• جمعه / ۹ اردیبهشت ۱۳۸۴ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8402-03174
  • منبع : مطبوعات

دو ماه تا «برخورد عميق» فضايي نخستين تصوير از نماي نزديك دنباله‌دار «تمپل» به زمين ارسال شد

دو ماه تا «برخورد عميق» فضايي
نخستين تصوير از نماي نزديك دنباله‌دار «تمپل» به زمين ارسال شد

فضاپيماي «برخورد عميق» در حالي كه تنها كمتر از 67 روز به زمان آغاز ماموريتش باقي است، از فاصله 63 و نيم ميليون كيلومتري به هدف خود مي نگرد.

به گزارش سرويس «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، فضاپيماي برخورد عميق(Deep Impact) كه براي كشف رازهاي درون دنباله‌دارها خود را به سوي هسته دنباله‌دار «تمپل1 » نزديك مي‌كند، نخستين تصوير نماي نزديك را از اين دنباله دار به زمين ارسال كرد.

اين تصوير نخستين تصوير از مجموعه تصاويري است كه از امروز تا حدود 10 هفته آينده از اين دنباله دار تهيه و به زمين ارسال خواهد شد تا علاوه بر اينكه اطلاعاتي در اختيار دانشمندان قرار مي‌گيرد، مهندسان و سيستمهاي ناوبري فضاپيما نيز بتوانند خود را براي تنظيم مسير فضاپيما آماده كنند تا برخورد گلوله برخورد كننده اين فضاپيما با هسته دنباله‌دار در بهترين و دقيق ترين وضعيت ممكن صورت گيرد.

دكتر مايكل آهرين (Michael A'Hearn) از دانشگاه «مريلند» و سرپرست تيم تحقيقاتي «برخورد عميق» درباره اين تصوير گفته است كه اين تصوير نشان دهنده موفقيت سيستم‌ها بوده است و با شروع رصدهاي روزانه از هسته تمپل 1 كه از حدود 10 روز ديگر آغاز خواهد شد ما اطلاعات كاملتري در خصوص هدف اين ماموريت به دست خواهيم آورد.

وي درباره روند بهبود اين تصاوير افزود: آنچه كه امروزه در حد چند پيكسل ديده مي شود با گذشت زمان و با پر شدن فاصله ميان دنباله‌دار و فضاپيما به تدريج به بهترين نماهايي تبديل خواهد شد كه تاكنون از يك دنباله‌دار تهيه شده است.

دوربينهاي «ديپ ايمپكت» براي نخستين بار در 25 آوريل موفق شدند هدف فضاپيما را تفكيك كنند و اين در حاليست كه دوربينهاي فضاپيما قادرند ستارگاني تا قدر بصري 11 را كه معادل 100 برابر حد قدر قابل رصد توسط چشم غير مسلح است را ثبت كنند.

«ديپ ايمپكت» قرار است در ماه جولاي و پس از آنكه در مدار تمپل قرار گرفت وزنه‌اي را به سوي هسته اين دنباله‌دار رها كند.

اين وزنه پرسرعت (كه نام هزاران نفر از مردم زمين را به همراه دارد) با سرعت به قلب دنباله دار تمپل برخورد خواهد گرد و گودالي به اندازه يك استاديوم ورزشي را بر سطح آن ايجاد خواهد كرد.

ذرات حاصل از اين برخورد تا مداري كه «ديپ ايمپكت» در آن قرار دارد به فضا پرتاب خواهند شد و آثار آن توسط چهار ابزار علمي اين مدار گرد ثبت خواهد شد و بدين ترتيب براي نخستين بار انسان خواهد توانست به بخشي از رازهاي درون يك دنباله دار پي ببرد.

به گزارش ايسنا از سايت Nojum، اين ماموريت بخشي از رازهاي دنباله دارها را (در صورت موفقيت) آشكار خواهد كرد.

گام بزرگ بعدي را اروپاييها در ماجراجويي 7 ساله ماموريت «رزتا» برخواهند داشت.

در ماموريت رزتا با فرود يك سطح نشين بر سطح قلب دنباله‌داري دردست اولين نمونه برداري و آناليز محلي از قلب يك دنباله‌دار ( به عنوان يادگارهاي دوران شكل گيري منظومه شمسي ) انجام خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha