• چهارشنبه / ۱۶ دی ۱۳۸۳ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8310-06802
  • منبع : فضای مجازی

عضو كميسيون صنايع مجلس: خودروهاي توليدي 25 تا 45 درصد گرانتر به مردم فروخته مي‌شود

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: خودروهاي توليدي بين بيست و پنج تا چهل درصد بيشتر از قيمت واقعي به مردم فروخته مي‌شود. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از سايت مجلس شوراي اسلامي(خانه‌ي ملت)‌، «احمد بزرگيان» اظهار داشت: مديريت ضعيف، ضايعات بالا، خواب سرمايه، نگاه سودآور و علمي نبودن فرآيند توليد از جمله عواملي است كه در افزايش قيمت تمام شده خودرو نقش دارند. بزرگيان در توضيح عوامل موثر در افزايش قيمت تمام شده خودرو در كشور افزود: يكي از عوامل موثر در اين زمينه سيستم انبارداري است به گونه‌اي كه انبارهاي شركت‌هاي خودروسازي مملو از ميلياردها دلار كالاي انباشته شده است كه گاهي به خاطر توقف يك خط توليد به عنوان آهن قراضه فروخته مي‌شود. وي تصريح كرد: محصول توليد شده نيز به همين گونه است. محصولات توليد شده اين شركت‌ها چند ماه در انبارها مي‌مانند و بعد به دست مردم مي‌رسند و اين خواب سرمايه‌ يكي از عوامل موثر در افزايش قيمت تمام شده خودرو است. بزرگيان افزود: فرآيند توليد در صنايع خودروسازي علمي نيست و بعضي از گلوگاه‌ها وجود دارد كه باعث مي‌شود فرآيند توليد به كندي طي شود و در نتيجه زمان توليد و نفر ساعت توليد قطعات و كالا افزايش مي‌يابد. عضو كميسيون صنايع و معادن درصد بالاي ضايعات در صنايع خودروسازي را از ديگر عوامل موثر در افزايش قيمت تمام شده خودرو دانست و گفت: ضايعات چه در بخش مواد اوليه و چه در فرآيند توليد و چه در محصول بالاست به طوري كه رقم آن پانزده تا بيست و پنج درصد است و اين رقم فاجعه است. بايد به سمتي رفت كه دنيا به دنبال آن است يعني كار بدون نقص. وي در ادامه به بحث مديريت در صنايع خودروسازي اشاره كرد و اظهار داشت: متاسفانه مديريت در كل كشور درصد قابل توجهي از آن براساس شايسته سالاري نيست و بيشتر رابطه‌اي است. بجاي اينكه انسان‌هاي كيفي و توانمند در راس كار قرار گيرند، اكثر مديران وابستگان هستند. در نتيجه مجموعه مديريت، در سيستم‌هاي توليد ما،‌ مجموعه فشلي است. بزرگيان ادامه داد: پرداخت هجده درصد سود به سرمايه‌گذار از سوي صنايع خودروسازي يكي ديگر از عوامل افزايش قيمت تمام شده خودرو است به‌ گونه‌اي كه اين هجده درصد سود به خريداران تحميل مي‌شود. از سوي ديگر دريافت سه درصد براي خدمات پس از فروش از ديگر عوامل افزايش قيمت خودرو است. بزرگيان در پاسخ به پرسشي كه مجلس چه طرحي براي نظارت بر صنايع خودروسازي دارد، گفت: مجلس مي‌تواند نقش كليدي در نظارت بر صنايع خودروسازي داشته باشد و در كميسيون صنايع مبنابر اين گذاشته شده كه به صورت خيلي دقيق اين مساله بررسي شود. تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي در كميسيون صنايع مورد مطالعه قرار گرفت و نشست‌هاي متعددي با سازمان گسترش و نوسازي صنايع و شركت‌هاي خودروسازي داشتيم و كميسيون صنايع بر اعمال نقش نظارت خود مصر است. نماينده‌ي سبزوار تاكيد كرد: تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي براي مچ‌گيري نيست بلكه براي اصلاح و رفع مشكلات است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha