• جمعه / ۲۵ دی ۱۳۸۳ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8310-10238
  • خبرنگار : 90069

با وجود بروز نقص فني كاوشگر «برخورد عميق» با موفقيت پرتاب شد

با وجود بروز نقص فني
كاوشگر «برخورد عميق» با موفقيت پرتاب شد

كاوشگر فضايي «برخورد عميق» ناسا با هدف بررسي مواد تشكيل دهنده هسته دنباله دار «تمپل يك» با موفقيت به فضا پرتاب شد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين فضاپيما در حين عمليات پرواز در مسيرش براي پيوستن به ستاره دنباله دار Tempel 1 در 4 ژولاي سال جاري، از شرايط سيستم ايمني و عملكرد سالم خارج شده است.

فضاپيماي Deep Impact (برخورد عميق) از ايستگاه نيروي هوايي كيپ كاناورال پرتاب شده و در حال حاضر مهندسان تلاش مي‌كنند تا علت بروز اين نقص را كه منجر به ايجاد اختلال در عملكرد فضاپيما پس از پرتاب شده است، كشف كنند.

هم اكنون اين فضاپيما وارد مرحله Safe-mode شده است. اين مرحله يك حالت طبيعي است كه در صورت بروز اشكال در حين پرواز فضا‌پيما به طور خود‌كار وارد آن مي‌شود، اما هنوز سالم است.

وقتي يك فضاپيما وارد اين مرحله مي‌شود تمام سيستم‌ها به غير از سيستم‌هاي ضروري تا زمان دريافت دستور جديد از هيات كنترل غير فعال مي‌شوند.

زماني كه فضاپيماي Deep Impact از موشك پرتاب كننده‌اش جدا شد، رايانه اين فضاپيما دماي بيش از حد طبيعي در سيستم رانشي را شناسايي كرد و اين امر در حال حاضر تحت بررسي كارشناسان قرار دارد.

برخورد عميق (Deep Impact) قرار است يك كپسول كوچكتر را در ماه ژوئيه در مسير تصادم با دنباله داري به نام «تمپل يك» (Tempel One) قرار دهد.

اين فضاپيما سپس به مطالعه ذرات برخاسته از دنباله دار در اثر اين برخورد و همچنين حفره ايجاد شده بر سطح آن خواهد پرداخت.

طبق محاسبات برخورد كپسول به دنباله دار روز چهارم ژوئيه روي مي‌دهد و از فضا و همچنين توسط منجمان حرفه‌يي و مبتدي مشاهده خواهد شد.

به گفته ريك گرامير، مدير پروژه «برخورد عميق»، كپسول حاوي تقريبا 140 كيلوگرم مس است و انتظار مي رود حفره اي بر سطح دنباله دار ايجاد كند كه ابعاد آن مي تواند به اندازه يك خانه كوچك دو طبقه يا يك استاديوم فوتبال به عمق يك ساختمان 14 طبقه باشد.

ابعاد حفره را به اين علت نمي توان پيش بيني كرد كه هنوز هيچ كس نمي داند هسته دنباله دار دقيقا از چه موادي تشكيل شده است.

دنباله دارها ميلياردها سال قبل تشكيل شده اند، بنابراين شناسايي ساختمان آنها مي تواند اطلاعاتي درباره گذشته منظومه شمسي به دست دهد.

دانشمندان همچنين اميدوارند در پي ماموريت «برخورد عميق»، اگر روزي دنباله داري در مسير تصادم با زمين قرار گرفت، در موقعيت بهتري براي سنجش گزينه هاي خود به منظور جلوگيري از چنين برخوردي قرار داشته باشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha