• سه‌شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۸۲ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8212-04405
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/ احياي تفكر امربه معروف ونهي ازمنكر با الهام از قيام عاشورا/ مهدوي اقدم، صابري، ارشدي، انصاري راد، نوبخت، برزگر، سنگري

/ احياي تفكر امربه معروف ونهي ازمنكر با الهام از قيام عاشورا/ 
مهدوي اقدم، صابري، ارشدي، انصاري راد، نوبخت، برزگر، سنگري

*** نماينده‏ي مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي گفت: در صورت درك فرهنگ قيام امام حسين(ع)، تمام مسائل جامعه رنگ حسيني پيدا خواهد كرد.

ميرحميد سيدمهدوي اقدم در گفت‏وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در خصوص ميزان اجرايي شدن اصل هشتم قانون اساسي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: اصل هشتم قانون اساسي كه در رابطه با امر به معروف و نهي از منكر است، مهم‏ترين و اصلي‏ترين اصول قانون اساسي است، كه اين اصل اگر پياده شود، مشكلات زيادي حل خواهد شد.

وي افزود: متاسفانه برخي فكر مي‏كنند در مساله‌ي امر به معروف و نهي از منكر اين امر از بالا به پايين بايد صورت بگيرد، در صورتي كه اساسي‏ترين و بهترين نوع امر به معروف و نهي از منكر، بايد از پايين به بالا انجام شود كه حتي حضرت امام حسين(ع) نيز براي احياي اين مساله قيام كردند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: امام حسين(ع) با تمام وجود در برابر منكر ايستادگي كرد و خون خويش را در اين راه ريخت تا معروف هميشه زنده بماند.

وي تصريح كرد: در حال حاضر متاسفانه اين مساله فقط به صورت زباني گفته مي‏شود، يعني خود بعضا منكر را رواج مي‏دهيم؛ در حالي كه اگر به واقع پيرو آقا امام حسين (ع) هستيم، بايد جلو اين مسايل را بگيريم.

وي افزود: هدف نظام جمهوري اسلامي از قيام بر عليه رژيم گذشته، نيز اصلاح امور و احياء امر به معروف و نهي از منكر بود كه متاسفانه اين مساله به شدت فراموش شده است و تنها در حد شعار باقي مانده، و حتي به نام امر به معروف و نهي از منكر، منكر مي‏كنيم.

*** عضو شوراي مركزي جامعه‏ي زينب (س) گفت: بارزترين جلوه‌ي بعد اجتماعي و سياسي امر به معروف و نهي از منكر، قيام امام حسين(ع) و يارانش در كربلاست.

منيره نوبخت در گفت‏وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: قيام عاشورا پديده‏ي بسيار مهمي است كه به نحو‏ گويايي ابعاد سياسي اجتماعي فريضه‏ي امر به معروف و نهي از منكر، را به تصوير كشيده است.

وي اظهار داشت: در اين قيام مي‏بينيم كه كل اهدافي كه توسط امام حسين(ع) و يارانش ترغيب مي‏شد، جنبه‏ي سياسي اجتماعي دارد و حتي هيچ بخشي از اين حركت به حقوق فردي امام و يارانش برنمي‏گردد و تمام اقداماتي كه انجام شده در جهت احقاق حقوق سياسي اجتماعي جامعه مسلمانان است.

عضو شوراي مركزي جامعه‏ي زينب (س)، با بيان اينكه فلسفه‏ي قيام عاشورا، عمل به احكام الهي و اجراي دين در همه‏ي ابعاد زندگي انسان‏ها خصوصا جنبه‏ي اجتماعي است، گفت: امام حسين(ع) مبارزه‏ي جدي بر عليه حكومت وقت را روش مناسبي براي تحقق هدف خود دانست و دليل مبارزه‏ي جدي بر عليه حكومت وقت را انحراف بالا در جامعه عنوان مي‏كند.

نوبخت با بيان اينكه امر به معروف و نهي از منكر، يك وظيفه اصلي مسلمانان است، گفت: اين فريضه به عنوان يك عامل اصلي براي مراقبت الهي بر زندگي فردي و اجتماعي تلقي مي‏شود و اسلام مهمترين عامل اين مراقبت را امر به معروف و نهي از منكر، قرار داد و با توجه به اينكه انجام اين فريضه به طور دائم مي‏تواند جامعه را از آسيب‏ها و انحرافات در مصون بماند، به هر نسبتي به اين فريضه عمل شود، ميزان اصلاح در جامعه در سطح بالاتري خواهد بود.

عضو شوراي مركزي جامعه‏ي زينب (س)، تصريح كرد: واجبات دين اسلام در هيچ شرايطي از فرد ساقط نمي‏شود ولي ممكن است شكل اجراي آن در شرايط مختلف متفاوت شود.

نماينده‏ي مردم تبريز معتقد است: كل اهداف امام حسين (ع) براي احياء امر به معروف و نهي از منكر بود و اگر ما به فلسفه‏ي قيام اين امام بزرگ آشنا باشيم و آن‌ را در وجودمان پياده كنيم، اولا خود را اصلاح خواهيم كرد و بعد در صدد اصلاح جامعه برخواهيم آمد. اگر فرهنگ قيام امام حسين(ع) را به طور حقيقي بشناسيم و آن را درك كنيم، تمام مسائل جامعه‏ي ما حسيني خواهد شد.

*** نماينده‌ي مردم تنكابن در خانه‌ي ملت گفت: ظرف 25 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، يكي از اصول فراموش شده‌ي قانون اساسي، اصل هشتم بوده كه به مربوط امر به معروف و نهي از منكر است.

حجت‌الاسلام‌ فخرالدين صابري در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به فرارسيدن دهه‌ي محرم، ضمن تاكيد بر لزوم اجرايي شدن اصل هشتم قانون اساسي كه بر امر به معروف و نهي از منكر تاكيد دارد، اظهار داشت: اين اصل علاوه بر اين‌كه در قانون اساسي آمده، از واجبات ديني ما مسلمانان هم به حساب مي‌آيد و معمولا در ايام محرم و عاشورا اين مساله نمود بيشتري پيدا مي‌كند.

وي افزود: اجرايي شدن اصل امر به معروف و نهي از منكر، نيازمند قانون مدوني است. طبق اصل 8 قانون اساسي بايد شرايط و كيفيت اجرايي شدن امر به معروف و نهي از منكر متعاقبا در قانوني مشخص شود.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اضافه كرد: تاكنون تصويب قانون مدوني از طريق مجلس شوراي اسلامي در اين‌باره مورد توجه قرار نگرفته است. خيلي از اصول قانون اساسي در حال حاضر تعطيل شده است كه يكي از آنها همين اصل 8 مي‌باشد.

صابري ادامه داد: آن‌چه در رابطه با امر به معروف و نهي از منكر انجام شده، عموما تابع سلايق و برداشت‌هاي اشخاص و نهادهاي مختلف است. براي همين در اين عرصه، توفيقاتي را به دست نياورده‌ايم.

وي گفت: فلسفه‌ي حكومت اسلامي در جامعه، اجراي احكام و دستورات ديني است. امر به معروف و نهي از منكر از واجباتي است كه قطعا بايد در نظام جمهوري اسلامي به آن پرداخته شود.

نماينده‌ي مردم تنكابن افزود: همه طالب اين هستند كه نظام و جامعه در همه‌ي ابعاد خود از سلامت برخوردار باشد و سلامت نظام هم به تحقق نظارت عمومي بستگي دارد. تا زماني كه نظارت عمومي در جامعه شكل نگيرد، شاهد اصلاح در نهادها و ساير دستگاه‌هاي مختلف اجرايي، قضايي يا قانون‌گذاري، نخواهيم بود.

وي تاكيد كرد: نبود نظارت و گسترش فساد به اشكال گوناگون به اضمحلال نظام منجر مي‌شود. البته اين نظارت عمومي بايد به شكل ضابطه‌مند و با راهكارهاي قانوني به اجرا درآيد.

*** يك حقوقدان بر ضرورت ارائه‌ي تعريفي جامع و مانع براي تعيين حدود امر به معروف و نهي از منكر تاكيد كرد.

علي‏يار ارشدي، حقوقدان و مدرس دانشگاه، اجرايي شدن اصل 8 قانون اساسي (لزوم امر به معروف و نهي از منكر در حكومت اسلامي) را يك نياز واقعي در جامعه برشمرد و در همين رابطه به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: ورود يك قاعده‌ي مذهبي به نظام حقوقي نيازمند ترسيم حدود آن است و بدون ترسيم اين حدود و تعيين محدوده‏ي امر به معروف و نهي از منكر، نمي‏توان اصل 8 قانون اساسي را به مرحله‏ي اجرا درآورد.

اين حقوقدان و مدرس دانشگاه با بيان اينكه آمر به معروف و ناهي از منكر بايد خود مصلح باشد تا بتواند ديگران را هدايت و ارشاد كند بر لزوم نظارت بر عملكرد آمران و ناهيان تاكيد كرد و گفت: نمي‏توانيم عملا دست افراد و گروه‏هاي مختلف اجتماعي را به اين بهانه كه آمر هستند باز بگذاريم تا به تشخيص خودشان موجبات سلب آسايش مردم در سطح معابر و سازمان‏ها را فراهم كنند بلكه بايد با تعيين حدود امر به معروف و نهي از منكر هم‏چنان كه قانون اساسي نيز بر آن تاكيد كرده است زمينه‏هاي اصلاح افراد و متعاقب آن اصلاح جامعه را فراهم كنيم.

وي در ادامه گفت: متاسفانه در حال حاضر تصور غلطي از امر به معروف و نهي از منكر در جامعه ترسيم شده است. اكثريت افراد امر به معروف و نهي از منكر را در حجاب و يا بدحجابي خلاصه كرده‏اند در حالي‌كه دقت كافي در اين قاعده‏ي مذهبي ما را به اين حقيقت نزديك مي‏كند كه مي‏توان آن را در تمام اركان زندگي اجتماعي، سياسي و اقتصادي پياده كرد.

اين مدرس دانشگاه مهمترين امر به معروف و نهي از منكر را مبارزه با مفاسد اقتصادي و جلوگيري از رانت‏خواري، زد و بندهاي سياسي و اقتصادي عنوان كرد و گفت: امر به معروف و نهي از منكر بايد در سطح كلان سازمان‏ها و نهادها تجلي يابد؛ مشكل جامعه‏ي ما بدحجابي يا پوشش افراد نيست هر چند كه در جاي خود بايد اين امر نيز ريشه‏يابي شود بلكه مشكل اصلي جامعه‏ي ما كه نيازمند امر به معروف و نهي از منكر است مفاسد اقتصادي و زد و بندهاي سياسي است كه برخورد شايسته با آن صورت نگرفته است و مبارزه با آن، مهم‏ترين امر به معروف و نهي از منكر است.

اين حقوقدان به قيام امام حسين (ع) و انگيزه‏ي اين قيام مقدس اشاره كرد و متذكر شد: آيا امام حسين (ع) براي بر پايي نماز قيام كرد به طور حتم خير زيرا همگان مي‏دانيم كه در ظهر عاشورا سپاه كفر نيز نماز خواندند؛ مشكل در نماز خواندن نبود بلكه مشكل در جهت‏گيري نماز بود.

*** رييس كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي گفت: امر به معرف و نهي از منكر، در جايي امكان‌پذير است كه قدرت قابل نقد باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين انصاري‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار داشت: كوچك كردن امر به معروف و نهي از منكر در سطح افراد عامي، ساده و كوچك كردن اين فريضه و تعليم ديني است.

وي گفت: امر‌به‌معروف و نهي از منكر از مسلمات و ضروريات قرآن مجيد و تعليمات ديني و يكي از مهمترين وظايف ديني و از مهمترين وظايفي است كه پيشوايان معصوم(ع) ما به خصوص حضرت ابي‌عبدالله (ع) به آن پرداختند.

انصاري‌راد افزود: عاشورا يكي از صحنه‌هاي بسيار حساس و مهم تاريخ است كه بر اساس امر به معروف و نهي از منكر پديد آمده و همواره يكي از پديده‌هايي است كه در تاريخ تشيع و كشور ما الهام‌بخش همه آزادگان و مسلمانان مسوول، حساس و كساني است كه خود را موظف به انجام وظيفه امر به معروف و نهي از منكر مي‌دانند.

نماينده مردم نيشابور در تبيين معروف و منكر، اظهار داشت: معروف اعم از واجب است. شامل مصالح عقلايي هم مي‌شود. يعني هر مصلحت عقلي مانند واجب شرعي معروف است؛ همان طور كه هر كار زشت و مفسده عقلي هم مانند فعل حرام از مصاديق منكر است، بنابراين معروف و منكر منحصر به واجب و حرام نيست، بلكه مصاديق مصلحت و مفسده در جامعه نيز مصداق معروف و منكر است.

نماينده مردم نيشابور يكي از شرايط اوليه امر به معروف و نهي از منكر را علم دانست و ادامه داد: كسي كه امر به معروف يا نهي از منكر مي‌كند، بايد عالم به آنها باشد. بنابراين در درجه اول وظيفه امر به معروف و نهي از منكر مربوط به دانشمندان و متخصصان علوم ديني و اجتماعي است. علماي علوم مختلف نسبت حوزه تخصص مامور و مسوول در برابر مصالح و مفاسد اجتماعي هستند قبل از اينكه عامه مردم موظف باشند در مسائل ابتدايي، فردي امر به معروف و نهي از منكر كنند.

به اعتقاد وي مهمترين مصلحت در جامعه، پاكي قدرت از فساد و مهمترين فساد جامعه، آلودگي قدرت به فساد است.

رييس كميسيون اصل نود مجلس تاكيد كرد: قدرتي كه ناشي از ملت و برآمده از مردم و تحت كنترل مردم نباشد، در ذات خود فاسد است، ذات قدرتي هم كه برآمده از مردم و تحت نظارت مردم باشد، پاكيزه است. بنابراين در عرصه سياسي، مهمترين وظيفه مسوولان، جامعه‌شناسان و سياستمداران امر به معروف و نهي از منكر به اصحاب قدرت و صاحبان مسووليت‌هاي بالا و دولتمردان است.

وي گفت: عرصه جامعه‌اي كه همه افراد آن موظف به امر به معروف و نهي از منكر هستند، قطعا باز است. نماينده‌ي مردم نيشابور، يكي از مصاديق بارز امروزين و جديد در زمينه‌ي امر به معروف و نهي از منكر را آزادي مطبوعات و روزنامه‌نگاران در مقام بيان و نقد آن چيزي كه در جامعه مي‌گذرد، دانست .

وي در بخش ديگر سخنانش يادآور شد: امام حسين(ع) در برابر قدرت حاكم ايستاد و آن را مورد امر به معروف و نهي از منكر قرار داد و در اين راه هم به شهادت رسيد.

انصاري راد در پايان تاكيد كرد: اگر جامعه اسلامي ادعاي امر به معروف و نهي از منكر دارد، قطعا بايد دانشمندان، نويسندگان، روزنامه‌نگاران و سياستمداران آن در مقام بيان عقايدشان آزاد باشند.

*** يك حقوقدان اجراي واقعي امر به معروف و نهي از منكر در سطح جامعه را موجب كاهش بسياري از معضلات اجتماعي عنوان كرد.

عباس بزرگر، حقوقدان و وكيل دادگستري اصل 8 قانون اساسي (امر به معروف و نهي از منكر) را از جمله اصول بر جاي‌مانده قانون اساسي عنوان كرد و در همين باره به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: اصل 8 قانون اساسي با تأسي از تأكيدات آيات قرآني و دستورات انبياء و اولياء بر ضرورت امر به معروف و نهي از منكر در جامعه تأكيد و اين امر را وظيفه‌اي چندسويه ميان مردم با يكديگر دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت بر شمرده است كه متأسفانه اين اصل عليرغم ضرورت وجودي آن آنچنان كه بايد در جامعه احياء نشده است.

وي به رساترين پيام قيام عاشورا (امر به معروف و نهي از منكر) اشاره كرد و اظهار داشت: اصلاح امتي كه در جهت خلاف دستورات قرآن و پيامبر حركت مي‌كرد اساسي‌ترين انگيزه امام حسين (ع) در قيام عاشوراست. خداوند در قرآن كريم نيز از امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يك وظيفه‌ي همگاني و متقابل ميان مؤمنان و مؤمنات ياد كرده و بر ضرورت احياي آن در جوامع اسلامي تأكيد مي‌كند.

اين حقوقدان از امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يك وظيفه‌ي همگاني و نه محدود در ستادي تحت عنوان امر به معروف و نهي از منكر ياد كرد و گفت: نمي‌توان فريضه‌اي با اين وسعت را در ستادي كه چند نفر عهده‌دار آن هستند خلاصه كرد بلكه بايد با همگاني كردن آن جامعه را از خطر انواع و اقسام تباهي‌ها مصون و محفوظ نگهداشت.

وي در ادامه افزود: كساني كه اين وظيفه را بر عهده دارند بايد خود متصف به اخلاق و فرهنگ اسلامي باشند زيرا امر به معروف و نهي از منكر ناصالح نه تنها نتيجه‌اي نخواهد داشت بلكه در اكثر اوقات نتيجه معكوس نيز در پي خواهد داشت.

وي شئون و ابعاد امر به معروف را بسيار گسترده‌تر از آنچه كه در اذهان عموم جاي گرفته عنوان كرد و گفت: مبارزه با رباخواري، تضييع حقوق ديگران، فقر، بيكاري و بسياري ديگر از معضلات اجتماعي و اقتصادي نيازمند احياء و اجراي واقعي امر به معروف و نهي از منكر است.

*** يك مدرس حقوق دانشگاه شيراز گفت: امر به معروف و نهي از منكر بايد متوجه اصحاب قدرت باشد تا اصل مورد اعتمادي براي افراد جامعه باشد.

كورش استوار سنگري در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه اصل هشتم قانون اساسي كه ناظر به امر به معروف و نهي از منكر است را بايد فراتر از برداشت‌هاي متعارف در نظر گرفت، گفت: نبايد امر به معروف و نهي از منكر را به منكراتي و معروفاتي راجع به عدم رعايت موازين ظاهري و عبادي دين محدود كرد.

وي با بيان اين كه اصل 8 قانون اساسي را بايد با اصول مربوط به آزادي بيان (اصول 24 و 25) در نظر گرفت، افزود: با اين تلفيق امر به معروف و نهي از منكر در ايران، وظيفه‌اي است همگاني كه هم در مورد مردم با يكديگر است و هم دولت و مردم؛ بنابراين زماني به جايگاه واقعي خود دست مي‌يابد كه در درجه اول، مردم توانايي امر به معروف را نسبت به همه افراد جامعه و به ويژه صاحبان قدرت بدون هيچ استثنايي داشته باشند.

اين وكيل دادگستري با تاكيد بر اين كه اگر موارد امر به معروف و نهي از منكر تنها به مواد و كم حجابي و بي‌حجابي و عدم رعايت ظواهر اصول ديني اعمال شود، به اين اصل ظلم مي‌شود، اظهار داشت: بايد بستر لازم فراهم شود كه اين اصل بيشتر از همه متوجه اصحاب قدرت شود و اگر تنها به موارد جزيي محدود باشد، كارساز نيست.

وي با اشاره به اينكه در قوانين عادي، امري راجع به انجام دادن اين اصل وجود ندارد، گفت: اصولا اين امر، نيازي به مجوز قانوني ندارد، چرا كه به عنوان يكي از اصول قانون اساسي و اركان دين اسلام قابل اعمال است.

سنگري متذكر شد: وجود مطبوعات آزاد نهادهاي مدني و احزاب قدرتمند كه توانايي نقد قدرت داشته باشند، به عنوان يكي از لوازم اصلي امر به معروف و نهي از منكر است و اگر مطبوعات نتوانند انتقاداتي كه شهروندان نسبت به صاحبان قدرت دارند را درج كنند، جايگاه اعمال اين اصل بسته مي‌شود.

اين مدرس حقوق گفت: براي تاثير گذاشتن اين اصل مهم بايد كساني اين اصل را انجام دهند كه خودشان در عمل، معروف و منكر را رعايت كنند و علاوه بر آن، شيوه اجراي اين اصل هم منكر گونه نباشد؛ مانند برخورد نامناسب و رفتار خشن با ديگران كه خود آن، منكر است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha