/اختصاصي/ مينوبديعي (كارشناس علوم ارتباطات): جنگ رسانهاي از حلقههاي سياست نظامي آمريكا است
مينو بديعي، روزنامهنگار، كارشناس و مدرس علوم ارتباطات گفت: « سياست خارجي فعلي آمريكا شامل جنگ گرم و جنگ سرد يا جنگ رسانهاي است كه جنگ رسانهاي نيز حلقهاي از سياستهاي نظامي حزب حاكم آمريكا و توجيه پيشبرد اهداف و تفكرات نظامي اين كشور است.»
وي در گفتوگو با خبرنگار سياسي - خارجي ايسنا، جنگ رسانهاي را از ابزارهاي اصلي سياست آمريكا در عرصهي داخلي و خارجي بر شمرد و تاكيد كرد:« نظام سياسي آمريكا مبتني بر سياست دراز مدتي است كه بر پايهي تفكر سلطهي جهاني و اقتدارگرايانه بر جهان ميباشد. اين سياست جنبههاي مختلفي دارد كه يكي از مهمترين كانالهاي پيشبرد آن اجراي طرحهاي زيربنايي اقتصادي در كشورهاي مختلف جهان است و از پايان جنگ جهاني دوم كه آمريكا به عنوان يك ابرقدرت مطرح شد اين سياست پيش برده شد. اين جنگ آمريكا بيش از 50 سال است كه همراه با متحدان اروپايياش پيش برده ميشود.»
وي جنگ رسانهاي آمريكا را حركتي دراز مدت دانست و گفت: « در شرايط حاضر كه حزب جمهوري خواه نمايندهي سرمايهدارها و صهيونيستها در نظام آمريكاست، سياست فعلي ايالات متحده با زمان حكومت دموكراتها كه نوعي تعديل در سياست خود دارند تفاوتهاي جزئي دارد.»
وي افزود: « از زماني كه جمهوريخواهان در آمريكا قدرت را به دست گرفتند، سياست آمريكا مبتني بر تجاوزگري عريان و آشكار و تهديد جهان به وسيلهي ابزار نظامي بوده و سياستهاي تبليغاتي نيز متفاوت شده است.»
اين روزنامهنگار و استاد دانشگاه يادآور شد: « سياست كنوني آمريكا سياست نظاميگري و جنگ طلبانه است و تبليغات سياسي نيز در خدمت اين سياست ميباشد.»
وي ادامه داد: « در قرن بيست و يكم ملتها با ملتهاي 10 يا 20 سال گذشته متفاوت هستند و واكنش آنها در برابر تهاجمات رسانههاي آمريكا سبب شده كه اين تهديدات گستردهتر جلوه كند.»
بديعي، تهديدات اخير آمريكا عليه برخي كشورها، دخالت در امور داخلي كشورها و مساله فلسطين را از جلوههاي بارز سياست نظاميگري آمريكا عنوان و تاكيد كرد: « آمريكا حرف جديد و تازهاي نميزند، نگاهي به تاريخ روابط سياسي خارجي آمريكا نشان ميدهد اينگونه تبليغات رسانهاي آمريكا در دوراني موسوم به جنگ سرد بين دو قدرت بزرگ آن زمان در دههي 1950، وجود داشت و در اين زمان بيشترين تبليغات رواني براي زير سلطهبردن دولتهاي مخالف آنها و كشورهاي جهان سوم انجام ميشد.»
بديعي يادآور شد: « حزب دموكرات و جناحهاي معتدل ميانهروي سرمايهداري ليبرال در آمريكا مخالفان سياستهاي اخير آمريكا هستند. تفكر نظاميگري جمهوريخواهان در آمريكا، توجيه اقتصادي براي كارخانههاي اسلحهسازي پيشرفتهي آمريكا دارد و به بحرانهاي دروني نظام سرمايهداري پاسخ ميدهد و هر بار كه بحران اقتصادي آمريكا ايجاد ميشود، تفكر فاشيستي و نظاميگري قدرت پيدا ميكند.»
وي با بيان اينكه ايران در پاسخ رسانهاي به جنگ سرد آمريكا ضعيف عمل كرده است، تصريح كرد:« امكانات رسانهاي ايران قابل برابري با ابزارها و امكانات گستردهي خبري و رسانهاي آمريكا در سطح بينالمللي نيست. رسانههاي ايران حتي از امكانات محدود و كوچك موجود در مقابل رسانههاي آمريكايي و غربي، بهره نگرفتهاند.»
اين كارشناس علوم ارتباطات اظهار داشت: « صدا و سيما ميتواند با تحليلهاي كارشناسي، علمي و تخصصي به تبليغات رسانهاي وسيع آمريكا پاسخ دهد، نميتوان با شعار دادن و پخش برنامههاي حزنانگيز، سياست آمريكا را غلط نشان داد. بايد با توجيه كارشناسي، سياستهاي آمريكا را محكوم كرد.»
وي يادآور شد: « شبكههاي تلويزيوني ماهوارهاي ما بايد از طريق ارايه اخبار و اطلاعات دقيق تبليغات رسانهاي آمريكا را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و كارشناسان، صاحبنظران مسايل رسانهاي آن را بررسي كنند.مديران و خبرنگاران رسانههاي داخلي و بينالمللي بايد با داشتن اطلاعات كافي از سياستهاي خارجي آمريكا آگاهانه عمل كنند و به تجزيه تحليل دقيق بپردازند.»
اين كارشناس علوم ارتباطات گفت: « بايد با ابزارهاي خود آمريكا با او به مقابله بپردازيم و با استفاده از امكانات و تواناييهايي محدود خود و با تجزيه و تحليل دقيق و كارشناسي به تبليغات رسانهاي آنها پاسخ بدهيم.»
وي با اشاره به اينكه رسانههاي ايران و در راس آنها صدا و سيما بسيار ضعيف عمل كردهاند، خاطرنشان كرد:
« صدا و سيما با در دست داشتن امكانات گستردهي خبري، تحليلي و تفسير در داخل و خارج كشور، از امكانات استفاده نميكند، ساير رسانهها اعم از خبرگزاريها و مطبوعات نيز ضعيف عمل كردهاند.»
بديعي، عملكرد مطبوعات و برخورد جناحي آنها با مسايل را به جنگ زرگري تشبيه كرد و ادامه داد:« در حالي كه در كشور ما به مسايل جزئي پرداخته ميشود، آمريكا سياستهاي رسانهاي خود را پيش ميبرد و از طريق امكانات گستردهي خبري و تبليغاتي سياستهاي خود را دنبال ميكند.»
اين مدرس علوم ارتباطات تاكيد كرد: « رسانههاي داخلي بايد به فهمي مشترك در برخورد با تهاجمات تبليغاتي آمريكا دست يابند و بتوانند در اين زمينه اساسنامهاي تصويب كنند و حتي اين مساله ميتواند در سياستهاي خبري ايران به عنوان لايحهاي از وزارت ارشاد يا طرحي از سوي نمايندگان مربوطه به مجلس شوراي اسلامي برده بشود كه سياست خبري ما بايد براساس چه اصولي باشد و اين سياست به عنوان يك راهكار به همهي رسانههاي داخلي ايران اعلام شود.»
وي افزود: « در برخي كشورها اينگونه هست و در عين تكثر رسانهاي تمام رسانهها از يك سياست خبري پنهان يا نيمه پنهان پيروي ميكنند.»
وي در پايان با تاكيد بر ضرورت وجود سياست خبري مدون تصريح كرد:« اين سياست بايد در تمام رسانهها و به خصوص شبكههاي ماهوارهاي ايران مدنظر قرار گيرد و رسانه سياست خارجي يكسان عمل كنند. در تمام دنيا نيز سياستخارجي و تبليغات رسانهاي خارجي مبتني بر سياستي واحد است اما در كشور ما اين گمان وجود دارد كه سياست خارجي نيز بايد متناسب با خط مشي گروه يا جناحي خاص متغير باشد.»
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات