فرودگاه بينالمللي امام (ره) بعد از نشستن پرواز (فرود خوش) بر روي باند آن و با گذشت بيش از سه ماه از افتتاح رسمي بوسيله رييسجمهور، كه تا فردا به بهرهبرداري ميرسد، با موانع و مشكلات و مخالفتهاي زيادي براي راهاندازي روبرو شده است.
به گزارش خبرنگار حملونقل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در شرايطي كه وزير راه و ترابري قول افتتاح فرودگاه امام(ره) را در آغاز ارديبهشتماه داد، اما نه تنها فرودگاه كار خود را آغاز نكرد، بلكه اين آغازي براي روشنشدن مشكلات و مسائل موجود در فرودگاه شد. به نحوي كه رييس سازمان هواپيمايي كشوري مشكل غيرمنتظره قيمت و نحوه عرضه سوخت را معضلي حلناشدني دانست و در نهايت آغاز كار فرودگاه را موكول به 19 ارديبهشتماه كرد.
در جريان انتشار اين خبر شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي تغيير نرخ سوخت مصرفي فرودگاه را رد و خبر افزايش قيمت آن را تكذيب كرد.
براساس اين گزارش قائم مقام مجري طرح فرودگاه امام (ره) در اين زمان از مستقرشدن تمامي ارگانها از قبيل سپاه، نيروي انتظامي، گذرنامه، گمرك و استقرار شركتهاي هواپيمايي در فرودگاه خبر داد و ابراز اطمينان كرد كه هيچ مشكلي در بهرهبرداري از فرودگاه امام(ره) نيست.
در حالي كه به زمان بهرهبرداري چند روز بيشتر باقينمانده بود تعدادي از رسانهها خبر فرار مهندس ناصر قنبري ـ مجري طرح فرودگاه امام(ره) ـ را منتشر كردند و علت آن را ناتواني وي از پاسخگويي به هزينههاي صورتگرفته در فرودگاه عنوان كردند.
متعاقب اين خبر و در جريان انتشار هزينههاي صورتگرفته در مراسم افتتاح فرودگاه دكتر خسرواني ـ مديرعامل شركت ايفاچيكار برگزاركننده مراسم افتتاح فرودگاه امام(ره) ـ به خبرنگار ايسنا گفت:« نرخ قيمتهاي تعيينشده براي اجراي امور برگزاري مراسم افتتاح كاملا قانوني است و مراسم بايد در شان نام اين فرودگاه كه اهميت آن در جذب ايرلاينهاي بينالمللي انكار ناپذير است،انجام ميشد.»
بر اساس اين گزارش در زمانيكه شايعاتي حاكي بر نبودن امكانات و خدمات پروازي در فرودگاه از قبيل كترينگ (آمادهسازي غذاي مسافر) و نبود سوخت در فرودگاه نقل محافل خبري بود، مرتضي حسيني ـ قائم مقام مجري طرح فرودگاه امام (ره) ـ اطمينان داد كه فرودگاه داراي دو تانكر كاملا پر با ظرفيت سه ميليون و 400 هزار ليتر سوخت است و بخش كترينگ آماده پذيرايي از دو هزار و 500 مسافر روزانه است.
درعين حال احمد خرم يك هفته مانده به بهرهبرداري از فرودگاه با انتقال دفتر خود به آنجا راسا براي نظارت و هماهنگي نزديك بر اجراي امور اقدام كرد.
او در پاسخ به خبرنگار ايسنا اينباره تاكيد كرد:« نميگذارم مشكلي مانع از بهرهبرداري از فرودگاه امام(ره) شود.»
اما اين بار مديرعامل شركت آسمان با بيان اينكه شركت آسمان 19 ارديبهشت به فرودگاه امام(ره) نميرود بار ديگر به شرايط موجود دامن زد.
وي نسبت به حضور شركت تركيهاي خدماتي فرودگاهي «تاو» اعتراض كرد و افزود:« حضور اين شركت در فرودگاه امام(ره) كاملا غيرقانوني است و سازمان هواپيمايي كشوري با اين اقدامات راه به جايي نميبرد.»
اين خبر در شرايطي منتشر شد كه تمامي نگاههاي بينالمللي به اين پروژه ملي بوده و هست و آثار اين خبر در كنار رقبايي همچون فرودگاه بينالمللي دبي و استانبول نتيجهاي جز از دست دادن حضور ايرلاينهاي بينالمللي در اين فرودگاه ندارد.
به گزارش ايسنا، اما به نظر ميرسد نقطه پايان اين ماجرا سخن حاجعليفرد ـ رييسسازمان هواپيمايي كشوري ـ باشد كه در گفتوگو با ايسنا، از وجود تفاهمنامه ميان ايران و تركيه خبر داد و به شايعاتي مبني بر اسراييليبودن شركت «تاو» و غيرقانوني بودن فعاليت اين شركت خدماتي در فرودگاه امام(ره) پايان داد.
و سرانجام به نظر ميرسد فردا با فرود اولين هواپيماي خطوط بينالمللي كه ظاهرا از دبي برخواسته است، فرودگاه به طور رسمي به بهرهبرداري ميرسد، مگر اينكه ؟؟
انتهاي پيام
نظرات