌ي صميمانه با دانشجويان برقرار كند و در امكانات تشكل‌ها تبعيض قائل نشود و در كل راه را براي جهت‌دهي افكار دانشجويان توسط تشكل‌ها و هدفمند كردن آنها فراهم كند.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد عباسپور نيز درباره‌ي ويژگي‌هاي وزير علوم دولت آينده، گفت: وزير علوم آينده بايد امكان فعاليت آزادانه‌ي تشكل‌ها را فراهم كند و از دخالت‌هاي سازمان‌يافته برخي نهادها در امور تشكل‌ها جلوگيري كند.

«مهدي شاه‌محمدي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: وزير علوم آينده بايد حقوق اساسي تشكل‌هاي دانشجويي را رعايت كند، از انحلال تشكل‌ها ممانعت كند و در كل آزادي حداقلي به دانشگاه بدهد.

گزارش از خبرنگار ايسنا: «الهه حميدي‌كيا»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha