• دوشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۸۳ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8311-04017
  • منبع : نمایندگی زنجان

پرفسور ثبوتي: رشد علمي مستلزم فضايي آرام و منطقي است مديريتهاي موقت پيشرفت محيطهاي علمي را مختل مي‌كند

پرفسور ثبوتي:
رشد علمي مستلزم فضايي آرام و منطقي است 
مديريتهاي موقت پيشرفت محيطهاي علمي را مختل مي‌كند

استاد يوسف ثبوتي، اول شهريور ماه سال 1311 در شهر زنجان متولد شد و در سن 21 سالگي تحصيلات كارشناسي خود را در رشته فيزيك دانشگاه تهران به پايان برد. وي در سال 1339 موفق شد مدرك كارشناسي ارشد خود را در همين رشته از دانشگاه تورنتوي كانادا اخذ كند و پس از سه سال تحصيلات دكتري تخصصي رشته فيزيك را در دانشگاه شيكاگوي امريكا به پايان برد.

وي سابقه تدريس در دانشگاههايي نظير نيوكاسل انگلستان، پنسيلوانيا، شيكاگو و بوستون آمريكا،آمستردام هلند و دانشگاه شيراز را در كارنامه كاري خود دارد.

تاسيس مركز تحصيلات تكميلي در علوم پايه زنجان كه با گذشت قريب 13 سال از آغاز فعاليت عنوان قطب كيفي فيزيك ايران را كسب كرده است، انتشار بيش از 50 مقاله‌ پژوهشي در مجلات علمي بين‌المللي و دريافت مدال سال 2000 فرهنگستان علوم جهان سوم و عنوان كتاب سال جمهوري اسلامي، تنها بخش كوچكي از خدمات و افتخارات اين دانشمند و پژوهشگر خستگي ناپذير در عرصه فيزيك و نجوم مي‌باشد.

پرفسور ثبوتي در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه زنجان رمز موفقيت مركز تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان را حركت برنامه‌ريزي شده و فعاليت منطقي در حوزه‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي ذكر كرد و گفت: هيچ چيز خارق العاده‌اي در اين مركز اتفاق نيافتاده است. ما دقيقا با مقررات وزارت علوم كار مي‌كنيم و فعاليتهايمان را به صورت منطقي و بر اساس اصول علمي به پيش مي بريم.

رييس مركز تحقيقات تكميلي علوم پايه زنجان اضافه كرد: يكي از رمزهاي موفقيت ما اينست كه اعضاي هيات علمي و دانشجويان مركز تمام وقت كار مي كنند و امكانات موجود هم بدون محدوديتهاي زماني در اختيار آنها قرار دارد.از سوي ديگر تلاش كرده ايم كه اختلافات و مشكلات ذهني را از محيط دور كرده و دغدغه هاي بيروني را در محيط علمي دخالت ندهيم.

وي هدف اصلي از تشكيل اين مركز را جبران كم كاريهايي دانست كه طي سالهاي گذشته در محيطهاي دانشگاهي در زمينه تحصيلات تكميلي روي داده و تصريح كرد: سعي ما بر اين بوده است كه با ايجاد محيطي كاملا علمي و به دور از هيجانات كاذب دانشجويان مقاطع ارشد و دكتري را به شكل صحيح آموزش دهيم.

دكتر ثبوتي تاكيد كرد: تحقيقات و رشد علمي مستلزم فضايي آرام و منطقي است تا استعدادها شكوفا شود و ثمره‌اي براي جامعه داشته باشد.

دكتر ثبوتي در ادامه اظهار داشت: مركز علوم پايه ديواري پيرامون خود ندارد، درهاي ورودي ما به روي هر كسي باز است و ما پذيراي عموم مردم هستيم.

وي افزود: پژوهشگران علوم پايه مثل هر مركز علمي ديگر در جهان افرادي عادي و معمولي هستند.ما نخبه ها را جمع نكرده‌ايم تا كارهاي پژوهشي خارق العاده انجام دهند؛ ولي با همين دانشجويان مستعد مي توانيم كارهاي بسيار فوق العاده‌اي انجام دهيم.

اين استاد برجسته دانشگاه با بيان اينكه انزواي علمي و جدا شدن از دنياي علمي لطمه اساسي به بنيان هاي دانش كشور ما وارد مي آورد، يادآور شد:در مراكز تحصيلات تكميلي سعي كرده ايم با ايجاد ارتباط و رفت‌وآمد به مراكز علمي جهان، اطلاعات دقيق وبروز را كسب كنيم.

وي با اشاره به رتبه بالاي اين مركز در تدوين مقالات علمي گفت: دو سال پيش هر كدام از اعضاي هيات علمي 2 مقاله علمي ارائه كرده‌اند كه با ميانگين كشوري تفاوتهاي معناداري دارد.

رييس مركز تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان خاطرنشان كرد: در اينجا وظيفه عمده ما، تربيت افراد قابل است و در نوع آموزشي كه به آنها داده مي‌شود وسواس زيادي به خرج نمي دهيم، چرا كه در كشور ما نيازهاي فراواني وجود دارد كه هر فرد بر اساس قابليتي كه دارد، آموخته هايش در جايي به درد اين مملكت مي‌خورد.

دكتر ثبوتي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو تصريح كرد: ثبات مديريتي مي‌تواند برنامه‌ريزي علمي را متفق‌تر و محكم تر پيش ببرد و با مديريتهاي موقت و دوساله در دانشگاه ها نمي‌توان انتظار پيشرفت در محيطهاي علمي كشور را داشت.

رييس مركز تحصيلات تكميلي در علوم پايه زنجان، حضور بخش خصوصي در حوزه تحقيق و پژوهش كشور را امري لازم بر شمرد و گفت: توان دولت در امر پژوهش محدود است و براي افزايش سطح پژوهش و تحقيق در جامعه ناگزيريم كه بخش خصوصي را وارد صحنه كنيم.

وي تصريح كرد: نبايد همه انتظارات خود را از دولت جويا شويم. اين منطق درستي نيست كه دولت بايد در همه كارها كمك كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha