• چهارشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۸۳ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8306-05442
  • منبع : مطبوعات

در آستانه اعلام نتايج كنكور يك روانشناس: خانواده‌ها اين روزها مراقب حالات عاطفي و رواني كنكوريها باشند

يك روانشناس در آستانه اعلام نتايج كنكور و هيجانات ناشي از آن در جوانان داوطلب به خانواده‌ها، توصيه كرد كه اين روزها بيشتر مراقب حالات عاطفي و روانشناختي كنكوريها باشند.

دكتر يعقوبي، در گفت‌وگو با خبرنگار آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: در كنكور سراسري معمولا 10 تا 15 درصد داوطلبان قبول مي‌شوند و هر ساله حدود 80 درصد قطعا مردود مي‌شوند، در نتيجه كسي كه داوطلب ورود به دانشگاه سراسري است بايد اين احتمال را بدهد كه ممكن است قبول نشود و شانس قبولي او حداكثر 15 درصد است.

وي در پي اخباري كه در نتيجه خودكشي برخي از داوطلبان مردودي مرحله اول اعلام مي‌شود، افزود: اگر فرد اين رويكرد را در نظر بگيرد و آمادگي ذهني و توجيه داشته باشد، واقعيت قبول نشدن خود را مي‌پذيرند.

اين روانشناس در آسيب‌شناسي اين موضوع با بيان اينكه تعداد كمي هستند كه واكنش هيجاني و احساس ناكامي نسبت به مردود شدن خود در كنكور پيدا مي‌كنند، گفت: در بين اين افراد نيز، عده‌اي در مدتي كوتاه احساس افسردگي و سرخوردگي مي‌يابند كه بعدا با آن كنار مي‌آيند. اما عده‌اي دچار مشكلات جدي‌تر مي‌شوند.

دكتر يعقوبي با بيان اين كه بعضا فشار خانواده و گروه‌هاي همسال كه تصور مي‌كردند اين جوان بايد قبول مي‌شد و نشده است، بار رواني را در فرد دواطلب تشديد مي‌كند، گفت: افرادي كه تحمل ناكامي را نداشته از پس فشارهاي اجتماعي و خانوادگي و توقعات بيش از حد بر نمي‌آيند و با اين تصور كه تنها راه پيش رفت و رشد آن‌ها دانشگاه است، به بن بست مي‌رسند.

وي با بيان اينكه معمولا نخستين واكنش مردودشدگان، انكار واقعيت، عصبانيت، خشم و بدگويي و شكايت از همه چيز است، گفت: در اين دوره جوانان تحريك‌پذيرتر و زود رنج‌تر مي‌شوند و گاها بي‌ميل به زندگي و امورات شخصي؛ و به تنهايي پناه مي‌برند تا به تدريج تسليم ‌شده و واقعيت را مي‌پذيرند.

اين روانشناس باليني با بيان اين كه خانواده در اين مواقع اگر احساس تهديد به خودكشي را در جوان مشاهده كرد بايد آن را جدي بگيرند، اما با خونسردي تمام به جوان مردود شده صحبت كند، گفت: واكنش‌هايي از قبيل اين كه «دانشگاه به چه درد مي‌خورد» ، «حال ليسانس گرفتي چه مي‌شود»، و «اصلا برو سربازي يا در خانه بمان»، جملاتي است كه به جاي آرام كردن فرد، او را هيجاني مي‌كند. چون اين جملات، متناقض اصرارهاي خانواده به درس‌خواندن در هنگام كنكور است.

وي گفت: همچنين تخطعه كردن دانشگاه و ادامه تحصيل اين احساس را در جوان ايجاد مي‌كند كه چون او عرضه ندارد، چنين رفتارهايي با او انجام مي‌دهند؛ در نتيجه جوان نمي‌تواند رابطه همدلانه‌اي با خانواده پيدا كند.

دكتر يعقوبي با بيان اين كه جوان شكسته خورده، همدلي مي‌خواهد، و بايد دوره گذر او طي شود، افزود: با حرف زدن، به او كمك كنيد. در مرحله بعد اگر خشم و عصبانيت زياد بود، مي‌توانيد به مشاوره و كارشناس رجوع كنيد.

اين روانشناس و عضو هيات علمي دانشگاه درباره كساني كه به خودكشي اقدام مي‌كنند، گفت: كنكور امتحان و آزمايشي بوده كه بايد در كنار اطلاعات، فرد اراده‌اش را محك بزند و اين داوطلب است كه بايد فرايند حل مساله را در خودش فعال كند. در اين زمان جوان بايد از قدرت خودش به جاي حماقت خودكشي، به راه‌هاي بهتري برسد.

يعقوبي در پايان گفت: بهترين كار اين است جوان به خودش زمان بدهد، و فرصت تجربه و زندگي را از خود نگيرد چون نتايج بهتري در پي خواهد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha