مراسم بزرگداشت دكتر شريعتي در دانشگاه شهيد عباسپور ـ پدرام: شريعتي سعي كرد با عقل نقاد سراغ سنتها برود ـ سوسن شريعتي: شريعتي به معلم بودنش افتخار ميكرد
مراسم بزرگداشت دكتر شريعتي با عنوان «آموزههاي معلم انقلاب» در دانشگاه شهيد عباسپور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين جلسه اعظم طالقاني ضمن گراميداشت ياد و خاطرهي شهيد مطهري صحبتهاي خود را چنين آغاز كرد: مهمترين بحث دكتر شريعتي، ايمان از چشم انداز عملكرد است. ايشان با شيوهاي مقايسهيي به اين بحث ميپرداختند و زايش فكري، تحليلي و زباني داشتند.
وي گفت: نفوذ و وسعت درك ايشان روز به روز جهانيتر ميشود. توحيد از منظر دكتر شريعتي يعني وحدت بين انسان، طبيعت و خدا و اگر ما اين وحدت را ميپذيرم بين گفتار و عملمان فاصله نميافتاد.
طالقاني توضيح داد: شريعتي در اصول اعتقادي، تضاد را رد ميكند ولي در عرصهي اجتماعي تضاد از مسائل مهم تلقي ميشود و دكتر منشاء آن را در وحدت ميبيند.
وي در ادامه افزود: شريعتي به مختار بودن انسان معتقد است و فكر ميكند انسان در برخورد اجتماعي شناخت خود را به دست ميآورد. او به رابطهي بين خدا و انسان و قوانين حاكم بر آفرينش اشاره ميكند و به نظر من عاقل كسي است كه با شناخت اين قوانين، روابط اجتماعي خود را تنيظم كند.
طالقاني در توضيح شرايط كنوني جامعهي ما با توجه به آموزههاي دكتر شريعتي گفت: آنچه حكومت و دولت را از بين ميبرد اپوزسيون نيست، بلكه فساد و فحشا و بي توجهي به حقوق مردم است. هر جرياني كه نتواند خود را با واقعيات و قوانين آفرينش تطبيق دهد، محكوم به نابوديست. فعالان سياسي و اجتماعي ما، فعاليتهاي خود را نقد كنند و ببينند كجاي كار مشكل داشت كه به آنچه خواستيم، نرسيديم.
در ادامهي اين مراسم مسعود پدرام با اشاره به مقاطعي كه به گفتهي وي امكان برگزاري مراسم بزرگداشت دكتر شريعتي وجود نداشت، تأكيد كرد: نسل امروز بايد ارتباط خود را با انديشههاي گذشته حفظ كند. هيچ انديشمندي نميتواند از صفر شورع كند.
وي اظهار داشت: دكتر شريعتي به معناي واقعي جامعه شناس نبود، نگاه او نگاه فرهنگي بود. چرا كه معتقد بود برخي جوامع مانند جوامع شرقي را ميتوان از ديد فرهنگي تحليل كرد و راه حلها هم از همين منظر پيدا ميشود.
پدرام در ادامه افزود: رويكرد او به نسبت و مدرنيته، رويكردي متفاوت بود. او معتقد بود كه بايد از درون سنت عبور كرد و سعي ميكرد با عقل نقاد به سراغ سنتها برود.
وي خاطر نشان كرد: با اين كه ايشان به مباحث دموكراسي و سوسياليسم تسلط كامل داشت و تحليلهاي خوبي ارائه ميداد ولي هيچ گاه دراين زمينه نظريه پردازي نكرد.
به گزارش ايسنا، دكتر سوسن شريعتي ديگر سخنران اين برنامه نيز گفت: شريعتي به معلم بودن خود افتخار ميكرد. او معلمي بود كه در سه وجه رفتار، موضوع تعليم و روش با ساير معلمين متفاوت بود. او هميشه در برخورد با جوانان از نقد والدين و در واقع نقد نسل خودش آغاز ميكرد. البته با ساز جوانان هم نميرقصيد.
شريعتي توضيح داد: دكتر ايدئولوگ بود. چرا كه تفكري داشت منجر به عمل ميشد. او ميگويد ايدئولوژي ادامهي غريزهي انسان است.از نظر او ايدئولوژي جهت ميدهد، قالب نميسازند.
وي افزود: شريعتي در حوزهي تفكر مثل يك پارتيزان رفتار كرد، چون ميدانست وقت كم است و در برابر برخي از رفتارها بايد ايستاد.
شريعتي ادامه داد: ايشان به همهي نسبتها انديشيد. من و اجتماع، من و امر قدسي، من و عشق و بسيار ديگر. به هر راهي كه بياعتماد شدي، راه جديدي ديگري ارائه ميدهد. نسل امروز ما شريعتي خلوتنشين را ميخواهد و از اين علاقه ميتوان به آسيبهاي نسل امروز پي برد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات